Actueel
alle pijlers
The land that time forgot
dinsdag 9 september 2008 om 17:14
Tussen alle discussies over moslims en andere achterlijke culturen, wil ik het eens over een andere achterlijke cultuur hebben. Namelijk de Nederlandse.
Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.
Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?
Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?
Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?
Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?
Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?
Wat is dat toch?
Wie het weet mag het zeggen!
Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.
Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?
Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?
Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?
Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?
Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?
Wat is dat toch?
Wie het weet mag het zeggen!
Am Yisrael Chai!
woensdag 10 september 2008 om 20:14
Nope, ik forum terwijl ik werk. De afleiding werkt op mij positief op mijn creativiteit en zorgt dat ik me niet blind ga staren als ik zonder af en toe wat anders te doen met iets bezig blijf. Is voordeel van creatief beroep, als ik maar zorg dat ik m'n deadlines haal en goed werk aflever is 't goed.
Ik kan niet goed tegen 'n keurslijf, dan ga ik juist minder presteren.
woensdag 10 september 2008 om 20:14
Ik hoef er meestal niet vroeg uit, want ik moet vaak 's avonds dingen doen. Maar ja, als ik een salaris gestort zou krijgen zou ik zeker wel werken. Waarschijnlijk nog wel meer dan nu ook. Ik heb nu heel bewust voor zekerheid (want kostwinner enzo) gekozen en dus heb ik minder uitdagend werk dan ik zou willen. Als geld geen rol zou spelen zou ik meer risico's nemen en sneller voor korte contracten kiezen bijvoorbeeld, gewoon omdat het werk dan inhoudelijk leuker zou zijn en het toch niks uit zou maken of ik na een maand geen werk meer zou hebben.
Am Yisrael Chai!
woensdag 10 september 2008 om 20:16
Ik ben traag in het formuleren van mijn gedachten, dus het duurt even voor ik mijn reactie op jou onder woorden kan brengen, fashionvictim.
Wel denk ik dat ik een andere verwachting heb van de emancipatie in een samenleving als die in Nederland dan jij. Naar mijn idee is de emancipatie van de vrouw hier niet gebaseerd op een bevrijdingsproces, maar op welvaart. Ik heb niet de indruk dat er een essentiele verandering van gedachtengoed is geweest.
Misschien wordt wat ik bedoel wel enigszins verwoord door wat Jaap schrijft: "Het interessante is dat de oorspronkelijke idealen in de laatste emancipatiegolf door het toilet zijn getrokken, en daarvoor in de plaats een op consumptiedwang gebaseerd sociaal model is gelanceerd dat vrouwen 'verheft' tot loonslaven."
Ik hoop dat ik gedurende de verdere discussie wat duidelijker kan verwoorden wat ik bedoel.
Wel denk ik dat ik een andere verwachting heb van de emancipatie in een samenleving als die in Nederland dan jij. Naar mijn idee is de emancipatie van de vrouw hier niet gebaseerd op een bevrijdingsproces, maar op welvaart. Ik heb niet de indruk dat er een essentiele verandering van gedachtengoed is geweest.
Misschien wordt wat ik bedoel wel enigszins verwoord door wat Jaap schrijft: "Het interessante is dat de oorspronkelijke idealen in de laatste emancipatiegolf door het toilet zijn getrokken, en daarvoor in de plaats een op consumptiedwang gebaseerd sociaal model is gelanceerd dat vrouwen 'verheft' tot loonslaven."
Ik hoop dat ik gedurende de verdere discussie wat duidelijker kan verwoorden wat ik bedoel.
woensdag 10 september 2008 om 20:18
'k Weet niet wat voor beeld jij van gepensioneerden hebt, maar mijn ouders reizen meermaals per jaar naar mooie verre bestemmingen. Ze zijn nog vaker op stap dan ik, want dan is er weer 'n uitvoering hier, dan weer 'n concert daar. En ondertussen blijven klussen in huis en tuin (en bij dochterlief ) Mijn vader zegt wel 'ns: 'hoe heb ik er in godsnaam ooit nog bij kunnen werken'
woensdag 10 september 2008 om 20:21
Je hebt thuiszitten en thuiszitten. Ik vermoed dat ik een van de vrouwen ben uit de openingspost van FV, want ik werk thuis, heb geen uitdagend werk (ik typ, ik heb een winkeltje en ik schilder) ik leer niet zoveel, ik heb de ambitei niet om heel veel te leren en ik ben geen Snelle Jelle, zeg maar. Ik vind het heerlijk om met de schoolpleinmoeders koffie te drinken, leg mijn werk opzij voor de lunch met mijn zoon en rij van gym naar kinderfeest en van zwemles naar vriendjes. Ik kook zodat het eten op tafel staat als mijn man, de kostwinner, thuis komt en zorg dat de boodschappen op tijd in huis zijn, kind in bad gaat en dat er tandjes gepoetst worden. Tussendoor houd ik mijn zaakjes draaiende en zorg dat het typwerk op de juiste plaats terecht komt. En eerlijk gezegd; ik vind mij leven heerlijk!
En ik forum ja. Niet zoveel, maar soms meer dan goed voor me is
En ik forum ja. Niet zoveel, maar soms meer dan goed voor me is
woensdag 10 september 2008 om 20:21
Nou, dat bedoel ik ; die mensen doen wat ze LEUK vinden . Maar dán is het geoorloofd en als je 20, 30 , of 40 , etc. bent dus niet ? Dan is het stompzinnig als je op maandagmiddag naar het museum gaat , of gaat sporten , of de krant leest of je bezig houdt met het wecken van eigen gekweekte tomaten ofzo ?
Je mag alleen genieten als je al gewerkt hebt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 10 september 2008 om 20:24
Nou, dat is wellicht precies wat ik bedoel. Ik vind het verbazingwekkend dat die verandering in gedachtengoed in andere westerse landen wél als zinvol gezien wordt en werd, en dat daaruit ook nieuwe rolpatronen en verwachtingspatronen zijn voortgevloeid. En daarnaast heb ik de indruk dat het welvaartsniveau van vrouwen echt niet hoog is in NL.
Am Yisrael Chai!
woensdag 10 september 2008 om 20:25
Ik doe al jaren wat ik leuk vind, maar aangezien ik geen geldboom in mijn tuin heb staan zal ik er toch zelf de centen voor moeten verdienen, anders kan ik niet meermaals per jaar op reis en geen weekendjes weg met vrienden om leuke dingen te gaan doen. Bovendien genereer ik 'n groot deel van mijn inkomen dmv mijn hobby/passie, dus dat zijn ook weer 2 vliegen in één klap.
woensdag 10 september 2008 om 20:27
woensdag 10 september 2008 om 20:28
Mijn werk doe ik omdat ik het leuk vind om een praktische bijdrage te leveren aan de samenleving. En daar krijg ik bovendien voldoende geld voor om daarnaast ook andere dingen te kunnen doen die op het creatieve vlak liggen. Maar de essentie van geld verdienen is voor mij zelfstandig kunnen zijn en derhalve mijn keuzes te kunnen maken zoals ik die voor mijzelf belangrijk acht.
Overigens is mijn baan op een werkplek waar iedereen bereid is om afwisselend overdag, 's avonds, 's nachts en in de weekenden te werken. Ik werk dus met mensen die net als ik geen doorsnee werkuren en/of kantoorbaan hebben.
Leren kan ik in iedere situatie. Op een forum, in mijn werk, van mijn dochters, van mijn vrienden en degenen waar ik een hekel aan heb, van mijn buren, in de supermarkt, of waar of met wie dan ook.
Ik heb het idee dat je je in deze maatschappij niet KUNT onttrekken aan leren. Er zijn zoveel mogelijkheden mee te gaan met de maatschappij, dat het me lastig lijkt om achterop te raken. Met leren doelde ik op een andere manier van leren.
Als ik er zo over nadenk dan volg ik misschien geen opleiding en leer ik door mijn typwerk misschien niets, maar ik blijf wel op de hoogte op ander vakgebied.
Al met al zo slecht nog niet dus
Als ik er zo over nadenk dan volg ik misschien geen opleiding en leer ik door mijn typwerk misschien niets, maar ik blijf wel op de hoogte op ander vakgebied.
Al met al zo slecht nog niet dus
Jij had 't er over dat mensen in Cuba allemaal gelijk verdienen ongeacht hun functie. Net zoals in alle communistische landen krikken de slimmen hun inkomen op door allerlei nevenactiviteiten die uiteraard niet geoorloofd zijn. En die kunnen dus gewoon meer, omdat ze meer geld hebben. Geld opent deuren en da's daar wellicht nog wel van groter belang als hier.
woensdag 10 september 2008 om 20:30
Oh kneuterigheid is goed hoor. Ikzelf ben er bijvoorbeeld gek op. Maar het is toch van de gekken dat kneuterigheid je grootste ambitie is omdat je nou eenmaal met een vagina bent geboren?
Dat als je broer talent heeft dat geweldig is, want misschien wordt hij een groot schrijver, ontwikkeld hij een vaccinatie tegen AIDS of lost het conflict in het Midden-Oosten op.
En als jij talent hebt, dan is dat ook super, want dan kan je later hartstikke creatieve knutselmiddagen en kinderfeestjes doen met je kinderen, in de ouderraad, overblijfmoeder, leesmoeder of computermoeder.