Waarom een asieldier?

31-07-2015 12:21 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier wel eens van mensen die een huisdier zoeken en dan een jong dier willen en geen uit het asiel. `want daar is wat mee`. Op de site van dierenasiel Doornakkers in Eindhoven stonden wat interessante feitjes, en misschien dat dit misverstand nu eindelijk eens de wereld uit geholpen wordt. Ik zet het hier neer.

✓Ongeveer 33% van de katten en 15% van de honden wordt aangeschaft via het asiel.

✓Mensen die hun dier uit het asiel halen zijn eerder geneigd om een volgend dier weer uit het asiel te halen. Dat geldt voor maar liefst 93% van de kattenbezitters en 86% van de hondenbezitters.

✓Bijna de helft van de ondervraagden heeft er nooit over gedacht om een dier uit het asiel te halen.

✓Van de achterban van de Dierenbescherming zegt 89% weer voor een dier uit het asiel te kiezen. Deze mensen kunnen goed inschatten waar ze aan beginnen, ze denken er heel bewust over na of laten zich informeren.

✓Blijkbaar zijn er nog veel vooroordelen, want ruim 41% van de mensen is in de veronderstelling dat asieldieren altijd gedragsproblemen hebben.

✓Dierenbezitters zijn heel tevreden over het aanschafproces van een dier uit het asiel. Dat zegt 97% van de hondeneigenaren.

✓Bijna 80% van de dierenbezitters raadt anderen aan om een dier uit het asiel aan te schaffen. Onder de Dierenbeschermers is dat 97%.



De reden van afstand ligt meestal ook niet bij het dier, maar bij de mensen.
Ik heb ook een asieldier en ze is niet een goede match gebleken. Heel erg jammer want terug doen doe ik haar echt niet aan maar nog een kat kan niet omdat zij dat niet trekt. Dus mis ik soms het hebben van een kat,voor mij is dat in ieder geval wat aanhankelijkheid. Zij merkt daar overigens niets van en ze is al veel bijgekomen in de afgelopen tijd (jaar).
Alle reacties Link kopieren
quote:halloikhier schreef op 03 augustus 2015 @ 12:53:

Ik heb ook een asieldier en ze is niet een goede match gebleken. Heel erg jammer want terug doen doe ik haar echt niet aan maar nog een kat kan niet omdat zij dat niet trekt. Dus mis ik soms het hebben van een kat,voor mij is dat in ieder geval wat aanhankelijkheid. Zij merkt daar overigens niets van en ze is al veel bijgekomen in de afgelopen tijd (jaar).Toch geeft een kitten niet de garantie dat je die match wel zult krijgen. Veel katten zijn namelijk op zichzelf en niet erop gefokt om mensgericht te zijn. Tenzij je het zoekt in een bepaald ras die deze eigenschap wél heeft.
Klopt. Maar een kitten dat bij mij groot werd zou niet zo bang, gestresst etc zijn als onze kat nu is. Ze heeft echt een naar verleden. Daar was ik nu nooit meer aan begonnen.

Maar er zijn zat niet mishandelde katjes in het asiel natuurlijk.
Overigens ben ik verder helemaal vóór het halen van je beestje uit t asiel. Om heel veel redenen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2 asielkatten. De 1 was een angsthaasje, begint nu steeds meer ´normaal kattengedrag´ te vertonen, verschuilt zich ook niet meer 24/7 onder het bed. Bij nr. 2 bewust gekozen voor een kat die zowel sociaal naar mens als naar dier was. Deze komt uit hetzelfde asiel als nr. 1 zodat de medewerkers met mij een inschatting konden maken welke van de katten een mogelijke match zou kunnen zijn. Dat is helemaal gelukt, hardstikke leuk stel hier in huis nu.
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Voor ik mijn hond aanschafte ben ik ook langs het asiel geweest en heb veel op ikzoekbaas en andere sites gekeken. Maar het asiel had destijds maar 1 hond in de opvang en die paste helaas niet in ons gezin. Uiteindelijk toch voor een pup gegaan omdat we uitkwamen bij een ras dat perfect bij ons paste. Ik denk dat veel mensen die voor een pup uit bijvoorbeeld de dierenwinkel kiezen van die impulsieve kopers zijn die "ooooh zo'n schattuge puppyyyy" willen en die arme beestjes belanden dan vaak in het asiel want als ze groot zijn zijn ze niet meer zo leuk. Gelukkig zijn er dan mensen die open staan voor asiel dieren.



Dat vind ik trouwens een groter probleem; dieren in een dierenwinkel kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Al onze dieren komen uit het asiel en ik zou er een boek over kunnen schrijven. 1x een witte langharige kat gehad waarvan ze tegen mij zeiden dat ze 3 jaar is. Na een jaar bij ons is ze ziek geworden. Al haar organen vielen achter elkaar uit. Ik snapte er niets van want ja een kat van 4 jaar.... Bleek dat ze geen 4 jaar was maar minstens 13 jaar en vroeger waarschijnlijk een fokkat is geweest. Als ze gelijk hadden verteld dat ze ouder was had ik daar rekening mee kunnen houden. Had haar toch wel genomen. Verder hebben wij altijd Duitse Herders van het asiel en herplaatstingssites. Als onervaren mensen deze honden in hun bezit krijgen kan het echt gevaarlijk worden. De laatste herder die hebben we nu zo'n 2 jaar. Stond in de omschrijving van het asiel dat het een super sociale hond is. Hij heeft alleen in een kennel geleefd voordat hij naar het asiel ging. Hij is super dominant, gaat voor je staan, kijkt je strak aan en als je dan 1 ding verkeerd doet valt hij je aan. Ik zou deze hond ook nooit bij kinderen laten. Veel te onbetrouwbaar. Wij weten nu hoe wij met deze hond om moeten gaan, hij heeft onze huisregels geaccepteerd en is super lief.



Kortom, sommige asiels mogen wel beter hun gedragsonderzoeken doen......
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven