Mijn man wil breken met zijn broer

23-07-2015 21:38 324 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatieschets: mijn man heeft 1 broer, broer is onlangs gescheiden, verhuisd etc.



Wij hebben veel geholpen in deze moeilijke tijd: veel op de kinderen van mijn zwager gepast, mee helpen klussen, verhuizen. Allemaal geen enkel probleem.



Nu is zwager een moeilijk persoon, negatieve instelling, altijd in de slachtofferrol en hij wil overal gelijk in hebben. 9 van de 10 keer sta ik hierboven en raakt het me niet. Hij doet namelijk tegen iedereen die hem durft tegen te spreken lastig.



Nu hebben mijn schoonouders mij onlangs gevraagd om advies mbt de hypotheek, omdat ik daar verstand van heb.



Nu voelt zwager zich gepasseerd dat hij hier niet in mag meedenken en hij heeft dat afreageert op mij. Normaal laat ik het gaan en vind ik het zonde van mijn energie. Maar hij raakte me nogal door te zeggen dat ik niet het beste voor heb met zijn ouders en hij zou het allemaal beter regelen. Ik heb gezegd dat hij zich hier niet mee moet bemoeien en dat ik zijn reactie vervelend vind.



Ik heb de wind van voren gekregen. Hij heeft me uitgescholden voor domme trut en bekijk jij het maar. Ik ben hier niet in meegegaan maar ben wel heel erg boos. Men zegt altijd daar moet je boven staan en ik heb ook wel nagedacht om ook uit mijn dak te gaan maar wat wil bereik ik daarmee. Maar ergens baal ik dat ik dat niet heb gedaan.



Mijn man is woest: heeft hem gebeld meerdere malen maar hij neemt niet op. Mijn man wil hem nooit meer zien.



Nu heeft zwager wel al verhaal gedaan bij mijn schoonouders en die zeggen tegen ons neem het met een korreltje zout: wij praten nog wel een keer met hem. En mijn schoonouders zijn ook zo verdrietig hierom: die zien de bui al hangen om aparte verjaardagen te vieren, gezeur met de feestdagen etc.



Maar als laatste de harmonie mag niet worden verstoord voor alle kleinkinderen. En daar ben ik het mee eens.



Mijn man zegt nu: wat wil jij? Ik wil het opgelost hebben en uitgepraat dus dat heb ik inmiddels geprobeerd. Ik ben netjes gebleven maar zwager blijft bij zijn standpunt en vind mij verkeerd bezig.



Schoonouders houden zich nu wat oppervlakkiger: geven ons wel gelijk maar mijn man vermoed dat ze dat bij hem ook doen. Hij is in zijn ogen het lievelingetje die altijd ook meer steun en hulp in zijn leven nodig heeft.



Ik weet niet wat ik moet doen. Meegaan hierin en breken? Dat gaat me stress opleveren met bezoekjes, verjaardagen.



Maar ik zie er ook tegenop om weer met hem in 1 ruimte te zitten want iedereen is boos en dit gaat vroeg of last knallen.
quote:kate27 schreef op 03 augustus 2015 @ 08:54:



Maar ik vind dit gedrag zo respectloos naar mij toe. Dat je niet eens de moeite neemt om gedag te zeggen. Alsof ik een misdaad heb begaan. Ik vind niet dat ik verdien om zo behandeld te worden maar ik laat mezelf wel zo behandelen.Dat je jezelf zo laat behandelen lijkt me geen ramp maar dat je je kinderen blootstelt aan dit passief agressieve gedrag vind ik wel een beetje dubieus.
Je was overdonderd door de situatie. Er blijven dingen gebeuren die jij niet voorziet omdat jij zelf niet zo in elkaar steekt. De volgende keer als deze situatie voorbij komt dan zul je wel wat gaan zeggen denk ik. Neem het jezelf niet kwalijk dat je overdonderd was.
Dat begrijp ik dus ook niet. Ik zou me niet gepasseerd voelen omdat ik niet meegevraagd ben maar die mensen hangen aan emotionele chantage aan elkaar. Eerst jullie kind lekker maken met Plopsaland en dan jullie pas inlichten? Stel dat jullie nee hadden gezegd? 3 x Raden op wie jullie kinderen kwaad waren geworden?Wat ze in hun eigen gezin dus doen met hun zoon doen ze nu ook in jullie gezin. Je bent te veel bezig met boosheid en gerechtigheid, zijn zal al een fase verder. De ouder negeren waar kinderen bij zijn is not done. Ze gebruiken nu jullie kinderen om hun punt duidelijk te maken, ik zou daar persoonlijk direct een stop op zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 03 augustus 2015 @ 09:26:

[...]





Dat je jezelf zo laat behandelen lijkt me geen ramp maar dat je je kinderen blootstelt aan dit passief agressieve gedrag vind ik wel een beetje dubieus.Ik denk niet dat de kinderen hier vanochtend iets van hebben gemerkt die waren dol en druk. Maar wat kan ik hier verder nog aan doen? Hoe kan ik mij het beste opstellen? Wat is het verstandigste in deze?
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 03 augustus 2015 @ 10:07:

Dat begrijp ik dus ook niet. Ik zou me niet gepasseerd voelen omdat ik niet meegevraagd ben maar die mensen hangen aan emotionele chantage aan elkaar. Eerst jullie kind lekker maken met Plopsaland en dan jullie pas inlichten? Stel dat jullie nee hadden gezegd? 3 x Raden op wie jullie kinderen kwaad waren geworden?Wat ze in hun eigen gezin dus doen met hun zoon doen ze nu ook in jullie gezin. Je bent te veel bezig met boosheid en gerechtigheid, zijn zal al een fase verder. De ouder negeren waar kinderen bij zijn is not done. Ze gebruiken nu jullie kinderen om hun punt duidelijk te maken, ik zou daar persoonlijk direct een stop op zetten.En wat bedoel je dan met een stop? Hoe zou jij het aanpakken in de toekomst en hoe zou jij gereageerd hebben vanochtend?
Ik was zelf met mijn kinderen naar Plopsaland gegaan, kinderen blij, en aan schoonouders duidelijk maken dat ze eerst langs jullie passeren en dàn pas langs de kinderen.
quote:kate27 schreef op 03 augustus 2015 @ 10:19:

[...]





Ik denk niet dat de kinderen hier vanochtend iets van hebben gemerkt die waren dol en druk. Maar wat kan ik hier verder nog aan doen? Hoe kan ik mij het beste opstellen? Wat is het verstandigste in deze?Welke levensles wil jij je kinderen meegeven? Dat je je humeur niet door zure mensen hoeft te laten verpesten? Dat je je niet zo hoeft te laten behandelen? Dat je altijd een keuze hebt?
quote:kate27 schreef op 03 augustus 2015 @ 10:20:

[...]





En wat bedoel je dan met een stop? Hoe zou jij het aanpakken in de toekomst en hoe zou jij gereageerd hebben vanochtend?



Jeetje, wat stom dit TO. Ik blijf me maar verbazen over hoe kinderachtig volwassenen toch altijd kunnen doen.

Als ik jou was zou ik even met man overleggen en hem vanavond een goed gesprek laten voeren met zijn ouders (en als ik jouw posts zo lees, is hij daar ook prima toe in staat). En hem duidelijk laten maken dat:

1) Zaken betreffende de kinderen eerst met jullie overlegd moeten worden en zijn ouders daarna pas de kinderen lekker mogen maken. En meteen jullie grens aangeven: uitstapjes: leuk! Maar volgende keer dat jullie als ouders zo voor het blok gezet worden, gaan de kinderen niet meer mee.

2) Zaken betreffende de 'ruzie' tussen jou en de schoonbroer blijven tussen jou en de schoonbroer. Geef aan dat hun koele reactie (niet binnenkomen voor koffie, niet groeten, jou niet meenemen) doet lijken alsof ook zij in de ruzie betrokken zijn en wel aan de kant van jouw schoonbroer. Als zij zich buiten de discussie willen houden, dan zouden jullie graag zien dat ze enige sociale normen en waarden in acht nemen. Als zij zich betrokken voelen bij de ruzie, dan gaan jullie graag eens met ze zitten om alles uit te spreken. Weer jullie grens aangeven: normaal doen/het uitpraten of het contact voorlopig op een zachter pitje tot zij wel afgekoeld zijn.



Samengevat: geef duidelijk je grenzen aan. Als ik het zo lees zijn jouw schoonouders als een stel kleuters aan het manipuleren en draaien en net als bij kleuters helpt het alleen om duidelijk grenzen aan te geven en duidelijk te maken dat ze met dat gedrag nergens komen.



En ik wil jou/je man op het hart drukken dat jullie, zoals ik het nu lees, er enorm volwassen instaan en dat jullie dat vooral vol moeten houden (hoe moeilijk dat ook is). Blijf beleefd, verlaag je niet tot hun niveau; zo voorkom je dat het allemaal nog veel verder door escaleert.
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaGeller schreef op 03 augustus 2015 @ 10:59:

Ik was zelf met mijn kinderen naar Plopsaland gegaan, kinderen blij, en aan schoonouders duidelijk maken dat ze eerst langs jullie passeren en dàn pas langs de kinderen.



De reden dat ik niet mee ga is omdat ik al andere plannen had voor vandaag. Maargoed dat wisten mijn schoonouders niet als ik mee had gekund dan had ik dat ook wel voorgesteld.



Maar ik zie nu de bui al wel hangen dat de kinderen vanavond thuis komen en dat er dan weer nieuwe plannen zijn gemaakt voor het einde van de week.



Ik heb enkel woensdag nog iets gepland en de rest van de week niet. Maar daar gaat het niet om. Ik word op deze manier voor het blok gezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net trouwens van mijn schoonmoeder wel foto's ontvangen van de kinderen en dat alles goed gaat en ze het leuk hebben.



Dat is toch ook raar? Tja wel fijn om te weten dat alles goed gaat daar maar niet groeten en dan wel appen?



Ik ga het weer met mijn man bespreken en neem jullie tips mee. Ik ben het alleen een beetje zat. Iedere keer dat gedoe.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 03 augustus 2015 @ 11:28:

[...]





Welke levensles wil jij je kinderen meegeven? Dat je je humeur niet door zure mensen hoeft te laten verpesten? Dat je je niet zo hoeft te laten behandelen? Dat je altijd een keuze hebt?



En hoe zie je dat voor je in de praktijk? Stel dat ik nee had gezegd tegen mijn kinderen om niet te gaan had ik ze daar iets mee kunnen leren? Ik wil mijn kinderen hier niet eens bij betrekken en het zeker niet via mijn kinderen gaan spelen.



Kan je dan concreet aangeven hoe jij het zelf had opgelost?
En dat is precies waar ze op inspelen en dat is emotionele manipulatie. Ze weten dat jij je kinderen niet wil dus pressen ze zo hun eigen zin er door heen om jou dan nog een hak te zetten door je niet mee te vragen en je te negeren. Het zijn hun kleinkinderen maar bovenal jouw kinderen. Als ze komen met plannen zeg je tegen je kinderen dat het jammer is dat opa en oma niet overlegd hebben met jou en dat het helaas niet door kan gaan. Bedenk zelf voor die dag iets anders. Vervolgens vraag je aan je man of hij zijn ouders wil laten weten dat de kinderen alleen nog mee gaan als ze eerst aan jullie toestemming hebben gevraagd anders gaat het niet door. Dat als ze hun spelletjes via de kinderen willen spelen dat het meteen de laatste keer is geweest dat ze zonder toezicht de kinderen nog mogen spreken of zien. Dat als ze denken dat ze zich onbeschoft kunnen gedragen en jullie kinderen leren om mensen überhaupt te negeren dat dit een reden is om het contact te verbreken.



Ze spelen het keihard en voeren een machtsstrijd uit over de hoofden van jullie kinderen. Daar zou voor mij de absolute grens liggen. Opa's en oma's hebben rechten omdat hun die gegund worden door de ouders en is geen vanzelfsprekendheid. Dat zij een verwrongen kijk hebben op "hoe om te gaan met je kinderen" mogen ze binnen hun eigen gezin houden maar jullie kinderen gaan daar geen verlengstuk van worden. Je hoeft maar naar de verhoudingen in hun gezin te kijken om te zien hoe je het niet wil.



Ik zou ook echt lak hebben aan hun zogenaamde rechten als grootouders en me niet eens schuldig voelen of boos zijn, het gaat gewon niet meer gebeuren als ze deze tendens voortzetten.
quote:kate27 schreef op 03 augustus 2015 @ 12:42:

Ik heb net trouwens van mijn schoonmoeder wel foto's ontvangen van de kinderen en dat alles goed gaat en ze het leuk hebben.



Dat is toch ook raar? Tja wel fijn om te weten dat alles goed gaat daar maar niet groeten en dan wel appen?



Ik ga het weer met mijn man bespreken en neem jullie tips mee. Ik ben het alleen een beetje zat. Iedere keer dat gedoe.Echt schandalig, ik zou er klaar mee zijn geweest. Je kinderen zullen wel vaker teleurgesteld worden in het leven en het is niet jouw schuld als je hun 'nee' moet verkopen, dat zijn je schoonouders die dat doen. Jij wil hun teleurstellingen voorkomen en je schoonouders sturen het er op aan om hun eigen gram te halen. Zoals ik al zei, je beschermt je kinderen het meest door schoonouders heel duidelijk te maken dat je hier niet van gediend bent. Worden ze kwaad of nog kwader dan hebben ze pech want ze hebben het er zelf naar gemaakt.
Trouwens, misschien nog voor een stukje nuance nu ik lees dat je schoonmoeder wel contact met je opneemt;

het kan ook gewoon zijn dat je schoonouders zich heel ongemakkelijk voelen bij de hele situatie. Dat zij het gevoel hebben dat jullie het hen kwalijk nemen dat ze geen duidelijke kant kiezen en dat in hun hoofd zo opgeblazen hebben, dat ze gewoon niet meer weten hoe ze in jouw/jullie bijzijn moeten reageren. Vooral als jullie ze al langer dan gebruikelijk niet gezien en/of gesproken hebben ze niet meer weten hoe ze zich een houding moeten geven.



Ik kan dat natuurlijk niet inschatten vanaf hier, maar dat is precies hoe mijn grootmoeder zich gedraagt als ze het gevoel heeft dat er ruzie is. Die heeft vanuit haar streng gereformeerde opvoeding altijd geleerd dat je niet over dingen praat, dus in plaats van het uitspreken, gaat ze zich vreemd gedragen. Dat gedrag trekt meestal gewoon weg als ze merkt dat iedereen nog normaal doet en er niks veranderd is.



Ik zou je man nog steeds op pad sturen om een goed gesprek (dit gedrag is hoe dan ook vervelend), maar misschien zit de vork wel anders ik de steel dan verwacht.
quote:the-dowager schreef op 03 augustus 2015 @ 14:35:

Trouwens, misschien nog voor een stukje nuance nu ik lees dat je schoonmoeder wel contact met je opneemt;

het kan ook gewoon zijn dat je schoonouders zich heel ongemakkelijk voelen bij de hele situatie. Of dat ze echt wel weet dat ze to heeft gepasseerd, onbeschoft is geweest en zich realiseert dat ze nu veel te ver gegaan is en voorziet dat to hier consequenties aan moet gaan verbinden. Dat op een manipulatieve manier proberen te voorkomen hoort ook bij het spel dat ze speelt. Dit soort mensen kunnen je helemaal gek maken. Ik zou goed in de gaten houden of ze die kutgeintjes niet ook met de kinderen uithaalt.
Alle reacties Link kopieren
Al eerder in het topic, heb ik gezegd dat je emotionele afstand moet nemen. Iig van je schoonbroer en schoonmoeder.



Zij zit nu te manipuleren en probeert je in het (haar) gareel te krijgen.



Ipv grenzen te stellen en minder te verwachten (wat al meerder mensen hebben geadviseerd), ben je nu weer helemaal verontwaardigd en meer bezig met hoe onrechtvaardig het is.



Je moet ook aan die mensen duidelijke grenzen geven:



1. Niet direct naar kinderen bellen, maar met ouders afspreken. Zo niet? Dan krijgen ze kleinkinderen ook niet te zien. Jouw kinderen mogen absoluut geen middel worden in haar kinderachtigheden.

2. Als ze geen gedag kan zeggen, dan komt ze ook niet aan je deur, en krijgt ze jouw kinderen ook niet te zien.



DUS: Niet meer te veel van schoonmoeder verwachten. Grenzen stellen. Worden die overschreden? Consequenties voor haar.



Die oma is geen zuivere koffie. Als ze jouw kinderen wil zien, moet ze in jouw gareel gaan lopen (wat helemaal niks extreems is), ipv jij in haar rare gareel.



En met name: afstand nemen van ze. Zij hebben veel te veel vat op jou, en jij bent sowieso veel te veel bezig met je schoonfamilie (boodschappen halen voor, oppassen op broer's kinderen etc). Ga met je eigen familie om en hou het contact met hen op zijn minimum.
quote:Defietsboer schreef op 03 augustus 2015 @ 18:21:

Je moet ook aan die mensen duidelijke grenzen geven:



1. Niet direct naar kinderen bellen, maar met ouders afspreken. Zo niet? Dan krijgen ze kleinkinderen ook niet te zien. Jouw kinderen mogen absoluut geen middel worden in haar kinderachtigheden.

2. Als ze geen gedag kan zeggen, dan komt ze ook niet aan je deur, en krijgt ze jouw kinderen ook niet te zien.



DUS: Niet meer te veel van schoonmoeder verwachten. Grenzen stellen. Worden die overschreden? Consequenties voor haar. Dit. Kom op Kate, kom op voor jezelf! Ik word plaatsvervangend kwaad. Die mensen lopen over je heen, en jij pikt het gewoon. Laat ze maar gewoon eens weten dat je zo niet behandeld wenst te worden. En dat kan je gewoon op een normale, maar standvastige wijze. Daar hoef je echt geen scène voor te schoppen, als je daar bang voor bent. Maar kom op zeg, kom op voor jezelf! Ook met die broer had je best wel even kunnen zeggen dat je de gang van zaken - zij vragen aan jou wat, vervolgens ben jij de gebeten hond, en komen ze niet eens voor je op - niet op prijs stelt. Ze manipuleren je waar je bij staat. Laat je niet manipuleren, en laat je vooral niet zomaar wegzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net pas thuis, vanmiddag lekker geshopt en met een vriendin terras gepakt en heerlijk gegeten. Mijn man heeft vanavond de kinderen opgehaald.



Tussendoor heb ik hem nog wel gebeld en verteld hoe het hier vanochtend was gegaan. Zijn reactie dat is typisch mijn moeder. Ik ken haar niet anders. Ze is gewoon een rare.



Maargoed hij heeft wel gezegd dat ze voortaan eerst met ons moeten overleggen en toen werd gezegd ja tuuuuurlijk dat waren we ook van plan hoor als het van jullie niet mocht was dat geen probleem. Tja heeft mijn man gezegd dan had ik wel een probleem namelijk vervelende kinderen die boos zijn. Ach ja daar hadden ze niet bij stilgestaan.



Mijn man had ook nog de intentie om meer te zeggen maar ze waren overdreven aardig, heel blij dat ze een leuke dag hadden gehad en ze hebben ook aangeboden om vaker op te passen. Ze passen nu nooit op. Wij hebben de opvang geregeld dmv kinderopvang omdat we niet afhankelijk willen zijn en met een avondje weg hebben we een oppas. Ze zeiden zelfs als jij en Kate eens n weekendje weg willen zonder de kinderen breng ze lekker hier joh. Doe dat binnenkort nou eens samen een keer. Jullie werken er beide zo hard voor. Mijn man had echt zoiets van ??????



Naja volgens mijn man waren ze echt enorm aardig en ook blij om hem weer te zien.



Maar zei mijn man: ik sta aan jouw kant hoor, ik geloof wat er vanochtend is gebeurd maar ik kan er niks mee.
Alle reacties Link kopieren
Maar jullie hebben gelijk. Ik moet beter opkomen voor mezelf.



As weekend gaan we mijn zwager weer zien. We hebben een verjaardag er er komt maar 8 man😁 iedereen is op vakantie. Maar ik ga niet wegblijven voor hem.
Gelijk heb je Kate, dat je niet wegblijft. Ik hoop dat het gezellig is en niet geforceerd gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Tja ik ga niet naast hem zitten. Zal gedag zeggen en indien hij een conversatie probeert aan te gaan zal ik reageren met goh.......stilte en tja.......stilte en dan weer goh........



Mijn man staat ook wel op scherp hoor en die zegt mocht hij 1 vervelend ding zeggen dan krijgt hij daar spijt van. Mijn man is niet gemener maar wel verbaal sterker dan zijn broer. En weet je vroeger was mijn schoonvader ook verbaal sterker en had een enorm kort lontje. Tegenwoordig niet meer waardoor zwager meer ruimte krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 03 augustus 2015 @ 14:49:

[...]





Of dat ze echt wel weet dat ze to heeft gepasseerd, onbeschoft is geweest en zich realiseert dat ze nu veel te ver gegaan is en voorziet dat to hier consequenties aan moet gaan verbinden. Dat op een manipulatieve manier proberen te voorkomen hoort ook bij het spel dat ze speelt. Dit soort mensen kunnen je helemaal gek maken. Ik zou goed in de gaten houden of ze die kutgeintjes niet ook met de kinderen uithaalt.Ja eerlijk gezegd denk ik dit ook hoor. Afstoten dan toch weer toenadering zoeken, ik ontvang dat en dan weer keihard afstoten. Zo komt het in mijn beleving over.
Alle reacties Link kopieren
Even een samenvatting over hoe het zou moeten zijn:



Jij, je gezin | jouw ouders en familie ||||| schoonouders |||||||-->toedeloe||| schoonbroer



Ze hebben jouw grens overschreden vandaag en er moet heel stellig duidelijk gemaakt worden dat jij niet pikt dat je geen eens gedag wordt gezegd. Het lijkt nu of je schoonmoeder het via je kinderen wilt spelen.



En je lijkt nog veels te geobsedeerd door je schoonfamilie
Alle reacties Link kopieren
Ja fietsboer dat klopt wel. De laatste 2/3 weken heb ik wel afstand genomen van ze. Maar toen ik net thuis kwam heb ik wel mijn man n soort van uitgehoord hoe zijn bezoek was geweest.



Het beste zou zijn als het me gewoon niks zou doen en het me niet zou raken en ik een hele relaxte houding kon aannemen en het me allemaal niet zou interesseren wat er dan nu weer is gezegd. Ergens vraag ik er toch zelf weer om. Ik weet alleen niet waarom.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het meespeelt dat zij een leukere opa en oma zijn voor mijn kinderen. Ondanks dat gedoe de afgelopen weken heb ik al wel 15 jaar fijn contact met ze.



Mijn eigen moeder is al jaren depressief en het laatste jaar ernstig ziek en ik ben geen kind meer van mijn ouders. Bij mijn schoonouders heb ik dat gevoel wel. Ik heb ze niet nodig voor praktische zaken of oppas maar omdat ik de zorg draag voor mijn moeder en daar veel aandacht heen gaat heb ik het altijd we prettig gevonden om bij mijn schoonouders te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven