Werk & Studie alle pijlers

Bidden op het werk

24-07-2015 23:19 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik wat vragen.

Mijn man treft op zijn werk een nieuwe collega die hij moet inwerken.

Het gaat om werk dat voornamelijk buiten gedaan wordt en waar je met z'n tweeën aan bezig bent.

Nu is de nieuwe collega islamitisch en bid meerdere keren op vaste tijden.

Dit houdt in dat mijn man moet wachten op hem of alleen doorwerkt (terwijl het geen pauze is).

Hoe gaat dat bij anderen mensen die bidden tijdens werk?

Zijn daar regels voor (vastgesteld in Cao?)?

Krijg je daar tijd en ruimte voor van de baas?

Hoe wordt er vanuit het geloof tegen aan gekeken?



Ik ben zo benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:mind_game schreef op 28 juli 2015 @ 19:36:

[...]





Absoluut geen overtrokken onzin! Tenzij je doelt op het willen beleiden van je geloof op de werkvloer.

Geloof is slechts een mening!



Natuurlijk is het wel overtrokken onzin om religie gelijk te stellen aan 'psychische labiliteit' en daarom 'onprofessioneel'. Met name dat laatste slaat voor de meeste beroepen he-le-maal nergens op: alsof de professionele prestaties te lijden hebben van een geloof. Alsof een gelovige stukadoor minder goed werk aflevert dan een ongelovige.



In een beroep wordt een prestatie van je verlangd. Zowel w.b. inzet, output en samenwerking. En als je die prestatie levert maakt je geloof echt niets uit. En dan niet de hele tijd blijven wijzen op factoren die dat presteren wél negatief beïnvloeden, in dat geval is het logisch dat de werkgever maatregelen neemt.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 28 juli 2015 @ 19:56:

[...]





Natuurlijk is het wel overtrokken onzin om religie gelijk te stellen aan 'psychische labiliteit' en daarom 'onprofessioneel'. Met name dat laatste slaat voor de meeste beroepen he-le-maal nergens op: alsof de professionele prestaties te lijden hebben van een geloof. Alsof een gelovige stukadoor minder goed werk aflevert dan een ongelovige.



In een beroep wordt een prestatie van je verlangd. Zowel w.b. inzet, output en samenwerking. En als je die prestatie levert maakt je geloof echt niets uit. En dan niet de hele tijd blijven wijzen op factoren die dat presteren wél negatief beïnvloeden, in dat geval is het logisch dat de werkgever maatregelen neemt.



Wij verschillen overduidelijk van mening. Er zijn vele mensen die psychisch niet volledig stabiel zijn en toch hun werkzaamheden naar behoren verrichten. Het een sluit het ander niet uit.



Ik kan niet anders constateren dan dat mensen die in de huidige tijd maar blijven vasthouden aan een sprookje een bepaalde ratio missen en inderdaad labiel zijn.



Maar het probleem zit vooral in het feit dat mensen onder valse voorwendselen van een geloof (=mening) zich een aantal rechten denken te kunnen permitteren die botsen met het belang van een bedrijf of maatschappij, onderwijl wijzend naar een wet die niet deugd.

Als ik vind (=mening) dat ik elk uur een keiharde boer moet laten op de afdeling, dan kan dat uiteraard niet.

Kennelijk gelden er voor de ene mening meer rechten als voor de andere. Vreemd niet?!
*do not underestimate the power of stupidity*
quote:ivankar schreef op 28 juli 2015 @ 16:50:

[...]





Dan trek je het meteen een heel stuk breder. Als je functioneren in een baan in het gedrang komt doordat je zowat van je stokje gaat vanwege het vasten, als je weigert normale omgangsvormen te gebruiken (handen schudden), of als je door je opstelling niet in een team past, dan lijkt het me heel logisch om zo iemand geen baan aan te bieden of een bestaand dienstverband te beëindigen.



Maar dat gaat dus wel wat verder dan alleen een paar keer per dag bidden.Maar dat zijn toch allemaal uitingen van geloof? Wie bepaalt dan of iets te ver gaat? Iemand die geen handen schudt, kan bijvoorbeeld wel een uitstekende boekhouder zijn. In het ene bedrijf zal men meer moeite hebben met het geen handen schudden dan bij het andere. En, nog belangrijker: de ene gelovige zal geen moeite hebben met handen schudden, de andere wel. Dat is mijn voornaamste bezwaar: iedere gelovige kan willekeurig wat uit zijn geloof halen en dat als waarheid bestempelen. Moeten wij daar als maatschappij werkelijk in meegaan en dat allemaal respecteren?
Alle reacties Link kopieren
quote:mind_game schreef op 28 juli 2015 @ 20:19:

[...]





Wij verschillen overduidelijk van mening. Er zijn vele mensen die psychisch niet volledig stabiel zijn en toch hun werkzaamheden naar behoren verrichten. Het een sluit het ander niet uit.



Ik kan niet anders constateren dan dat mensen die in de huidige tijd maar blijven vasthouden aan een sprookje een bepaalde ratio missen en inderdaad labiel zijn.



Maar het probleem zit vooral in het feit dat mensen onder valse voorwendselen van een geloof (=mening) zich een aantal rechten denken te kunnen permitteren die botsen met het belang van een bedrijf of maatschappij, onderwijl wijzend naar een wet die niet deugd.

Als ik vind (=mening) dat ik elk uur een keiharde boer moet laten op de afdeling, dan kan dat uiteraard niet.

Kennelijk gelden er voor de ene mening meer rechten als voor de andere. Vreemd niet?!



Nee, helemaal niet vreemd. Je leest kennelijk over mijn standpunt heen dat het belang van een bedrijf voorgaat. Dus als je vanwege je functie in contact komt met collega's / klanten / patiënten, dan dien je de algemeen geldende regels mbt begroetingen te eerbiedigen. Lees: handen schudden, zonder onderscheid op basis van geslacht. Kun je dat niet opbrengen vanwege je geloof, pech gehad, dan ben je ongeschikt voor die functie. En als je een maand lang slap en lamlendig bent omdat je moet vasten, dan neem je die maand maar verlof.



Maar, zolang je het uitoefenen van je werk kunt combineren met bepaalde religieuze voorschriften... wat is dan het probleem?
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 28 juli 2015 @ 21:09:

[...]





Nee, helemaal niet vreemd. Je leest kennelijk over mijn standpunt heen dat het belang van een bedrijf voorgaat. Dus als je vanwege je functie in contact komt met collega's / klanten / patiënten, dan dien je de algemeen geldende regels mbt begroetingen te eerbiedigen. Lees: handen schudden, zonder onderscheid op basis van geslacht. Kun je dat niet opbrengen vanwege je geloof, pech gehad, dan ben je ongeschikt voor die functie. En als je een maand lang slap en lamlendig bent omdat je moet vasten, dan neem je die maand maar verlof.



Maar, zolang je het uitoefenen van je werk kunt combineren met bepaalde religieuze voorschriften... wat is dan het probleem?Precies! Mijn protestante echtgenoot is bouwkundige op een architectenbureau van een Joodse directeur. Hij heeft orthodox christelijke collega's en ook Moslims die vasten in de Ramadan. Iedereen werkt in harmonie samen en er wordt keihard gewerkt. Wat is hier nadelig aan voor de maatschappij? Of is aan hen allemaal een steekje los?
Alle reacties Link kopieren
quote:mind_game schreef op 28 juli 2015 @ 20:19:

[...]





Ik kan niet anders constateren dan dat mensen die in de huidige tijd maar blijven vasthouden aan een sprookje een bepaalde ratio missen en inderdaad labiel zijn.









Ahmed Aboutaleb is natuurlijk volkómen labiel.
Alle reacties Link kopieren
Om de discussie maar eens nieuw leven in te blazen:



Zoals ik al zei sluit het een het ander niet uit.

Ik ken de man niet persoonlijk en dus sluit ik niet uit dat hij inderdaad labiel is. Dat kun jij ook niet op basis van beelden in de media. Nogal eenzijdig.
*do not underestimate the power of stupidity*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven