Open relaties

19-04-2011 10:26 1131 berichten
Heb jij een open relatie? Wil je een open relatie? Heb je vragen of dingen waar je tegenaan loopt? Hier kunnen we ervaringen delen en uitgebreid bomen over alles wat we tegenkomen en waar we tegenaan lopen.



Dit topic staat op "seks" en niet op "relaties". Het mag dus duidelijk zijn dat het gaat over open relaties in de seks sfeer.
Alle reacties Link kopieren
@jahoe



Hay Jupiter..

je zegt dat je een open relatie wil. Maar geen sex. Dan is het (in mijn ogen) dus gewoon een vriendschap met een man? Of zie ik dat verkeerd?

Hoe zie jij een open relatie dan?



Hier nog geen echte stappen vooruit. Jahoeman wil het me gunnen, maar dan moet ie zelf ook kunnen daten. En dat mag hij van me. Helaas.... valt het niet mee gelijkgestemde vrouwen te vinden.



Jahoe dame



Je hebt min of meer gelijk ik zoek ook niet echt een open relatie al zou ik misschien als er een mooie klik is wel sex willen hebben maar ik zou mijn relatie ook meer polyamoreus willen noemen.

En mijn lief wil/kan me nog niet delen met sex.

Hij mag van mij ook date enz maar die behoefte is nog niet zo aanwezig al word hij daar wel nieuwsgieriger in.

Misschien als hij ook een leuk maatje vind dat het het proces zal bespoedigen dat weet ik niet en eigenlijk wil ik dat ook weer niet , hij mag het ook beleven van binnen en dan hopelijk ook een fijne vrouw leren kennen en dan verder gaan.



Hoop voor je dat jou partner ook een maatje zal vinden zou jullie proces wel bespoedigen begrijp ik.



dank je voor je reactie
Sinds ruim een jaar hebben wij ook een open relatie, maar ik schrijf/schreef vooral mee op het minnaartopic.



Het delen, daar was ik ook bang voor, dat ik dat niet zou kunnen. Dat blijkt heel erg mee te vallen. Inmiddels weten we allebei dat we wel even moeten landen na een date, in alle gevallen. Weer even loskomen van onze minnaars en de focus weer terug op thuis.



Sinds we 'open' zijn, is er wel heel veel veranderd. We zijn gedwongen om veel meer met elkaar te gaan praten. Ontdekten ook een aantal dingen bij ons die toch minder goed bleken te zitten dan we dachten, maar waar nu aan gewerkt kan worden. Onze eigen relatie is er dus intenser door geworden, een heel positief effect.



Het beeld en de verwachtingen die we hadden aan het begin, is inmiddels ook bijgesteld. Waar we eerst nog dachten dat het zich zou beperken tot eens wat zoenen en friemelen, ben ik inmiddels aan mijn derde langdurige minnaarsrelatie toe. Deze hoop ik nog heel lang te houden, want deze man is zo bijzonder, hier is ook liefde in het spel. En dan ben je 'ineens' polyamoreus. En ook dat vraagt weer zoeken naar een nieuwe balans. De gevoelens voor mijn eigen partner zijn onveranderd, maar er is ineens meer liefde van mij en voor mij. Ik ervaar het ook niet als bedreigend en ook mijn man voelt dat niet zo. Maar ik besef dat we er nog lang niet zijn. Voor nu voelt deze relatievorm heel erg goed, ik flirt er nog steeds op los, zoen als het zo uitkomt ook nog graag met een andere man of vrouw als afronding van een leuke avond, maar laat het daar graag bij. Ik ben op dit moment een gelukkige, tevreden vrouw en hoop dat nog heel lang te blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:doddie schreef op 10 maart 2013 @ 21:32:

Nou kijk eens aan en voeg dan nog iets toe aan die gedachten, nl waar anders kan ze beter zijn dan bij jou, iemand waar ze niet bij hoeft te kiezen maar het allemaal mag beleven? Waar anders krijg je uit liefde zoveel vrijheid?

Bedankt voor je wijze woorden, Doddie. Doet me goed dat te lezen en het maakt de stap wat makkelijker. Alle begin is lastig zullen we maar zeggen, maar dit helpt zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je dit hele topic hebt doorgelezen, ik heb er nl al eerder in geschreven. (En dan kom je ook de uitspraak tegen, zand en zeep liggen beter in een open hand dan in een gesloten had, laat het los op je hand liggen en het zal er op blijven liggen, sluit je vuist en het zal je ontglippen)



Wij hebben deze weg ook afgewandeld en ik kreeg die vrijheid ook van mijn man. Het lijkt nu alof jij veel kan verliezen maar dit betekend niet dat er voor je vriendin geen risico aan vast zit.



Natuurlijk ze is je bezit niet en kan in feite doen en laten wat ze wil, maar, ze kan ook jou hierdoor verliezen. Jij kan net zo goed tot conclusie komen dat je niet zover mee kan in de vrijheid die zij mischien wel wil. Wat is dan belangrijker voor haar?



Op moment dat jij het niet meer trekt is ook voor haar de afweging of ze dat wel wil en het zover wil laten komen.



De keren dat wij aan de rem trokken was dat niet vanuit de partner maar vanuit onszelf. Het is ook voor haar afwegen of iets haar het waard is. En geeft het veel ellende en veel strijd of doet het jou zoveel pijn kan ook zij tot conclusie komen dat iets haar nu ook weer niet zoveel waard is.



Als het goed is wil je uit liefde allebei dat de ander gelukkig is jij door haar dit te gunnen en zij dat het niet ten koste van jou moet gaan.



Blijf elkaar dus zien.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
In theorie hardstikke leuk, in de praktijk denk ik dat erg weinig mensen hier goed mee kunnen omgaan. En dus hou ik me er verre van...
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt wdr, toch denk ik dat er heel wat minder uit elkaar waren gegaan als die ruimte wel had kunnen worden gegeven, want vaak wilde de gene die vreemd gingen bv helemaal hun relatie niet verbreken maar werden ze er inderdaad door gedwongen omdat ze die keuze moesten maken.



Maar je moet het inderdaad wel kunnen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
En of je het kunt, daar kom je eigenlijk maar op één manier achter. Maar als je die stap zet om daar achter te komen, dan moet je ook de stap kunnen zetten er mee te stoppen als het inderdaad niet werkt.



En natuurlijk veel blijven praten. Maar dat zit zeker goed bij ons.
Alle reacties Link kopieren
quote:doddie schreef op 11 maart 2013 @ 10:57:

Dat klopt wdr, toch denk ik dat er heel wat minder uit elkaar waren gegaan als die ruimte wel had kunnen worden gegeven, want vaak wilde de gene die vreemd gingen bv helemaal hun relatie niet verbreken maar werden ze er inderdaad door gedwongen omdat ze die keuze moesten maken.



Maar je moet het inderdaad wel kunnen.



Dat zijn dan denk ik wel stellen waarbij de ene wel behoefte heeft aan vreemdgaan/een open relatie en de ander niet. Een open relatie zou dan niet werken, omdat een van de twee exclusiviteit wil.



Ik zie overal een heleboel aantrekkelijke dames die ik in een parallel universum best 'beter zou willen leren kennen'. Als mijn vriendin en ik prima met een open relatie zouden kunnen leven, dan zou daar ruimte voor zijn, maar in de praktijk krijg je toch te maken met jaloezie, gevoelens krijgen voor een andere partij etc. Voor ons is exclusiviteit belangrijk, ik zou het ook heel vervelend vinden als mijn vriendin met een andere man naar bed ging. In de jaren 70 zijn veel relaties en huwelijken gesneuveld vanwege de 'vrije liefde'.
Alle reacties Link kopieren
tja hoeveel relaties zijn er al gesneuveld die de monogame basis habben in al die jaren? En niet alleen in de jaren 70 maar nog steeds?



Je kan zeggen dat jaloezie vaak een probleem wordt als je een open relatie hebt, maar andersom is die exclusiviteit voor veel die in een monogame relatie zitten dus net zo'n groot probleem
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wdr schreef op 11 maart 2013 @ 11:05:

[...]

In de jaren 70 zijn veel relaties en huwelijken gesneuveld vanwege de 'vrije liefde'.Maar dat kwam ook omdat het allemaal 'moest', exclusieve relaties waren burgerlijkheid ten top. Alles en iedereen moest maar gedeeld kunnen worden (overigens ook iets dat de vroege jaren van de USSR kenmerkte), maar dat maakte het voor sommige mensen ook heel moeilijk om te zeggen 'ja maar, dat wil ik helemaal niet' (peer-pressure) en op dat moment stop je dus met praten met elkaar en neemt de kans alleen maar toe dat het fout gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als je alleen al de sexpijler neemt en ziet hoe vaak die monogamie en exclusiviteit een probleem is in relatie, omdat men verschillende behoefte heeft in frequentie maar ook in variatie enz enz. je dwingt elkaar tot alleen sex met elkaar en moet dat daar dan ook maar een leven lang voldoening uit blijven halen,



Nu de topics op relatie en hier op sex spreken voor zichzelf dat juist dat vaak een groot probleem is in monogame relatie;'s omdat men in behoefte gaan verschillen en elkaar daarin niet kan geven wat beide willen en gelukkig zou maken.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Een buitengewoon prettig bij-effect van onze open relatie tot nu toe, is dat de frequentie van seks en het plezier erin enorm omhoog is gegaan.



Ik weet niet of ik kan verwachten dat het zo hoog blijft, als mijn vrouw er inderdaad iemand naast heeft, maar ik ga er niet van uit dat het terug komt op de oude frequentie.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er in de jaren 70 echt zo'n grote groepsdwang was om een open relatie te hebben. Voor mij is exclusiviteit binnen een relatie toch wel belangrijk, en ik denk voor minstens 95% van de mensen. Maar als een stel beiden kan instemmen met een open relatie, dan is daar natuurlijk niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat het zeker in begin van relaties voor iedereen belangrijk is, in begin wil je niet eens met een ander sex hebben of bij een ander zijn, daar ben je veel te verliefd voor.



Maar dat kan wel met de jaren gaan veranderen. Jaloezie kan minder worden omdat er een band met elkaar onstaat die zo exclusief is dat je voelt dat daar niemand tussen komt, Je kunt die exclusiviteit uit meer halen dan alleen maar sex (is sex niet juist overal te krijgen en zelfs te koop/ en is het niet veel makkelijker sex te vinden dan dat je die partner voor het leven vind?) exclusiviteit kan zitten in het leven delen dat je met elkaar hebt, in het feit dat je samen kinderen hebt, zelfs kan het zijn op economische belangen (ik denk dat het laatste voor veel een grote reden is om niet van de partner af te gaan) het huis dat je samen deelt de financiele regeling die je hebt getroffen voor elkaar, maar ook in het samen slapen, hand in hand lopen, kan in zoveel meer zitten dan iets dat eigenlijk zo banaal is als sex.



Sex is inderdaad maar sex, ik denk dat een gezamelijk huis, kinderen, liefde en keus voor die persoon een veel grotere waarde hebben voor veel mensen.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:doddie schreef op 11 maart 2013 @ 11:32:

Sex is inderdaad maar sex,



Grappig dat je dat zegt. Opnieuw had het een uitspraak van mijn vrouw kunnen zijn. Zoals gezegd heeft ze een jaar flink gescharreld en daarbij heeft zij seks en relaties los van elkaar leren zien.



Ik heb niet zo'n periode gehad. Ik heb voor mijn vrouw maar en paar korte relaties gehad en eigenlijk maar één one-night stand. Voor mij is seks daarmee iets geworden dat eigenlijk binnen een relatie plaats vindt.



En sec bekeken is het inderdaad alleen maar seks. We hebben veel belangrijker dingen samen: kinderen, interesses, elkaar. Dingen die unieker zijn dan seks. Dus ook in dat op zicht zou ik het niet eng hoeven te vinden.
Alle reacties Link kopieren
We hebben altijd een soort open relatie gehad. Beiden mochten (af en toe) ook seksuele relaties hebben, maar ik (man) was wel degene die het ook deed. Hiervoor hebben we wel samen aan swingen gedaan.



Recent hebben we nu een ontwikkelende polyamoreuze relatie, wat veel intenser is en seks niet meer het meest belangrijk is. We slapen regelmatig met zijn drieen in het zelfde bed. Het voelt heel goed en lijkt ook te gaan werken. Zij is erg jong en had onze dochter kunnen zijn, dus wel een beetje confronterend voor mijn vrouw, maar ook dit lijkt goed te gaan.



Open relaties zijn mooi, maar als een polyamoreuze relatie gaat werken, dan voelt alles veel dieper en intenser.
Alle reacties Link kopieren
quote:doddie schreef op 11 maart 2013 @ 11:32:

ik denk dat het zeker in begin van relaties voor iedereen belangrijk is, in begin wil je niet eens met een ander sex hebben of bij een ander zijn, daar ben je veel te verliefd voor.



Maar dat kan wel met de jaren gaan veranderen. Jaloezie kan minder worden omdat er een band met elkaar onstaat die zo exclusief is dat je voelt dat daar niemand tussen komt, Je kunt die exclusiviteit uit meer halen dan alleen maar sex (is sex niet juist overal te krijgen en zelfs te koop/ en is het niet veel makkelijker sex te vinden dan dat je die partner voor het leven vind?) exclusiviteit kan zitten in het leven delen dat je met elkaar hebt, in het feit dat je samen kinderen hebt, zelfs kan het zijn op economische belangen (ik denk dat het laatste voor veel een grote reden is om niet van de partner af te gaan) het huis dat je samen deelt de financiele regeling die je hebt getroffen voor elkaar, maar ook in het samen slapen, hand in hand lopen, kan in zoveel meer zitten dan iets dat eigenlijk zo banaal is als sex.



Sex is inderdaad maar sex, ik denk dat een gezamelijk huis, kinderen, liefde en keus voor die persoon een veel grotere waarde hebben voor veel mensen.



klopt doddie sex is maar sex.

daarom vind ik het ook zo raar dat mensen al het ander hiervoor op het spel zetten inplaats van hierover met hun partner te praten.

Ik denk dat veel mensen best wel openstaan voor een aantal zaken ook al zal dat niet altijd een open relatie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar het is wel moeilijk om te zeggen 'seks is maar seks' als je eigenlijk niet anders geleerd hebt of heb meegekregen uit je omgeving, dat seks iets is dat je binnen een relatie niet deelt met een ander.



Ik ben zo iemand. Als iemand mij tien jaar geleden, aan het begin van mijn relatie met mijn vrouw, had gezegd dat ik zou overwegen haar seks te laten hebben met een andere man.... Dan had ik deze persoon in het gezicht uitgelachen.



Maar sinds een jaar is dat enorm veranderd. Ik zie dat ik mijn vrouw erg blij heb gemaakt met de mogelijkheid om tijdens het uitgaan te kunnen zoenen, ik zie dat ik daar ook veel voor terug gekregen heb. Onze relatie is sterk. Dus waarom ook niet de volgende stap zetten.



Maar spannend is het zeker. Eerst in elk geval maar eens afwachten hoe het volgende trio verloopt.
Alle reacties Link kopieren
herkenbaar nietnader, ik wist niet eens dat je andere relatie vormen had,. had je een relatie dan had je voortaan sex met die persoon.





Nooit bewuste keus geweeest, je deed wat iedereen deed. Maar toen dit ter sprake kwam hadden we beide iets van "waarom eigenlijk?"" zeker na 23 jaar monogaam te zijn geweest zagen we eigenlijk totaal geen reden meer waarom dat nu was, ja dat je het niet deed en raar was volgens veel. Maar het was toch onze relatie? Wij besliste daarin toch wat wel en niet kon? Het is dus inderdaad even bewust worden of je dit echt samen wil die exclusiviteit of dat je volgt wat normaal is en gangbaar en er eigenlijk een beetje met de paplepel in is gestopt.



Maar als je er geen reden meer voor ziet kun je toch samen beslissen dat dat niet meer nodig is?
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Zo gaat het nu inderdaad ook bij ons, Doddie. Alleen is mijn vrouw daar aanzienlijk verder in dan ik nu ben. En dat voelt soms een beetje scheef. Maar ze beseft dat het mij tijd kost, en die tijd geeft ze me gelukkig ook. Ze stelt me gerust en ze geeft me vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dat de 1 verder is is logisch, die was er in gedachten al mee bezig en jij kan dat pas doen nadat zij het met je besproken heeft.



Mooi dat jullie die tijd nemen dus!
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
We nemen idd de tijd en ook dat zorgt juist weer voor een verdieping van onze relatie. Erg prettig.



Ik waardeer je reacties, Doddie. Ze helpen me behoorlijk.
Ik weet niet of ik een open relatie goed aan zou kunnen. Met de heer die ik nu beter leer kennen, vrees ik wel dat ik voor een open relatie zou moeten gaan. Hij heeft zijn ex namelijk ook meerdere keren besodemieterd en heeft mij in de beginperiode ook wel vertelt van zijn excapades. Ik twijfel nog heel erg of dit is wat ik wil en kan. Vooral dat laatste. Ik denk dat ik toch jaloers of bang wordt. We zullen zien.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Mijn vriend en ik zitten er over na te denken om een open relatie te beginnen. We zijn nu ruim 9 jaar bij elkaar en hij wilt wat meer "afwisseling" en "spanning" zeg maar. We hebben een zeer goed seksleven overigens en fantaseren vaak over een trio (wat mijn vriend al eens heeft gedaan voordat hij mij leerde kennen). Hij vindt het totaal geen probleem als ik met een andere man het bed deel maar ik ben toch wel een beetje jaloers en onzeker waardoor ik nu al, alleen bij het nadenken over dat hij met een andere vrouw seks heeft, een zenuwachtig gevoel in mn buik krijg..



2 vrienden van ons hebben ook een open relatie en we praten er ook veel over. Toch twijfel ik ontzettend.... Ik heb moeite om liefde en lust van elkaar te scheiden en ben wat betreft monogamie blijkbaar traditioneel. Toch wil ik het hem "kunnen" gunnen maar weet niet zo goed hoe..
Alle reacties Link kopieren
quote:elledj schreef op 24 mei 2013 @ 14:27:

Het is moeilijk voor hem, ja. Ik heb beloofd op hem te wachten, mijn minnaar is ook erg geduldig. Het is het me niet waard om mijn relatie eraan op te offeren.hoeveel tijd heb je hem gegeven om hier aan te wennen? (of hoeveel tijd had hij nodig?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven