schoonmaken van huis

28-07-2015 17:05 114 berichten
Hele discussie met vriendinnen over het huishouden. We verschillen hierin nogal van mening hun vinden dat ik teveel doe. We hebben allemaal een gezin met 2 kinderen en een huisdier.



Onze discussie gaat over:

Iedere week bed verschonen

Dagelijks stofzuigen en toilet

2x pw afstoffen van de zichtbare plekken





Ben ik nou echt zo een uber poetsmiep??



Ongeacht of ik echt te veel poets. Ik vind poetsen gewoon leuk dus zal niet veel veranderen maar we zijn gewoon nieuwsgierig naar wat 'normaal' is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen schoonmaakwonder en dat zal ik ook nooit worden.

Eenpersoonshuishouden zonder huisdieren:



Stofzuigen: één keer in de twee/drie weken. Tussendoor een bezem door het huis indien nodig

Bed: in de zomer met warm/plakkerig weer elke week, de rest van het jaar elke twee weken

Afstoffen: elke twee/drie weken, vlak voor het stofzuigen

WC: elke week

Badkamer: elke twee weken

Dweilen: twee keer per jaar ofzo?

Ramen lappen: binnen anderhalf jaar geleden voor het laatst. Buiten twee jaar geleden voor het laatst



Er lopen geen beestjes in huis, ik plak nergens aan vast, het ruikt fris en als er aangekondigd bezoek komt, haal ik nog een extra borstel door het toilet heen. Klaar.
Bedankt voor de reacties. Zo extreem veel poets ik dus echt niet als ik hier lees.



@nursy: ik poets wanneer de kinderen op bed liggen om 19.30uur. Meestal een half uurtje. En verder op de woensdagochtend doe ik een rondje.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 28 juli 2015 @ 19:12:

[...]





Keuken??Aanrecht en fornuis krijgen elke dag een doekje, de rest? whah, 2 keer per jaar?
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Ben alleen met 2 katten

bed verschonen eens per 4 weken dekbedovertrek.Hoeslaken eens per 2 weken.

stofzuigen elke dag...zucht ..kattegrit

wassen...als de wasm vol zit,eens per week ofzo

wc , wastafel elke week

ramen wassen aan de buitenkant; nooit, dat zou mijn broer nog eens doen..
Alle reacties Link kopieren
Viesrik
No Mercy
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dan zo'n kalender waarop je ziet dat het alweer tien dagen Geleden is dat je het bed verschoond hebt, of een hele week dat je de badkamer gepoetst hebt, enz?



Ik heb zelf geen idee wanneer ik wat doe. Als de boel vies is, ik me eraan erger en ik tijd heb. Dat dekt de lading wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:kittycat001 schreef op 28 juli 2015 @ 18:39:

[...]





Als ik na het werk thuis kom drink ik even wat en zet dan het eten klaar of vast op, in de tussentijd haal ik de stofzuiger door de kamer en hal. Daarna een doekje over het toilet en klaar. Tegen de tijd dat de aardappels klaar zijn is m'n huisje ook weer netjes. Tijdens het koken verder gelijk de troep opruimen en aanrecht netjes maken en na het eten alles in de vaatwasser. Al met al ben je zo klaar en kost het je weinig extra tijd.



Bij mijn zijn er 4 scenario s, en stofzuigen terwijl de aardappelen opstaan is er niet 1 van:

1. Ik kom thuis en ben al te laat voor het sporten, ik gooi het eten wat ik de vorige dag heb gemaakt in de magnetron en kleed me om (bonuspunten bij ook echt zelfgemaakt)

2. Ik kom thuis en er komt iemand me eten dus paniek rondje voor ik begin met koken, dan met een glas wijn naar de keuken om net te doen alsof ik heel relaxed ben

3. Niets te doen dus tijd om goed te koken, dus geen tijd om ondertussen iets anders te doen

4. Niets te doen dus makkelijk koken want dat heb ik wel verdiend met al die gekkigheid van de laatste tijd, dikke Doei dat ik ondertussen nog ga stofzuigen, wijn en het forum, ik heb het verdiend.



Qua schoonmaken, ik zal maar zo zeggen, ik betaal de schoonmaakster er graag voor!
quote:flipfl0p schreef op 28 juli 2015 @ 21:50:

Hebben jullie dan zo'n kalender waarop je ziet dat het alweer tien dagen Geleden is dat je het bed verschoond hebt, of een hele week dat je de badkamer gepoetst hebt, enz?



Ik heb zelf geen idee wanneer ik wat doe. Als de boel vies is, ik me eraan erger en ik tijd heb. Dat dekt de lading wel.Ik maak op maandag schoon. Dingen die ik eens per veertien dagen doe, staan in mijn agenda.
Bed verschonen: 1 keer per 1,5 week

Stofzuigen: 1 keer in de 2 weken (heb wel een kruimeldief)

Afstoffen/afnemen: 1 keer per week ofzo?
Blij dat ik een schoonmaakster heb.



De vaat doe ik wel elke dag zelf
Alle reacties Link kopieren
WC: om de dag de borstel erdoor

Badkamer: 1x per week (dan ook de wc aan de buitenkant)

Keuken: aanrecht minimaal 1x per dag een doekje erover. 1x per week goed schoonmaken

Stoffen: Als ik zin heb/het zie, meestal 1x per week

Stofzuigen: ik heb zo'n swiffer, die gebruik ik bijna iedere dag, 1x per week goed stofzuigen, dweilen alleen als ik bezoek krijg :P

Wassen: 1x per week donker, 1x per twee weken handdoeken/wit

Beddengoed: Om de week, na 1 week draai ik mijn dekbed om en pak ik het andere kussen.



Ramen zemen doe ik nooit, doet de woonstichting buiten (appartement). Binnen zie ik echt het nut niet zo van in, ik rook niet dus zou niet weten waar ze vies van zouden moeten worden.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Wat heeft die borstel door de wc nu voor zin? Het gaat toch juist om de bril en de drukknop en lichtknopje enzo? Wat je aanraakt en waar je op zit juist.
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik werken allebei 40 uur en 's avonds en in het weekend vaak ook nog op pad.

We hebben 2 wc's in huis, ik denk echt dat beiden gemiddeld misschien net 3 keer per dag gebruikt worden. Daar ga ik ze echt niet elke dag voor schoonmaken.

Wc's dus 1 keer per 1 a 2 weken.

Badkamer om de week.

Aanrecht elke dag even, rest van de keuken als het vies is.

Stofzuigen 1 keer per week hele huis, beneden vaak nog 2e keer.

Dweilen om de week.

Bedden om de week.



Waar halen jullie de tijd vandaan om 1) alles zo vaak te poetsen en vooral 2) om alles zo snel weer vies te krijgen dat het gepoetst moet worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 28 juli 2015 @ 17:32:

Wij doen veel "op het oog".

Gelukkig zie ik vrij slecht.
Alle reacties Link kopieren
ik woon samen met mijn vriend.

als het lukt elke dag de wc

2 a 3 keer per week strijken

om de dag stofzuigen

2 keer per week uitgebreid de badkamer

elke dag wastafel badkamer

1 keer in de twee weken bed verschonen.

afstoffen zichtbare plekke dagelijks

afstoffen niet zichtbare plekken eens in de twee weken

keuken doe ik na de afwas van het avondeten overal doekje langs halen

keuken goed soppen doe ik 1x per week
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Waarom strijken mensen? Ik strijk nooit en niks is gekreukt.
Alle reacties Link kopieren
ik heb wel kleding waar dan kreukels in zitten.

Helemaal in een aantal overhemden van mijn vriend.

Helaas moet ik echt wel strijken.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik strijk dan wel weer alles, inclusief de dekbedovertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Stofzuigen, elke dag.

Dweilen, elke dag.

Wc, elke dag.

Aanrecht/keuken, elke dag even met een doekje natuurlijk.

Afstoffen, elke week.

Tegels badkamer etc, 1x per week.

Bed verschonen, 1x per week





Ik woon maar in een klein appartement dus je bent zo klaar en hou het liever goed bij. Woon samen met vriend en hondje.
.
Alle reacties Link kopieren
Oh , en wassen wanneer het nodig is maar ik was best veel eigenlijk.

Strijken ben ik erg slecht in, haat dat.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 29 juli 2015 @ 10:32:

Ik strijk dan wel weer alles, inclusief de dekbedovertrekken. ik streek eerst ook bijna alles ( zelfs de boxershorts van mijn vriend) maar daar ben ik op een gegeven moment maar mee gestopt.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Waarom zou je in godsnaam boxershorts of een dekbedovertrek strijken?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 28 juli 2015 @ 22:22:

[...]





Bij mijn zijn er 4 scenario s, en stofzuigen terwijl de aardappelen opstaan is er niet 1 van:

1. Ik kom thuis en ben al te laat voor het sporten, ik gooi het eten wat ik de vorige dag heb gemaakt in de magnetron en kleed me om (bonuspunten bij ook echt zelfgemaakt)

2. Ik kom thuis en er komt iemand me eten dus paniek rondje voor ik begin met koken, dan met een glas wijn naar de keuken om net te doen alsof ik heel relaxed ben

3. Niets te doen dus tijd om goed te koken, dus geen tijd om ondertussen iets anders te doen

4. Niets te doen dus makkelijk koken want dat heb ik wel verdiend met al die gekkigheid van de laatste tijd, dikke Doei dat ik ondertussen nog ga stofzuigen, wijn en het forum, ik heb het verdiend.



Qua schoonmaken, ik zal maar zo zeggen, ik betaal de schoonmaakster er graag voor!Hahaha je hebt helemaal gelijk
quote:AnAppleADay schreef op 29 juli 2015 @ 09:59:





Waar halen jullie de tijd vandaan om 1) alles zo vaak te poetsen en vooral 2) om alles zo snel weer vies te krijgen dat het gepoetst moet worden?Met 2 honden is het nodig om dagelijks iig te stofzuigen en met nat weer ook dweilen. 2 grote honden kunnen de vloer heel vies maken .. Alles in huis is schoon en dat blijft het als je het dagelijks gewoon bijhoudt. Tijd kost het nauwelijks
Ik doe echt te weinig momenteel. Soms zit ik een lekkere flow en dan is het iedere week netjes gedaan en soms heb ik weken dan is het een gevalletje 'het moet nu toch eens echt' en daar zitten we nu in.



Wat ik wel wekelijks doe:

- Beddengoed verschonen (standaard op de dag dat dochter naar KDV gaat, dan kan het raam de hele dag open);

- WC's schoonmaken

- Stofzuigen



De wasmachine draait bijna iedere dag wel.



Waar ik echt veel moeite mee heb:

Tijdig dweilen (ik zie het gewoon niet, tenzij het echt tijd is)

De badkamer en de ramen (maar daar krijgen we nu poetshulp voor )

En opruimen, als er eenmaal hier en daar troep ligt dan gebeurt er standaard minder..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven