Lijf & Lijn alle pijlers

Worden de Nederlanders dikker?

27-07-2015 23:28 1153 berichten
.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 30 juli 2015 @ 19:48:

[...]





Maar waaraan dan wel?



Het kan voor sommigen een verslaving zijn ,dat geloof ik zeker. Maar dat betekent niet dat je niet van die verslaving af kunt komen. het kan ook wel, maar het is een dagelijks gevecht, tenminste voor mij wel
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 30 juli 2015 @ 19:49:

[...]



het kan ook wel, maar het is een dagelijks gevecht, tenminste voor mij wel





Dat begrijp ik heel goed. Maar het heeft dan wel met wilskracht te maken.



Slanke mensen hebben daar ook mee te maken. Ik ben slank, maar moet er ook echt wel wat voor doen. Als ik een luxe ontbijt neem, neem ik een sobere lunch. Als ik een pizza eet, eet ik de dag erna calorie-armer. En ik heb ook wel eens zin in een hele reep chocola. Maar als ik dat elke dag doe, word ik ook dik. Het is een fabeltje om te denken dat alleen dikke mensen moeite hebben met eten. Slanke mensen kunnen dat ook hebben, maar die hebben wel meer wilskracht. Sorry, maar zo zie ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 30 juli 2015 @ 19:44:

[...]



joh!



natuurlijk is dat de oplossing, maar daar denk je niet aan als 14 jarige, 30 jaar geleden iig niet.

Weet je, iedereen heeft zich een bepaald copingmeganisme aangeleerd om met moeilijke dingen in je leven om te gaan. Iemand met een drugsprobleem doet dat met drugs, een workaholic doet dat door in zijn werk te vluchten en iemand met een eetstoornis doet dat door wel of juist niet te eten



Vandaar mijn vraag dus. Ik heb dat namelijk niet en ik ben toch echt wel gepest vroeger, niet overmatig en daarnaast veel mensen die me lieten zitten, maar ik heb me dat nooit echt aangetrokken, ligt aan mijn persoonlijkheid denk ik.



Vandaar mijn vraag ook met betrekking wat dat leeg gevoel dan precies is, want ik ken het volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 30 juli 2015 @ 19:14:

[...]



Ik heb nooit overgewicht gehad maar ben ook altijd bezig met niet eten, want heb ook echt altijd trek en honger.Dit bedoel ik dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 30 juli 2015 @ 19:38:

[...]





Bij de meeste mensen is dat toch helaas wel zo. Natuurlijk zijn er mensen die om medische redenen te dik zijn. Maar het gros is gewoon te dik omdat ze te veel eten en te weinig bewegen. En dat is dus een gebrek aan discipline.



Dan maak je het dus wel heel erg simpel. Of je definitie van discipline is heel simpel.



Zoals ik eerder al zei, er een heleboel dikke mensen die erg veel bereikt hebben en op andere vlakken een grote mate van discipline hebben en die toch worstelen met hun gewicht.



Onder andere het hersensignaal dat je genoeg hebt gegeten, wat verstoord kan zijn (of wat gewoon anders werkt), de mate waarin je behoefte hebt aan snoepen en snacken etc. Je hebt nu eenmaal mensen die niets om eten geven en het enkel als brandstof zien en je hebt de culinaire levensgenieters die enorm blij worden van een goed gedekte tafel vol lekkernijen.



De eerste persoon blijft veel makkelijker op gewicht, maar dat betekent niet dat zijn/haar discipline en wilskracht per definitie groter is. De dikkere lekkerbek kan op andere vlakken (werk, studie, huishouden, hobby) bijvoorbeeld veel gedisciplineerder en succesvoller zijn.
Alle reacties Link kopieren
hiltje, deze discussie gaat toch over overgewicht? Daar doel ik dus ook op als ik zeg dat de meeste mensen met overgewicht een gebrek aan discipline hebben. Ik heb het niet over een gebrek aan discipline wat betreft opleiding, werk, relatie, of wat dan ook.

Ik heb het puur over eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 30 juli 2015 @ 19:55:

[...]





Dat begrijp ik heel goed. Maar het heeft dan wel met wilskracht te maken.



Slanke mensen hebben daar ook mee te maken. Ik ben slank, maar moet er ook echt wel wat voor doen. Als ik een luxe ontbijt neem, neem ik een sobere lunch. Als ik een pizza eet, eet ik de dag erna calorie-armer. En ik heb ook wel eens zin in een hele reep chocola. Maar als ik dat elke dag doe, word ik ook dik. Het is een fabeltje om te denken dat alleen dikke mensen moeite hebben met eten. Slanke mensen kunnen dat ook hebben, maar die hebben wel meer wilskracht. Sorry, maar zo zie ik het wel.



We hebben (bijna) allemaal onze zwakke plekken en dat jij je met eten, ondanks je honger/trek blijkbaar toch kan beheersen toont niet aan dat jouw wilskracht of discipline groter is dan van iemand die wel te dik is. Bij de obese medemens kun je zijn zwakte direct zien.



Jouw ongeordende huis/vieze badkamer/verwend kind/verwaarloosde moeder/slechte werkbeoordeling/ruzie met de buren/ roodstand op je rekening/125 paar schoenen etc. etc. is je alleen niet aan te zien als je op straat voorbij komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 30 juli 2015 @ 20:03:

hiltje, deze discussie gaat toch over overgewicht? Daar doel ik dus ook op als ik zeg dat de meeste mensen met overgewicht een gebrek aan discipline hebben. Ik heb het niet over een gebrek aan discipline wat betreft opleiding, werk, relatie, of wat dan ook.

Ik heb het puur over eten.Okay, dus je vindt het geen totale karakterzwakte, maar slechts een gebrek op 1 onderdeel?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega waar ik me dood aan erger,die zit zo in z'n slachtoffer rol.Hij weegt inmiddels al rond de 160 kg en wordt per jaar zwaarder.loopt nu in het ziekenhuis vanwege slaapapneu en benauwdheid.Maar wel tijdens de lunch tegen mij klagen ja jij kan alles eten je wordt niet dikker,ik eet ook gewoon 3 broodjes,ja alleen eet ik ze met een beetje kaas of ham en een kopje soep.Hij eet drie broodjes met een homp kaas en 1 HELE reep chocola op elk broodje en als het even meezit pakt hij gerust nog een 3e kom soep tot aan de nok gevuld.Laatst hadden we koffiebroodjes bij de koffie en hij vreet er gewoon 3 weg.Ik heb er wat van gezegd dat er nog meerdere mensen wel een koffiebroodje wilden.en dan klagen dat hij er niks aan kan doen.We hebben al geopperd dat hij hulp nodig heeft maar hij luistert gewoon niet.In het ziekenhuis hadden ze ook al gezegd dat hij wat aan z'n gewicht moest doen wil hij beter worden.Hij luistert gewoon niet en gaat op dezelfde voet door.Inmiddels ga ik aan een andere tafel zitten en hoef ik dat gezeik ook niet meer aan te horen.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 30 juli 2015 @ 20:08:

[...]





Okay, dus je vindt het geen totale karakterzwakte, maar slechts een gebrek op 1 onderdeel?





Ja, tuurlijk!



Iedereen heeft zijn zwakheden. Iemand anders is weer veel sterker in andere dingen dan ik. Alleen maar fijn voor die persoon. Echt.

Als je alcoholist bent, betekent dat niet dat je hele karakter getuigt van geen wilskracht. Alleen op dat gebied.

En als je te dik bent, kun je prima heel veel doorzettingsvermogen hebben op een ander gebied dan eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:jennie77 schreef op 30 juli 2015 @ 20:11:

Ik heb een collega waar ik me dood aan erger,die zit zo in z'n slachtoffer rol.Hij weegt inmiddels al rond de 160 kg en wordt per jaar zwaarder.loopt nu in het ziekenhuis vanwege slaapapneu en benauwdheid.Maar wel tijdens de lunch tegen mij klagen ja jij kan alles eten je wordt niet dikker,ik eet ook gewoon 3 broodjes,ja alleen eet ik ze met een beetje kaas of ham en een kopje soep.Hij eet drie broodjes met een homp kaas en 1 HELE reep chocola op elk broodje en als het even meezit pakt hij gerust nog een 3e kom soep tot aan de nok gevuld.Laatst hadden we koffiebroodjes bij de koffie en hij vreet er gewoon 3 weg.Ik heb er wat van gezegd dat er nog meerdere mensen wel een koffiebroodje wilden.en dan klagen dat hij er niks aan kan doen.We hebben al geopperd dat hij hulp nodig heeft maar hij luistert gewoon niet.In het ziekenhuis hadden ze ook al gezegd dat hij wat aan z'n gewicht moest doen wil hij beter worden.Hij luistert gewoon niet en gaat op dezelfde voet door.Inmiddels ga ik aan een andere tafel zitten en hoef ik dat gezeik ook niet meer aan te horen.



Ja, daar zou ik me ook scheel aan ergeren.



Ik had ook een collega die 160 kg woog. Die heeft op zijn dertigste een gastric bypass genomen. Kwam hem 2 jaar daarna tegen en liep hem straal voorbij. Was 80 kilo afgevallen en een aantrekkelijke vent. Zijn leven was ook heel positief veranderd. Had opeens wel succes bij de vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 30 juli 2015 @ 20:06:

[...]





We hebben (bijna) allemaal onze zwakke plekken en dat jij je met eten, ondanks je honger/trek blijkbaar toch kan beheersen toont niet aan dat jouw wilskracht of discipline groter is dan van iemand die wel te dik is. Bij de obese medemens kun je zijn zwakte direct zien.



Jouw ongeordende huis/vieze badkamer/verwend kind/verwaarloosde moeder/slechte werkbeoordeling/ruzie met de buren/ roodstand op je rekening/125 paar schoenen etc. etc. is je alleen niet aan te zien als je op straat voorbij komt.Ik vind dat je daar wel gelijk hebt. Ik denk dat de meeste mensen met overgewicht meer discipline hebben dan ik. Enerzijds omdat ik slank ben en eten als brandstof zie en zelden honger heb tussen maaltijden in en anderzijds omdat als ik een keer honger heb ik het me wel kan permitteren, maar op die momenten merk ik toch ook echt dat ik me moeilijk kan inhouden. Ik maak dan wel gezonde keuzes, maar ik ken het gevoel van willen eten zeker wel en het lijkt me wel een ellende als je dat 18 uur per dag hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 30 juli 2015 @ 20:17:

[...]





Ja, daar zou ik me ook scheel aan ergeren.



Ik had ook een collega die 160 kg woog. Die heeft op zijn dertigste een gastric bypass genomen. Kwam hem 2 jaar daarna tegen en liep hem straal voorbij. Was 80 kilo afgevallen en een aantrekkelijke vent. Zijn leven was ook heel positief veranderd. Had opeens wel succes bij de vrouwen.

Dat vind ik echt knap en daar heb ik bewondering voor.

Mijn collega heeft ook geen vrouw,nooit gehad ook.Ik denk ook best dat hij doodongelukkig is hoor.Maar daar zul je zelf wat aan moeten doen.Dat kan een ander niet.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:jennie77 schreef op 30 juli 2015 @ 20:22:

[...]



Dat vind ik echt knap en daar heb ik bewondering voor.

Mijn collega heeft ook geen vrouw,nooit gehad ook.Ik denk ook best dat hij doodongelukkig is hoor.Maar daar zul je zelf wat aan moeten doen.Dat kan een ander niet.Nee, levensgevaarlijk een vent van 160 kilo,daar kom je dood onder te liggen als je seks hebt met zo zwaar iemand
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 30 juli 2015 @ 20:26:

[...]





Nee, levensgevaarlijk een vent van 160 kilo,daar kom je dood onder te liggen als je seks hebt met zo zwaar iemandPaardje rijden dus.
Alle reacties Link kopieren
ha ha ha
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:spell68 schreef op 30 juli 2015 @ 20:35:

[...]





Paardje rijden dus.



Lijkt mij ook heel gevaarlijk,

stel vrouw van 60 kilo zit boven op hem,drukt meteen zijn buik wat in en zij gaat omhoog........

Zij mag wel een helm op,zij gaat met gang richting plafond
Alle reacties Link kopieren
quote:spell68 schreef op 30 juli 2015 @ 20:35:

[...]





Paardje rijden dus.Als hij hem nog kan vinden want die zit vast verstopt onder z'n buik.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
oh wat zijn we weer grappig
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 30 juli 2015 @ 21:16:

oh wat zijn we weer grappig En dat is dus het probleem. Mensen nemen dat allemaal meteen persoonlijk, worden ongelukkig met zichtzelf en gaan eten, drugs gebruiken of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 30 juli 2015 @ 19:55:

Dat begrijp ik heel goed. Maar het heeft dan wel met wilskracht te maken.



Slanke mensen hebben daar ook mee te maken. Ik ben slank, maar moet er ook echt wel wat voor doen. Als ik een luxe ontbijt neem, neem ik een sobere lunch. Als ik een pizza eet, eet ik de dag erna calorie-armer. En ik heb ook wel eens zin in een hele reep chocola. Maar als ik dat elke dag doe, word ik ook dik. Het is een fabeltje om te denken dat alleen dikke mensen moeite hebben met eten. Slanke mensen kunnen dat ook hebben, maar die hebben wel meer wilskracht. Sorry, maar zo zie ik het wel.

Dit is maar ten dele waar. Slanke vriendinnen eten twee broodjes of een bordje warm eten en zitten dan ook echt vol. Ik kan een hele zak broodjes eten of bij het diner twee keer opscheppen en en dan nog echt trek hebben. Ik kan serieus 24 uur per dag eten. Waar andere mensen na een bepaalde hoeveelheid verzadigd zijn heb ik dat bijna nooit. Als ik heb gegeten heb ik voordat de afwas gedaan is alweer ergens trek in. En het maakt niet uit wat ik heb gegeten, of hoeveel, ik lijk gewoon onverzadigbaar.

En dat is dan ook het lastigste, nu ik af wil vallen. Ik weet heel goed wat ik wel en niet moet eten, kan prima gezonde keuzes maken. Het kost me zelfs wonderbaarlijk weinig moeite om niet te snacken en te snoepen. Maar ik eet nog steeds enorme hoeveelheden. Vandaag at ik meer dan 600 gram groenten bij het diner, omdat ik weet dat ik anders toch weer trek krijg 's avonds. Het heeft dus niet alleen met wilskracht of discipline te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:spell68 schreef op 30 juli 2015 @ 21:29:

[...]





En dat is dus het probleem. Mensen nemen dat allemaal meteen persoonlijk, worden ongelukkig met zichtzelf en gaan eten, drugs gebruiken of wat dan ook.En de ene persoon heeft wat meer humor dan de ander ,of kan er beter tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Nederlanders worden dikker. Het aantal mensen dat ik nu zie met extra kilo's eraan, is groter dan 40 of 30 jaar geleden. Niet meteen grof overgewicht, maar toch wel met de (on)nodige kwabben en rollen. En met name bij kinderen zie je het ook. Als ik naar de klassenfoto van mij in de jaren '70 kijk, waren alle kinderen eigenlijk (in vergelijking met nu) graatmager, met uitzondering van 1 of 2 mollige kinderen, of dikkerdjes. Je ziet nu meer en meer al kinderen van onder de 10 met mollige armen en benen, buikjes, dikke gezichten, en echt een gewicht dat je 30 jaar geleden nog niet bij kinderen van die leeftijd tegenkwam. Maar wat wil je. De wandeling naar school die wij toen hadden (vier keer per dag) is al weggevallen vaak, want ze worden met de auto gebracht. Op straat spelen na school met kinderen uit de buurt, is ook stukken minder. want ze zitten te hangen op de BSO, en doen ze dat niet, dan wel "even ontspannen met de spelcomputer thuis". Dus ik snap wel waar het vandaan komt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
.. Ik zie nooit veel dikke leeftijdsgenoten. Ouderen wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven