Beladen verlovingsring

02-08-2015 20:11 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve vrouwen, ik wil jullie iets voorleggen waarvan ik niet goed weet wat ik ermee moet. Mijn vriend heeft me onlangs ten huwelijk gevraagd. Leuk natuurlijk, en ik ben echt heel gelukkig. Maar er is iets wat me, na de aanvankelijke euforie, toch niet helemaal lekker zit.



Het was heel romantisch; na een etentje vroeg hij of ik met hem wilde trouwen en hij schoof een doosje met een ring naar me toe. Het is een gouden ring met een blauwe saffier met daaromheen een rand diamantjes. Mooie ring, maar niet helemaal nieuw. Wat bleek, de ring is de verlovingsring van zijn moeder geweest.



Ik heb hier eigenlijk wat bedenkingen bij. Zijn ouders zijn al heel lang gescheiden, ze zijn niet op een prettige manier uit elkaar gegaan. Ik vind het lastig om de ring te dragen. Niet alleen vanwege de beladenheid van de scheiding, maar ook omdat ik vind dat zijn zus, als dochter uit het huwelijk van hun ouders, de ring eigenlijk toekomt. Ik ben niet materialistisch, ik ben dol op mijn vriend, maar ik had liever geen ring gehad dan deze. Ergens vind ik het ook wel een klein beetje gemakzuchtig of goedkoop ofzo.



Stel ik me aan? En, wat nu?
Mag hoor.

Vrij land babe.
Heel erg eens met Budhababe.



Het is natuurlijk prima dat sommigen er een romantisch gebaar in zien, maar mij ontgaat die ook volledig. En TO dus ook, om meerdere redenen.



Ik vind het ook misplaatst, juíst bij zo`n grote vraag als de vraag als ten huwelijk gevraagd worden. Dat is zo intiem en tussen 2 mensen, en zit moeder ertussen met haar ring van haar gefaalde huwelijk. Ik zie echt werkelijk niet hoe dit leuk zou zijn. Maar ook al is moeder dood en was het huwelijk prachtig, zou ik het echt niet fijn vinden. Ik bén niet zijn moeder, ik vervul niet de rol van zijn moeder, de liefde is niet die van zijn moeder en haar man. Ik word er gewoon een beetje onpasselijk van dat juist zo`n belangrijk moment met een ring die je levenslang draagt bezoedeld wordt met een ring die van iemand anders is. En daar moet je dan 'blij' mee zijn, want het gebaar is zo romantisch en lief.



Daarnaast snap ik niet dat de vriend van TO de plank zo misslaat, wat een inschattingsfout zeg. Voordat je een ring geeft peil je toch wat zij mooi vindt enzo?
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi compliment naar jou toe, vind ik.

Vind je de ring mooi?

Bewaar de ring na je huwelijk en doe hem je schoonzusje cadeau.
Ik hoop ook dat TO terugkomt.

Intussen ben ik erg benieuwd naar zijn reactie op haar ringbezwaren.

Ik hoop dat hij zo lief en romantisch is als ik wens voor TO.



quote:Budhababe schreef op 03 augustus 2015 @ 15:06:

Ik heb het in mijn grote vrienden en familiekring nog nooit gezien dat er werd verloofd met andermans ringen. Omgesmolten (trouw)ringen, geboorteringen, verjaardagsringen, van allerlei sieraden die met de 'warme hand' werd doorgegeven, sieraden die werden samengevoegd of juist werden gesplitst voor broers/zussen, ga maar door.

Maar nog nooit een verlovingsring van de nog levende, gescheiden ouders die niet op goede voet zijn gescheiden, is toch gewoon geen "leuke" ring? Dat snap ik best van TO, ik zou dat ook niet leuk hebben gevonden.



Ik ken dit juist wel, zeker 5 stellen in mijn omgeving hebben de verlovingsring van een moeder/tante/oma/schoonmoeder 'hergebruikt', waarvan meerdere gescheiden waren. Omdat het een familiestuk is, of omdat mensen juist een eigen context aan een bestaande ring willen geven.



Ik vind het juist een mooie gedachte en een heel lief gebaar maar als TO zich er onprettig bij voelt; praat erover. Vraag wat je vriends gevoelen hierbij zijn.
Alle reacties Link kopieren
TO, waar ik benieuwd naar ben, na alles gelezen te hebben: hoe reageerde je eigenlijk op het moment zelf?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 03 augustus 2015 @ 17:16:

Ik hoop ook dat TO terugkomt.

Intussen ben ik erg benieuwd naar zijn reactie op haar ringbezwaren.

Ik hoop dat hij zo lief en romantisch is als ik wens voor TO.



Ik ook. Het aanbieden van een familiestuk (kostbaar familiestuk, mag ik zeggen, gezien de stenen, al doet dat op zich niet terzake) vind ik een gebaar van liefde, vertrouwen en "zeker weten". En ik vind het niet ongebruikelijk. In mijn omgeving zijn er wel meer mensen die een familiering als verlovingsring gebruiken. Heeft wel een zekere klasse, niet om elitair te doen, maar in bepaalde kringen is dat niet ongewoon, en zeker geen gebaar van "lekker goedkoop, lag ergens in een bakje, dus die heb ik maar ingepakt". Integendeel. Het is eigenlijk de hoogste eer die je kan krijgen, een familiestuk. Maar goed. TO kan altijd nog kiezen voor een moderne groeibriljant van de juwelier en het familiestuk weigeren. Als die man van haar houdt, zal hij dat ook doen. Maar een beetje op zijn ziel getrapt... ja... dat zal hij zeker zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je kunt het zo mooi zeggen altijd....

Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 03 augustus 2015 @ 17:19:

[...]



Ik ken dit juist wel, zeker 5 stellen in mijn omgeving hebben de verlovingsring van een moeder/tante/oma/schoonmoeder 'hergebruikt', waarvan meerdere gescheiden waren. Omdat het een familiestuk is, of omdat mensen juist een eigen context aan een bestaande ring willen geven.



Ik vind het juist een mooie gedachte en een heel lief gebaar maar als TO zich er onprettig bij voelt; praat erover. Vraag wat je vriends gevoelen hierbij zijn.



5 stellen die verlovingsringen doorgeven als verlovingsring?

Echt bizar hoeveel dat dan kan verschillen. Er wordt in mijn familie veel doorgegeven qua sieraden ter viering van dingen zoals geboortes, verjaardagen, jubilea en afstuderen - maar dus niet met de "verplichting" om het sieraad ook daadwerkelijk (dagelijks) te dragen. Dat is met een verlovings- of huwelijks ring toch wel anders in mijn optiek.



Maar goed, TO heb je nog nieuws?
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 augustus 2015 @ 20:15:

[...]





Ik ook. Het aanbieden van een familiestuk (kostbaar familiestuk, mag ik zeggen, gezien de stenen, al doet dat op zich niet terzake) vind ik een gebaar van liefde, vertrouwen en "zeker weten". En ik vind het niet ongebruikelijk. In mijn omgeving zijn er wel meer mensen die een familiering als verlovingsring gebruiken. Heeft wel een zekere klasse, niet om elitair te doen, maar in bepaalde kringen is dat niet ongewoon, en zeker geen gebaar van "lekker goedkoop, lag ergens in een bakje, dus die heb ik maar ingepakt". Integendeel. Het is eigenlijk de hoogste eer die je kan krijgen, een familiestuk. Maar goed. TO kan altijd nog kiezen voor een moderne groeibriljant van de juwelier en het familiestuk weigeren. Als die man van haar houdt, zal hij dat ook doen. Maar een beetje op zijn ziel getrapt... ja... dat zal hij zeker zijn.Ja als je het zo sprookjesachtig beschrijft is het natuurlijk heel lief en romantisch, maar als we dan aan gaan fantaseren over hoe de partner van TO op zijn ziel getrapt zal zijn en de familie het bedoelt als een gebaar van liefde en vertrouwen dan zou TO daar toch iets van mee hebben gekregen?

Ik kan me echt met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat als het allemaal zo bedoelt was dat TO daarna een post gaat maken op het Viva forum over haar bedenkingen.

Dan hadden zus en moeder alang emotioneel huilend op de stoep gestaan en had vader inmiddels een officiele aankondiging van de verloving in de Volkskrant geplaats - niet om elitair te doen ofzo
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Alle reacties Link kopieren
Dit is een generatiekloof. De moderne jonge vrouw heeft liever een merkring van MEXX waarschijnlijk. Vroeger was het weggeven van waardevolle sieraden in bezit van de familie aan een nieuwkomer een gebaar met zekere betekenis. Die door jonge mensen niet begrepen wordt blijkbaar.
quote:parbleumondieu schreef op 04 augustus 2015 @ 11:10:

Dit is een generatiekloof. De moderne jonge vrouw heeft liever een merkring van MEXX waarschijnlijk. Vroeger was het weggeven van waardevolle sieraden in bezit van de familie aan een nieuwkomer een gebaar met zekere betekenis. Die door jonge mensen niet begrepen wordt blijkbaar.Tuurlijk, dat is het.
quote:pejeka schreef op 03 augustus 2015 @ 20:15:

[...]





Ik ook. Het aanbieden van een familiestuk (kostbaar familiestuk, mag ik zeggen, gezien de stenen, al doet dat op zich niet terzake) vind ik een gebaar van liefde, vertrouwen en "zeker weten". En ik vind het niet ongebruikelijk. In mijn omgeving zijn er wel meer mensen die een familiering als verlovingsring gebruiken. Heeft wel een zekere klasse, niet om elitair te doen, maar in bepaalde kringen is dat niet ongewoon, en zeker geen gebaar van "lekker goedkoop, lag ergens in een bakje, dus die heb ik maar ingepakt". Integendeel. Het is eigenlijk de hoogste eer die je kan krijgen, een familiestuk. Maar goed. TO kan altijd nog kiezen voor een moderne groeibriljant van de juwelier en het familiestuk weigeren. Als die man van haar houdt, zal hij dat ook doen. Maar een beetje op zijn ziel getrapt... ja... dat zal hij zeker zijn.Een familie-ring is niet te vergelijken met deze verlovingsring. Om het nu al een familiestuk te noemen gaat ook wat ver. Dat associeer ik toch meer met dingen die generatie op generatie zijn doorgegeven. Feitelijk is het een familiestuk in wording. Het is evenwel een kostbare ring en ik denk niet dat de goede bedoelingen van de gever in twijfel kunnen worden getrokken. TO kan het meewerken aan het creëren van een familiestuk best als eer zien, maar laten we nu niet gaan doen alsof deze ring een kroonjuweel is.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 04 augustus 2015 @ 12:04:

[...]





Een familie-ring is niet te vergelijken met deze verlovingsring. Om het nu al een familiestuk te noemen gaat ook wat ver. Dat associeer ik toch meer met dingen die generatie op generatie zijn doorgegeven. Feitelijk is het een familiestuk in wording. Het is evenwel een kostbare ring en ik denk niet dat de goede bedoelingen van de gever in twijfel kunnen worden getrokken. TO kan het meewerken aan het creëren van een familiestuk best als eer zien, maar laten we nu niet gaan doen alsof deze ring een kroonjuweel is.Geen reden dus om je te gedragen als beledigde majesteit als je het krijgt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Joehoe, Zenica!

Hoe zit het nou?

Is je vriend een man met gevoel voor romantiek en tradities of een gemakzuchtige gierigaard zonder invoelend vermogen?



Ik vind het gewoon spannend zolangzamerhand.

Overigens, Prins William heeft ook de verlovingsring van Diana aan Kate gegeven tijdens zijn huwelijksaanzoek. En Diana was toch ook met enige rompslomp gescheiden. Ook nog eens eenzelfde soort ring met saffier en diamanten. De TO is dus in heel goed gezelschap! ;)



En ik ben ook heel benieuwd naar het vervolg!





quote:Budhababe schreef op 04 augustus 2015 @ 10:15:

[...]





5 stellen die verlovingsringen doorgeven als verlovingsring?

Echt bizar hoeveel dat dan kan verschillen. Er wordt in mijn familie veel doorgegeven qua sieraden ter viering van dingen zoals geboortes, verjaardagen, jubilea en afstuderen - maar dus niet met de "verplichting" om het sieraad ook daadwerkelijk (dagelijks) te dragen. Dat is met een verlovings- of huwelijks ring toch wel anders in mijn optiek.



Er is toch geen enkele verplichting? Alle vrouwen die ik ken dragen na hun huwelijk de trouwring (die ze zelf uitzoeken samen met man) meestal dagelijks en hun verlovingsring wanneer ze daar zin in hebben of op speciale gelegenheden ofzo. Net als elk ander sieraad dus.



Ik heb ook mijn tantes verlovingsring. Vind het juist heel mooi, een beetje de liefde delen zeg maar en mijn ring betekent daardoor des te meer voor me. Ik draag hem graag maar niet dagelijks. Mijn trouwring wel.



Bovendien, als je het wel ervaart als een 'verplichting' om te dragen dan is dat toch niet anders dan met een ring die je toekomstige man zelf heeft gekocht? Die heb je immers ook niet zelf uitgezocht...
Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 04 augustus 2015 @ 14:14:

Er is toch geen enkele verplichting? Alle vrouwen die ik ken dragen na hun huwelijk de trouwring (die ze zelf uitzoeken samen met man) meestal dagelijks en hun verlovingsring wanneer ze daar zin in hebben of op speciale gelegenheden ofzo. Net als elk ander sieraad dus.



Ik heb ook mijn tantes verlovingsring. Vind het juist heel mooi, een beetje de liefde delen zeg maar en mijn ring betekent daardoor des te meer voor me. Ik draag hem graag maar niet dagelijks. Mijn trouwring wel.



Bovendien, als je het wel ervaart als een 'verplichting' om te dragen dan is dat toch niet anders dan met een ring die je toekomstige man zelf heeft gekocht? Die heb je immers ook niet zelf uitgezocht...Ik heb mijn eigen verlovingsrings wel zelf uitgezocht, mijn man deed een aanzoek met zoiets als dit:

ring1

Daar haalde ik mezelf en mijn kleding mee open en ik vond het vreselijk opzichtig, ik heb zoiets als deze uitgezocht:

ring2

Van het geld dat we bespaarden hebben we toen ook de trouwringen uitgezocht in dezelfde serie maar dan zonder diamanten, dus mijn verlovingsring en trouwring draag ik beiden. Ze zijn ieder zo dun dat ze samen 1 ring vormen zeg maar en ik heb ze na mijn huwelijk aan elkaar vast laten maken, wat overigens ook weer los kan, zodat ze niet zo om elkaar heen aan t draaien waren.



Dus ik ben juist wel van plan om mijn verlovingsring te blijven dragen, heb zat andere ringen/sieraden die ik met liefde met de warme hand ga doorgeven aan (klein)kinderen en aanhang, maar zolang ik leef (en getrouwd ben) denk ik niet dat ik mijn verlovings en trouwring zal afdoen en weggeven.

Hoe ik erover denk na een scheiding, die er hopelijk nooit komt, weet ik niet, maar lijkt me vanuit mijn huidige oogpunt nog steeds niet de vreugdevolle aangelegenheid om aan een ander te geven. Maar goed, dat weten we nu wel



Dat van Diana/Kate wist ik niet, erg mooi gebaar ja, maar voor mij verschilt het gewoon erg dat zij dood is, ik begrijp dat anderen dat niet zo zien.



Ik hoop echt dat TO nog terug komt.
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Alle reacties Link kopieren
TO kan twee dingen doen:



Ofwel haar vriend een kniepert vinden die ergens in een rommellaatje een ring gevonden heeft, die heeft ingepakt en heeft gedacht "daar kom ik goedkoop vanaf" (en in dat geval wil ik graag eens in dat rommellaatje kijken, als daar blijkbaar juwelen met saffieren en diamanten in liggen);



Ofwel denken dat hij het op een hele lieve manier bedoeld heeft dit sieraad van zijn moeder door te geven en dat hij niet zómaar een ring wilde geven, maar eentje die wat meer betekent voor hem emotioneel gezien - want hoe je het ook wendt of keert, het is wel de ring die tot ZIJN bestaan heeft geleid...



Aan haar de keuze.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Eigenlijk wil ik nu wel een foto van de ring zien...
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 05 augustus 2015 @ 20:02:

Eigenlijk wil ik nu wel een foto van de ring zien...Maakt eigenlijk niet uit. Al was het een zilveren ringetje van een tientje. De achterliggende gedachte geeft de extra waarde, en die is niet in geld uit te drukken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ja, óf dus juist niet Pajeek....

Dat is dus waar we hier over steggelen.



Ik hoop enorm op jouw optie twee.
quote:pejeka schreef op 05 augustus 2015 @ 20:04:

[...]





Maakt eigenlijk niet uit. Al was het een zilveren ringetje van een tientje. De achterliggende gedachte geeft de extra waarde, en die is niet in geld uit te drukken.De waarde boeit mij ook niet. Ik ben gewoon nieuwsgierig belangstellend.
Hahaha!

Ik ook....
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk een standaard entourage ring. Niks mis mee, kan heel mooi zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Oh jammer! Ik dacht dat TO had gepost

Ben ook heel benieuwd, ik hoop trouwens ook op de romantische variant!
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven