Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Broccoli gezaaid op 17-7 en vandaag zag ik er 2 duidelijk herkenbare kiemplanten hun kop opsteken.



De boontjes passen niet meer onder de fles.

Oregano had ook wat groeisels die niet identificeerbaar waren. Er is een tweede groen speldenknopje bij gekomen.

Peterselie en ...... ik weet niet meer wat er allemaal staat.



Vanmorgen nog een bakje met wat zaad van rucola toegevoegd. Er zit geen afwatering in..... Maar die houd ik dan elke dag wel nat met een klein beetje water.

Anijs heeft bloemen gekregen. Misschien dat de vlinder en de hommel daarvoor kwamen. Het ruikt in geval wel lekker fris zo tussendoor. En daar was het om te doen. Juist door toch te zaaien wat eigenlijk niet kon. Daardoor weet ik nu wel dat er meer kan dan ik dacht. Ik heb nog een zakje dille en die schijnt tussen de boontje een bepaalde schimmel weg te houden. Ik heb nog een heel grote bak en die kan ik misschien als kasje gebruiken. Plastic afdekking kan ook, maar ik heb daar even geen zin in.



Een hommel en vlinder kwamen al kijken. De vlinder zat te drogen en ging ook op mij zitten. Een admiraalvlinder of pauwenoog. EDIT: Dagpauwoog was het maar .... ... ga weer twijfelen. Was mooie vlinder.

Even netjes gevraagd of hij elders eitjes wil leggen. Maar ik denk dat hij nog moet gaan sexen voordat hij eieren kan leggen.

Hommel voorzichtig met stoffer en blik de lucht in getild en lekker verder laten vliegen. Onmiskenbaar was daar niets mis mee. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hommels ZIE filmpje



Geen oogst? Experiment is toch gelukt. Ik weet dat het wel lukt om de plantjes te laten kiemen.

En wat overleeft en meerjarig is. Volgend jaar misschien toch nog iets wat weer gaat groeien. Bieslook deed dat ook.

Van de bieslook heb ik echt genoten. Die groeit steeds weer aan.

Bieslook is echt een makkelijke plant. Die kan ik aanbevelen. Ik vind het jammer dat ik geen 2e bakje van heb. Wel gezaaid, maar blijft leeg.
Voor het inzaaien heb van die langwerpige plastic verpakkingen van fruit gebruikt.

Dat buiten zetten en af en toe een stukje open. Tussendoor ook helemaal open om te luchten.

Wel even rekening houden met eventuele schimmel die er in zaten. Ook zo'n hersluitbaar bakje van de chinees. Die doen het heel goed.



EDIT: Ik begrijp nu ook waardoor die bieslook toch is ontkiemd. Ik had 2 spiegels van de kringloop staan. Had ze elders toch niet nodig en die hebben extra licht gegeven aan die ene bak. Is toevalstreffer, maar ik zie een filmpje en kom tot die conclusie. Het lukt niet om dat uit te leggen, maar leuk is het wel.

Ze stonden in de weg en op het balkon voor extra zonlicht, maar ik was ze vergeten. Het doel om ze te plaatsen was ik vergeten. Experiment toch gelukt.

En... ja, toch iets gestolen wat ik op het balkon had laten liggen. Geleend is een netter woord. Ik hoop dat het niet permanent is. Er zijn wel werklieden geweest die iets kwamen doen. Daarvoor hoefde ik niet thuis te zijn.... Dat is de tweede keer al.

Maar als er werklui bezig zijn dan kan het iedereen zijn. Dan let niemand op. Ik zag het bericht te laat dat ze zouden komen.



EDIT2: Een eierdoosje (six pack) past ook in zo'n fruitdoosje. Daarna kan het over gezet in een grotere pot.



EDIT: opluchting.... Het was toch een geval van eerlijk lenen en alles is weer terug op zijn plek.
VRAAG over broccoli.

Die gaat goed en bakje is al te klein. Hoe diep moet de bak zijn?

E D I T: Al zoekende op internet deze beschrijving gevonden. Broccoli groeit snel en dus snel resultaat. Daarom geschikt voor in potten. Is ook ruimte besparend.



Dit gevonden, maar iemand ervaring met de afmetingen pot en aantal per pot?

http://www.plantaardig.co ... roeit-ook-goed-in-potten/



Samengevat : aandachtspunten bij broccoli in potten



(Lees ook : het vierdelige dossier over broccoli op deze site,



Je kan broccoli in pot planten van einde maart tot de eerste dagen van augustus

Neem een ruime pot van 20 tot 25 liter.

Zorg voor een luchtig, en toch vochthoudend grondmengsel.

Plant de vier broccoliplanten langs de buitenkant van de pot, maximaal één plant per 5 liter grondvolume.

Voeg na drie weken nog wat extra grond aan de pot toe. (cf. aanaarden)

Doe vanaf halfweg de groei aan bijbemesting.

Vermijd paars en geel blad, dit wijst op voedingsgebrek, onmiddellijk bijbemesten dan.

Vermijd droge potten, de groei mag nooit stil vallen.

Controleer regelmatig op ei-afzet van vlinders en verwijder deze onmiddellijk.

Oogst de broccoli met een korte stam, zodat er nog veel ruimte is voor de oogst van zijscheuten



http://www.plantaardig.co ... ondheid_samenvatting1.htm
.
.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk veel te lang niks van me laten horen. Het gaat maar zozo met mn tuintje.

Ik moet nog eens een keer een goede constructie bedenken tegen de vogels want de meeste aardbeien hebben de vogels opgegeten. Ik kan er wel een net overheen leggen, maar kunnen de bijen dan nog wel bij mijn plantjes?

Ik had 1 'gewone' komkommer gezaaid, en 2 snackkomkommers. Eerst is 1 snackkomkommer overleden en toen ik de 2e had uitgeplant is deze ook overleden. Dus ik dacht in Juni 'ik waag nog een poging' Voor een aantal weken geleden had ik al een redelijk plantje en ik had hem uitgepoot bij de schutting en 2 weken was hij zomaar opeens weg! Ik weet dat de buurman de dag nadat de plant weg was jarig was, en die hebben hun tuintje altijd tiptop in orde, dus ik vermoed dat zij onkruid onder de schutting vandaan aan het plukken waren en dat ze dachten dat mijn komkommerplant onkruid was. Maar nu is het dus te laat voor een nieuwe komkommerplant en in tuincentra kan je ze ook niet meer kopen, dus geen snackkomkommers voor ons dit jaar. (ik was er best wel een beetje verdrietig om)

Framboos doet het goed. Die was met de harde wind laatst wel omgebogen maar gelukkig waren de takken niet afgeknakt (sorry weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen) maar ik heb er een touwtje omheen gebonden en nu staat hij er weer fruitig bij.

Tomaat gaat redelijk. Paprika is een beetje laat maar krijgt nu bloemen. De meloenplantjes groeien ook goed, hopelijk kan ik nog een meloentje oogsten dit jaar.

Ik heb ook een supermarktaardappel in de grond gestopt. Dat is een behoorlijke plant geworden. Ik heb begrepen dat je aardappels kunt oogsten als het loof geel en slap wordt dus ik ben heel benieuwd wat het gaat opleveren

Hoe gaat het bij jullie?
.
.
Hee wat een leuk topic! Ik heb mijn moestuin voor het 4de jaar en inmiddels best wat geleerd.

@winters; ik heb ook veel vogels in de tuin, mijn aardbeien laten ze links liggen maar mijn sla en andijvie worden constant opgegeten. Ik heb een rol kippengaas liggen en daar een strook afgeknipt van 5 bij1m, iets rond gebogen en vast gezet in de tuin. De vogels kunnen er niet meer bij miss is dat wat voor je aardbeien, de bijen kunnen er nog wel bij.



Ik had heel veel aardappelplanten maar helaas heb ik 2/3 van de oogst weg kunnen gooien door de extreme regen van vorige week. Aardappels kunnen geoost worden als de bloem is uitgebloeid., kan ook eerder, dan moet je gewoon even voelen onder de aarde. Ik eet er alweer 3weken van.

Verder in de tuin; tomaten, courgette, boontjes, paprika, rode kool, pastinaak, doperwten, rode bieten, wortels, uien, prei, sla, andijvie en heel veel kruiden zoals citroenmelisse, munt, bieslook, peterselie etc..



Het is heerlijk weer dus ik ga weer verder in de tuin.
Ach, is een praktijkervaring van hiervoor:

Het kan dus. Het is al bevestigd.



EDIT2: Even terug komend op de aardbeien.

Het dubbeltjesgaas wordt ook tegen gravende konijnen gebruikt. Diep genoeg kunnen ze er niet door. Om een perk heen dan.

Bij een tunnel van dat gaas. Elders gelezen dat om slakken of (...?) weg te houden. Aan weerszijden kan dan een andere plant worden gezet die vlinders en andere dieren weg houden. Wat zou er moeten staan om de bijen toe te laten en de vlinders weg? Bijvoorbeeld... Slakken eten ook eerst te randen. Het idee van de heg. Aardbei in bakken hangend. En is vaag, maar een paar puntjes
  • aan tippen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel een goeie, Kittycat! Ik denk dat ik dat eens ga proberen.

Ik had best veel blauwe bessen aan mijn struikje, en nu ze gaan rijpen, allemaal weg..!

Ik vind vogels best leuk in de tuin, maar van mijn fruit en groenten moeten ze afblijven.



Kittycat jij hebt echt veel in je tuin staan, wat leuk! Heb je een volkstuintje of staat het in je eigen tuin? Bij mij gewoon in de achtertuin.

Aardappelen heb ik in een emmer. (uitprobeersel) Het loof (vol bloemen) is zo groot dat het niet meer rechtop kan blijvenstaan. Ik zit er over te denken om volgende week te oogsten.



Pumps, wat een leuk idee om dingen te 'recyclen' Ik ben benieuwd.

Van aardbeien weet ik trouwens dat je niet alles kan zaaien. Als je een zakje zaad in de winkel koopt gaat dat wel. Maar als je van bijvoorbeeld een aardbei die je in de winkel koopt zaadjes gaat zaaien dan is het maar de vraag wat je er voor terug krijgt. Wel een aardbei, maar hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde aardbei als die je in de supermarkt kocht. Maar ook zoiets is wel leuk om uit te proberen.
Winters; Ik heb alles in me eigen achtertuin. We hebben een aardig grote tuin Daar heb ik 2moestuinen gemaakt en ik heb een kas staan. Ideaal want zo hoef ik geen zaadjes in de volle grond te zaaien en daarna weer uit te dunnen.

Ik wissel elk jaar qua groenten, zo had ik vorig jaar oa witlof en rode kool en dit jaar prei en rode bieten. Kweken doe ik altijd voor 2 jaar en als ik alles kan oogsten word het direct geweckt.



Volgend jaar wil ik ook gaan recyclen, ik had begrepen dat je zelf ook meloenen kan kweken dus dat gaat mijn projectje van volgend jaar worden.
.
@pumps; http://cdn3.welke.nl/phot ... 61075-van-avanderzee.jpeg

Dit is mijn favo website! Ik doe heel veel hiervan, op haast elk gebied maar hier heb ik je pet- flessen gezien. Voor het harde waaien span je er een touw doorheen die je strakker of losser kan spannen afhankelijk van de wind of wat je leuk vind.

Wat wijzelf in de tuin hebben is een grote zware ijzeren ketting waar het regenwater langsheen sijpelt en dan in de regenton komt.

Dit kan alleen wel prijzig zijn als je het niet toevallig op marktplaats of elders tegenkomt.



De vloeibare mest heb ik heel voordelig van de boer, mijn buurman;) ideaal! Ik moet wel zeggen dat ik het heel weinig gebruik, op de 1 of andere manier ben ik niet zo van de mest. Dit is ook het 1ste jaar dat ik het heb en gebruik het eigenlijk alleen voor de prei, die heeft het echt nodig. Verder doen mijn groentes het altijd goed op de juiste plaats en met goeie verzorging.
@Kittycat001

Ik ken de site. Je raakt al snel bedolven onder een heeel veeeel leuks. Maar het zou een leuke topic kunnen worden als hier op het VIVA forum een korte beschrijving geplaatst zou worden als soort van wedstrijd om daar een plaatje van te tekenen.

Ontwerper is een vak apart. Het prijzig zijn is een reden om te recyclen. Is ook een manier om per ongeluk van alles uit te vinden.

Maar dank je voor het idee van de ketting. Bij het zoeken naar iets wat er op lijkt... En ik vind een mooi springtouw. Al wat ouder, maar wel sterk en ziet er leuk uit. Nou.... Is het overwegen waard. Dank je voor de tip!



Mijn vloeibare mest heb ik uit een fles voor huiskamerplanten. Die is dus ook voor binnen.
Ik heb al lang niets laten weten, maar ons tuintje doet het geweldig.



Elke week kunnen we broccoli oogsten, en ze zijn echt enorm groot! Heerlijk gewoon. Sinds deze week is de zwakste plant wel aangevallen door (vermoedelijk) rupsen, maar dat is geen ramp, want we hebben de "hoofdstam" al geoogst en wachten nu gewoon op de groei van de zijtakjes. Die ene plant staat ook een eindje van de andere planten, dus ik maak me nog geen zorgen. De bloemkool heeft ook al een klein wit bloemkooltje, maar nog helemaal niet klaar om te oogsten. De bloemkool begint ook wat "uit mekaar te gaan" (weet niet hoe ik het beter kan omschrijven), dus geen idee of dat nog goed komt.



Sla ben ik zo zat! Op dit moment hebben we 13 volledig uitgegroeide sla planten staan in de tuin. Daar oogst ik elke week de grootste bladeren van en daar belandt soms de helft van in de vuilbak. Ik eet niet graag salades haha, geen idee waarom ik er zoveel gezaaid heb.



Spinazie ik denk dat we een soort doorgroei variant gekocht hebben. Hij groeit erg de hoogte in en ontwikkelt vrij kleine bladeren, maar we hebben er zodanig veel dat we elke twee weken oogsten en ´em dan rustig laten verder groeien.



lenteui doet het prima, elke week oogsten we er een paar voor bij onze sla.



tomaten heb ik niet goed "gedieft", dus we hebben enorm veel tomaatjes, maar ze groeien helaas niet groot. Gelukkig wel boordevol smaak.



courgette, butternut squash, yellow scallops en andere pffff, soms ontwikkelt er zich eentje tot zo´n 15 cm en daarna begint ie te rotten. Iemand enig idee waaraan dit ligt?

De meeste bloemen ontwikkelen zich trouwens niet, we hebben nochtans veel bijen in de tuin, maar die zijn eerder geïnteresseerd in onze wilde bloementuin.



komkommer lijkt precies wel te lukken. Maar nog niet kunnen oogsten.



aardappelen hebben volgens mij sinds vorige week de aardappelziekte. Als ik kijk bij de buren op de volkstuin heeft iedereen er last van. Dus geen idee of het nog wat wordt, ik vermoed dat het te vroeg is om al aardappelen te oogsten want de planten hebben nog niet gebloeid.



aardbeien was niets dit jaar. Volgens mij waren ze allemaal rijp toen we 3 weken op reis gingen en de vogels waren mee aan de haal. Gelukkig hebben we tussen de aardbeien nog een paar frambozen (gewone en witte) staan en die geven zoveel vruchten, echt heerlijk!



bieten en wortels hoe zie je wanneer je die mag oogsten? Wortels heb ik al één keer uit de grond gehaald, maar die waren nog klein en wit. Dat was zo´n 3 weken geleden.



De dagen beginnen al merkbaar te korten in Zweden en vanaf halverwege september kunnen we ons al aan nachtvorst verwachten. Gelukkig is het nu heerlijk warm en dat geeft m´n tuin nog wel een goede boost voor de komende weken, hopelijk kan ik nog veel oogsten.
quote:kittycat001 schreef op 09 augustus 2015 @ 13:11:

@pumps; http://cdn3.welke.nl/phot ... 61075-van-avanderzee.jpeg

Dit is mijn favo website! Ik doe heel veel hiervan, op haast elk gebied maar hier heb ik je pet- flessen gezien. Voor het harde waaien span je er een touw doorheen die je strakker of losser kan spannen afhankelijk van de wind of wat je leuk vind.

.Ja, zoiets dus, maar dan horizontaal. Als ik dit plaatje vertikaal mag noemen.
.
VRAAG: Ik heb hier een bak waar een paddenstoel uit begon te groeien. Is ondertussen verwijderd, maar kan ik nu beter afzien van verder gebruik van die betreffende pot?
.
Pumps: geen idee wat je met die paddestoel moet.. Geen ervaring mee. Waarom durf je de basilicum niet rauw te eten? Dille weet ik niet, nog niet gehad..



Hier gaan de tomaten ook super! Nu nog de rode kleur en dan komen we er wel. Boontjes gaan ook goed.

Qua kruiden had ik dit jaar 4soorten in een pot, na ruim een maand nog niks aan het groeien, nu staat er sinds een week een pracht van citroenmelisse en selderij, de bieslook en basilicum zijn niet uitgekomen.. Miss kan het toch niet in allemaal samen in een pot, was een uitprobeersel maar volgend jaar wil ik meer kruiden en ga dan ook een groot rek (van pallets?) maken.

De boontjes gaan ook goed, ik heb chinese boontjes en maar 4 plantjes maar ze hangen helemaal vol. Of je die moet dieven weet ik niet, volgens mij niet. Zal het eens navragen.



Hier staan de preiplanten ook weer omhoog, was even bang dat die zouden mislukken na de vele regen maar volgens mij gaat het nu goedkomen. De rode bieten gaan ook geweldig, wortels vallen tegen dit jaar qua hoeveelheid, de helft van de zaadjes is niet uitgekomen. Pastinaak doet het ook goed. Helaas dat er zoveel regen ineens gevallen is, dat heeft me heel veel aardappels gekost en de doperwten deden het er ook niet goed mee. Hoewel de doperwten dit jaar ook nieuw waren, mij was verteld dat ik ze iet hoefde te leiden maar dat is dus wel het geval. De doperwten die ik gegeten heb waren echt geweldig trouwens! Sowieso vind ik mijn eigen groenten uit eigen tuin waanzinnig lekker!, manlief ook trouwens, merk dat uit eigen tuin er veel meer groente gegeten word hier.



Wat doen jullie met de opbrengst? Gaan jullie wecken of invriezen?

Ik ben vorig jaar met wecken begonnen en wil nu elk jaar verschillende groentes en dan genoeg voor 2jaar eten. Wecken ivm chronische darmziekte, merk dat me dat heel erg goed doet. Eigen verbouwde groenten ipv de snel gekweekte groentes bij de groenteboer en beter dan de 'geweckte' potgroenten van Hak..



Zojuist trouwens ook een hele informatieve website gevonden: www.mooimoestuin.nl ik las daar oa dat spinazie het best groeit in het vroege voorjaar of in de herfst, je kan het eigenlijk het hele jaar door verbouwen dus dat wil ik proberen als deze oogst eruit is. Schijnt wat ik lees best een lastige groente te wezen dus als iemand nog tips heeft zijn die welkom;)



En wat voor grond hebben jullie? Zand/ leem of klei? En hoe testen/ onderhouden jullie dat?
quote:kittycat001 schreef op 22 augustus 2015 @ 17:37:

Pumps: geen idee wat je met die paddestoel moet.. Geen ervaring mee. Waarom durf je de basilicum niet rauw te eten? Dille weet ik niet, nog niet gehad..



Hier gaan de tomaten ook super! Nu nog de rode kleur en dan komen we er wel. Boontjes gaan ook goed.

Qua kruiden had ik dit jaar 4soorten in een pot, na ruim een maand nog niks aan het groeien, nu staat er sinds een week een pracht van citroenmelisse en selderij, de bieslook en basilicum zijn niet uitgekomen.. Miss kan het toch niet in allemaal samen in een pot, was een uitprobeersel maar volgend jaar wil ik meer kruiden en ga dan ook een groot rek (van pallets?) maken.

De boontjes gaan ook goed, ik heb chinese boontjes en maar 4 plantjes maar ze hangen helemaal vol. Of je die moet dieven weet ik niet, volgens mij niet. Zal het eens navragen.



Hier staan de preiplanten ook weer omhoog, was even bang dat die zouden mislukken na de vele regen maar volgens mij gaat het nu goedkomen. De rode bieten gaan ook geweldig, wortels vallen tegen dit jaar qua hoeveelheid, de helft van de zaadjes is niet uitgekomen. Pastinaak doet het ook goed. Helaas dat er zoveel regen ineens gevallen is, dat heeft me heel veel aardappels gekost en de doperwten deden het er ook niet goed mee. Hoewel de doperwten dit jaar ook nieuw waren, mij was verteld dat ik ze iet hoefde te leiden maar dat is dus wel het geval. De doperwten die ik gegeten heb waren echt geweldig trouwens! Sowieso vind ik mijn eigen groenten uit eigen tuin waanzinnig lekker!, manlief ook trouwens, merk dat uit eigen tuin er veel meer groente gegeten word hier.



Wat doen jullie met de opbrengst? Gaan jullie wecken of invriezen?

Ik ben vorig jaar met wecken begonnen en wil nu elk jaar verschillende groentes en dan genoeg voor 2jaar eten. Wecken ivm chronische darmziekte, merk dat me dat heel erg goed doet. Eigen verbouwde groenten ipv de snel gekweekte groentes bij de groenteboer en beter dan de 'geweckte' potgroenten van Hak..



Zojuist trouwens ook een hele informatieve website gevonden: www.mooimoestuin.nl ik las daar oa dat spinazie het best groeit in het vroege voorjaar of in de herfst, je kan het eigenlijk het hele jaar door verbouwen dus dat wil ik proberen als deze oogst eruit is. Schijnt wat ik lees best een lastige groente te wezen dus als iemand nog tips heeft zijn die welkom;)



En wat voor grond hebben jullie? Zand/ leem of klei? En hoe testen/ onderhouden jullie dat?Hoeveel tijd zijn jullie ongeveer kwijt aan de moestuin per week? Als ik een kennis van me zie die elke dag wel een uur of 2 bezig is, doe ik heel weinig.. Totaal miss 6uur per week, waarvan 1middag onkruid weghalen, dieven, mesten (wat ik heel weinig doe, alleen de preiplanten) oogsten, dagelijks kijk ik wel even hoe de alles er bij staat en doe ik wat er nodig is, maar dat is dan miss een half uurtje per dag.. Qua water geven hoef ik heel weinig te doen, de grond is (hoe kan het) nog steeds verzadigd door de wolkbreuk van paar weken terug en wekelijks valt er ook nog meer dan genoeg regen. Andere zomers waren we toch zeker 2/ 3x per week aan het sproeien. Het enige wat nu extra water krijgt zijn de aarbeien.
Oh ik heb geqoute ipv gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven