Geld & Recht alle pijlers

Geen lening krijgen, geen huurtoeslag krijgen? :(

30-07-2015 15:55 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
quote:Bromelia schreef op 30 juli 2015 @ 17:39:

Er stond duidelijk dat ze er geen zin in had de volle huurprijs te betalen. In welke huurvorm dan ook.Nee dat stond er niet.
quote:nina1966 schreef op 30 juli 2015 @ 17:42:

[...]

Nee dat stond er niet.Dan lees jij anders dan ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 juli 2015 @ 17:37:

[...]



NIet? ik vind sommige reacties erg afgunstig overkomen hoor "wij ook niet dus jij ook niet" "had je maar niet lekker riant bij mamma moeten blijven" etc.

Vind dit echt wel afgunstig en jaloers klinken Zo'n toon alsof de schrijver/ster het zelf ook wel lekker had gevonden.Grappig dat iedereen dat weer anders interpreteert Zo lees ik het namelijk niet. Ik heb meer het idee dat men ervan opkijkt dat iemand zelf niet inziet dat het raar is om te zeggen dat het "jammer is om spaargeld te gebruiken voor huur". Die regels omtrent huurtoeslag zijn niet vandaag of gisteren opgesteld toch? Daarnaast begint (bijna) niemand meteen in een 'droomhuis'. Dat is gewoon niet reëel. Dat het wellicht wat hard geformuleerd wordt, tja, dat kan gebeuren op een forum toch? Maar jaloezie. Nee, dat zie ik niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 juli 2015 @ 17:41:

[...]

Het heeft idd met keuzes te maken ja.

X kiest er voor om al het geld iedere maand op te maken. TO koos er voor om dat niet te doen en flink te sparen. X heeft dus én lekker ruim geleefd én krijgt nu dan ook nog eens een toeslag. TO heeft op een houtje gebeten en geen privé gehad én krijgt nu ook nog eens "straf' daarvoor. Want ze heeft net zoveel inkomen al X dus waarom zij dan geen toeslag? Alleen maar omdat ze beter met haar geld om is gegaan?



Ze heeft dat spaargeld niet omdat ze meer inkomen heeft maar omdat ze beter keuzes heeft gemaakt. DEgene die alles op maakt word daar voor beloont met een toeslag.



Precies, TO viel tussen wal en schip.

En moet nu haar spaargeld aanspreken,dat zij heeft gespaard om ooit is onroerendgoed voor haar zelf te kopen.

Aan de ene kant logisch dat zij niet voor huurtoeslag in aanmerking komt,aan de andere kant is het wel zuur.
Ze kijken naar spaargeld, TO heeft nu de tijd om het spaargeld te minderen en dan over twee jaar weer nieuwe kans in de sociale huursector.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 juli 2015 @ 17:41:

[...]

Het heeft idd met keuzes te maken ja.

X kiest er voor om al het geld iedere maand op te maken. TO koos er voor om dat niet te doen en flink te sparen. X heeft dus én lekker ruim geleefd én krijgt nu dan ook nog eens een toeslag. TO heeft op een houtje gebeten en geen privé gehad én krijgt nu ook nog eens "straf' daarvoor. Want ze heeft net zoveel inkomen al X dus waarom zij dan geen toeslag? Alleen maar omdat ze beter met haar geld om is gegaan?



Ze heeft dat spaargeld niet omdat ze meer inkomen heeft maar omdat ze beter keuzes heeft gemaakt. DEgene die alles op maakt word daar voor beloont met een toeslag.Nou nee, omdat ze de huur zelf kan betalen van haar spaargeld. Zo kan ik ook wel zeggen, ik heb jaren keihard gewerkt en nu een mooi inkomen. En X heeft jarenlang zitten lanterfanteren en een laag inkomen. Nu is mijn inkomen te hoog voor huursubsidie en X krijgt het wel. Niet eerlijk!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alleen omdat ze beter met haar geld om kan gaan? Ze heeft gewoon goedkoop thuis gewoont.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 juli 2015 @ 17:41:

[...]

Het heeft idd met keuzes te maken ja.

X kiest er voor om al het geld iedere maand op te maken. TO koos er voor om dat niet te doen en flink te sparen. X heeft dus én lekker ruim geleefd én krijgt nu dan ook nog eens een toeslag. TO heeft op een houtje gebeten en geen privé gehad én krijgt nu ook nog eens "straf' daarvoor. Want ze heeft net zoveel inkomen al X dus waarom zij dan geen toeslag? Alleen maar omdat ze beter met haar geld om is gegaan?



Ze heeft dat spaargeld niet omdat ze meer inkomen heeft maar omdat ze beter keuzes heeft gemaakt. DEgene die alles op maakt word daar voor beloont met een toeslag.



Hoe weet jij nou dat TO op een houtje heeft moeten bijten? Meestal hoeft dat niet als je thuis woont.

Ik ben niet voor de keuze van TO, ben er ook niet tegen. Ze moet alleen beseffen dat elke keuze consequenties heeft, die van haar ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat Minnimouse zegt.



En ook eens met Gioia82. Op mijn 17de woonde ik op mezelf. In een afgeragd flatje. Met stufi en bijbaan. Op een houtje bijtend. Op mijn 26ste had ik een goede baan met een goed inkomen. En een mooi huis. Kwestie van keuzes maken in het leven. En aan iedere keuze hangt een bijpassende consequentie.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 juli 2015 @ 17:41:

[...]

Het heeft idd met keuzes te maken ja.

X kiest er voor om al het geld iedere maand op te maken. TO koos er voor om dat niet te doen en flink te sparen. X heeft dus én lekker ruim geleefd én krijgt nu dan ook nog eens een toeslag. TO heeft op een houtje gebeten en geen privé gehad én krijgt nu ook nog eens "straf' daarvoor. Want ze heeft net zoveel inkomen al X dus waarom zij dan geen toeslag? Alleen maar omdat ze beter met haar geld om is gegaan?



Ze heeft dat spaargeld niet omdat ze meer inkomen heeft maar omdat ze beter keuzes heeft gemaakt. DEgene die alles op maakt word daar voor beloont met een toeslag.Nina loep haar voor de grap even, dan kun je zien of ze op een houtje gebeten heeft.... Volgens mij leeft zij een stuk ruimer dan de gemiddelde student op een studentenkamer.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Waar trouwens niks mis mee is, als haar ouders dat ok vinden. Maar dat gemiep over geen huis kunnen kopen, geen huursubsidie krijgen en niet je spaargeld uit willen geven aan huur (staat nog letterlijk in een reactie) vind ik dan echt belachelijk.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik ken mensen (nu trouwens bijna allemaal gescheiden maar dat terzijde), een hele straat nieuwbouw. Toendertijd allemaal midtwintigers vers vanuit ouderlijk huis zo in de nieuwbouw eengezinswoning.

Ik vond het, jaren ouder,,redelijk bizar te horen hoe ouwelijk deze mensen klonken.

Al die praatjes over uitbouwen en tuinsets, ik vind dat tegennatuurlijk bijna voor die leeftijd.

Niet vreemd want ik zat op dezelfde leeftijd single and happy middenin de stad idd in (heel fijn),huurhuisje.

Je.mist toch iets in je leven.als je niet een week brood eet omdat je graag een nieuwe jurk wil of naar een bepaald feest, ik vond dat zo'n leuke zorgeloze periode.

Uiteindelijk sta ik er op dezelfde leeftijd nu hetzelfde voor omdat het leven nu eenmaal niet zoals gepland loopt. Eentje heeft ontdekt dat werken niet alles is, anderen zijn gescheiden.

als mijn dochter dit over een paar jaar post zou ik me zorgen maken (en is afzetten tegen mamma goed gelukt )

To wil in mijn ogen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Gesubsidieerd in een huurhuis, en daarna een perfect ingericht eigen huis met hypotheekaftrek.

De losbollen waarmee ze zich vergelijkt hebben of jaren later pas dat geld bij elkaar bespaard of lopen bij de aankoop van hun eerste huis alle outlets af. Dus die vergelijking gaat mank.

Ik vind het gepruil dat dat niet is gelukt een beetje kinderachtig.

Leven kost nou eenmaal geld.

Ga eens naar een festival ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Nou. TO heeft zeker niet op een houtje hoeven bijten nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 juli 2015 @ 17:35:

[...]

Nee hoor. Daar stond dat ze geen hypotheek kon krijgen vanwege te weinig inkomen En dat ze wat de huurprijzen betreft niet in aanmerking kwam voor toeslag omdat ze spaargeld heeft. En dat ze zonder dat spaargeld dus wel toeslag gehad zou hebben.Jij bent toch echt degene die niet goed heeft gelezen. Er stond in de OP dat ze geen hypotheek kon krijgen omdat ze twee flexcontracten heeft, niet omdat ze te weinig inkomen zou hebben. En ook dat ze het oneerlijk vindt dat ze geen huurtoeslag krijgt omdat ze zoveel gespaard heeft, niet dat ze het niet kán betalen.
Het is heel logisch: als je zelf voldoende middelen hebt, dan kun je dus financieel op eigen benen staan en heb je geen verdere ondersteuning nodig van de overheid.



Ik viste ook altijd achter het net. Te jong voor bijstand, 2 gulden per maand teveel verdienen voor toen nog de huursubsidiegrens, ruim 100 gulden per maand inleveren omdat je net met een paar gulden over de ziekenfondsgrens heen ging, net te oud voor studiefinanciering, enz.



Ik heb er nooit van gebaald, maar was er juist trots op dat ik het ondanks behoorlijk wat tegenslag toch altijd helemaal zelf redde.
quote:prik schreef op 30 juli 2015 @ 19:18:

[...]



Jij bent toch echt degene die niet goed heeft gelezen. Er stond in de OP dat ze geen hypotheek kon krijgen omdat ze twee flexcontracten heeft, niet omdat ze te weinig inkomen zou hebben. En ook dat ze het oneerlijk vindt dat ze geen huurtoeslag krijgt omdat ze zoveel gespaard heeft, niet dat ze het niet kán betalen.Klopt.
quote:nina1966 schreef op 30 juli 2015 @ 17:28:

[...]

Nee die heeft lekker een kast vol kleding, ging 2 keer per week op stap en heeft een auto onder de kont.

Maar wél huurtoeslag. Kan me écht wel voorstellen dat dat dan zuur voelt.

Nou, dan is TO dus jaloers op degenen die er lekker van geleefd hebben.



Bovendien moet je blij zijn dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van de huurtoeslag. Wij hebben het door een enorme inkomstendaling nu 3 jaar en het is ieder jaar gelazer met terugbetalen. Bijzonder genoeg kan de belastingdienst, die tot op de laatste cent nauwkeurig weet wat je op al je rekeningen hebt staan, je toeslag niet goed berekenen en mag je 1/3 weer terug betalen.



Ik had dus liever 21.000+ euro's op de bank zoals TO en betaalde de volledige huur.
TO omschrijft zichzelf als modepopje en gezien de aard van haar andere topics geloof ik geen minuut dat ze op een houtje heeft gebeten de afgelopen jaren.



TO is gewoon een verwende tuthola die vindt dat ze met een goedgevulde spaarrekening en een ongetwijfeld dito kledingkast op royale voet verder kan leven met de steun van de belastingbetaler.
In 'mijn' tijd heette het nog 'huursubsidie' en huursubsidie was echt niet 'in'. Als je aan de huursubsidie 'moest' draaide je toch niet echt mee in de maatschappij of iets dergelijks, Het was niet iets waar je trots op was. Je was trots als je uit de huursubsidie 'mocht'. Het was iets waar je je een beetje voor schaamde. Je kon immers je eigen huurtje niet betalen. En je vertelde echt niemand dat je huursubsidie kreeg. Blijkbaar is het een recht geworden die mensen die het niet toekomt zich willen toeeigenen wegens 'graties geld' oid. Zelfs mensen die het wel kunnen betalen.



Er was een enorme woningnood, en het gros van mijn toenmalige vrienden is antikraak gestart omdat er niks anders was. Zonder huursubsidie, met kringloopmeubeltjes en zesdehands matras en soms zelfs zonder stromend water. Dat mocht toen nog in de anti kraak. Maar niemand durfde te denken dat ze 'recht' hadden op een hip nieuw appartement.... Je begon als afgestudeerde starter met tijdelijk contract helemaal onderaan. Zoals hierboven uitgelegd werd. En stukje bij beetje werkte je toe naar een 'leefbaar' huisje. Een vaste baan. Een partner en uiteindelijk een koophuis samen als je in de dertig was ofzo.



Ik had spreekwoordelijk een moord gepleegd voor 'spaargeld' wat ik bij een echt huurhuisje had kunnen bijleggen. Maar dat was er niet. En een koophuis was ook een onmogelijkheid. Net als nu bij jou. TO, haal die kroon van je hoofd, trek je prinsessenjurk uit en een spijkerbroek aan en stel je eisen bij naar realistische vormen.



Wil je je centjes houden voor een keuken? Dan blijf je bij pa en ma wonen tot je een vast contract hebt. Wil je nu uit huis? Dan moet je dus gewoon consessies doen en onderaan beginnen. Of had je veel eerder op kamers moeten gaan zodat je het klappen van de zweep een beetje kent.... En snap je dat niet blijf je gewoon nog een tijdje op je kinderkamer bij pap en mam.
Goed gezegd orangetree.
Amen
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alles gelezen, maar kun je niet een hypotheek krijgen met een intentieverklaring? Zo ben ik 'gestart', met een jaarcontract en intentieverklaring, kon ik een aardige hypotheek krijgen voor een leuk startersappartementje.
quote:evangeline_234 schreef op 31 juli 2015 @ 14:06:

Heb niet alles gelezen, maar kun je niet een hypotheek krijgen met een intentieverklaring? Zo ben ik 'gestart', met een jaarcontract en intentieverklaring, kon ik een aardige hypotheek krijgen voor een leuk startersappartementje.Heb jij het nieuws niet gevolgd de afgelopen jaren? De banken zijn een stuk strenger geworden, zeker als het om eenverdieners gaat.
Alle reacties Link kopieren
Jawel Erizo. Toch ken ik meerdere studiegenoten die op die wijze makkelijk een hypotheek kregen, ik ben echt niet de enige. Oké, je moet wel een leuk starterssalaris hebben en die intentieverklaring kunnen krijgen, ik weet wel dat niet iedereen zoveel geluk heeft. Maar het kan dus zeker wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven