hond leren spelen

08-07-2015 18:48 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 3 maanden een hond.

Ze is vanuit roemenie, ongeveer 3 jaar(geschat). Over het algemeen gaat alles prima en mag ik zeker niet klagen.



Maar mevrouw snapt echt niet hoe ze moet spelen. Alles pakt ze voor maximaal 30 seconden en dan is ze er weer klaar mee.

Speelgoed waar eten in kan is leuk zolang het eten erin zit. Eenmaal op is het over en uit. En om elke keer die voerdingen te vullen wordt ook zoiets. Ook heeft ze een glutenallergie dus ook lang niet alles kan er zo in.

Veel al geprobeert, van touw tot ballen tot knuffels enz.



Buiten sjouwt ze ook niet met takken. Neus gaat op de grond en snuffelen. Heeft aandacht voor de omgeving en voor mij. Spelen met andere honden gaat super. Rennen en vliegen doet ze enorm graag.



Wie weet raad?



Hetis overigens wel een hond die graag wat voor je doet. Maar apporteren lukt niet... Bal?wasdat?

Basiscursus is met goed gevolg doorlopen. Maar vanuit daar nooit tips gekregen hoe te leren spelen. Al kwam spelen en loslaten wel aan bod. Mijn hond stond er bij en keek er naar..
quote:Bromelia schreef op 09 juli 2015 @ 09:34:

[...]



Ik vraag mij nog steeds af wat er mis is met de gewone Nederlandse honden. Waar ook het dierenasiel mee vol zit, en volop gelegenheidsnestjes te vinden zijn.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar soms loopt het gewoon zo dat je met de honden die op dat moment in de asiels zitten geen klik hebt en wel met wat er aangeboden wordt op de sites van organisaties die honden uit het buitenland een nieuw thuis willen bezorgen.



Zo wilden wij graag een Shar Pei (of kruising Shar Pei), waren bekend met het ras, eerder Shar Pei's gehad en we wilden graag een asielhond of herplaatser. Maanden lang diverse sites in de gaten gehouden en geen hond gevonden die ons aansprak en die in ons gezin pastte. Met twee katten en een kind in huis is een hond waarvan wordt aangegeven dat ze katten eet voor lunch en problematisch dominant gedrag vertoont naar kinderen nou eenmaal geen match.

Een volgend google-rondje bracht ons op het spoor van een Shar Pei X Podenco (een PeiPod ) nestje. In Spanje. Geboren in een veld naast het opvangcentrum en moeder verdwenen. We verdiepten ons in de Podenco en bleven intussen kijken naar asielhonden en herplaatsers in Nederland. Geen Nederlandse match en wat we vonden en hoorden over Podenco's sprak ons ontzettend aan.

De begeleiding van deze stichting in Nederland is uitgebreider dan die van een asiel (o.a. huisbezoeken en gesprekken voor je een hond "krijgt"/mag kopen en praktische begeleiding/huisbezoeken als de hond er eenmaal is) en wat ook een positief punt was voor ons is wat zo'n stichting doet met het geld dat ze binnen halen: voorlichting, sterilisatieprogramma's, humane opvang van zwerfhonden en actief herplaatsen.



Ik denk dat het voor veel mensen die een hond uit het buitenland halen zo loopt: je hebt je verdiept in wat voor hond je wil en komt daarna uit bij zo'n stichting, en niet een land uitkiezen waar je een dier vandaan wil halen en dan pas gaan kijken wat voor dieren het eigenlijk zijn.

Als je een hond bij een fokker koopt zit daar een duidelijke, weloverwogen keuze voor een ras aan vast. Dat hoeft niet anders te zijn bij honden die uit het buitenland komen.
Wat Bij_Zonder zegt, zo ging het bij ons ook. Wij waren op zoek naar een rottweiler(kruising), maar hadden al een kat lopen. Maandenlang alles in de gaten gehouden, maar alleen maar rottweilers die niet met katten konden, of waarbij dat onbekend was. Dan gaan wij de gok niet wagen dat onze kat versnipperd wordt.



Uiteindelijk via Google bij een kruising terecht gekomen die eruit ziet als een kleinere rottweiler en die bleek dan uit Griekenland te komen. Goed overleg gehad met de stichting en uiteindelijk besloten om ervoor te gaan. We hebben dus niet vanaf het begin gekozen voor een buitenlandse hond, maar de hond die wij leuk vonden en bij ons paste bleek toevallig in het buitenland te zitten.
Het ras wat ik altijd heb komt vrijwel niet voor in Nederland en afgezien daarvan wil ik helemaal geen puppy. En al helemaal niet vanuit een gelegenheidsnest. Verder kun je Bromelia als je googelt een gemakkelijke uitleg lezen waarom mensen kiezen voor een buitenlandse hond.



TO ik begrijp hoor dat taal voor een hond over het algemeen niet uitmaakt (alhoewel er ook sporthonden zijn bij wie commando's in het Engels worden gegeven) maar ik bedoel of er ook eerder verwarring bij honden kan zijn, of dat het langer kan duren voordat ze een commando oppikken. Het is dus uitsluitend een interesse vraag.
Alle reacties Link kopieren
Honden leren spelen onder ontspannen en veilige omstandigheden, vroeg in hun jeugd. Ik ben bang dat de meeste honden in Roemenië zo´n jeugd moeten ontberen. Er hangt altijd dreiging, gevaar komend van mensen, honger, dorst etc.



Je weet ook niet hoe oud ze was toen ze het nest verliet. Want pups leren pas spelen rond de 4 weken en ze moeten toch tot de 9 weken bij de moeder blijven. Maar als ze op zichzelf aangewezen zijn, krijgen ze die tijd vaak niet.



Speelt jouw hond met andere honden? Als hij een beetje gericht is op andere honden, kunnen die hem misschien het spelen leren. De bal achterna gaan, dat soort dingen.



Verder is speelsheid net zoals bij mensen een beetje een karakter eigenschap die de een heeft en de ander niet. Jack russels zijn heel speels, daarom passen ze goed bij mij. Veel meer dan bijvoorbeeld een berner sennen die sneller al afhaken bij spelletjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 08 juli 2015 @ 19:28:

[...]



Oh ja kauwen op stokjes doet hij ook

Bij voorkeur een heeeeeeeeeeeel klein stokje nog veeeeeeeeeeeeeeeel kleiner maken

Maf beest

Ik heb een kruising Kooiker Jack Russel

Dus achter de eenden aanblaffen vindt hij ook reuze interessant



Hahah dacht even dat ze misschien familie waren! Maar da's onmogelijk, aangezien wij een leonberger hebben. Hij sjouwt het liefst hele bomen in het rond die hij bij voorkeur op je (blote) voeten laat vallen. Tot je gooit, dan gaat ie ze echt heus niet terug brengen! Verder zwemt hij inderdaad erg graag en speelt vooral op zijn eigen manier die ik nooit zo heel goed snap, maar goed, hij heeft het leuk!



Ik denk dat je inderdaad vooral je hond zichzelf moet laten zijn. Net zo goed als niet ieder kind op dezelfde manier speelt, spelen ook niet alle honden op dezelfde manier. Ieder zijn voorkeur toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bromelia schreef op 09 juli 2015 @ 09:34:

[...]



Ik vraag mij nog steeds af wat er mis is met de gewone Nederlandse honden. Waar ook het dierenasiel mee vol zit, en volop gelegenheidsnestjes te vinden zijn.Niks. Maar toch komt onze hond ook uit het buitenland. Niet via een stichting oid. Gewoon een asiel in belgie, ze was in beslag genomen wegens verwaarlozing/mishandeling en daar geplaatst. Wij hebben ons destijds rotgezocht in de nederlandse asiels maar dat viel zwaar tegen. Heel veel jack russel, dat zochten we niet. Veel staffords die er zaten wegens probleemgedrag (onze hond is ook gedeeltelijk stafford, heb er niks tegen, maar hoef ook niet de onhandelbare ellende van een ander over te nemen). Veel herders die niet met kinderen overweg konden. En verder veel ouwetjes die nog maar een jaar of 2 te gaan hadden. Toen we een leuke hond hadden gevonden in een asiel mochten op bezoek komen. Prima gesprek gehad daar. Leuk beest ook. En toen kwam de test. Aan de hand van een vragenlijst kwam je in een bepaalde categorie. Wij waren b.v. een groene wandelaar. Maar de hond was een oranje clown. Dus helaas... ze hadden wel andere honden voor groene wandelaars. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt.
Wat is een oranje clown?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bromelia schreef op 09 juli 2015 @ 09:34:

[...]



Ik vraag mij nog steeds af wat er mis is met de gewone Nederlandse honden. Waar ook het dierenasiel mee vol zit, en volop gelegenheidsnestjes te vinden zijn.



Met de Nederlandse hond is op zich niks mis. Net als dat er met een buutenlander niks mis is.

Had van te voren ook niet gedacht een buitenlander te vinden. Maar tijdens mijn zoektocht waren er toch erg weinig hondjes in het asiel zonder enorm gedragsprobleem. Bij meerdere asiels wezen kijken. Op onternet gezocht en uiteindelijk bij een stichting terecht gekomen.

De leuke hondjes in Nl zijn snel weer uit het asiel. De problemen blijven zitten. En ik viel eerst voor zo een probleemgeval. Ben ook wezen kijken. Maar omdat ik in de thuiszorg werk, kon ik beter geen hond nemen. (Werk een dagdeel en ben dan thuis)
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 09 juli 2015 @ 11:25:

Wat is een oranje clown? Haha daar ben ik ook nog niet achter. Er waren 5 kleuren en 5 "persoonlijkheden' waar de clown er dus een van was. Alle combinaties waren mogelijk en zo waren er dus meerdere karakterprofielen. Honden werden in zo'n profiel geplaatst en je mocht alleen adopterem als je in hetzelfde profiel viel. Vo dt het echt heel raar aangezien we daarvoor een goed gesprek hadden gehad en ze ook vonden dat we een hond genoeg te bieden hadden. Maar we volgens de test niet matchten mocht het niet en wilde ze ons wel een andere hond aansmeren. Ik dacht nog heel even dat ik in een soort bananasplit verborgen camera programma zat... maar het was echt
Alle reacties Link kopieren
Bij een van onze honden duurde het gaan spelen ook lang.......En nog steeds rent ze niet achter stokken aan....... Wat ze erg leuk vind is met de afwasborstel in haar bek rond rennen in de tuin, of sokken uit de wasmand stelen.....



En ze is als de dood voor regenlaarzen.....



Misschien komt het nog met jouw Hond, little angel....
Alle reacties Link kopieren
sommige honden vinden dat spelen maar niks, kan later idd nog komen;

maar er zijn honden die het leuke er echt niet van inzien...



ik ken er uit m n hoofd twee; eentje was wel dol op wandelen,

zeer lange wandelingen, moest ook niks van water hebben...

als er maar een druppel op z n pootje kwam likte hij het er accuut

vanaf;



en die ander is gefocust op bedelen en eten..( komt uit het asiel);

alhoewel ze tikkertje wel fijn vindt zo af en toe

( vooral als je met de stofdoek achter haar aan

zit) ....

richt je maar op wat ze wel leuk vindt, maar blijf het proberen..?
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
@mieke

Beau heeft in 8 weken een basiscursus doorlopen. Pikte alles even snel op of zelfs sneller als de rest. Dat waren nederlandse hondjes. Dus denk dat ze er geen hinder of anders van ondervinden. Leergierigheid is belangrijker denk ik.

Ze heeft echt wel de wil iets voor je te willen doen. Dat scheelt al.



Over die tekorten.. Dat zou kunnen inderdaad. In het shelter krijgen ze wat ze hebben van donaties. Veelal gewoon zo goedkoop mogelijk. Misschien is het ook een opeenstapeling van vanalles waarom ze ineens zo rot op graan reageert. En dat dat nu naar buiten komt. Allergieen groeien ook.

Nu krijgt ze een prima brok van nederlandse bodem zonder graan.

Wil er ook best gesprek over aan gaan, dat is hetniet maar voelde me even zo aangevallen. Heb er al best pittige gesprekken over gevoerd en mijn keuzes zijn prima overwogen. Inmiddels heel wat gelezen over voeding en hond. Alles in overleg met de dierenarts.



@iones

Ze speelt heel graag met anderen. Rennen en stoeien is het mooiste wat er is. Maar als die met een bal of stok spelen heeft zij dus niks te doen. Ze rent dan oo de anderen af maar die zijn op hun speeltje gefocust.

Het overnemen doet ze niet. Of nog niet in ieder geval.



Hoop dat ik overal op gereageerd heb nu. Forum mobiel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bromelia schreef op 09 juli 2015 @ 09:34:

[...]



Ik vraag mij nog steeds af wat er mis is met de gewone Nederlandse honden. Waar ook het dierenasiel mee vol zit, en volop gelegenheidsnestjes te vinden zijn.

Gelegenheidsnestjes? Broodfoknestjes bedoel je! Waarom moet je de zakken van broodfokkers spekken?



En wat is er mis met buitenlandse honden?



Wat mij betreft is er met geen enkele hond iets mis, want ik hou van elke hond, ook van honden buiten onze grenzen. Maar je moet alleen een hond uit zoeken die bij je past. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen al die staffords en consorten in het asiel niet zien zitten, evenmin als de nerveuze mechelaars.

Als je een beetje op de hoogte was van de zaken, had je niet zo´n kortzichtig oordeel.
Maak meteen van de gelegenheid gebruik om mijn avatar te wijzigen ( er was al een Guust Flater bleek)en mijn buitenlandse hond voor te stellen. Mijn toekomstige Pumihond Dzsango
quote:iones schreef op 09 juli 2015 @ 12:44:

[...]



Gelegenheidsnestjes? Broodfoknestjes bedoel je! Waarom moet je de zakken van broodfokkers spekken?



En wat is er mis met buitenlandse honden?



Wat mij betreft is er met geen enkele hond iets mis, want ik hou van elke hond, ook van honden buiten onze grenzen. Maar je moet alleen een hond uit zoeken die bij je past. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen al die staffords en consorten in het asiel niet zien zitten, evenmin als de nerveuze mechelaars.

Als je een beetje op de hoogte was van de zaken, had je niet zo´n kortzichtig oordeel.hier in de omgeving zijn vaak genoeg gelegenheidsnestjes. Maar als jij vind dat ik kortzichtig oordeel heb is niet mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het is nog maar zo kort...dwing het niet af. Het beest heeft blijkbaar genoeg aan snuffelen. Waarom zou hij/zij moeten spelen? Als de behoefte daar is komt dat vanzelf.

Ik zou trouwens met zo'n zwerver geen voedselbal doen. Dan blijf je het er in houden dat er moeite gedaan moet worden voor voer en blijf je houden dat voer "moet" op het moment dat het beschikbaar is.

Gewoon op vaste tijden een vaste portie zodat ze gaan wennen aan dat het er echt altijd op dat tijdstip staat.
Ik denk dat vooral gelegenheidsnestjes problemen veroorzaken en bijdragen aan het aantal probleemhonden in asielen.



Bedankt Little angel voor het delen van je ervaring. Je zet me wel opnieuw aan het denken voor wat betreft het voer, ik houd in elk geval ook rekening met diarree. Giardia wat bij jou gelukkig niet het probleem was, is besmettelijk voor mens en andere dieren. Ik ga toch nog eens kijken voor licht verteerbaar voedsel om mee te beginnen, ook zonder graan.
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 09 juli 2015 @ 14:32:

Ik denk dat vooral gelegenheidsnestjes problemen veroorzaken en bijdragen aan het aantal probleemhonden in asielen.



Bedankt Little angel voor het delen van je ervaring. Je zet me wel opnieuw aan het denken voor wat betreft het voer, ik houd in elk geval ook rekening met diarree. Giardia wat bij jou gelukkig niet het probleem was, is besmettelijk voor mens en andere dieren. Ik ga toch nog eens kijken voor licht verteerbaar voedsel om mee te beginnen, ook zonder graan.



Ik voer jarco kip/rijst. Er is brok en worst van. Het is niet overal te verkrijgen maar op de site van hun staat wel waar je het kan kopen en anders bestellen. Hier doet ze er een moord voor in ieder geval.



Stoppen met voerballen enz. Ik snap de gedachte er achter. Maar het geeft haar wel een andere manier van bezig zijn. Net als kluiven op een bot. Daarom krijgt ze het toch af en toe.

Ook trainen gebeurt met brokjes. Omdat ze er alles voor doet en ze toch een hoop moet leren. Rustig lopen. Komen. Zit. Lig en wacht had ik zonder echtnog niet er in gehad. Ze weet ook dat ze bij mij niet hoeft te schooien. Bij andere hondeneigenaren van wie ze wel is wat krijgt schooit ze bij een 2tal dan weer wel. En daar zegik tegenwoordig ook iets van.
Ja haha mijn honden wisten ook altijd bij wie wat te halen viel maar schooiden nooit bij mij.



Best interessant die Jarco site, je kunt ook bellen bij fysieke problemen zag ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bromelia schreef op 09 juli 2015 @ 14:18:

[...]



hier in de omgeving zijn vaak genoeg gelegenheidsnestjes. Maar als jij vind dat ik kortzichtig oordeel heb is niet mijn probleem.Yeah right, dat zeggen ze allemaal, gelegenheidsnestje. Daar trap ik niet in.
quote:little_angel89 schreef op 09 juli 2015 @ 15:27:

[...]





Ik voer jarco kip/rijst. Er is brok en worst van. Het is niet overal te verkrijgen maar op de site van hun staat wel waar je het kan kopen en anders bestellen. Hier doet ze er een moord voor in ieder geval.



Stoppen met voerballen enz. Ik snap de gedachte er achter. Maar het geeft haar wel een andere manier van bezig zijn. Net als kluiven op een bot. Daarom krijgt ze het toch af en toe.

Ook trainen gebeurt met brokjes. Omdat ze er alles voor doet en ze toch een hoop moet leren. Rustig lopen. Komen. Zit. Lig en wacht had ik zonder echtnog niet er in gehad. Ze weet ook dat ze bij mij niet hoeft te schooien. Bij andere hondeneigenaren van wie ze wel is wat krijgt schooit ze bij een 2tal dan weer wel. En daar zegik tegenwoordig ook iets van.





Op de site van stray dogs rescue wordt de voerbal juist wel geadviseerd las ik net, het zou stressreducerend werken en ze raken er energie mee kwijt.



Ook kwam ik daar overgevoeligheid op voedingstoffen tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 08 juli 2015 @ 19:03:

Een hond met glutenallergie?!?!



Je hebt tegenwoordig ook honden die depressief zijn.



Ik hoorde is een keer, waarom een blindegeleide hond was afgekeurd tijdens zijn opleiding.

Hij deed alles goed,maar hij had een pokkehekel aan wandelen
Alle reacties Link kopieren
zou ook depressief worden als ik in huis word genomen " omdat een hond zo gezellig is in huis "

en ze laten me vervolgens tien uur lang , 5 dagen lang alleen in huis verrotten...

( omdat ze moeten werken, natuurlijk) ...



een blinde man hier in de buurt kreeg z n nwe labrador tijdens de hond z n " ontspanningsuren "maar niet uit

het water , elke dag weer politie erbij ..

ladrador is geen geleidehond meer
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
quote:Schoenmaat40 schreef op 02 augustus 2015 @ 18:28:

zou ook depressief worden als ik in huis word genomen " omdat een hond zo gezellig is in huis "

en ze laten me vervolgens tien uur lang , 5 dagen lang alleen in huis verrotten...

( omdat ze moeten werken, natuurlijk) ...



een blinde man hier in de buurt kreeg z n nwe labrador tijdens de hond z n " ontspanningsuren "maar niet uit

het water , elke dag weer politie erbij ..

ladrador is geen geleidehond meer Ik denk dat de hond het niet eens was, met het aantal " ontspanningsuren "
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 10 juli 2015 @ 11:53:

[...]





Op de site van stray dogs rescue wordt de voerbal juist wel geadviseerd las ik net, het zou stressreducerend werken en ze raken er energie mee kwijt.



Ook kwam ik daar overgevoeligheid op voedingstoffen tegen.



Ze krijgt met enige regelmaat een kong of iets in die richting. Voedselverrijking vind ik best belangrijk en ze mag er ook zeker voor werken.



Inmiddels aan het oefenen met apporteren. Het is een heel zwak lichtje wat aan gaat soms.

Goedkope etui gekocht bij action. Touwtje er aan en brokjes er in. Haar al binnen hemgelend. Soms heb ik een toevalsbeet en brengt ze hem min of meer terug.

Geduld geduld geduld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven