Zijn hier nog meer breisters/breiers?

14-01-2015 20:06 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben dol op breien. Ik brei sinds 2012, ik heb in de tussentijd best veel geleerd. Ik heb vroeger wel opzetten, recht en averecht leren breien, maar mijn moeder is niet echt heel erg goed in breien. In 2008 heb ik nog geprobeerd een trui te breien samen met mijn schoonmoeder, dat was echt een ramp. Ik zit al jaren op naailes en heb sinds 2008 een nieuwe lerares die heel goed is in handwerken. Een leuke jonge vrouw. Die helpt mij sinds 2012 met mijn breiprojecten. Ik vind het heerlijk om te breien en ben eigenlijk op zoek naar meer breifanaten om lekker te kletsen over breien enzo. Ik ben nu bezig met een trui, daar hoef ik alleen nog maar een col aan te breien en de mouw in te zetten. En ik ben bezig met sokken, dubbelgebreide pannenlappen voor mijn zus en een sjaal in boordsteek. Ik merk nu mijn vader siek is, het breien mij echt ontspanning en ontlading geeft. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen.

Groetjes,
Ik had al eens eerder iets gepost maar dat is nooit aangekomen op een of andere manier.



Ik ben beginnend breister. Inmiddels een grove sjaal af (maat 10) en een cohl sjaal op rondbreinaalden maar dat was geen succes. Vond het irritant dat de garen steeds bleef hangen bij de overgang van draad naar naald. Maar dat lag waarschijnlijk aan de set, die was 59 ct bij de action



Nu wil ik graag een lapjes deken gaan breien maar twijfel of ik een grove garen ga gebruiken of gewone.



Wie heeft tips voor fijne breigaren en wat betalen jullie ongeveer per bol?



Ik had een bol van de action maar vind dat vreselijk breien. De grove sjaal had ik van een bol van de hema, heerlijk om te breien maar wel 7.95 per bol. Ook had ik een bol voor de cohl sjaal van de zeeman en die was ook prima.



Ik twijfel dus tussen grove of gewone garen en welke fijn in gebruik is en niet te duur.



En wellicht nog verdere tips over wat mooie formaten vierkantjes zijn voor een deken...
Alle reacties Link kopieren
Smart79, ik mijn ervaring geldt: hoe duurder de wol, hoe fijner het breit en hoe mooier je project op den duur blijft. Voor breinaalden geldt eigenlijk hetzelfde: hoe duurder, hoe fijner ze breien. KnitPro rondbreinaalden hebben een veel soepelere overgang van naald naar draad, daar blijven geen steken hangen in elk geval.

Drops van Garnstudio heeft een fijn assortiment niet al te duur garen van redelijk goede kwaliteit. Misschien zit daar ergens iets voor je tussen?

Ik gruwel echt van acryl (Zeeman/Wibra/Action/Hema), dat gebruik ik hooguit in het uiterst zeldzame geval van een gebreide knuffel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb recent de warme truiendag trui gebreid. Met dubbele royal van de zeeman op naalden 10. Leuke trui! Af binnen 4 dagen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:stippensokken schreef op 26 januari 2015 @ 18:59:

Smart79, ik mijn ervaring geldt: hoe duurder de wol, hoe fijner het breit en hoe mooier je project op den duur blijft. Voor breinaalden geldt eigenlijk hetzelfde: hoe duurder, hoe fijner ze breien. KnitPro rondbreinaalden hebben een veel soepelere overgang van naald naar draad, daar blijven geen steken hangen in elk geval.

Drops van Garnstudio heeft een fijn assortiment niet al te duur garen van redelijk goede kwaliteit. Misschien zit daar ergens iets voor je tussen?

Ik gruwel echt van acryl (Zeeman/Wibra/Action/Hema), dat gebruik ik hooguit in het uiterst zeldzame geval van een gebreide knuffel.



Snap ik

Ik was vlak voor de kerst in de action en zag die rondbreiset liggen en dacht; dat ga ik eens proberen. Geen uitgebreide studie gedaan of zo maar een spontaan besluit. Het kost daar natuurlijk ook allemaal niets dus kan je het er een keer op gokken.



Fame, ik had ook een bolletje van de Zeeman die me goed beviel. Volgens mij heb ik daar de bollen voor maat 10 ook gezien.



Hmm ga er nog maar eens naar kijken.
Die van de Zeeman is in prijs vergelijkbaar met de Action, maar veel en veel fijner. Regelmatiger en zo.



In rondbreinaalden zit zeker verschil: ik heb hetzelfde probleem bij mijn goedkope naalden van de Hema van 1,50. Bij mijn rondbreinaald van 7 euro heb ik nergens last van.
Gister bij de zeeman geweest maar niet geslaagd.



Vanmiddag misschien naar de markt of een handwerkwinkeltje. Twijfel nog even.



Waarschijnlijk ga ik ook gelijk breinaalden halen die handiger zijn dan die ik nu heb (Ja mijm huidige komen ook vd action)



Ga eerst maar eens onderzoekje doen welke naalden ik fijn vind.
Alle reacties Link kopieren
Smart, de kringloop wil ook nog wel eens goede breinaalden hebben. Hier liggen vaak rechte Prym naalden voor 50 cent in een bak, dat zijn goede naalden waar je lang mee vooruit kunt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sorry even niet gepost, het is een behoorlijke chaos hier. Hier gaat alles nogal chaotisch.... Ik ben nu bezig met sokken en ga beginnen aan een muts. Ik lees morgen even alles door.
Alle reacties Link kopieren
goh, heb ik eindelijk de innerlijke breister in me teruggevonden, vind ik een topic en is hier al een hele tijd niet meer gepost.



geen zin om een eigen topic te openen dus ik ga gewoon lekker dit topic 'uppen'.



iemand verstand van entrelac breien? ik zit te broeden hierop. ik heb heel lang niet gebreid en wil het eigenlijk weer gaan doen.

ik was een beetje inspiratie op aan het doen op youtube. fantastisch al die tutorials. zo doende kwam ik op entrelac breien, in het NL gewoon vlechtsteek dus. ik kwam eigenlijk alleen maar engelstalige clips tegen dus ik vermoed dat het hier niet zo speelt. vandaar mijn vraag of er hier iemand bekend mee is.

geen idee wat voor wol ik het beste hier voor kan gebruiken. ik wil heel graag een omslagdoek gaan maken voor mezelf. als ik het goed begrepen heb, is deze klus in korte tijd geklaard omdat entrelac niet zo moeilijk is. goeie move om nu te beginnen met die omslagdoek, tegen de tijd dat het klaar is wordt het weer rillerig.



waar kopen jullie je wol? online of bij de winkel? ik zou zo gauw niet weten waar er hier in mijn woonplaats van dit soort winkels zijn.

het oppakken van breien is weer helemaal nieuw voor me.



en kennen jullie ook nog leuke maar niet tutterige websites voor breien?
Alle reacties Link kopieren
Hallo CapitainJaneWay, wat leuk dat je aan het breien bent. Ken je Ravelry al? Ik denk dat dit de grootste brei- en haaksite is. Er staan heel veel patronen op en er is een groot forum waar je al vragen kwijt kunt. Er zijn een heleboel verschillende groepen; er is er vast wel eentje bij naar je smaak.

Garen koop ik zelf op internet, bijvoorbeeld via wolhalla, de hobbydoos enz. enz. Er zijn genoeg webshops te vinden! Zorg dat je een paar goede naalden koopt en mooie wol. Dat maakt het breien een stuk makkelijker en leuker.

Entrelac breien heb ik zelf nog nooit gedaan, dus ik kan je niet aan tips helpen.

Veel plezier!



Edit: Ik kwam een Nederlandstalige tutorial tegen over entrelac breien op: http://ginginitutorials.blogspot.nl/
Alle reacties Link kopieren
ja, Ravelry heb ik dit weekend ontdekt. Er staan inderdaad heel veel mooie dingen op waarvan ik denk.... oooo dat kan ik nooit zo maken!

dan heb ik nog minstens 60 jaar ervaring nodig.



ik heb mijn oude roestige breipennen tevoorschijn kunnen toveren maar ik denk niet dat ik het daarmee ga doen. Een frisse set breipennen lijkt mij wel een goed plan.

nou zit ik alleen nog te twijfelen tussen bamboenaalden of die rondbreinaald. Ik zie iedereen op youtube die rondbreinaald gebruiken. Is dat een nieuwe rage of zo? Of heeft het echt zo zijn voordelen?



Gingini heb ik ook gezien inderdaad. Maar eerlijk gezegd vond ik haar manier van uitleg minder duidelijk dan die engelstalige sites.

ik zoek nog een papieren werkbeschrijving van dat patroon. dan kan ik in ieder geval voor mezelf aantekeningen maken.

en o ja... ik moet nog een toerenteller kopen.



grappig hoor... lange tijd geleden dat ik nog enthousiast kon worden over iets. bedankt voor de tips Leuntje!
Alle reacties Link kopieren
Ja, Ravelry is leuk he! Ik kan avonden naar projecten kijken.. (gaat ten koste van brei-tijd...). Met wat geduld en oefenen maak ook jij die projecten binnenkort. Het is echt niet moeilijk en zolang je er lol in hebt, gaat het bijna als vanzelf. Ik heb zelf als kind de basis geleerd en heb in mijn studententijd wat meer finesses geleerd. Ben nu eind 20, en leer nog elke dag bij.

Misschien ook wat voor jou: een Stitch and Bitch bij je in de buurt. Brei-avondjes in een café, bij iemand thuis.



Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur wat betreft breinaalden. Ik gebruik zelf de rondbreinaald graag, omdat die iets minder belastend is voor mijn schouders en nek. Ik krijg last van mijn schouders als ik met twee pennen brei, waarbij een pen onder de linkerarm blijft. Je zult zelf moeten uitproberen om te kijken wat jouw voorkeur heeft. Bamboenaalden zijn behoorlijk kwetsbaar en ietsje stroever dan de metalen naalden.



Toerenteller gebruik ik zelf zelden, ik zie aan mijn breiwerk waar ik gebleven ben in het patroon. (en anders smokkel ik wat)
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met je werkje CaptainJaneway?
Alle reacties Link kopieren
quote:Aniuk schreef op 20 januari 2015 @ 23:54:

Coco, ik heb een oude tante die vroeger brei- en halfnaakt was. En ze had al haar patronenboeken nog.Dit moet een autocorrect-dingetje zijn, toch?
Wat eten we vanavond?
Wat goed dat dit topic weer boven is komen drijven!



Ik brei sinds kort op rondbreinaalden van KnitPro, met verwisselbare punten zodat ik de draad steeds kan aanpassen aan het werk.



Gister heb ik toevallig net weer iets nieuws opgezet. Een shrug. Helaas kwam ik er achter dat ik niet genoeg wol heb voor hoe ik het in gedachten heb dus ik moet gaan uithalen en opnieuw gaan beginnen. Helaas.



Had al vanaf de winter geen pennen meer in mijn handen gehad dus moet even weer wennen.



Ik gebruik de tricotsteek, maar averecht brei ik nog wat te strak. Recht breien op de Duitse manier lukt me niet goed dus dat gaat nog op de manier zoals vroeger geleerd is haha.



Ik zit alleen met de krullende rand, zal ik eerst een paar naalden recht gaan breien of moet ik me gaan verdiepen in een boordsteek of zoiets. Tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 30 juli 2015 @ 13:16:

Ik zit alleen met de krullende rand, zal ik eerst een paar naalden recht gaan breien of moet ik me gaan verdiepen in een boordsteek of zoiets. Tips zijn welkom.Als je werk aan de onderkant krult, is een boordsteek een optie. Heel klassiek: twee recht, twee averecht. Of elke variatie die je maar kunt verzinnen. Maar gewoon een paar naalden recht breien kan net zo goed eigenlijk.
Bedankt! Ik zat eerst te denken aan 1 steek recht, 1 averecht en 1 recht en dat aan het begin en aan het eind van elke naald maar in de praktijk vergeet ik dat steeds
Alle reacties Link kopieren
Ik tvp even



Ik kan al wel haken. Breien wil ik nog leren.
Het Viva forum is papaja.
Jaaa, ik kan ook best aardig breien (en haken), al zeg ik het zelf Maar ben vooral goed in projecten beginnen, minder in ze ook daadwerkelijk afmaken. Dus ik zat net even te tellen en heb op het moment een stuk of 5 projecten onderhanden Het gaat overigens ook met perioden hoor, dan zit ik er weer een tijdje iedere avond mee op de bank en vervolgens ligt het weer weken/maanden in een zak.



Ik brei trouwens altijd (zowel recht als rond breiwerk) met een houten rondbreinaaldensetje van knitpro. Dan kun je het ene projectje parkeren op de draad en ergens anders mee verder gaan. En het breit een stuk ontspannener dan met één naald stijf onder je arm geklemd, zo heb ik het vroeger namelijk geleerd. Dit is geloof ik trouwens ook meer Amerikaans dan Europees, in Amerikaanse patronen staat vaak bij de benodigdheden een rondbreinaald, ook al is dat voor het patroon niet echt nodig.



En voor de wat minder ervarenen, youtube is echt ideaal als je wil leren handwerken, zowel in het Nederlands als in het Engels is er echt van alles te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nijn5 schreef op 30 juli 2015 @ 17:02:

Jaaa, ik kan ook best aardig breien (en haken), al zeg ik het zelf Maar ben vooral goed in projecten beginnen, minder in ze ook daadwerkelijk afmaken. Dus ik zat net even te tellen en heb op het moment een stuk of 5 projecten onderhanden Het gaat overigens ook met perioden hoor, dan zit ik er weer een tijdje iedere avond mee op de bank en vervolgens ligt het weer weken/maanden in een zak.Och, 5 projecten, dat is nog niet veel. (heb zelf meestal ook zoiets op de naalden staan, daarnaast nog verschillende borduurwerkjes )
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al heel wat haakprojecten. Heb net tunisch leren haken. Zodra ik van wat projecten af ben dan ga ik leren breien.



Youtube is inderdaad hartstikke handig. En Ravelry ook. Daar heb ik echt ontzettend mooie breiprojecten voor ooit opgeslagen.
Het Viva forum is papaja.
@ smart79: tricot krult altijd om, is de aard van de steek. Je kan een rand overwegen met 2/3/4 steken altijd recht breien (ongeacht of je aan de goede of foute kant van je werk bezig bent) als je aan een nieuwe rij begint, of je kan leren een rand op je breiwerk te zetten. In het patroon van deze omslagdoek staat goed uitgelegd hoe je dat doet: http://www.ravelry.com/patterns/library/dispersion (heb em ook gemaakt, zoooooooo blij mee!). Een ander alternatief is een 'kantsteek' aan de rand, zie: http://www.ravelry.com/pa ... -brass-and-steam-kerchief (beide patronen zijn echt makkelijker dan ze eruit zien).



Verder ben ik ook groot fan van rondbreinaalden omdat je er hele grote projecten op kan maken zonder dat je pennen 'vol' raken. En als je de punten bij elkaar doet (ik prik ze op een kurk) kan t allemaal makkelijk opgevouwen mee in een tas. Voor oefenen met rondbreinaalden zijn de knuffels van Rebecca Danger een aanrader.



Voor de echt beginners zijn bamboenaalden wel aan te raden omdat deze stroever zijn, dus je steken glijden minder snel van je pennen.



edit: ik heb ooit voor kerst het boek stitch 'n bitch gekregen, daar staan een aantal patronen in, maar ook superveel technieken. Hoe je mooie kleurenovergangen krijgt, hoe je extra steken op zet, hoe je een naad onzichtbaar 'wegbreit'. Heb er heel veel aan gehad.
quote:makreel schreef op 30 juli 2015 @ 11:58:

[...]





Dit moet een autocorrect-dingetje zijn, toch?



Ja! Had het zelf nog niet eens gezien.



Alle reacties Link kopieren
quote:leuntje schreef op 30 juli 2015 @ 11:53:

Hoe gaat het met je werkje CaptainJaneway?



mijn entrelac breiwerk ligt nog even in de planning.

bij de Zeeman vond ik zo'n loom set en ik ben daar voor de gein even mee begonnen omdat ik nieuwsgierig was.

ik had op youtube al verschillende tutorials gezien daarover.



uiteindelijk ben ik bezig geweest met het loom breien van een kinderbodywarmer. ik ben nu zover dat ik de panden aan elkaar kan gaan naaien en sierrandjes kan haken. maar verdorie zeg, ik heb ook zo lang niet meer gehaakt dat ik niet meer weet hoe het ook alweer ging. Dus ook daar zit ik nou tutorials van na te pluizen. Ik denk dat ik einde van de week klaar ben en dan ga ik echt een entrelac kussenhoes breien. Effe makkelijk recht toe en recht aan om de smaak te pakken te krijgen.

Ik heb alvast wel mooie wol gekocht voor dat project. Ik ga vier kleuren verwerken erin, licht en donkergrijs en licht en donker turquoise.



en hoe graag ik ook wil beginnen aan dat entrelac project, ik ga het pas doen als dat kinderbodywarmertje af is. Ik wil maar met 1 projekt tegelijk bezig zijn.
@z-u-s bedankt voor de linkjes.



Ik wil een shrug breien die langer is. Op Pinterest mooie gezien maar ik stoei met het aantal bollen dat ik nodig heb.



Volgens het etiket moet ik naald 6/7 hebben. Volgens mijn proeflapje brei ik hetzelfde aantal steken als het etiket 16 naalden en 14 steken is 10x10 cm.



Maar hoe kan ik nu uitrekenen hoeveel bollen ik nodig heb? Ik heb 100 grams bollen. 9 stuks in de kleur die ik wil gebruiken.



Volgens een patroon dat ik heb gevonden heb ik 850 m nodig. Dus dan zou ik (net aan) genoeg hebben.



Maar mijn rand wordt ietsje anders dus dan ga ik twijfelen of ik wel genoeg heb.



Tricotsteek vind ik met dat averechts best af en toe lastig. Mede omdat ik averecht te strak brei. Er zijn zoveel mooie steken en zoveel mooie patronen maar ik vind ze op voorhand er moeilijk uit zien en dan geef ik al redelijk snel op. Gek is dat want ik heb best meer geduld over het algemeen. Het is een beetje: ik-wil-het-en-ik-wil-het-gelijk-kunnen gevoel of zo.



Zo stom.



Maar goed, terug naar de vraag. Hoe bereken je of je genoeg wol hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven