Schoonmaak routine / hulp nodig

31-07-2015 13:03 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag... ik heb even wat hulp nodig ( schup onder mn hol)... ik weet niet waar te beginnen. Heb vandaag vrij en werd al later wakker dan gehoopt. Net gegeten en koffie gedronken. Nu heb ik heeeeel veel taken in huis die ik gedaan wil hebben. Het is alleen allemaal zoveel en ik weet niet waar te beginnen. Betrap mijzelf er telkens op dat ik het dan uitstel. Ik heb hele berg was liggen en aanrecht staat vol vaat. Huiskamer ligt vol met haar en mag wel gedweild worden. Boven badkamer ligt een berg was en smerige douche en wasbak. Met andere woorden... het hele huis is een puinbende. Ik merk dat ik al moe wordt als ik er aan denk. Liefst zou ik een vriendin of familie vragen even mij te helpen maar die wonen bijna om 2 uur afstand.. Hebben jullie tips met waar te beginnen en hoe doen jullie dat?
Maak een lijst en bedenk wanneer je het af wilt hebben.

Zorg er eerst voor dat het schoon is, het klinkt nu vies.

Daarna de rotzooi.

Doe eerst een was in de machine, als die draait kun je andere taken doen.
Maak een lijstje en begin gewoon.



Ik zou zelf met de vaat beginnen, dan de huiskamer, dan de badkamer en dan de was strijken.
Alle reacties Link kopieren
Van boven naar beneden werken. Of in stapjes: eerst alles in de badkamer, dan alles in de keuken.



In stapjes werkt voor mij het beste, dan zie je ook direct het resultaat waar je bent geweest. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Maak een lijstje zodat je kunt afstrepen. Maak daarop de taken zo klein mogelijk, bijv:

Was draaien

Was ophangen

Vaat bij elkaar zoeken

Vaat wassen

Vaat afdrogen.



Dan wordt de lijst misschien wel lang maar je kunt wel sneller dingen afstrepen.



Zet ondertussen een lekker muziekje op en maak een grote pot thee en dan zul je zien dat het eigenlijk best meevalt
Eerst alle vieze was verzamelen en in de wasmachine. Dan gelijk de vaat doen. Dan is het visueel gezien al wat opgeruimder.

Vervolgens stofzuigen en daarna gelijk dweilen en badkamer schoonmaker.



Het strijkwerk eventueel daarna nog als je zin hebt, maar dat kan je ook een ander tijdstip prima doen.
gewoon beginnen, zet je favo muziek aan en je merkt dat het bijna vanzelf gaat
Moet dat allemaal vandaag? Ik zou het over een paar dagen verdelen



Ik zou eerst alle losse rommel opruimen, dan wordt het wat overzichtelijker.

Dan een vertrek uitkiezen en die schoonmaken. Niet vanaf wijken, dus als je bezig bent met de badkamer gewoon doorgaan tot het klaar is.
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
Kom op, je hebt de tijd om schoon te maken, en je er aan ergeren en er vervolgens niets aan doen kost ook energie!! Kan je die energie beter gebruiken om daadwerkelijk op te ruimen *geeft schop onder kont* :D



Qua volgorde: ik zou eerst een was in de wasmachine doen, dat heeft tijd nodig. Als die draait, kijken wat er van je vaat is aangekoekt en dat alvast in de gootsteen met water en afwasmiddel zetten. Vervolgens de woonkamer stofzuigen en dweilen. Dan heb je dat al gedaan. Daarna kan je vaat volkedig doen (doordat aangekoekte dingen al hebben voorgeweekt gaat dat een stuk sneller), en dan daarna aanrechten fornuis afnemen.



Daarna wasje ophangen, er evt nog een aanzetten en badkamer onder handen nemen.



Is best overzichtelijk toch?
Alle reacties Link kopieren
Hoeft niet allemaal vandaag maar morgen ben ik al halve dag weg i.v.m. verjaardag en zondag boodschappen en dan kan ik wel iets doen. Ik dacht zelf ook boven beginnen en dan kamer voor kamer. Was strijken doen we nooit dus dat is al een opluchting. Hebben vaatwasser en dat is wel echt een uitkomst vind ik. Ik vind alleen dat ik altijd extreem lang er mee bezig ben. Ik heb van alles in mijn hoofd wat ik wil doen en voel mij dan teleurgesteld als ik na een uur pas met 2 dingen klaar ben. Het voelt alsof ik faal en mijn vriend teleurstel als hij thuiskomt vanmiddag want ik weet dat ik niet alles afkrijg. Hij vind het geen ramp maar ik voel dat wel zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik graag de "leuke" taken eerst doe die ik zo af heb. Was opvouwen heb ik een hekel aan en ligt nu een berg bijna ter hoogte van mijn middel. Ik durf/wil er gewoon niet aan te beginnen met opvouwen weet dat het zeker 2 uur duurt. Ik baal soms echt van mijzelf dat ik toen ik thuiswoonde zo verwent ben dat alles werd gedaan voor mij. Vriend zegt vaak ook ik heb geen schone werkbroek meer... dan voel ik mij schuldig maar aan de andere kant.. hij weet toch ook hoe de wasmachine werkt of niet dan?
Alle reacties Link kopieren
Merk dat ik ook veel pauzes neem... en daar dan in blijf hangen. :( als ik de afwas dan voorbereid heb en vaatwasser aan heb gezet dan denk ik oh ff peukie en was drinken... dan komt de telefoon erbij en ben ik opeens weer half uur verder en denk ik oh sh*t waar ben ik mee bezig.. dan doe ik weer even wat een uurtje en zo heb ik veel tijd verloren. Ik heb zo heel af en toe een gekke uurtje en ben dan opeens heel erg aan het poetsen en doen en daarna ben ik ook helemaal op. Liefst wil ik elke dag na het werk een paat taken doen maar lukt me niet ivm moe en vaak hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren
...
ik doe de strijk/was opvouwen altijd als man gezellig op de bank zit, samen naar een serie kijken terwijl ik aan het vouwen ben. Dat hij er zit maakt dat ik door ga tot het af is.

en hij doet zelf af en toe zijn werkkleren in de wasmachine! maar die vergeet hij dan weer op te hangen waardoor ze nat in de machine gaan stinken. maar het is een begin he! heb je dit al gelezen trouwens: http://www.viva.nl/tijdschrift-viva/fle ... -handdoek/ ik moest zo hard lachen, erg herkenbaar!



maar dat opvouwen wel lekker voor het laatst bewaren, das wel zo fijn, frisse was in een schoon huis!
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
Begin met jezelf een beeldschermverbod te geven totdat je partner thuis is. Dan is de kans kleiner dat een korte pauze lang duurt. Verder, zet timers. Bijvoorbeeld op 45 minuten, dan mag je even pauze. In die tijd kan je al mooi de vaatwasser ompakken, de was beginnen en alle was verzamelen. Wie weet nog een bliksemronde opruimen, dat vind ik altijd erg dankbaar qua hoe het eruit ziet in huis. Zorgt er ook meteen voor dat de vloer leeg is zodat je na een korte pauze kunt stofzuigen en dweilen. Gewoon beginnen, ook al doe je het inefficiënt, dan nog heb je meer gedaan aan het einde van de dag dan wanneer je hier op het forum blijft kijken naar de winnende tip
Tenzij je in een kasteel woont kun je in drie uur een heel eind komen. Inderdaad eerst een was erin en de vaat doen. Ergst losslingerende troep opruimen. Daarna de badkamer en toilet doen, dan kun je daarna in één keer het hele huis stofzuigen en dweilen. Als je richting de balkon- of tuindeur dweilt kun je nog even in het zonnetje zitten terwijl de vloer opdroogt ;)
Alle reacties Link kopieren
Begin met een was in de wasmachine, als die erin zit ga je de vaatwasser vullen en maak je het aanrecht schoon.

Dan werk je van boven naar beneden (als je een boven hebt) eerst de boel lekker stoffen, spinnenrag weghalen en je bed afhalen zodat die uit je raam lekker kan luchten. Daarna alles nat afnemen, dan begin je aan de badkamer en gooi je meteen de badmat enz in de wasmand, tegels en kranen droogpoetsen daar glimt het lekker van.

Dan zuig je de trap (als je die hebt) en neem je af met een poetsdoek.

Dan ga je beneden alles lekker stoffen en met een natte doek afnemen, ook de losse frutsels die je hebt staan, deurklinken, deuren een poetser ivm bacteriën, in de gang poetsen enz.

Gloor in de wc, en de binnenkant poets je alvast en daar laat je de borstel instaan.

Keuken een goede beurt geven en dan kun je daarna verder met de wc.

Tegels pot en vloer. Ook de wcrolhouder, houder van de borstel en evt prul wat je daar hebt staan (wel voordat je de pot hebt gedaan, anders zitten er allemaal poep en pies bacteriën in je doek. Of je moet er een schone doek voor pakken.

Daarna de was ophangen of in de droger en als dat droog is meteen strijken en opvouwen dan ben je daar ook vanaf.

Elke dag goed bijhouden, dat scheelt je heel veel werk.



En alsnog een schop onder je hol, in de benen



Oja, als je bang bent dat je te lang pauze gaat nemen, zet dan geen tv aan en neem drinken en die sigaret terwijl je staat.

Niet gaan zitten want daar word je lui van.

Dan ben je om een uur of 5 al erg ver in huis hoor
Alle reacties Link kopieren
Wat ik thuis altijd doe als ik maar een uurtje de tijd heb (appartement 40m2):

Alles even vlug stofzuigen incl. meubels afnemen (met zo'n handig opzetstukje van de stofzuiger)

Grote meubels, toilet en badkamer afnemen met een sopje van allesreiniger (en toilet met een of andere WC eend)

Alles nog een keer vlug na vegen met een microvezeldoekje (ik houd altijd wel van die zwarte vezeltjes na het afnemen met allesreiniger)

Nog een keer goed stofzuigen

Dweilen



Voilá, de boel spik en span



Dit doe ik iedere week, 'extra' taken doe ik wanneer ik daar tijd voor heb. Denk hierbij aan kastjes etc. Gasfornuis doe ik iedere avond evenals het aanrecht (afwas bijhouden).
quote:Pinkcherryblossom schreef op 31 juli 2015 @ 13:17:

Ik merk dat ik graag de "leuke" taken eerst doe die ik zo af heb. Was opvouwen heb ik een hekel aan en ligt nu een berg bijna ter hoogte van mijn middel. Ik durf/wil er gewoon niet aan te beginnen met opvouwen weet dat het zeker 2 uur duurt. Ik baal soms echt van mijzelf dat ik toen ik thuiswoonde zo verwent ben dat alles werd gedaan voor mij. Vriend zegt vaak ook ik heb geen schone werkbroek meer... dan voel ik mij schuldig maar aan de andere kant.. hij weet toch ook hoe de wasmachine werkt of niet dan?



Was vouwen;



Stap 1) Zet de tv aan.

Stap 2) Zet een film op die je al eens gezien hebt en leuk genoeg is om nog eens te kijken.

Stap 3) Zorg voor genoeg ´lege´ ruimte om je heen.

Stap 4) Begin met vouwen en sorteer meteen; stapeltje herenonderbroeken, stapeltje herenshirts, stapeltje damesonderbroeken, stapeltje damesshirts, stapeltje handdoeken, stapeltje enzovoorts.



Als de film afgelopen is, is die was klaar.



Dus.



Eerst naar boven. Doekje door douchebak en wastafel. Stofzuiger over bovenverdieping. Was mee naar beneden. In wasmachine stoppen. Vaatwasser leegruimen, dan volgooien. Eventueel aanzetten. Alle losse rommel op één plek netjes opstapelen. Stofzuiger door de woonkamer. Dan hapje eten, dan was vouwen volgens stappenplan.
Je hebt het over je vriend teleurstellen en opmerkingen van hem dat hij geen schone kleding meer heeft.

Mankeert hij iets aan zijn handjes dat hij jou nodig heeft om dit werk te doen?

Is hij zo'n hopeloos ouderwetse man die niets doet in het huishouden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven