's nachts is alles anders

28-07-2015 23:36 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd een raar probleem. 'S nachts pieker ik veel en heb ik rare buien. Dan zie ik het echt niet meer zitten en huil ik. Het lijkt wel of 's.nachts dingen anders zijn. Ik maak me zorgen, droom raar en zie op tegen werk. Maar als ik dan 's ochtends wakker word is alles weer oke en gaat alles zonder moeite. En dan denk ik: waar maak ik me toch zorgen om als ik in bed lig? Ook regelmatig dat 's nachts mijn hart in mijn keel klopt. Of dat ik ineens denk aan overleden dierbaren: shit die is er echt niet meer. Dat soort dingen.

Herkenbaar voor iemand? Iets om me zorgen om te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat vroeger toen ik een jaar of 8 was van die emotionele buien. Nu 24 en natuutlijk pieker ik wel eend snachts maar niet dat het stoort. Misschien een boek lezen of tv kijken en dan in slaap vallen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang lig je wakker?

In het ideale geval ga je pas naar bed wanneer je voelt dat je snel zult inslapen.

Daarvoor doe je prettige dingen; leuke film/serie kijken, boek lezen, hier meekakelen of alleen lezen, etc.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ja herkenbaar. Ik heb dat ook een lange fase gehad, meermaals. Bij mij had dat wel te maken met stress/gebeurtenissen. Inmiddels geen last meer van, ik denk dat ook de leeftijd meespeelt. Ik word ouder en relativeer makkelijker denk ik. Laat het leven maar komen zoals het komt.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me logisch: 's nachts in bed alleen en geen afleidingen. Dan komt er van alles op je af en de volgende ochtend starten de afleidingen weer en heb je er logischerwijs geen last van.



Ik zou me niet al te veel zorgen maken, maar houd het wel in de gaten. Piekeren voor je gaat slapen kan te maken hebben met onvrede die je gedurende de dag wegdrukt en zich zodra daar de kans voor is dubbel zo hard terugkeert....precies wanneer je net wilt gaan slapen.



Wat mij hielp was schrijven voor ik naar bed ging. De dag doornemen en gedachten op papier zetten. Dan piekerde ik 'hardop' en had in bed minder last van dat benauwde gevoel en razende gedachten.
Alle reacties Link kopieren
en DIT is nou net de reden dat ik 's nachts radio 1 heb opstaan.



beetje slap gelul op de achtergrond geeft toch onbewust afleiding. En soms is het nog interessant ook en leer ik er weer van.

Ik kan absoluut niet tegen stilte. Dan ga ik liggen piekeren of ik hoor mijn eigen ademhaling en dat wil ik gewoon niet.,

Dus tja, ik heb de radio op de achtergrond aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 29 juli 2015 @ 00:24:

en DIT is nou net de reden dat ik 's nachts radio 1 heb opstaan.



beetje slap gelul op de achtergrond geeft toch onbewust afleiding. En soms is het nog interessant ook en leer ik er weer van.

Ik kan absoluut niet tegen stilte. Dan ga ik liggen piekeren of ik hoor mijn eigen ademhaling en dat wil ik gewoon niet.,

Dus tja, ik heb de radio op de achtergrond aan.Dat is inderdaad een goeie. Hier ook een nachtpiekeraar, ik ga als ik moe wordt op mijn zij liggen met Nieuwsuur de nacht h.h. aan. Val dan zo in slaap. Maar ik ga morgen bij de kringloopwinkel een radio kopen. Super bedankt voor de tip .
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dit forum net zolang tot ik echt heel moe ben en snel in slaap val. Maar vroeger had ik muziek op staan, zoals spa muziek, geluiden uit het bos of het strand, dat soort ontspannende geluiden. Met een radio zou ik persoonlijk toch willen horen waar ze het over hebben
All you need is faith, trust and a little bit of pixiedust.
Ik heb er ook last van, ik pieker de hele nacht over van alles en nog wat. Om 06:00 gaat wel mijn wekker, en om 07:00 staat eerste kind voor de deur. Ik sleep me wel er doorheen.
quote:Tinkerbell1234 schreef op 29 juli 2015 @ 01:24:

Ik lees dit forum net zolang tot ik echt heel moe ben en snel in slaap val. Maar vroeger had ik muziek op staan, zoals spa muziek, geluiden uit het bos of het strand, dat soort ontspannende geluiden. Met een radio zou ik persoonlijk toch willen horen waar ze het over hebben .

Ik ook, werkt voor mij ook heel goed. Ik ga pas naar bed wanneer ik echt moe ben (slaapprikkel nooit negeren), en als ik dan lig lees ik nog heel even hier. Nooit te lang want op de een of andere manier val ik zo in slaap terwijl ik ik lees.. Haha
quote:Tas28 schreef op 29 juli 2015 @ 07:39:

Ik heb er ook last van, ik pieker de hele nacht over van alles en nog wat. Om 06:00 gaat wel mijn wekker, en om 07:00 staat eerste kind voor de deur. Ik sleep me wel er doorheen.Oef, hopelijk heb je ook iets aan de tips hier. Sterkte.
Ik heb een tv op de slaapkamer die ik op de sleep timer zet. Vaak heb ik een crime zender op staan, die hebben geweldige voice overs waardoor ik in 95 procentvan de gevallen de tv niet uit hoor gaan.
Ik heb dat heel erg gehad. Dat snachts alles leek mis te gaan. En dan had ik even geslapen en viel t weer mee. Heel vervelend! Wat hielp was sporten. En netflix op mn laptop. Die gaat mee naar bed.
Bij mij was dit tijdens een zware periode in mn leven.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me normaal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik had het rond mijn puberteit, heel naar.

Het is vanzelf over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook regelmatig. 's Nachts als je slaperig bent kun je niet meer goed relativeren en dan lijkt alles veel erger dan overdag. Wat mij helpt is even naar beneden gaan, lampje aan, thee zetten en even wakker worden. Na een kwartiertje word ik opnieuw slaperig en ga ik weer naar bed. Ik val dan meestal weer in slaap. Tv kijken werkt bij mij averechts. Bewegende beelden maken mijn hoofd alleen maar onrustiger. Lezen helpt wel, maar dan kies ik wel voor iets heel luchtigs.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit momenteel ook, maar in mijn dagelijks leven spelen nogal wat dingen dus zo gek is dat niet. 's Nachts lijken mijn problemen onoplosbaar en gaan mijn gedachten in een kringetje ronddraaien. Heel irritant.



Wat mij helpt: als ik merk dat ik ga malen opstaan, uit bed gaan, en wat doen. Een kop thee zetten, wat tv kijken, een (niet te moeilijk) boek lezen. Na een halfuur voel ik mijn oogleden zwaar worden en stommel ik mijn bed weer in. Meestal slaap ik dan nog een paar uur. Al word ik vaak ook om vier uur wakker om vervolgens niet meer in slaap te komen



Ik denk dus niet dat het gek is of iets om je druk over te maken. Al is het misschien wel een teken dat je je overdag te druk maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie net dat ik niet de enige ben die deze tactiek gebruikt
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Heb heel sterk het vermoeden dat het puur komt doordat je hersenen op dat moment 'nog niet goed werken' klinkt wat onnozel, weet ook niet goed hoe ik het goed uit moet leggen. Je wordt denk ik wakker midden in een slaapfase terwijl dat eigenlijk niet zou moeten (qua slaap dan) het gebruikelijke slaapritme is dan verstoord.



Gevolg was urenlang malen en opblazen/ niet kunnen relativeren van problemen.



Sinds ik dit weet kies ik er min of meer bewust voor niet te piekeren omdat het op dat moment mijn brein is die de problemen zo erg maakt en niet de problemen zelf.

Ook dit klinkt misschien wat simpel. Maar het maakt voor mij wel verschil om te weten, en te accepteren, dat ik op zo'n moment niet objectief ben.



Meer gedachten spendeer ik er dan niet aan en 9 van de 10 keer val ik nu gewoon weer in slaap en zie ik alles de volgende ochtend weer helder.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar.

Ik heb het bij tijd en wijle ook. Sinds een paar maanden heb ik er weer erg last van. Ik ben werkzoekend, heb op het moment onvoorziene lasten en twijfel enorm aan mijn relatie.

Piekeren, alles komt dubbel zo hard binnen en lijkt dubbel zo hopeloos. Ik heb er hartkloppingen en paniekaanvallen bij. Tja en 's morgens ben ik geradbraakt, totaal kapot.

Ik heb het altijd al gehad maar in tijden van stress en onzekerheid steekt het de kop op. Dan kan ik nog zo moe zijn als ik naar bed ga. In slaap vallen lukt dan wel, maar voor even en dan begint het gesodemieter weer. Opstaan en even iets anders doen zou ik graag willen, maar ik ben dan zo uitgeput dat dat zelfs niet lukt. Hopelijk kom ik snel in rustiger vaarwater want dat lijkt het enige te zijn wat het kan doen stoppen. Wat overigens wel kan helpen, als je ervoor open staat, is mindfullness. Als je jezelf leert te focussen op iets, bijvoorbeeld een lichaamsdeel of je ademhaling, heeft je brein geen kans om over andere dingen te gaan emmeren. Er is wat oefening voor nodig maar het werkt wel.
Hier ook een bekend probleem. Als ik in een stressvolle tijd zit dan ga ik daar 's nachts over nadenken. Soms komen daar nog akelige dromen bij waarvan ik helemaal in paniek wakker wordt. Ook als de wekker gaat dan zie ik alles donker in. Het komt (bij mij) duidelijk op momenten dat ik niet lekker in mijn vel zit. Als ik me overdag goed voel dan heb ik daar 's nachts veel minder last van. Dus ik denk dat daar de basis ligt. En het is inderdaad zo dat je 's nachts veel gevoeliger bent dan overdag..heel normaal. Ik probeer voordat ik ga slapen iets prettigs te doen en te ontspannen. Als de gedachten opkomen dat forceer ik ze weg te gaan, door aan andere dingen te denken of ergens naar te luisteren. Helpt ook wel iets.



Je hebt er ook de leeftijd voor, zoals eerder gezegd. Ik had daar rond mijn 20-25 ook meer last van dan nu 29. Dat komt bij mij vooral doordat ik heel onzeker was over mezelf en dus erg op mijn tenen liep de hele dag. Veel spanning die er 's nachts uitkomt.



Welk soort werk doe jij als ik vragen mag? En is dit de eerste keer dat je daar zo veel last van hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wat mij trouwens ook helpt, is een dagboek bijhouden. Niet alleen om overdag mijn zorgen te kunnen opschrijven maar ook om te kunnen noteren hoe bizar mijn nachtelijke gedachtengangen eigenlijk zijn. Dan kom je erachter dat je dit soort dingen denkt:



- Ik heb net een nieuwe baan en het gaat goed

- Maar wat nou als ze eigenlijk helemaal niet blij met me zijn?

- Misschien ontslaan ze me wel na mijn proeftijd

- En wat dan? Dan kan ik de huur niet meer betalen

- Ik vind natuurlijk nooit een nieuwe baan

- Dus dan word ik vast dakloos. Waar moet ik dan heen?

- En mijn studieschuld afbetalen, hoe ga ik dat dan doen?

- Dat doet me eraan denken, ik heb ook studievertraging opgelopen en die scriptie komt natuurlijk nooit af...

- Hoe kan ik mijn scriptie immers afmaken als ik geen huis heb?



Bij daglicht zie ik natuurlijk hoe idioot deze gedachten zijn. Door ze op te schrijven herken ik ze beter en kan ik ze ook beter van me afzetten, want "daar heb je weer die onzin die nergens op slaat".
@cerulli, ik spreek mezelf ook aan bij dat soort gedachten dat ik niet zo stom moet denken en dat ik 's nachts echt geen oplossing ga vinden voor 'problemen' en er niks aan kan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat fijn dat zoveel mensen het herkennen. Ik dacht even dat ik gek aan het worden was!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven