Wonen randstad

21-07-2015 19:29 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
In december begin ik met mijn eerste baan in Amsterdam. Rond die tijd zal mijn vriend ook afstuderen. Het plan is dan weer te gaan samenwonen.

Echter door overlijden van een familielid van vriend (zie ook mijn eerdere topic) vindt hij het lastig om vooruit te kijken en te gaan solliciteren. Hij weet gewoon nog niet wat hij wil (verder met onderzoek, bedrijfsleven, lesgeven, vakken vullen). Voor hem willen we dus zoveel mogelijk mogelijkheden openhouden (er zijn leuke onderzoekslijnen in Delft/Rotterdam/Utrecht/Amersfoort, leuke bedrijven in Eindhoven etc.)



Met mijn salaris is het mogelijk om eerst een plekje te zoeken (voor de komende 4 jaar, ik zie nogmaals verhuizen niet zitten.). Vriend kan dan vanaf vanaf daar rustig, op zijn tempo, een baan zoeken. Maar waar kunnen we dan het beste gaan wonen? Welke steden zijn leuk (en een beetje betaalbaar)?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken Utrecht en Almere beide vrij goed.



Utrecht heeft inderdaad een sfeervolle historische binnenstad, waar altijd wat te beleven is. Wel is mij opgevallen dat het er de afgelopen decennia steeds drukker is geworden. Ik denk dat dat komt door nieuwe wijken en omliggende vinex als Leidsche Rijn en Houten. Die hebben zelf ook wel winkelgelegenheid, maar voor de sfeer komen de bewoners toch veelal naar Utrecht-centrum.

Het gevolg is dat ik vaak gék word van de drukte in de binnenstad. Ik ga er ook niet graag meer op de fiets naartoe. Te veel verkeer. En dat geldt allang niet meer alleen op zaterdagmiddag.

Maar als je van drukte houdt, vind je dit natuurlijk geen enkel probleem. In de buitenwijken kun je overigens prima rustig en gezellig wonen.



En dan Almere. Een sfeerloze binnenstad, zeggen de mensen boven mij. Vind ik ook. Maar wel een stuk rustiger dan Utrecht. En daar heb je meteen het grote selling point van Almere te pakken: er is rust en ruimte. Zelfs de straten, wegen en de paden in de supermarkten zijn breed en ruim van opzet. Vanuit bijna alle wijken (die allemaal een eigen sfeer hebben) zit je zo in de natuur. Dat kun je van Utrecht niet zeggen.

Ik vind veel nieuwe gebouwen in Almere mooi. Andere niet.



Voor weinig koop je in Almere een ruim huis. Voor veel koop je in Utrecht een klein huis.



Wat de bewoners betreft, overheersen studenten in Utrecht het straatbeeld. Dat brengt automatisch gezelligheid met zich mee. Soms denk ik - ouwe tang - ook wel eens: en waar kan ík nog terecht? Welke kroegen zijn er voor mijn leeftijd? (Er zijn er wel een paar hoor, maar niet zoveel.)

Dat Utrecht meer 'kak' is geworden, herken ik niet. Wel valt mij op dat de jeugd er tegenwoordig veel netter en minder alternatief uitziet dan toen ik zelf studeerde. Dat zou het veranderende beeld kunnen verklaren.

Almere is geen studentenstad (hoewel er volgens mij een paar hbo-opleidingen zijn). Dat zie je als je daar op straat loopt.



Samenvattend geldt voor mij:

Utrecht: gezellig, maar druk.

Almere: niet zo gezellig, maar wel veel rust en ruimte.



Oh ja, en Lelystad. Daar ben ik een paar keer geweest. De Almeerders roepen dat het een lelijke stad is ('Lelijkstad') maar ik zie eerlijk gezegd niet zoveel verschil met Almere.
quote:anitavansjonnie schreef op 25 juli 2015 @ 15:53:

Ik ken Utrecht en Almere beide vrij goed.



Dat Utrecht meer 'kak' is geworden, herken ik niet. Wel valt mij op dat de jeugd er tegenwoordig veel netter en minder alternatief uitziet dan toen ik zelf studeerde. Dat zou het veranderende beeld kunnen verklaren.Ah, misschien is dat het wel gewoon! En een overheersende Gooise R viel mij de laatste keren op. Waar ik vijftien jaar geleden nog allemaal accenten door elkaar hoorde. Maar wie weet zijn dit ook wel gewoon twee jongerentrends die er ook buiten Utrecht zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 25 juli 2015 @ 21:41:

[...]





Ah, misschien is dat het wel gewoon! En een overheersende Gooise R viel mij de laatste keren op. Waar ik vijftien jaar geleden nog allemaal accenten door elkaar hoorde. Maar wie weet zijn dit ook wel gewoon twee jongerentrends die er ook buiten Utrecht zijn.Denk ik wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 25 juli 2015 @ 21:41:

[...]





Ah, misschien is dat het wel gewoon! En een overheersende Gooise R viel mij de laatste keren op. Waar ik vijftien jaar geleden nog allemaal accenten door elkaar hoorde. Maar wie weet zijn dit ook wel gewoon twee jongerentrends die er ook buiten Utrecht zijn.Nee hoor, in de binnenstad hoor je voornamelijk de Gooische R. Daarbuiten hoor je voornamelijk een Marokkaans accent. En nee, dat bedoel ik niet racistisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken Almere trouwens helemaal niet verder, maar ik zie wel dat je er voor relatief weinig geld een mooi huis kunt kopen.



Leuke nick trouwens, Anitavansjonnie
quote:minnimouse schreef op 25 juli 2015 @ 22:29:

[...]



Nee hoor, in de binnenstad hoor je voornamelijk de Gooische R. Daarbuiten hoor je voornamelijk een Marokkaans accent. En nee, dat bedoel ik niet racistisch.Maar dat was 15-20 jaar geleden toch nog niet? Of ook wel en viel dat mij gewoon niet op? (de bekakte R) Neem toch aan dat niet alle studenten in Utrecht nu ineens uit het Gooi komen..
quote:NYC schreef op 25 juli 2015 @ 22:37:

[...]





Maar dat was 15-20 jaar geleden toch nog niet? Of ook wel en viel dat mij gewoon niet op? (de bekakte R) Neem toch aan dat niet alle studenten in Utrecht nu ineens uit het Gooi komen..

Als ik mijn (n=2) ervaringen pak denk ik van wel. Mijn opa kende Utrecht als deftig/kak, de opa van mijn man ook (die is zelf kak). Ik kreeg van mijn opa ook commentaar op mijn 'R' toen ik eenmaal een tijdje in Utrecht woonde.



Het is zeker niet zo dat alle studenten uit het Gooi komen. In mijn collegezalen hoorde ik vooral de zachte g. Theorietje uit de losse pols hoor, maar misschien is er nog een verschil tussen thuiswonende studenten en studenten op kamers. Zij die op kamers gaan zullen eerder van accent veranderen natuurlijk. Dat wordt dan al snel 'bekakt' ABN, want met een zachte g oid ben je een provinciaal (in de studentikoze setting). En als je dan vooral contact hebt met op kamers wonende studenten, zul je eerder denken dat men in Utrecht met Gooise R praat. Andersom geldt dat dan voor thuiswonende studenten.
Nu heb ik zelf vanaf het eerste moment op kamers gewoond (niet te doen om dat dagelijks vanuit het ouderlijk huis in Brabant te reizen, wilde ik ook helemaal niet) maar ben volgens mij nooit mijn Brabantse accent verloren. En woon nu weer een paar jaar in Limburg, maar volgens mij klink ik nu ook niet Limburgs maar nog steeds Brabants. Nou is 't natuurlijk wel zo dat ik het grootste deel van mijn leven in Brabant heb gewoond. Misschien klink ik over vijftien jaar wel Limburgs.
Alle reacties Link kopieren
quote:neweve schreef op 23 juli 2015 @ 22:03:

Nog een vraag, waarom zegt iedereen bij Almere: "daar zou ik nooit gaan wonen"? Als ik dan vraag waarom niet is het antwoord: ja ik ken iemand en die vond het heel vervelend om daar te wonen.



)Omdat het een hele zielloze smakeloze saaie bedoening is. Er straalt totaal geen sfeer van uit. Ga er gewoon eens naar toe en loop er een rondje, dan weet je meteen waarom er zoveel mensen er eigenlijk niet willen wonen maar er alleen maar wonen vanwege het huis met tuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 25 juli 2015 @ 22:30:





Leuke nick trouwens, Anitavansjonnie Het was ongeveer de honderdste die ik probeerde.
Het is geen Goois volgens mij, maar eerder een soort west-randstedelijke klank, soort (niet-koor) studentenaccent misschien 😉. In mijn tijd ging van mijn - Gooise - school het gros naar Amsterdam (en daarna weer naar het Gooi). Ik hoorde veel Brabantse en ook wel Limburgse accenten.



Ik vind Utrecht Centrum te veel studentenstad zoals anderen Amsterdam misschien te veel toeristenstad vinden. Best levendig enzo, maar ik hou niet van een eenzijdig samengestelde bevolking. In het centrum van Almere zijn dat weer andere types 😉
Alle reacties Link kopieren
update: goed gesprek met vriend gehad. Als ik rekening houd met zijn eisen mag ik een plek kiezen (dan gaat hij vanaf daar zoeken en kunnen we altijd nog verhuizen aangezien we in de eerste instantie toch voor huur gaan).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:korenwolf schreef op 22 juli 2015 @ 15:09:

Geen enkele stad is helemaal leuk, geen enkele stad is helemaal mis, (okee, behalve Drachten...) en het is ook nog eens volstrekt persoonlijk wat je wel en niet "leuk" vindt.



Amen.



Amersfoort lijkt me wat onpraktisch, dat is wel erg ver forenzen naar Amsterdam iedere dag. Gouda en Almere ken ik zelf niet, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen, behalve dat zij qua afstanden voor de hand liggender zijn dan Amersfoort.



Ik zie Delft niet meer voorkomen in je rijtje, is dat vanwege de relatief hoge huizenprijzen (¤800 voor 50m2)? Want qua locatie ligt het ideaal: een uurtje met de trein naar Amsterdam, dichterbij Leiden/Delft/Rotterdam dan Gouda en je kan op de fiets naar Scheveningen. Technische universiteit en veel technische start-ups (bij o.a. Yes!Delft) en bedrijven in de buurt voor je vriend.

Bovendien heeft Delft een leuke historische binnenstad waar genoeg restaurants/kroegjes/activiteiten zijn voor jonge starters, maar is het tegelijkertijd een stuk rustiger en overzichtelijker dan bijvoorbeeld Amsterdam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven