Zijn hier nog meer breisters/breiers?

14-01-2015 20:06 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben dol op breien. Ik brei sinds 2012, ik heb in de tussentijd best veel geleerd. Ik heb vroeger wel opzetten, recht en averecht leren breien, maar mijn moeder is niet echt heel erg goed in breien. In 2008 heb ik nog geprobeerd een trui te breien samen met mijn schoonmoeder, dat was echt een ramp. Ik zit al jaren op naailes en heb sinds 2008 een nieuwe lerares die heel goed is in handwerken. Een leuke jonge vrouw. Die helpt mij sinds 2012 met mijn breiprojecten. Ik vind het heerlijk om te breien en ben eigenlijk op zoek naar meer breifanaten om lekker te kletsen over breien enzo. Ik ben nu bezig met een trui, daar hoef ik alleen nog maar een col aan te breien en de mouw in te zetten. En ik ben bezig met sokken, dubbelgebreide pannenlappen voor mijn zus en een sjaal in boordsteek. Ik merk nu mijn vader siek is, het breien mij echt ontspanning en ontlading geeft. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen.

Groetjes,
When in doubt: buy more wool! Je kan ook wegen, sommige breisters hebben een strakkere of lossere steek, en dan kunnen de meters die je nodig hebt zeker met grote projecten of dikkere/dunnere naalden flink verschillen. Dus: hoeveel weegt je proeflapje (even op en goede keukenweegschaal leggen), en uit hoeveel proeflapjes bestaat je project hypothetisch? Gewicht proeflapje x aantal benodigde proeflapjes = gewicht aan wol dat je nodig hebt.



Het is echt een kwestie van oefenen, trouwens, om het regelmatig te krijgen, gevoel te krijgen voor de spanning op je draad. Is per draad ook nog eens verschillend: katoen heeft nauwelijks rek, wol al een stuk meer, een mix heeft ook weer een eigen feel, etc.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor wol is er gebruikt in je patroon? Is de stekenverhouding van jouw proeflapje hetzelfde als de stekenverhouding van het patroon? Zo ja, dan koop je ietsje meer in dan in het patroon staat (je wilt niet onverhoopt zonder wol komen te zitten).

Zo nee, dan wordt het rekenen! D'r is vast een wiskundige juiste formule voor. Ik doe het altijd uit de losse pols. Ik reken uit hoeveel steken meer of minder er in mijn proeflapje zitten, ten opzichte van de stekenproef van het patroon. Dan weet je dus hoeveel steken meer of minder je voor je hele werk nodig hebt. Je weet hoeveel steken er in jouw proeflapje zitten en hoeveel dat weegt. Vervolgens reken je met behulp van de gegevens van je proeflapje uit hoeveel gewicht je nog extra of minder nodig hebt. Ik koop altijd een bol meer dan ik uitgerekend heb.
Aha, wegen is dus de truc.

Maar maken jullie het proeflapje dan precies 10x10? Had gelezen dat je het groter moet maken en dan tellen in het midden.



Anyways voor dit project ga ik waarschijnlijk wel uit komen. Het is een rechthoekige lap in eerste instantie die je later dubbel klapt en een stukje dicht naait aan de zijkanten als zogenaamde armsgaten.



Heb nu 1 bol bijna op, zit op 7 cm. Dus als ik dat doorreken kom ik goed uit. Pfieuw.



Ik heb een tijdje geleden 100 bollen opgekocht bij iemand die stopte met haar webshop. Elke kleur heeft een ander aantal bollen. Een vriendin heeft 34 bollen overgenomen dus ik heb er nog 66. Die wil ik eerst op hebben voor ik weer wat ga kopen
Ik zit er ook altijd mee dat ik niet zeker weet of ik wel genoeg wol heb ... Meestal haal ik voor de zekerheid een bol 'teveel', die kan ik altijd nog gebruiken voor een sjaaltje of zo. Of ik bewaar dat papiertje die om de bol zit, zodat ik later nog bij kan halen (dan moet ik niet te lang over een project doen - een vriendin van me was ooit bezig met een trui, en toen ze hem bijna af had bleek ze te weinig wol te hebben en was de wol ondertussen uit de handel gehaald :P ).



Breien kan ik al sinds ik een jaar of 6 ben, geleerd van mijn oma en later uit boekjes en zo. Als kind had ik nog geen internet zo lastig! Ik heb wel ook dat ik patronen snel als 'te lastig' zie, maar dat is meer omdat ik ook snel uit mijn hoofd zelfbedachte dingen ging maken, en nooit echt volgens een patroon heb leren breien. Daar ben ik nu druk verandering in aan het brengen, want ik heb in de loop van de jaren ook een stapel boeken met leuke patronen en zo gekregen.



Mijn laatste projecten zijn vooral sokken trouwens, ik heb nog ladingen sokkenwol liggen, en het is leuk om wat zelfgemaakte sokken te hebben als het eenmaal winter is. Maar ik heb ook een omslagdoek voor mijn zusje's verjaardag, een sjaal in een steek die ik uit een boek met visserstruien gehaald heb voor mijn opa (mijn opa en oma zijn Schevenings, dus dan is een sjaal met steken daar vandaan wel leuk volgens mij), en ik ben druk bezig met een langere trui voor komende winter. Alles bij elkaar heb ik nu een drie handwerkprojectjes liggen, die trui en een sok en dan nog een haakwerkje, al heb ik wel nog meer ideeën. Ik ben nog wel eens chaotisch, dus ik probeer niet teveel tegelijk op te starten ...
Ik heb ook een brei-haakboek daar staan patronen in voor levensgrote tomaten, schijf watermeloen en een wortel. Als kussens zeg maar. De wortel is de enige gebreide maar ik denk dat de tomaat ook wel lukt op een rondbreinaald. Dat zijn in elk geval nog projecten die ik wil gaan doen.



Gister toch maar besloten om extra bollen toe te voegen voor de zekerheid. Wel een andere kleur maar ik denk dat de brede strepen wel leuk gaan worden.



Ik zal tzt een foto delen.
Alle reacties Link kopieren
mijn entrelac project vordert gestaag.



heb alleen een klein foutje gemaakt. ik wilde een kussenovertrek breien omdat het nogal rechttoe rechtaan is. Maar ik wist niet precies hoeveel steken. Ik heb de kussen erbij gehouden met het opzetten van de steken om een beetje in de buurt te blijven van het formaat.

Waar ik echter geen rekening mee heb gehouden is dat je met entrelac breien nogal de breedte ingaat.



Gevolg is dat ik nu zowel de steken voor de voor als de achterkant van dat kussenhoesje aan het breien ben.

Ipv in de lengte breien, doe ik het nu maar in de breedte dus.

En ergens ben ik daar wel blij om. Dat entrelac breien is best makkelijk maar je moet er wel je koppie bij houden en het vordert langzaam maar gestaag.

fijn idee om te weten dat als ik straks klaar ben, ik meteen de voor en achterkant heb gebreid.
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 03 augustus 2015 @ 15:46:

Ik heb ook een brei-haakboek daar staan patronen in voor levensgrote tomaten, schijf watermeloen en een wortel. Als kussens zeg maar. De wortel is de enige gebreide maar ik denk dat de tomaat ook wel lukt op een rondbreinaald. Dat zijn in elk geval nog projecten die ik wil gaan doen.



Gister toch maar besloten om extra bollen toe te voegen voor de zekerheid. Wel een andere kleur maar ik denk dat de brede strepen wel leuk gaan worden.



Ik zal tzt een foto delen.gaaf. ik ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
@Captain, de foto's had ik al in een ander topic gezet klik voor tomaat en enz



Leuk zijn ze hè
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigmeisje schreef op 03 augustus 2015 @ 13:09:

Alles bij elkaar heb ik nu een drie handwerkprojectjes liggen, die trui en een sok en dan nog een haakwerkje, al heb ik wel nog meer ideeën. Ik ben nog wel eens chaotisch, dus ik probeer niet teveel tegelijk op te starten ...

Ik heb ook standaard drie projecten liggen waar ik mee bezig ben. Eén groot ding, momenteel een vest. Eén shawl en één paar sokken. Die sokken brei ik graag in de trein, dat is zo makkelijk compact mee te nemen. En er kunnen nooit genoeg warme sokken in je kast liggen, ze doen het hier ook erg goed als cadeautje.



Ik ga deze week beginnen met een lopapeysa, een IJslands patroon voor een vest: http://www.knitty.com/ISSUEw12/PATTidunn.php

Ik heb nu al zin in de herfst en winter, want hij moet wel voor die tijd af zijn
Alle reacties Link kopieren
mooi vest zeg Stippensokken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook helemaal weg van. De wol ligt al vanaf januari te wachten... toen 12 bollen gekocht van een webshop die ermee ging stoppen en 40% korting gaf op alles. Hoppa, 20 euro bespaard!
Idd een mooi vest stippensokken! Zoiets zou ik ook nog wel willen maken voor mezelf maar kan helaas niet zo goed tegen wol. En ik heb nog geen garen gevonden wat dezelfde uitstraling heeft maar toch geen wol is
Alle reacties Link kopieren
Leuk vest! Met dit regenachtige weer kan ik mijn vest-in-wording er ook wel eens bij pakken. Ik vind het altijd zo jammer dat ik niet tegelijkertijd kan lezen en kan breien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nijn5 schreef op 04 augustus 2015 @ 11:35:

Idd een mooi vest stippensokken! Zoiets zou ik ook nog wel willen maken voor mezelf maar kan helaas niet zo goed tegen wol. En ik heb nog geen garen gevonden wat dezelfde uitstraling heeft maar toch geen wol is

Vergeleken met ruwe schapenwol (zoals mijn Lett Lopi voor bovenstaand vest) is merinowol vrijwel niet kriebelig. Het is veel gladder.

Probeer eens Malabrigo als merk, vooral de Sock en Lace zijn superzacht en kriebelen absoluut niet.



Of zoek een wol/katoen of wol/bamboe mix, dat kriebelt ook bijna niet.
Dat vest is zeker gaaf!

En ik ben eigenlijk best blij dat ik wel kan breien en lezen tegelijk. Zeker bij grotere projecten zoals die trui waar ik mee bezig ben. Aan de andere kant zou het voor mij ook wel eens goed zijn om niet iets te lezen terwijl ik aan het breien ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel graag ooit ooit ooit eens deze maken:





http://www.ravelry.com/projects/puenktchen/perianth



Of deze:





http://www.ravelry.com/pr ... ses---in-vienna-the-socks



en vooral deze:









http://www.ravelry.com/projects/jettshin/nightingale



maar eerst maar eens leren breien. Ik wil heel graag een Harry Potter sjaal breien, maar ik vind cascade zo duur en andere kleuren/merken niet zo mooi.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Nymphadora, dat bovenste vest is prachtig! Ik heb 'm gelijk opgeslagen.

Eerst leren breien is inderdaad wel handig het is niet direct het makkelijkste patroon.

Ik heb begin dit jaar wanten gemaakt met zo'n Scandinavisch patroon erin, veel werk, maar zo mooi!
Oh wauw, dat eerste vest ... die ga ik ook meteen opslaan!

Ook ik moet maar weer eens gaan werken aan dingen afmaken. Heb net toch weer wat nieuws op de haaknaald gezet ... Maar dan weer wel die sok af :P
Die vestjes zijn mooi, maar ze passen niet bij mijn figuur dus ik laat ze aan jullie over.



Inmiddels bijna op de helft van mijn shrug/vest. Hoop zo dat hij leuk wordt. Mijn eerste echte breiproject. De lapjes voor een deken reken ik tot oefenen
Alle reacties Link kopieren
Waaauw Nymphodora, dat zijn mooie plaatjes! Je moet goed kunnen breien wil je die vestjes kunnen maken! Ik zag namelijk dat geen enkel van die vestjes een patroon heeft, en dan zul je zelf moeten rekenen en tekenen.
Tvp
Hebben jullie nou ook dat je veel meer moois tegenkomt wat je wilt maken, dan je kúnt maken? Voordat ik een project af heb, heb ik bij wijze van spreken alweer tien nieuwe dingen gevonden die ik wil maken, en tegen de tijd dat ik het volgende af heb zijn daar weer tien dingen bijgekomen, en zo stapelt het maar op
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigmeisje schreef op 15 augustus 2015 @ 15:22:

Hebben jullie nou ook dat je veel meer moois tegenkomt wat je wilt maken, dan je kúnt maken? Voordat ik een project af heb, heb ik bij wijze van spreken alweer tien nieuwe dingen gevonden die ik wil maken, en tegen de tijd dat ik het volgende af heb zijn daar weer tien dingen bijgekomen, en zo stapelt het maar op



ja dat komt me maar al te bekend voor.



toch hou ik me bij 1 project tegelijk want anders zit ik met een miljoenmiljard half afgemaakte projecten en uiteindelijk niets concreets.

ik heb me voorgenomen als ik weer eens iets zie, dat ik er later nog eens naar ga kijken en dat ik eerst mijn huidige project afmaak.



ik was begonnen aan een entrelac gebreid sloopje voor een kussen op de bank. door omstandigheden moest ik daar even mee stoppen maar toevallig vanochtend heb ik het weer opgepakt. Is altijd weer een hele toer om te kijken waar ik nou ben gebleven en hoe het ook al weer zat.

Moet er niet aan denken dat ik dat met meerdere projectjes heb. Ik zou door de bomen het bos niet meer zien.
Alle reacties Link kopieren
nu ik hier toch ben, heb ik een vraag.



stel je bent een trui aan het breien. panden en zo zijn af en ze moeten aan elkaar.

hoe krijg je dan je breisel plat? hoe doe jij dat?

met stoom? gewoon strijkijzer erop zetten? spannen?



ik heb heel lang niet gebreid en ik kom straks bij het stuk in het traject dat ik delen aan elkaar moet gaan zetten. ik weet verdraaid toch niet meer hoe het moet.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigmeisje schreef op 15 augustus 2015 @ 15:22:

Hebben jullie nou ook dat je veel meer moois tegenkomt wat je wilt maken, dan je kúnt maken? Voordat ik een project af heb, heb ik bij wijze van spreken alweer tien nieuwe dingen gevonden die ik wil maken, en tegen de tijd dat ik het volgende af heb zijn daar weer tien dingen bijgekomen, en zo stapelt het maar op

Heel herkenbaar. Dat heet inspiratie opdoen



Daarom heb ik ook een voorraad wol liggen waar ik nog minstens vijf jaar mee vooruit zou kunnen. Maar dan kom ik in een mooie wolwinkel en zie ik weer iets moois liggen en hoppa, voor ik het weet loop ik met een tas wol de winkel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven