Bijziendheid bij kleuter

29-07-2015 15:04 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij een routinetest bleek dat onze zoon bijziend is. Een meting kon nog niet gedaan worden omdat hij te jong is. Veel uitleg op onze vragen kwam er niet. Ze vertelde enkel dat het in de loop van de jaren enkel kan achteruitgaan.



Omdat in onze families enkel (of vooral) verziendheid voorkomt, vind ik het heel bijzonder dat hij nu bijziend is. Bovendien worden de meeste kinderen pas bijziend rond hun 8ste jaar. Mijn zoontje is er pas 2,5... De angst dat hij op volwassen leeftijd extreem bijziend wordt zit er nu echt wel in...



Zijn er hier mensen die een gelijkaardig verhaal kennen? Alvast bedankt!!
Ik was 6 toen ze erachter kwamen dat ik -8 had. Aangeboren. Ik heb er niks aan over gehouden. Uiteindelijk geeindigd op -16. Nu implantaten. Onzin dat het pas op latere leeftijd kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 29 juli 2015 @ 18:09:

Ik was 6 toen ze erachter kwamen dat ik -8 had. Aangeboren. Ik heb er niks aan over gehouden. Uiteindelijk geeindigd op -16. Nu implantaten. Onzin dat het pas op latere leeftijd kan gebeuren.Wat houden die implantaten precies in? En wat is je sterkte nu?
Frankly my dear, I don"t give a damn
De eerste keer dat ze de ogen van mijn middelste dochter maten d.m.v. druppelen was ze 14 maanden, met 16 maanden droeg ze haar eerste bril, wel een flinke + sterkte, dus dat hij te jong is voor een meting klopt niet. Via de huisarts een verwijzing aanvragen voor een orthoptist, niet altijd is een bril nodig, maar controle wel.
Hier ook een bijziende kleuter. Het is vrij zeldzaam, maar het komt voor. Ik was zelf ook jong bijziend, als gevolg van een extreme groeispurt (zo een die normaal alleen jongens hebben). Op zijn extreemst had ik -3.5, maar ik zit nu al jaren op -2 en dat is best te doen. Van dochter is het nog onzeker, vanwege haar leeftijd, maar er gaat een bril komen. Tot die tijd mag ze geen uren achtereen op een tablet, maar zoals ze opmerkte tegen de orthoptist, toen die zei dat ze niet zoveel met schermpjes mocht spelen: "Ik mag noooooit op de tablet van papa en mama."



TO: waar is die routinetest gedaan? Indien bij het consultatiebureau zou ik wel vragen om een verwijzing naar het ziekenhuis.
quote:calvijn1 schreef op 29 juli 2015 @ 23:52:

[...]





Wat houden die implantaten precies in? En wat is je sterkte nu?Dat ik een soort kleine contactlensjes dmv een operatie in mijn ogen heb nu. Ze maken een klein sneetje en wippen dan het lensje erin, naaien het weer dicht en klaar. 10 minuten per oog en je voelt er niks van wegens verdoving. Ik kreeg ze toen ik al jaren stabiel op de -16 zat en aangezien ik nog steeds prima zie ben ik niet nog meer achteruit gegaan sindsdien.
Alle reacties Link kopieren
Van harte bedankt voor de vele verhalen. Het doet echt, oprecht deugd. Ik had het nodig na enkele horrorverhalen op internet te hebben gelezen waar de ogen bleven achteruitgaan met slechtziendheid of blindheid als gevolg... Blijkbaar hoeft het allemaal zo geen vaart te lopen.



@Barbaracartland: de oogarts waar wij bij geweest waren was niet zo communicatief, maar als ik je post lees denk ik dat het bij ons een gelijkaardig geval is...



Dat hij een bril moet dragen vind ik, zolang zijn bijziendheid niet extreem wordt, niet zo erg. Intussen hebben we al een afspraak gemaakt bij een andere oogarts. Maar eerst moet hij de eerste maanden in de eerste kleuterklas overwinnen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds mijn 5e brildragend ivm bijziendheid.

Heb -12 en -13 met cilinderafwijking, volgens de opticien ben ik ernstig bijziend maar met bril op zie ik top!
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 30 juli 2015 @ 09:15:

[...]





Dat ik een soort kleine contactlensjes dmv een operatie in mijn ogen heb nu. Ze maken een klein sneetje en wippen dan het lensje erin, naaien het weer dicht en klaar. 10 minuten per oog en je voelt er niks van wegens verdoving. Ik kreeg ze toen ik al jaren stabiel op de -16 zat en aangezien ik nog steeds prima zie ben ik niet nog meer achteruit gegaan sindsdien.



Bedankt voor je verhaal

Geen idee of dit voor mijn zoon ook ooit een optie zal zijn.

Ik ga het eens navragen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb zelf al zolang ik mij kan herinneren een bril. Volgens mij had ik mijn eerste bril toen ik rond een jaar of 4 was.

Heb nu -11 om en nabij, maar bij mij is de hoge sterkte onder andere een gevolg van mijn vroeggeboorte..

Als je naar een goede opticiën of oogarts gaat, kunnen ze het bij jouw zoontje goed meten. Ze doen het dan alleen op een iets andere manier dan bij oudere kinderen/ volwassenen.

Succees en tegenwoordig hebben ze hele leuke brillen.
Bijziendheid wordt een probleem als het zicht niet voldoende gecorrigeerd kan worden met een bril. Dat ligt aan meer factoren dan alleen de sterkte.

Ik begin met -5 toen ik 6 was. Nu, bijna vijftig, is het -10. Nog steeds niet stabiel. Vooral de cylinder wijzigt.

Mijn oogbollen zijn lang. Daarom mag ik niet rennen/hardlopen: kans op netvliesloslating. Bij mijn moeder krijgen ze het netvlies niet meer vastgelaserd.
Hier had ik al op mijn derde een bril, begon op -3,5 toen. Zit inmiddels op -11.

Nu heb ik wel een aparte afwijking (door vroeggeboorte ontstaan) en misschien niet helemaal vergelijkbaar.



Ik zou zeker om een doorverwijzing bij ha vragen naar een oogarts in bv ziekenhuis oid. Lijkt me voor je kind ook niet fijn om heel veel niet te zien, al heeft hij/zij het nog niet echt door.

Volgens mijn ouders was ik totaal gefascineerd door de tv en leesboekjes toen ik mijn bril had, logisch, daarvoor zag ik het dus niet. Achteraf was dit ws ook de rede dat ik zoveel moeite had met fietsen zonder zijwielen leren. Ik had moeite met diepte schatten en fietste overal tegenaan.
@defyinggravity.

Denk dat wij dan misschien hetzelfde hebben? Hier is mijn netvlies beschadigd doordat er vaatjes doorheen zijn gaan woekeren omdat ik lang aan zuurstof gelegen heb (ben met 28 weken gehaald ivm groeiachterstand, liep toen al zo'n 2 weken achter, en problemen gezondheid moeder)
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 29 juli 2015 @ 15:53:

[...]



Mijn oudste is tussen haar 3e en 12e van + 2,75 naar + 6,75 gegaan. Daarna bleef het stabiel. Jongste (10) heeft altijd + 4,5 gehad. Dat gaat niet meer wegtrekken, denk ik.Weet niet hoe oud ze zien, maar ik heb altijd + 6 gehad en toen rond mijn 19de naar + 4.5 gegaan!
@Shenandoah



Ja, dat zou kunnen. Ik ben met 31 weken gehaald en bij mij denken ze dat het door de beademing komt onder andere..

Ik draai nu lenzen, omdat met zo'n hoge sterkte de bril dingen heel erg verkleind. Heb nog wel gekeken naar lensimplantatie, maar dat kan niet met mijn ogen..

Dus voorlopig nog steeds lenzen
Alle reacties Link kopieren
quote:Dalit schreef op 31 juli 2015 @ 23:04:

Bijziendheid wordt een probleem als het zicht niet voldoende gecorrigeerd kan worden met een bril. Dat ligt aan meer factoren dan alleen de sterkte.

Ik begin met -5 toen ik 6 was. Nu, bijna vijftig, is het -10. Nog steeds niet stabiel. Vooral de cylinder wijzigt.

Mijn oogbollen zijn lang. Daarom mag ik niet rennen/hardlopen: kans op netvliesloslating. Bij mijn moeder krijgen ze het netvlies niet meer vastgelaserd.Hoezo mag je niet rennen? Mijn oogbollen zijn ook lang en mag elke sport doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven