Hoe maak ik roti?

12-09-2008 14:04 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet bijna nooit roti, maar als ik het ergens voorgeschoteld krijg, vind ik het erg lekker en ik zou het graag zelf eens maken. Nu kan ik het pakje 'wereldgerechten' van Knorr wel kopen, maar ik vermoed dat dat niet kan tippen aan de échte, zelfgefrabiceerde roti... daarom ben ik benieuwd naar jullie recepten, want ik heb geen flauw idee.



(uhm, google-en kan ik wel, maar wil graag recepten van de kookprinsesjes van het viva-forum :) )
Alle reacties Link kopieren
Roti wereldgerechten moet je niet eten hoor! Echt niet lekker. Ben ook wel benieuwd naar roti-recepten. Mjam.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een recept met je delen die ik van forumster AgentL heb gehad; (tofu wat erin staat gebruik ik nooit hoor, lekker kip of lamsvlees, en de roti bladen koop in bij een toko) Oja, ik prak ook niet alle aardappels, zonde, een deel gewoon in 4e vind ik er lekker bij.





Surinaamse roti



Koop de roti’s bij de toko of op de markt (Surinaamse kraam).

Wil je ze zelf maken?

http://www.ah.nl/recepten...q=aardappelroti&id=361584



Tofu

Bak blokjes tofu (kant-en-klaar, AH. 400 à 500 gram) zo’n 10 minuten op hoog vuur in genoeg zonnebloemolie. Dan op laag vuur heel even 2 gehakte teentjes knoflook meebakken. 200 ml kokosmelk, 4 el ketjap, 3 el gembersiroop en 1 el citroensap toevoegen. In laten koken tot de saus niet meer te dun is, zout en peper toevoegen als het nodig is.



Aardappel

Zoete aardappelen in blokjes snijden. Veel kerrie, knoflook, ui en verse gember fruiten in de pan. Aardappel erbij en gaar stomen met iets bouillon en wat extra zout.



Kouseband

Zelfde als de aardappelen. Lekker om daar wat rode peper doorheen te doen en op ’t eind flink wat santen erdoor te raspen.



Ei

Eieren koken. Kerrie, knoflook, ui en verse gember fruiten in de pan. Kokosmelk erbij. Eieren halveren en in de pan doen. Lekker laten sudderen. Zo nodig kerrie toevoegen.





3 a 4 personen.



Ik gebruik, 2,5 kg aardappels

1 kilo kip

8 eieren

500 tot 1000 gram kouseband

6 tenen knoflook

3 tomaten

paar eetlepels aardappelpuree

en een paar lepels hindoestaanse massala ( hindoestaanse kerrie )

Paar blokjes kippenboullion



Schil de aardappels, en snijd ze in stukken

Snijd de kip in stukken.



Snipper de ui \ knoflook en tomaat en bak deze in een scheut olie een tijdje.

Bak vervolgend de kipfilet even mee.

Schep er 2 eetlepels tomatenpuree bij en 2 eetlepels massala.

Gooi de kouseband erbij en iets meer dan de helft van de aardappels.

Doe er 3 a 4 blokjes boullion bij.

Doe er water bij tot het net onder water staat en breng het aan de kook.

Kook de overige aardappels in een aparte pan en prak deze helemaal fijn als ze gaar zijn.

Laat de roti heel de dag zachtjes pruttelen ( voeg steeds een beetje water bij, het mag niet droog koken ;-) )



Kook de eieren hard, pel ze en doe ze in de roti.



De rest van de dag breng ik de roti verder op smaak door er meer massala en eventueel bouilion en tomaten puree bij te doen.



De geprakte aardappels zijn voor mij omdat ik de roti graag heel dik heb, dus aan het einde van de dag doe ik die geprakte aardappels er bij, breng het nog even goed aan de kook en ik heb een heerlijke redelijk dikke roti ;-)



Alleen de roti plaat begin ik niet aan. Ik haal ze of op de markt\toko, of in de super, maar in de supermarkt zijn ze lang niet zo lekker als op de markt\toko.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
die van knor is niet eens echte roti...heb nog nooit in n rotishop zulkse kleine dunne dingen gehad :P
Alle reacties Link kopieren
mylenevalerie schreef op 12 september 2008 @ 14:10:

Ik wil graag een recept met je delen die ik van forumster AgentL heb gehad; (tofu wat erin staat gebruik ik nooit hoor, lekker kip of lamsvlees, en de roti bladen koop in bij een toko) Oja, ik prak ook niet alle aardappels, zonde, een deel gewoon in 4e vind ik er lekker bij.





Surinaamse roti



Koop de roti’s bij de toko of op de markt (Surinaamse kraam).

Wil je ze zelf maken?

http://www.ah.nl/recepten...q=aardappelroti&id=361584



Tofu

Bak blokjes tofu (kant-en-klaar, AH. 400 à 500 gram) zo’n 10 minuten op hoog vuur in genoeg zonnebloemolie. Dan op laag vuur heel even 2 gehakte teentjes knoflook meebakken. 200 ml kokosmelk, 4 el ketjap, 3 el gembersiroop en 1 el citroensap toevoegen. In laten koken tot de saus niet meer te dun is, zout en peper toevoegen als het nodig is.



Aardappel

Zoete aardappelen in blokjes snijden. Veel kerrie, knoflook, ui en verse gember fruiten in de pan. Aardappel erbij en gaar stomen met iets bouillon en wat extra zout.



Kouseband

Zelfde als de aardappelen. Lekker om daar wat rode peper doorheen te doen en op ’t eind flink wat santen erdoor te raspen.



Ei

Eieren koken. Kerrie, knoflook, ui en verse gember fruiten in de pan. Kokosmelk erbij. Eieren halveren en in de pan doen. Lekker laten sudderen. Zo nodig kerrie toevoegen.





3 a 4 personen.



Ik gebruik, 2,5 kg aardappels

1 kilo kip

8 eieren

500 tot 1000 gram kouseband

6 tenen knoflook

3 tomaten

paar eetlepels aardappelpuree

en een paar lepels hindoestaanse massala ( hindoestaanse kerrie )

Paar blokjes kippenboullion



Schil de aardappels, en snijd ze in stukken

Snijd de kip in stukken.



Snipper de ui \ knoflook en tomaat en bak deze in een scheut olie een tijdje.

Bak vervolgend de kipfilet even mee.

Schep er 2 eetlepels tomatenpuree bij en 2 eetlepels massala.

Gooi de kouseband erbij en iets meer dan de helft van de aardappels.

Doe er 3 a 4 blokjes boullion bij.

Doe er water bij tot het net onder water staat en breng het aan de kook.

Kook de overige aardappels in een aparte pan en prak deze helemaal fijn als ze gaar zijn.

Laat de roti heel de dag zachtjes pruttelen ( voeg steeds een beetje water bij, het mag niet droog koken ;-) )



Kook de eieren hard, pel ze en doe ze in de roti.



De rest van de dag breng ik de roti verder op smaak door er meer massala en eventueel bouilion en tomaten puree bij te doen.



De geprakte aardappels zijn voor mij omdat ik de roti graag heel dik heb, dus aan het einde van de dag doe ik die geprakte aardappels er bij, breng het nog even goed aan de kook en ik heb een heerlijke redelijk dikke roti ;-)



Alleen de roti plaat begin ik niet aan. Ik haal ze of op de markt\toko, of in de super, maar in de supermarkt zijn ze lang niet zo lekker als op de markt\toko.
Jammie!! :worship:
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed MV... *genoteerd*



Meer recepten / variaties zijn welkom!!
Alle reacties Link kopieren
Roti-lam (of kip of rund)



De roti zelf haal ik bij de toko, dat scheelt een hoop werk.



Pond lamsvlees (of kip of rund) in flinke stukken snijden. In een wok of braadpan olie verhitten en er 1 grof gesnipperde ui met 1 gehakt teentje knoflook in fruiten. 2 el hindoestaanse kerrie (ook van de toko) en de stukken vlees erbij en die dichtschroeien goed blijven roeren dat de kerrie niet aanbrandt. Wat hete bouillon erbij en (afhankelijk van het gebruikte vlees) een kwartier stoven.

1 kg aardappelen in hapklare blokken toevoegen en weer bouillon bijschenken tot alles onder staat. Na ongeveer een kwartier 8 ons ontdooide diepvriesboontjes of stukjes kousenband erbij doen (dat laatste vind ik meestal te duur, dus doe ik bijna altijd alleen boontjes, of half-half). Nog wat kerrie erbij als je het niet geel genoeg meer vindt. Indien nodig bouillon - stukje bij beetje- blijven aanvullen tot het geheel gaar is en het vocht sausdik is geworden.

Op het eind de roti's even opwarmen (in de magnetron). Als je er nog voor ieder een gekookt ei doorschept tot ook die geel van de kerrie zien, heb je roti speciaal.



Andere opties: samen met de uien kan je er sambal of een (Mme Jeanette) gehakt pepertje bij doen, vlak voor de bouillon een blikje tomaten puree, en/of een paar minuten voor het eind blokjes vleestomaat of sweet chili sauce erdoor.



Erbij op tafel: mme Jeanette sambal, komkommer, warme roti's (die je scheurt en gebruikt om je eten mee op te pakken)
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ff linken? Echt heerlijke recepten......De oma van m'n vriend kan ook heeeeeeeeeeeerlijk Roti maken, mmjam! Of lekkere Pom. Krijg er nu alweer zin in.



Hier een linkje van een hyve waar ik lid van ben:

http://carmensrecepten.hyves.nl/
Ik werd uitgenodigd om ergens Roti te komen eten. Hadden ze zo'n pak Knorr wereldgerechten gebruikt. Nou, dat smaakt werkelijk nergens naar en de rotiplaat lijkt in niets op een echte Roti.

Bah, bah, bah. Wat een teleurstelling.
Alle reacties Link kopieren
Het zal vast lekker zijn, hoor, maar ik zie wel heel veel ingredienten staan die ik in ieder geval niet ken in 'echte' roti. Kokosmelk bijvoorbeeld, of gember, dat hoort wat mij betreft echt niet in roti.



Roti is trouwens eigenlijk alleen de pannenkoek, de rest noem je de "toespijs". En dat kan van alles zijn, garnalen, kip, lams, ik heb ook wel eens roti geit gegeten. Ook qua groente kan van alles, zelf eet ik het liefst pompoen en kousenband in mijn roti. Maar ook spitskool, tempeh, snijbonen, sperciebonen of witte kool worden in roti gebruikt.



Hier een basisrecept voor massala kip voor bij je roti:



Een soepkip in stukken gehakt of een paar flinke kipstukken (dij, borst) . (Soepkip wordt vaak voor roti gebruikt omdat het goedkoper is en omdat het taaier is en je daardoor de stukken mooier "heel" houdt).



Olie, uien, knoflook, wat tomatenpuree, madame Jeanettes, en massala (afhankelijk van de hoeveelheid een paar flinke eetlepels).



Kip kruiden met zout en peper of evt. een bouillonblokje (rode maggiblok). Even aanbakken in olie en dan uit de pan halen. Uien, tomatenpuree en knoflook in de olie fruiten. Kip er weer bij, de pepers erbij (ik laat ze altijd heel omdat ze dan wel de smaak afgeven maar niet peper zijn, als je van erg peper houdt moet je de peper in stukjes snijden) en dan een aantal flinke eetlepels massala erbij. Goed omscheppen, klein beetje water erbij, op zacht vuur laten sudderen totdat de kip zacht is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
voor meer andere surinaamse recepten en natuurlijk de roti kan je kijken op www.sranankukru.net staan veeeeel lekkere recepten op!!!
Alle reacties Link kopieren
De aardappelen maak je op dezelfde manier: aardappelen niet koken, maar in de pan een scheutje olie, ui en knoflook fruiten, massala erbij, en dan de stukken geschilde aardappel erbij. Wat water erbij, goed omscheppen en dan op laag vuur zacht en gaar laten worden.





En ook de eieren maak je op dezelfde manier: eieren hard koken, laten schrikken, edit: je moet de eieren daarna natuurlijk wel eerst pellen. Vervolgens bak je ze in de pan/wok in wat olie rondom bruin. Eieren eruit, weer ui, knoflook, massala in de olie, eieren erbij, omscheppen, wat water erbij en dan laten pruttelen.



Kind kan de was doen, het is echt een van de simpelste gerechten die er zijn. Alleen de roti platen zelf zijn heel erg moeilijk en bewerkelijk om te maken maar die kan je zelfs bij de C1000 gewoon in het vriesvak vinden, dus die moet je gewoon lekker kant en klaar kopen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Maar nu even een vraagje betreft die Mdm Jeanette pepers en sambal en picalilly.

Wij vonden het zo ontzettend heet. Ik had een kwart pepertje in de Pom gedaan en dacht dat ik stierf..... Nou ja.....

En de volgende morgen toen ik mijn contactlenzen indeed branden mijn ogen ook nog eens van de peper van de dag daarvoor

Had ik per ongelijke de allerheetste Mdm Jeanette gekocht of ben ik zo'n teer zieltje ???
Alle reacties Link kopieren
morrigana schreef op 12 september 2008 @ 15:19:

Maar nu even een vraagje betreft die Mdm Jeanette pepers en sambal en picalilly.

Wij vonden het zo ontzettend heet. Ik had een kwart pepertje in de Pom gedaan en dacht dat ik stierf..... Nou ja.....

En de volgende morgen toen ik mijn contactlenzen indeed branden mijn ogen ook nog eens van de peper van de dag daarvoor

Had ik per ongelijke de allerheetste Mdm Jeanette gekocht of ben ik zo'n teer zieltje ???
Volgens mij moet je Mdm Jeanette nooit in stukken snijden maar in zijn geheel meekoken. Dan geeft het genoeg smaak en pittigheid af.
Alle reacties Link kopieren
Wow, leuk! Het lastige is dat er hier in de wijde omtrek geen toko is, en ik daar dus geen roti kan halen. Wat ik al vaker heb begrepen is het niet simpel om die dingen zelf te maken... maar ze liggen dus ook in de supermarkt begrijp ik van Fv... nog nooit gezien, zal morgen beter zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Oh ok dat wist ik niet. Was mijn allereerste keer Madame Jeanette.

Maar de picalilly heeft toch ook kleingesneden pepers en echt die was zo ontzettend heet. Die had ik door de Pom gedaan, is ondertussen wel een lievelingseten geworden. Jammer genoeg kunnen we dat alleen eten als we in Nederland zijn.

Het was ons echt te heet.....
Alle reacties Link kopieren
Picalilly met pepers? Picallily is toch gewoon dat zure gele spul wat je bij elke supermarkt kunt kopen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
revival schreef op 12 september 2008 @ 15:23:

Wow, leuk! Het lastige is dat er hier in de wijde omtrek geen toko is, en ik daar dus geen roti kan halen. Wat ik al vaker heb begrepen is het niet simpel om die dingen zelf te maken... maar ze liggen dus ook in de supermarkt begrijp ik van Fv... nog nooit gezien, zal morgen beter zoeken.






Nee, het is echt lastig om zelf te maken, ik heb als kind weleens mogen helpen bij de hindoestaanse buurvrouw die dan voor een feestdag rotis ging bakken, maar wat ik me er nog van herinner is dat het de hele dag duurde en dat het onwijs veel werk was.





Je moet de vulling maken, het deeg moet heel lang gekneed worden, je hebt een speciale baktechniek met die platen, het is echt een gedoe. Ken ook vrij weinig surinamers die ze zelf maken, eigenlijk doen alleen oude hindoestaanse dames dat volgens mij.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk ineens dat je vast niet in de randstad woont, dus of je ze dan ook in de supermarkt kunt krijgen zou ik niet weten. Bij mij in de buurt kun je ze bij de C1000, bij sommige appies, bij de toko, op de markt etcetera kopen, maar goed, in Friesland is dat misschien heel anders en als je daar woont heb je niet zo veel aan mijn tip.



Anyway, je kan rotipannenkoeken heel prima invriezen, dus als je ze ergens tegenkomt gewoon inslaan. Ze zijn ook niet duur, goedkoper dan zelf maken in ieder geval.



Als je ze ingevroren hebt moet je ze even in plasticfolie in de magnetron weer opwarmen, want dan blijven ze zacht.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een minder-culti deel van het land en moet voor roti toch echt naar de toko, dat hebben ze hier echt niet in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ghe, wat grappig. Zelfs de ieniemini buurtsuper heeft ze bij mij.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen roti in de supermarkt....Echt flauw van de AH
Alle reacties Link kopieren
Morrigana, lenzen en rode peper gaan niet samen. Hoe goed je je handen ook wast. Keukenhandschoenen, boterhamzakje, een ander het laten snijden. Iemand zei geloof ik een keer je handen insmeren met handcreme.



Ik heb een keer een surinaamse buuf gehad en die maakte de roti zelf. Oh wat lekker. Maar die stond voor haar gerechten echt een dag in de keuken. Ik heb feesten bij haar meegemaakt dat ze al een week van te voren begon. Maar zo lekker.



Ik heb in mijn buurt een soort afhaal surinaamse eettentje. Daar worden dan die roti ala minuut gemaakt. Kosten 1 euro per stuk. Maar die zijn zo lekker. Nou ja, of ze ala minuut gemaakt worden weet ik ook niet. Iig ala minuut opgewarmd achter de schermen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Tja, het zal wel aan het gehalte Surinamers in een buurt liggen ofzo, want in mijn ouwe buurt hadden ze dat ook niet bij de super. Daar hadden ze dan weer veel arabische producten en turks brood en dat hebben ze bij onze super weer niet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
mylenevalerie schreef op 12 september 2008 @ 15:53:

Morrigana, lenzen en rode peper gaan niet samen. Hoe goed je je handen ook wast. Keukenhandschoenen, boterhamzakje, een ander het laten snijden. Iemand zei geloof ik een keer je handen insmeren met handcreme.



Ik heb een keer een surinaamse buuf gehad en die maakte de roti zelf. Oh wat lekker. Maar die stond voor haar gerechten echt een dag in de keuken. Ik heb feesten bij haar meegemaakt dat ze al een week van te voren begon. Maar zo lekker.



Ik heb in mijn buurt een soort afhaal surinaamse eettentje. Daar worden dan die roti ala minuut gemaakt. Kosten 1 euro per stuk. Maar die zijn zo lekker. Nou ja, of ze ala minuut gemaakt worden weet ik ook niet. Iig ala minuut opgewarmd achter de schermen.






Het zou kunnen dat ze wel vers gebakken worden, maar dat het deeg wel vantevoren klaargemaakt wordt ofzo. Het deeg maken en vullen en uitrollen duurt namelijk het langst.



Maar de meeste surinaamse eettentjes bestellen ze zelf ook weer bij een ander bedrijf, dus ze zullen wel opgewarmd worden.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven