De zomerhaters en winterliefhebbers gaan vrolijk door

18-09-2014 20:11 3011 berichten
Na een lange, afmattende zomer is het nu bijna herfst. De laatste stuiptrekkingen van de zomer doen ons nog even zweten, maar de blaadjes verkleuren al en de eikeltjes vliegen je tijdens het fietsen om de oren. De maïs is bijna klaar om geoogst te worden en de avonden worden al weer lekker donker.



Laten we de herfst vieren, en met zijn allen hopen op een ijskoude, stikdonkere en sneeuwrijke winter, zodat we volgend jaar weer helemaal klaar zijn om dat plakkerige gedoe van de zomer glansrijk te doorstaan .







We komen trouwens hier vandaan.
Alle reacties Link kopieren
Wisselvallig kan je het de laatste dagen wel noemen veel wind,veel regen ... de zon is er ook geweest en ineens werd het daardoor toch niet zo erg fris! Maar ja gehad is gehad dat is toch al iets. Volgende week toch weer temperaturen tussen 25 en 31 graden ik heb echt geen zin in die 30+ maar liever in Augustus wat warmer dan nog warmte eind september tot midden Oktober! Ik hoop op een logisch najaar met normale temperaturen
Alle reacties Link kopieren
Juli lijkt een ''normale'' maand te worden, normale zonuren, nog 10 te gaan, maar daar gaan we overheen. Het was de helft van de maand vreselijk zonnig, maar dat is niet eens zo gek blijkbaar als ik zo kijk.. ook normale hoeveelheid neerslag blijkbaar, de helft van de maand regen.. ik snap er echt niks van, hier is meer dan 100 milimeter gevallen deze maand, blijkbaar niet veel van gemerkt.. en door de koele dagen in juli lijkt de temperatuur ook normaal te worden. Ze hadden een ietwat warme juli voorspeld, ik denk dat augustus nog wel eens heel warm kan worden of gewoon warm of normaal, maar niet zo'n koele augustus als vorig jaar.
Life isn't about getting and having, it's about giving and being.
Alle reacties Link kopieren
Dat hoop ik ook kimmeke! Al scheelt het dat 30 graden in september bijzonder is en in augustus minder en in oktober is het niet meer eens mogelijk. Het is sinds 1901 maar één keer ergens in Nederland in oktober boven de 30 graden uitgekomen, daar hoeven we niet op te rekenen. Ik weet niet wat ik liever wil, een normale augustus of een normale september.. toch dan liever een normale augustus, in september is het water alweer afgekoeld dus hoeven we niet meer massaal naar het strand toe met zijn allen en dan wordt het niet meer snel boven de 30, 25 komt in Friesland dan amper voor zelfs. Een warme oktober wil ik dan weer niet, dat is echt zo'n overgangsmaand naar de herfst en ook een beetje winter, dan wil ik niet meer dat die 15+ dat belemmert. Liever motregen en bewolking, maar we hebben het helaas niet voor het zeggen. November is één van mijn lievelingsmaanden, dan schijnt de zon het minst en is het ook fantastisch vroeg donker nog in de ochtend en 's avonds ook. In oktober ook al, maar dan heb je nog redelijk lichte ochtenden in het begin.. ik kan me nog herinneren dat ik twee jaar geleden in november (of het was in december, dat weet ik niet precies) eens naar Leeuwarden naar mijn werk fietste. Het was heel donker, ik moest toen het vest aan net als de hele winter. Je kan de weg amper zien! Zo gezellig, en dan regente het ook best, niet echt hard, maar wel dat je de hele tijd moet ''spugen'' omdat al dat regen op je hoofd terecht komt! Ze waren toen aan het werk, die lichtgevende borden waren zo mooi! Zo'n beeld heb ik van november. In december is het heel gezellig met alle kerstspullen en omdat het dan nog donkerder is! Januari is weer zo'n wintermaand en februari ook, soms zelfs nog kouder maar het kan dan ook lenteachtig zijn en dat is wel vervelend, maar het is dan niet echt warm ofzo. Geen 20 graden gelukkig! Verder heb ik niet wat te melden, ik hoop dat het ooit nog eens in de zomer NIET boven de 25 graden uitkomt in De Bilt, dat zou fijn zijn! Heeft Belgisch Limburg ook veel minder last van de warmte.
Life isn't about getting and having, it's about giving and being.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk toch dat er van zaterdag tot nu toch heel wat regen gevallen is maar goed dat hadden we toch nodig er was toch een enorme droogte. We zullen wel zien wat augustus brengt maar die mag van mij zo snel mogelijk voorbij zijn maar goed begin je te zien dat de dagen al aan het korten zijn
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, het wordt al wat donkerder! Maar er is op sommige plaatsen nog steeds een neerslagtekort van meer dan 240 mm, vanaf de 200 mm is ernstig en dat is in een groot deel van het land nog..
Life isn't about getting and having, it's about giving and being.
Alle reacties Link kopieren
Maandag tot 33 graden bah bah
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 28 juli 2015 @ 16:13:

Wat is thermaalwater? Ken alleen het thermaalbad

Relaxt dat je weer een tip komt geven, die gelzolen zijn inderdaad geniaal! Lekker koude voeten en dat werkt door op de rest van je lichaam.





Geen idee

Ik las het in een tijdschrift. Leek me de moeite waard om hier even te melden gezien de aankomende hitte

Wellich bij een drogist?
Alles komt goed, alleen de rest niet
quote:kimmeke1983 schreef op 29 juli 2015 @ 08:15:

Maandag tot 33 graden bah bahHet is maar 1 dag zag ik. Dinsdag regent het weer.
Alle reacties Link kopieren
Maandag inderdaad 30+. Maar voor de rest de komende 2 weken vrijwel alle dagen net iets boven de 20 graden. Dat had slechter gekund in deze tijd van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isabela schreef op 29 juli 2015 @ 08:32:

[...]





Het is maar 1 dag zag ik. Dinsdag regent het weer.Voor mij juist de slechte dag van allemaal om heet te zijn. Vanaf dinsdag is er nog onzeker waarschijnlijk nog grote kans dat het in Limburg op dinsdag nog erg warm blijft en woensdag eventjes wat minder warm afwachten ....
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 29 juli 2015 @ 08:29:

[...]





Geen idee

Ik las het in een tijdschrift. Leek me de moeite waard om hier even te melden gezien de aankomende hitte

Wellich bij een drogist?Ik ga eens kijken, bedankt dat je aan me hebt gedacht!
Alle reacties Link kopieren
De Belgisch Limburgse weerman die ik altijd volg heeft de zomer van 2015 in cijfers gebracht:



Nu de zomer even een dipje zit, en er naar zekere gewoonte steeds meer klaagzangen over de kwaliteit van de zomer van 2015 door het bronsgroene eikenhout galmen, is het misschien eens tijd om er wat cijfertjes bij te nemen.



Cijfertjes over neerslag, zon en temperaturen om de vergelijking te maken met de zomer van 2014 en de normale waardes voor de periode 1 juni t.e.m. 31 juli.

Een tussenstand dus, want augustus moet nog komen en belooft alvast zeer zomers van start te zullen gaan.



Neerslag



Juni 2014: 45 liter in het noorden tot 90 liter in het zuiden van de provincie

Juni 2015: Verspreid over Limburg tussen de 45 en 50 liter



Juli 2014: 170 liter in het westen tot 220 liter in het oosten van de provincie

Juli 2015: verspreid over Limburg 45 tot 55 liter (met verwachting laatste 3 dagen)



Totaal 2014: 210 tot 290 liter

Totaal 2015: 90 tot 100 liter

Normaal: 135 liter





Zon



Juni 2014: 220 uren

Juni 2015: 245 uren



Juli 2014: 207 uren

Juli 2015: 220 uren (met verwachting laatste 3 dagen)



Totaal 2014: 427 uren

Totaal 2015: 465 uren

Normaal: 385 uren



Temperatuur



Juni 2014: 6 keer 25+, waarvan 2 keer 30+

Juni 2015: 8 keer 25+, waarvan 3 keer 30+



Juli 2014: 17 keer 25+, waarvan 3 keer 30+

Juli 2015: 14 keer 25+, waarvan 7 keer 30+



Totaal 2014: 23 keer 25+, waarvan 5 keer 30+

Totaal 2015: 22 keer 25+, waarvan 10 keer 30+

Normaal: 17 keer 25+, waarvan 4 keer 30+





Conclusie:



De zomer van 2015 is tot dusver veel droger dan de zomer van 2014, en ook droger dan normaal.

De zomer van 2015 is tot dusver zonniger dan de zomer van 2014, en veel zonniger dan normaal.

De zomer van 2015 is tot dusver warmer dan de zomer van 2014, en veel warmer dan normaal.



Indien dit voor uw gevoel niet kan kloppen is er iets mis met dat gevoel, of wordt u misschien geconfronteerd met een ongelukkige timing van uw vakantiedagen of tuinfeestjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:kimmeke1983 schreef op 29 juli 2015 @ 09:51:

Indien dit voor uw gevoel niet kan kloppen is er iets mis met dat gevoel, of wordt u misschien geconfronteerd met een ongelukkige timing van uw vakantiedagen of tuinfeestjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:kimmeke1983 schreef op 29 juli 2015 @ 09:51:

Conclusie:



De zomer van 2015 is tot dusver veel droger dan de zomer van 2014, en ook droger dan normaal.

De zomer van 2015 is tot dusver zonniger dan de zomer van 2014, en veel zonniger dan normaal.

De zomer van 2015 is tot dusver warmer dan de zomer van 2014, en veel warmer dan normaal.



Indien dit voor uw gevoel niet kan kloppen is er iets mis met dat gevoel, of wordt u misschien geconfronteerd met een ongelukkige timing van uw vakantiedagen of tuinfeestjes.

Fijn dat iemand dit een keer uitspreekt! (En echt, ik heb ze ook al gehoord hoor: "We hebben nog maar zo weinig gehad" terwijl het verdorie 3-4 dagen even 18-21 graden is zonder 16 zonuren per dag).



Maar ja, het waren 4 fantastische dagen; relatief fijne temperaturen voor de tijd van het jaar, lekker veel wind en wolken en zelfs flink wat regen. Ik heb 4 nachten heerlijk geslapen en het huis is eindelijk afgekoeld naar 21 graden. Even kunnen bijkomen voordat we wéér die zonnige en extreem hete ellende instorten

Ennnn september komt steeds dichterbij!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Voilà inderdaad September komt dichterbij! als Augustus voorbij is hebben we het allerergste van de zomer gehad
Alle reacties Link kopieren
Ik sprak in juni iemand die zei maar niet uit haar winterdip te kunnen komen omdat de zon maar niet wou schijnen. Huh? Toen hadden we net 3 maanden met extreem veel zon achter de rug. Ook volgens cijfers van het KNMI. Zo kan je gevoel je dus bedriegen.
Alle reacties Link kopieren
Gek is dat toch he? Vind dat zo'n vreemd fenomeen, en de cijfers liegen er toch niet om.



Dat was trouwens een tijd terug ook zo, volgens mij vorig jaar. Die had het over het koude voorjaar, temperaturen flink onder 0 in april en somber weer. Toen meende ik me toch heel goed te herinneren dat die dagen juist warm en zonnig waren. Uiteindelijk het weerbericht van die specifieke dag opgezocht: Rokjesdag! 23 graden, zon en geen wolkje te bekennen.

Zó raar; het lijkt wel of Nederland inmiddels een blinde vlek heeft voor de zomer. Ik denk dat als het over 100 jaar elke dag 25 graden is en in de zomer 40 graden, dat mensen op de enige dag van het jaar dat het onder de 25 graden komt zeggen: Brrr, koud kikkerlandje, zie je wel!
Alle reacties Link kopieren
Als winterhater hoor je mij niet klagen over de zomer tot nog toe.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Yasmijn dan ben je 1 van de weinige winterhaters die niet klaagt over de zomer blij om dat eens te horen

Ik kom enkel maar mensen tegen die altijd zeggen: het is hier nooit zomer of het regent hier altijd
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 29 juli 2015 @ 11:15:

Als winterhater hoor je mij niet klagen over de zomer tot nog toe.

Nee, maar je trekt wel de conclusie dat winterhaters het veel zwaarder hebben dan zomerhaters omdat de winter veel en veel langer duurt dan de zomer.



Dat laatste is gebaseerd op jouw gevoel. En dat gevoel klopt dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annechina schreef op 29 juli 2015 @ 11:31:

[...]



Nee, maar je trekt wel de conclusie dat winterhaters het veel zwaarder hebben dan zomerhaters omdat de winter veel en veel langer duurt dan de zomer.



Dat laatste is gebaseerd op jouw gevoel. En dat gevoel klopt dus niet.

Wel.



Sept, okt, nov, dec, jan, febr, mrt, april, mei.



Do the math.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 29 juli 2015 @ 12:09:

[...]





Sept, okt, (nov), dec, jan, (febr), mrt, april, mei.



Do the math.
Alle reacties Link kopieren
Niet.



Winter: november, december, januari, februari

Zomer: maart, april, mei, juni, juli, augustus, september



Do the math yourself.
Alle reacties Link kopieren
Haha, Jen!
Alle reacties Link kopieren
Haha Annechina, ik heb november maar tussen haakjes gezet, omdat het dan nog steeds boven de 20 graden kan zijn in Nederland, maar vooruit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven