geen verwachtingen, maar ....

10-07-2015 01:37 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week had ik een meer dan leuke date met een meer dan leuke man. In het verleden ook al eens mee gedate, maar toen zat ik beetje in ingewikkelde situatie. Nu allebei vrijgezel en elkaar weer 'gevonden' via fb. Hele fijne avond gehad en we vinden elkaar duidelijk leuk. Gelachen, gezoend en alles. Hij komt echter net uit een lange relatie (kleine 2 maanden uit, hij heeft die stap gezet) en zei meteen dat hij voorlopig even niets relatie achtigs wil. Ik mocht hem wel leuk vinden maar geen verwachtingen hebben, zei hij. Maar hij wil wel weer met me afspreken (en snel) zei hij en hij zei ook dat hij me echt leuk (en lief, en gezellig en sexy etc) vindt.



Hebben dus niks nieuws afgesproken en ik vind het nu een beetje ingewikkeld wat te doen. Ik bedoel, ik vind het ook wel even prima dat het rustig gaat (zelf half jaartje vrijgezel weer en kom uit iets heftigs), maar ik voel ook dat ik verliefd op hem kan gaan worden als ik hem vaker ga zien. Mijn gevoel zegt me, het maar gewoon te laten gebeuren en te zien hoe het verder gaat, maar ik merk dat ik toch ook bang ben om iets 'fout' te doen en hem een benauwd gevoel te geven. Juist omdat ik hem zo speciaal vindt. We waren voor die date best spontaan aan het chatten, maar ik durf niet zo goed een berichtje te sturen. Slaat nergens op misschien hoor, maar wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Turquasi: niet iedereen bedoelt met vrijheid-blijheid per sé de vrijheid hem ín andere vrouwen te willen hangen oid.

Maar vrijheid van niet áán hem hangen, geen verwachtingen van elkaar elke dag/weekend zien/spreken, verwachtingen hoeveel tijd samen door te brengen, samen van alles te doen, mee te nemen in elkaars vrienden- en familiekring, de kerstdagen met elkaar te vieren, zoveel keer per week samen op stap geacht worden te moeten, elk weekend en vakantie samen te moeten doorbrengen enz.



Het vrijblijvende ligt soms dus helemaal niet in anderen tegelijkertijd willen daten, maar in het soort omgang en dat veel vrouwen alsmaar meer willen, willen weten waar ze staan in de relatie waar het heengaat, stappen gezet worden (voorstellen aan ouders, vrienden enz), hoe vaak samenzijn of samenwonen en al dat soort verwachtingen die vaak zorgen dat hoe het nu gaat niet goed genoeg blijft voor 1 vd 2, er gezeur van komt, vaker en meer willen dan afgesproken is en tóch de behoefte kan groeien om wel een volle "liefdes"relatie te willen, terwijl dat vooraf al is aangegeven dat dat er niet inzit.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Wat ik eigenlijk bedoel: soms betekent "vrijheid/blijheid/vrijblijvendheid" dat iemand geen geclaim wil op zijn/haar tijd(sbesteding), aandacht, andere onderdelen van zijn/haar leven.

De vrijheid om niet in elkaars leven te integreren en beperkte tijd/aandacht (dus dat die ander niet opeens verwacht de hele dag app-contact te hebben, elke vrije seconde met jou door te willen brengen, maar relaxt zijn leven met vrienden, vakanties, sporten, werk en bestaande dingen te kunnen blijven doen zonder dat die ander opeens (en steeds meer) recht heeft op tijd/aandacht vanuit het idee van dat een relatie dat nodig heeft en "rechten" en claims geeft.



Het is opvallend dat zoveel mensen vrijheid relateren met "niet-exclusief", alsof iedereen die vrij is daarmee bedoelt vrij zijn om anderen te daten/ versieren/ neuken.

Ik vind dat projectie als mensen dat het grote voordeel vinden of bedenken bij "heb geen verwachtingen van mij, ik ben niet aan een relatie toe".



Mannen die ik gedate heb afgelopen jaren hadden, net als ikzelf, geen exclusiviteit afgesproken oid, maar wilden helemaal niet naast mij op hetzelfde moment ook nog met anderen daten of seksen, en toch was er geen sprake van een liefdesrelatie. Die vrijheid zat er dus in om elkaar niet te claimen en niet te introduceren in andere delen van onze levens.

Niet als "setje" te gedragen, zowel niet naar elkaar als naar de buitenwereld.



Het wordt pas ingewikkelder als daar allerlei dingen bijkomen die je normaal gesproken samen met een geliefde zou doen, zodat het wel op een relatie lijkt maar het alleen niet zo genoemd mag worden.

Als erop gerekend gaat worden om dat ook samen te doen en steeds meer (integreren in elkaars leven).

Als het allebei duidelijk is dat specifieke onderdelen wel en andere niet samen gedeeld worden, zegt dat nog niet dat die vrijheid om de rest/ groot stuk eigen stuk leven te blijven leiden zonder die persoon erbij, dat betekent dat je op die dagen met anderen in de weer bent. Maar dus met eigen leven, eigen bezigheden, sociale leven, en alles wat je graag alleen doet en blijft doen.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
tja sorry, maar als ik vrijheid zeg, dan bedoel ik dus wel de vrijheid om met een ander te seksen...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Als ik vrijheid zeg dan bedoel ik dus de vrijheid om activiteiten los van een partner te doen, zelfstandig.

Gelukkig verwacht niet elke dame dat je mettertijd tot een Jut&Jul stel versmelt die alles samen doet.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 22 juli 2015 @ 15:49:

tja sorry, maar als ik vrijheid zeg, dan bedoel ik dus wel de vrijheid om met een ander te seksen...



Projectie dus: wat jij daarmee bedoelt zal de ander (of de vriend van TO) ook wel bedoelen dan.



Zo zie je dat iedereen daar iets anders bij bedoelt en hoe belangrijk het is om dat soort woorden (die meerdere betekenissen kunnen hebben, zoals "relatie", "vrijheid" "geen verwachtingen", "vrijblijvendheid" en maar net is wat iemand daaronder verstaat en bedoelt).



Niet iedereen heeft behoefte om met een ander te seksen.

Sterker nog: ik heb die vrijheid elke dag en alle gelegenheid, al jaren, met en zonder scharrels, en toch geen behoefte om daarin vrijheid te hebben als ik het leuk heb met iemand, en ook niet als ik diegene niet zie als potentiele partner.



Die vrijheid is voor eigen leven en daarin allerlei bezigheden, niet voor andere mannen.

Het is dus iets wat ieder voor zich invult, maar niet zomaar voor een ander kan invullen, wat daarmee bedoeld wordt, echt van die termen waar iedereen eigen beeld bij heeft :-)

Dus wel zaak om dat bij elkaar af te checken omdat dat te vage termen zijn die voor velerlei uitleg vatbaar zijn (zeker als dat achteraf pas is: oh, ik bedoelde daar iets anders mee).
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
het kan zomaar zijn dat ik het alleen ben die zo denkt.... maar het is aan TO of ze de gok wil wagen



en niks projectie, jij projecteert... wat ik bedoel is een ander mogelijk scenario schetsen, eentje waarvan ik vermoed dat het niet haar bedoeling is.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
quote:mereltje81 schreef op 11 juli 2015 @ 01:42:Het is misschien geen droomstart maar wil het een kans geven. Hebben het nu al zo fijn samen [..] wie weet waar het nog toe kan leiden

Imo spreekt Mereltje hier al de hoop uit op 'n toekomst met hem samen.

Het is realistisch gezien heel goed mogelijk dat zij die wens ziet vergaan.

Wat ik begrijp is hij namelijk allesbehalve bezig met 'n nieuw samenzijn.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 22 juli 2015 @ 16:04:

Als ik vrijheid zeg dan bedoel ik dus de vrijheid om activiteiten los van een partner te doen, zelfstandig.

Gelukkig verwacht niet elke dame dat je mettertijd tot een Jut&Jul stel versmelt die alles samen doet.



Dit dus.

Er zijn dus ook mannen die hier dezelfde betekenis aan hechten.



Ik denk dat als het om vrijheid gaat om met anderen te willen seksen, dat wel een onderwerp is wat je specifiek ter sprake brengt voor alle duidelijkheid, dat dáár iig geen misverstanden over bestaan, als je geen doorsnee relatie beoogt.

Exclusiviteit is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend, iig zijn er mensen die dat specifiek uit/be/ afspreken en kun je er tegenwoordig niet vanuit gaan, omdat daar zoveel verschillende visies in zijn.



Als mensen daten, vindt de een het normaal dat je dan nog steeds ook met anderen date, terwijl de ander vindt dat je 1 voor 1 date en pas met de volgende als de vorige "next" is.



Dit zijn gewoon geen vanzelfsprekende termen meer, zowel daten als relatie, die voor meerdere uitleg vatbaar is en je maar beter helder kunt weten waar je evt aan begint, zoals TO.

En waar je je in kunt vinden, niet hoopt dat de ander wel hetzelfde over zal denken en dan verbolgen zin als die iets anders bedoelde.



Als je eoa relatievorm (bijv lat) kiest waarin allebei een groot stuk eigen leven en vrijheid houden buiten elkaar om, zul je dat wel heel helder moeten definieren naar elkaar, wat die vrijheid (of die verbondenheid) dan inhoudt, óf dat overeenkomt, EN vertrouwen in elkaar dat dat idd dezelfde motieven zijn.



Waarbij "zoals de waard is" of eerdere goede of negatieve ervaringen met losvaste verbindingen invloed kunnen hebben op dat vertrouwen.

Genoeg mannen die meemaakten dat bijv een ONS toch bleef hangen en meer wilde, ondanks eerdere beloftes dat dat niet zou gebeuren.

Genoeg minnaars (zie dat topic) die dachten dat ze dat prima konden, en toch verder en verder verwikkeld raakten in verwachtingen die 1 of allebei vooraf hadden uitgesloten (of afgesproken).



Dat beinvloedt wel of je daar in gelooft, maar zegt toch niks over de volgende, alleen over voorgaande ervaringen.

Het kan voor jezelf wel degelijk iets zeggen, of je dat prima kon (dat gevoelens toch niet meer verwachtingen meebrachten) of wel die verwachtingen veranderde richting meer-meer-meer.



Mijn persoonlijke ervaring daarmee is wel "vaker" willen in de zin van "de smaak te pakken" en weten dat je regelmatig ff bij elkaar zal zijn, maar nog steeds niet "meer" in de zin van tóch richting liefdesrelatie willen en tóch wél meer tijd samen willen en minder eigen leven hoeven opeens of tóch niet die ander dat eigen leven gunnen.

Maar niet dat je daar rechten aan kunt claimen oid.

Het is imo altijd in het nu dat dat gevoel er moet zijn en niet omdat je ooit ergens aan begonnen bent.

Vrijwillig en graag, elke keer weer, en niet uit claims of verwachtingen.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 22 juli 2015 @ 16:19:

het kan zomaar zijn dat ik het alleen ben die zo denkt.... maar het is aan TO of ze de gok wil wagen



en niks projectie, jij projecteert... wat ik bedoel is een ander mogelijk scenario schetsen, eentje waarvan ik vermoed dat het niet haar bedoeling is.



Nee, het is niet mijn projectie: iedereen vult dat hier in de reacties namelijk in van "neukertje en verder niks" en hij wil de vrijheid om met anderen te seksen.

Ik schets juist een ander beeld, dat dat niet voor iedereen opgaat.



Jij bent echt de enige niet die dat eronder verstaat en ik niet de enige die daar iets anders bij voorstelt, dus ik wil hetzelfde zeggen als jij: ga er niet van uit dat wat je daar zelf bij denkt, die ander ook mee bedoelt.

Gaat niet om of iemand gelijk heeft met wat daaronder verstaan wordt, maar juist te laten zien dat mensen daar verschillende invulling geven aan dat begrip "geen verwachtingen hebben" en "niet toe zijn aan een relatie".



Dat mensen daar dus verschillend over denken, wat dat betekent, en dan heb ik het niet over wie het de juiste invulling geeft, maar dat we dat niet zomaar moeten invullen op de situatie van TO, want het kán dus verschillen per persoon (en dat is prima), dan kan ze maar beter uitvinden (vragen) wat de scharrel van haar er zelf mee bedoelt.

Zowel van andere reageerders als van mij is het pure speculatie, wat ik er zelf mee zou bedoelen.

Maar vragen aan de betrokkene is nog altijd het enige wat (in dit geval) helderheid kan geven.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Je bent de rebound, hij wil geen relatie met jou en niets wat jij doet zal daar verandering in brengen. Blijf lekker verder daten en houd deze hooguit voor d'r bij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ok whatever, alles komt goed en vooral veel hoop hebben enzo... rozengeur en maneschijn en ik zit er vast naast met mijn welgemeende confessie dat vrijheid iets anders zou kunnen betekenen. Hulde aan de liefde en kwijnend zullen we zalig ten onder gaan.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is Mereltje verliefd aan het raken op iemand die haar alleen voor de lusten ziet.

Scharrelen is alleen leuk als verliefdheid geen hoofdrol speelt, Mereltje pijnigt zichzelf nu al.

Hoogst uitputtend in elk geval wanneer je piekert of je niets verkeerds doet zoals zij al doet.



Turquasi, sommige mensen verwarren zelfkwelling graag met rozengeur en maneschijn.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 22 juli 2015 @ 16:47:

Ok whatever, alles komt goed en vooral veel hoop hebben enzo... rozengeur en maneschijn en ik zit er vast naast met mijn welgemeende confessie dat vrijheid iets anders zou kunnen betekenen. Hulde aan de liefde en kwijnend zullen we zalig ten onder gaan.



Nergens staat dat het niet iets anders zou kunnen betekenen, dat hij daar niet hetzelfde mee bedoelt als jouw "confessie". Het is zeker een reeel scenario wat jij daar schetst.



En als je goed leest, heeft niemand het over rozengeur en maneschijn, naief toch denken "leve de liefde" en ten onder gaan aan de teleurstelling als de roze wolk optrekt.

Sommige mensen kunnen het best handellen hoor, als het gewoon bij een leuke tijd blijft en vroeg of laat ten einde loopt.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 22 juli 2015 @ 16:59:

Volgens mij is Mereltje verliefd aan het raken op iemand die haar alleen voor de lusten ziet.

Scharrelen is alleen leuk als verliefdheid geen hoofdrol speelt, Mereltje pijnigt zichzelf nu al.

Hoogst uitputtend in elk geval wanneer je piekert of je niets verkeerds doet zoals zij al doet.



Turquasi, sommige mensen verwarren zelfkwelling graag met rozengeur en maneschijn.



Als het een hoofdrol speelt idd. Eens.

Scharrelen kan alleen als je niet op liefde uit bent en "alleen voor de lusten" ook okay vindt (maar dan oprecht ook okay vindt, niet inbindt om toch iig maar wat kruimels te kunnen meepikken in de hoop dat al die kruimels samen toch een heel brood vormen.



Daarbij zegt ze (in de OP meen ik) dat ze verliefde gevoelens zou kúnnen gaan ontwikkelen voor deze persoon.

Dan kan ze zichzelf misschien nog afremmen tot het niveau dat ze ook alleen nog louter lust wil (en kan).

Ook mét bepaalde intensiteit hoeft het nog geen liefde of liefdesrelatie te betekenen.



idd, frustratie wordt ook vaak aangezien voor "heftige gevoelens".

Soms wordt frustratie juist obsessief, terwijl na een paar dates het misschien al snel duidelijk was geweest dat het niks zou worden, stuk was gelopen en totaal niet bleek te passen.



Ik weet niet wat frustrerender is: mensen die tegen beter weten in toch hopen op meer en meer, en tegen die muur aanknallen (dus moeten mérken door te ervaren) of jezelf in die verwachtingen begrenzen als er iets wél mogelijk is (zij zijn allebei vrij om dat uit te vinden) en het glas als halfvol of halfleeg zien, maar wel beseffen dat het hoe dan ook "half" is.

Niet iedereen zal "half" zien als halfleeg, hangt van de persoon af en diens instellingen, of dat frustrerend is.

Gezien de vele topics over dit soort dingen zien de meeste mensen (of vrouwen) dat idd als halfleeg en uiterst frustrerend omdat ze meer en meer willen (+ zekerheid & duidelijkheid & iig voorgespiegelde toekomstperspectieven (wat je daar ook aan mag hebben) en niet tegen kunnen als dat er niet is), willen ze uberhaubt iets proberen.



En dan gáát iemand maar op zijn/haar gat. Ook daar leer je van en komt iemand wel te boven.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Dat (en wat) iemand niet wil is ook duidelijkheid en zekerheid.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
@Suzy ik heb jouw ellenlange epistels niet gelezen, maar ik gok dat mereltje bij de mensen hoort die wel een relatie willen met alles erop en eraan, alles in haar TO zinspeelt daarop. Recipe for disaster lijkt me, maar dat is haar eigen risico. Waarom advies vragen als je het eigenlijk niet wilt horen? Hoe ze met de man moet omgaan als ze geen relatie verwacht lijkt me een inkoppertje, hij wil vrijheid blijheid, geef hem dat, zonder verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook een recept voor hartezeer in de openingspost.

Maar ja, dat zal dan mijn perceptie zijn. Been there, done that enz., een goeie les om het nooit weer te doen, want ik heb er behoorlijk last van gehad en dat had ik mezelf best graag willen besparen.

Maar goed, ieder z'n lesjes hè...
quote:highlander schreef op 22 juli 2015 @ 08:36:

Mereltje, waak ervoor dat jij wat jij zelf wilt (zowel op je korte als lange termijn) niet volledig gaat opofferen voor wat hij wel/ niet wil.

Op zich fijn dat jij je super voelt in z'n gezelschap, je loopt dan wel 't risico dat jij 'n stille hoop gaat opbouwen voor iets vast met hem.

Je kunt jezelf afvragen of jij ermee om kunt gaan zodra blijkt dat hij echt niets voor vast wil met jou, z'n omgang met jou zo los blijft.

Gezien jouw leeftijd kan jij op 'n bepaald ogenblik toch 'n nestje willen bouwen, hoop er niet hard op dat jou dat met hem gaat lukken.+ 1. mooi geschreven
Alle reacties Link kopieren
Suzy, ik vind jou posts echt heel fijn om te lezen. Grappig genoeg sluiten ze NL heel goed aan bij wat ik nu ervaar. Toen ik dit topic opende had ik geen idee dat het zo zou lopen hoor. Ik was ook echt wel ah hopen op meer enzo, maar vanuit een verstandelijke 'dat dat zo hoort' ofzo.



En nu hebben we idd zon soort 'relatie' als jij omschrijft. We zien elkaar af en toe maar meestal spontaan, appen soms dagen niet. Het verbaast mezelf maar ik vind het heerlijk. Ik heb gewoon m'n eigen leven en hij is een soort extra waar ik soms helemaal niet mee bezig ben. Een verademing vind ik het. We hebben het leuk maar zonder alle verwachtingen en onzekerheden. Heerlijke warme momenten vol aandacht voor elkaar (en echt niet alleen maar seks) en daarna gewoon weer door met m'n eigen leven. We hebben elkaar zo steeds heel veel te vertellen enzo.



Eerlijk is eerlijk, ik zou het jammer vinden als het zou stoppen. Maar voorlopig lijkt het daar nog niet op. Ik probeer het dus (en lukt me goed) te zien als extra en wat iedereen hier ook mag vinden (grappig wat mensen allemaal van je denken te weten na 2 berichtjes) ik geniet er echt van! :-)
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk is dat je -mocht er een einde komen aan deze mooie tijd die je nu beleeft- daarmee niet de hele ervaring opeens als "slecht" bestempelt, alleen maar omdát er een einde aan zat.

Dat is wat veel mensen doen: het achteraf als verkeerde keuze bestempelen ipv koesteren als iets moois wat geweest is.



Als je niet bang bent voor mogelijke pijn, kun je deze ervaring meenemen.

Je hoeft dat imo niet bij voorbaat maar te ontlopen, als je weet dat je dat ook wel weer kunt hebben.

Nu blij genieten en zien waar het al dan niet toe leidt betekent dat je dan ook idd bereid moet zijn welke uitkomst ook als okay te beschouwen.



Dan hoef je niet uit angst te handelen of je daardoor te laten weerhouden.

Als je het maar niet mooier maakt dan het is, met je beide benen op de grond blijft en idd relaxt in blijft.

Open staan is open voor alles wat op je pad komt, zonder verwachtingen.

Dat kunnen sommige mensen wel en anderen niet.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven