Gerechten mooi op de foto zetten

16-07-2015 10:04 142 berichten
Met enige regelmaat post ik recepten die ik bedacht heb online en daar hoort natuurlijk ook een foto bij. Als ik deze foto's vergelijk met de ontzettend mooie foto's die je vind in kooktijdschriften en kookboeken waar ze de meest simpele dingen er fantastisch uit kunnen laten zien heb ik nog heel wat te leren.



Oefening baart zeker kunst maar ik wil graag leren hoe ik dit beter kan aanpakken, hoe kan je je bord het beste opmaken, waar moet je rekening mee houden etc. etc. Online vind ik wel cursussen over foodstyling of over fotografie. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of goede tips die ik direct kan toepassen?
Alle reacties Link kopieren
Van bovenaf fotograferen bedoel ik dit dan he;





Je ziet niet wat het is, m.i., het is dat je zegt dat het past is maar echt goed zien, nee dat niet. Toch lees ik hier een paar die het wel mooi vinden dus zo zie je, dat hou je altijd dat de een het wel mooi vindt en de ander niet.



Nummer 2 vond ik qua manier van fotograferen wel mooier. Je ziet tenminste wat je gemaakt hebt.



Vandaar dat ik van bovenaf niet vaak mooi vind. Ik heb het ook een paar keer gedaan en een paar vind ik gaan omdat het een foto was tijdens het koken en je later het gerecht op het bord zag.



Maar ik heb vaker sausen van bovenaf gefotografeerd maar dan kreeg ik ook reacties dat het leek op kattenkots .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik ben het er wel mee eens dat het heel erg lastig is om een saus mooi op de foto te krijgen, zoals marana ook al zegt kleurt alles rood...



Wel een goede tip van Isabela om wat ingrediënten ernaast te leggen.



Vanavond ga ik denk ik weer een pasta maken, spaghetti.. Eens kijken of ik dat mooi op de foto kan krijgen...
Ik vind het trouwens wel heel erg leuk om hier zoveel eerlijke en duidelijke feedback te krijgen, daarvoor dank allemaal!
Ik zat eens te neuzen op je FB pagina, maar er staan echt heel lekkere recepten op. Compliment!
quote:Isabela schreef op 23 juli 2015 @ 10:00:

Ik zat eens te neuzen op je FB pagina, maar er staan echt heel lekkere recepten op. Compliment!Dank je!
quote:Marloes85 schreef op 23 juli 2015 @ 09:53:

Ik ben het er wel mee eens dat het heel erg lastig is om een saus mooi op de foto te krijgen, zoals marana ook al zegt kleurt alles rood...



Wel een goede tip van Isabela om wat ingrediënten ernaast te leggen.



Vanavond ga ik denk ik weer een pasta maken, spaghetti.. Eens kijken of ik dat mooi op de foto kan krijgen...Ja kan ook in plaats van het bord een vork met spaghetti fotograferen
Saus is inderdaad altijd lastig. Ik doe meestal een klein beetje saus over m'n pasta voor de foto en pas als ik daadwerkelijk ga eten doe ik meer saus erbij. Een beetje zoals ik hier had gedaan: http://www.thelondoncookb ... CN4963-1024x768-copy1.jpg



Soms houd ik inderdaad een beetje groenten of vlees apart wat ik dan op de saus kan leggen zodat het er wat frisser uit ziet. Om het rood te breken van een saus doet een stukje groene garnering (peterselie of basilicum bijv) het ook altijd goed.



Ik fotografeer vrijwel alles van bovenaf omdat ik persoonlijk niet houd van food foto's met allerlei dingen erom heen. Om de foto dan wat "spannender" te maken zorg ik meestal voor een diagonale lijn in beeld door een servet ofzo.
Oke ik zal hier niet blijven posten maar ik heb heel erg veel aan alle tips gehad en ben benieuwd wat jullie tips zijn voor de laatste foto die ik heb gemaakt.



Het is een foto van een homemade pastei gevuld met rundvlees en daarbij een puree van doperwten. Om een beetje kleur toe te voegen heb ik verschillende kleuren placemats gekocht.







Mocht iemand interesse hebben staat hier het recept.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 28 juli 2015 @ 20:16:

Oke ik zal hier niet blijven posten maar ik heb heel erg veel aan alle tips gehad en ben benieuwd wat jullie tips zijn voor de laatste foto die ik heb gemaakt.



Het is een foto van een homemade pastei gevuld met rundvlees en daarbij een puree van doperwten. Om een beetje kleur toe te voegen heb ik verschillende kleuren placemats gekocht.



[afbeelding]



Mocht iemand interesse hebben staat hier het recept.Ja prachtige foto, volgende keer als je nog zoveel ruimte over hebt, zou ik het hele bord op de foto hebben gezet, wel zo mooi onderaan hoor, hoeft niet in het midden. Ja echt een leuke foto!!!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Hoop dat je het niet op je site zet als doperwtenpuree want daar versta ik iets anders onder. Ik zou dit wel lekker vinden, het hoeft geen zalfje te zijn maar om het nou puree te noemen....



Dus niet vervelend bedoelt hoor want het lijkt mij op de foto een geweldig lekkere pie.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
@MV, dank je! Het is geen gladde puree inderdaad, maar hoe noem je het dan?
Edit, ik heb het aangepast naar "warme pastei met doperwten" ipv de puree. Zo moeilijk hoeft het natuurlijk niet te zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 28 juli 2015 @ 20:34:

Edit, ik heb het aangepast naar "warme pastei met doperwten" ipv de puree. Zo moeilijk hoeft het natuurlijk niet te zijn Goede keuze!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Mooi! Ik zou de laatste foto wel afknippen, omdat bovenaan een vrij groot blauw vlak staat. Een beetje alsof je het oneindige in getrokken wordt.



(Het is heel lastig om het écht helemaal goed te doen, hoor. Een bekende van mij is een kookboek aan het maken en zij hadden na een hele dag foto's maken drie gerechten goed op beeld.)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die schuine hoek waarin de foto gemaakt is, niet zo mooi. Maar misschien is dat persoonlijk en moet ik niet zeuren.



Verder inderdaad: je mist de onderste rand van het bord, terwijl je bovenin nog veel ruimte over hebt. En hij staat wat rechts van het midden, maar dat zijn kleine dingen waar ik nu over zeur. En het licht van voor iets meer filteren met een witte doek ofzo, sommige stukken zijn overbelicht.



Pluspunt: de blauwe placemat kleurt erg mooi bij het geheel!
Dat filteren is wel een goede stippensok. Het licht is soms wat hard door het raam, volgende keer zal ik er wat voor houden.



Het blijft inderdaad heel moeilijk om een goede foto te maken. Ik zou er ook nog steeds wel iets van een cursus in willen volgen om wat meer te leren waar je op kan letten en welke kleuren elkaar versterken en welke juist niet. Dus mocht iemand daar nog suggesties voor hebben... graag!



Als ik er aan de bovenkant want afknip vind ik persoonlijk juist het bord ineens heel groot ogen. Of bedoelen jullie juist dat ik er aan de onderkant wat vanaf moet halen?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik had het bord er wel helemaal op willen hebben maar ik vind juist leuk dat je ziet dat het bord niet in het midden staat. Wel zou ik wat Stippensok zegt links en rechts evenveel blauw hebt dus links iets afsnijden. Ik denk dat dat wel mooi is. Maar leuk die lepel erin, zo maak ik ook vaak een foto. Ik heb diverse kleden, theedoeken, placemats en verschillende borden om dingen af te wisselen.



En het is veel oefenen, als ik fotos van een paar jaar geleden zie die ik toen wel ok vond denk ik echt, OMG wat verschrikkelijk. Nu ben ik ook niet altijd tevreden maar ik heb geen goed fototoestel en dat is heel frustrerend. Maar goed, al doende leert men.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind de foto wat saai en de puree bovenop zonde. Ziet er niet echt aantrekkelijk uit. Jammer dat je boven en links veel blauw ziet. Qua foodfotografie heb ik helemaal niets met felle kleuren, dat leidt alleen maar af, maar dat is persoonlijk. Ik vind dat je dan meer met die kleur of stijl moet doen, dus bestek in dezelfde kleur, bord in dezelfde stijl, etc. Ik zou de puree in een schaaltje naast de pie zetten, leuk bestekje erbij, wat meer aankleding geven.
@loly pop, iets in een schaaltje erbij vind ik altijd lastig fotograferen, bijna nooit komt het er dan zo op zoals ik het wil.

Grappig dat de meningen zo uit elkaar lopen, de ene vind kleur erbij juist heel erg mooi terwijl een ander dat erg zonde vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de puree erwten er bovenop juist goed gevonden: een pastei op zich ziet er maar saai uit.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Zozie je maar weer hoe smaken verschillen :-) Maar in het vak is het echt een beetje not done. Maar als jij het graag op deze manier doet, prima natuurlijk.
@lolypop, zit jij in het vak foodfotografie? Nog tips voor passende cursussen?
Ik vind de doperwten bovenop juist de pastei mooi breken, goed gevonden, net als de blauwe placemat. Mij stoort het alleen dat het bord wat te ver naar rechts staat op de foto.
quote:Marloes85 schreef op 29 juli 2015 @ 12:06:

@lolypop, zit jij in het vak foodfotografie? Nog tips voor passende cursussen?Yep. Je kunt een cursus volgen, er worden ook wel workshops gegeven, maar je kunt ook een opleiding doen. Even googlen wat er in jouw omgeving wordt gegeven. Wellicht mag je een keer meekijken. Je moet er ook een beetje gevoel voor hebben, het juiste serviesgoed, mooie gerechten en goed licht. Camera maakt dan niet eens zoveel uit.
Wat leuk lollypop. Ik heb zitten googelen maar eigenlijk niet echt iets gevonden... Jij tips voor omgeving arnhem?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven