dochter van 8 alsnog naar vrije school?

09-09-2013 20:49 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft het zin om mijn dochter van 8 jaar (groep 5) alsnog over te doen naar de vrije school, wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Stond altijd al in twijfel over deze vrije school, maar qua schooltijden kon ik het destijds moeilijk combineren met mijn werk, de vrije school ging eerder uit dan de reguliere school die ernaast zit en waar ik uiteindelijk voor gekozen heb. Nu maakt dat niet meer uit, dochter gaat gewoon 3 middagen naar de BSO dus of ze nu om 14.00 uur of om 15.00 uur uit is, ze gaat gewoon tot 17.15 uur naar de BSO. Vandaag vertelde mijn collega over de vrije school en ik blijf het jammer vinden dat mijn dochter daar destijds niet naartoe gegaan is. Nu vraag ik me dus af of het nog zin heeft om haar alsnog over te doen. Ik vind de klas waarin mijn dochter momenteel zit niet heel bijzonder, ben er wel bijna zeker van dat ze op de vrije school veel meer en leukere aansluiting zal krijgen, en ik vind de juf die ze momenteel heeft ook niet erg leuk. Ze is erg streng. Moet misschien ook wel, er zitten wel een aantal 'raddraaiertjes' in de klas van mijn dochter, 25 leerlingen in totaal, maar toch.. al met al wordt het er niet leuker op.
Wat mij heel erg aanspreekt aan het Montessori-onderwijs is dat je als leerling veel meer ruimte hebt om zelf te ontdekken en te leren. Zo kun jij in de klas met rekenen bezig zijn en in een echte reken-flow zitten, waarbij je dagenlang of wekenlang je interesse in rekenen vasthoudt, terwijl je klasgenootje dat bijvoorbeeld heeft met aardrijkskunde of taal. Zo houd je de interesse vast in een onderwerp waar je op dat moment ook echt graag iets over WIL leren. Niet omdat je leerkracht het heeft bepaald, of omdat een theorie voorschrijft dat je er op die leeftijd aan toe bent.



Ook kun je met rekenen misschien al op het "gemiddelde" niveau zitten van groep 6, terwijl je met taal een niveau lager zit. Is niet erg, je bent geen buitenbeentje en omdat je vaak met 3 leeftijdsgroepen in één klas zit, is er voor elk niveau wat te vinden en vind je als leerling ook aansluiting bij klasgenoten van hetzelfde niveau, ongeacht of deze nu jonger of ouder zijn.
Kleinekapitein, dat is dus inderdaad de keerzijde: Het kan ook zijn dat je als leerling weinig behoefte voelt om je met taal, rekenen of geschiedenis bezig te gaan houden, maar dat je dus het hele jaar door het liefst alleen met aardrijkskunde en biologie bezig bent.



Een goede leerkracht bewaakt dit proces uiteraard, maar het is veel lastiger te bepalen wanneer je dan precies moet ingrijpen of wanneer je die nieuwsgierigheid vanuit het kind zelf laat komen, wat in eerste instantie natuurlijk wel de bedoeling (en pedagogische visie) is.

Ook kan een kind onderpresteren uit onzekerheid omdat hij of zij niet durft toe te geven aan de nieuwsgierigheid en altijd voor de veilige weg kiezen en makkelijkere werkjes en taken kiezen dan hij werkelijk aan kan, ook uit angst om te falen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch niet echt meer zo, dat je op bepaalde soorten scholen als kind een hele week mag rekenen?



Er zal toch een soort lesprogramma moeten worden afgewerkt om aan de eisen van de inspectie te kunnen voldoen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 11 september 2013 @ 16:32:

Wat mij heel erg aanspreekt aan het Montessori-onderwijs is dat je als leerling veel meer ruimte hebt om zelf te ontdekken en te leren. Zo kun jij in de klas met rekenen bezig zijn en in een echte reken-flow zitten, waarbij je dagenlang of wekenlang je interesse in rekenen vasthoudt, terwijl je klasgenootje dat bijvoorbeeld heeft met aardrijkskunde of taal. Zo houd je de interesse vast in een onderwerp waar je op dat moment ook echt graag iets over WIL leren. Niet omdat je leerkracht het heeft bepaald, of omdat een theorie voorschrijft dat je er op die leeftijd aan toe bent.



Ook kun je met rekenen misschien al op het "gemiddelde" niveau zitten van groep 6, terwijl je met taal een niveau lager zit. Is niet erg, je bent geen buitenbeentje en omdat je vaak met 3 leeftijdsgroepen in één klas zit, is er voor elk niveau wat te vinden en vind je als leerling ook aansluiting bij klasgenoten van hetzelfde niveau, ongeacht of deze nu jonger of ouder zijn.



Helaas ging dat niet op voor mij Ik had alles allang af eind groep 7, ook van groep 8. Maar toen kreeg ik wiskunde, Spaans, Frans, Grieks & Latijn en natuurkunde. Maar eigenlijk vond ik dat wel fijn want zo kon ik met mijn vriendinnetjes samen naar de middelbare school (ik hield van mijn klas en ben uiteindelijk met niet een vriendinnetje op school gekomen, maar toch fijn dat je dan afscheid kan nemen op je eigen tempo en niet weg 'moet' omdat je te 'slim' bent of je juist gaat vervelen omdat je maar moet wachten op de rest). Niemand vond het ook raar ofzo, dat ik middelbare schooldingen deed. Dat deden wel meer kinderen in groep 8. Was heel normaal.

En ik mocht gewoon de musical doen met mijn klas en nog 'klaar over' (verkeersbrigadier) zijn en in de bibliotheek helpen, taakjes die de achtste groepers hadden.



Dus ik denk dat het ook wel goed was om dat laatste jaar gewoon lekker op school te blijven en niet opeens de basisschool af te sluiten zonder musical enzo, dat had ik ook niet zo leuk gevonden denk ik.



En is het dan op een klassikale school dat je ook niet verder mag werken, of mag dat wel? Als je al klaar bent met iets bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy7474 schreef op 11 september 2013 @ 16:39:

Dat is toch niet echt meer zo, dat je op bepaalde soorten scholen als kind een hele week mag rekenen?



Er zal toch een soort lesprogramma moeten worden afgewerkt om aan de eisen van de inspectie te kunnen voldoen lijkt me.



Nou wij hadden dus een 'takenkaart' of hoe het ook heette. In de bovenbouw (gr. 6/7/8) heette dat 'het blauwe boekje'. En daarin stonden ALLE taken van groep 6 (of groep 7 of groep 8, waar je ook in zat op dat moment), dus wat op regulier onderwijs in een jaar aan bod komt.

En ik geloof dat je af en toe je blauwe boekje doorsprak met je lerares om te kijken of je wel van alles wat deed en niet te ver achter liep. En als een leerling te weinig deed dan moest hij in het groepje bij het bureau van de lerares komen zitten zodat zij hem/haar wat meer kon helpen.

In dat blauwe boekje 'kleurde' je je vakken af. Dus had je een taalopdracht af, mocht je een vakje inkleuren. Maar ik maakte die van mij altijd heel mooi met stippeltjes en kleine figuurtjes en glitterpennen



En als je niet ver genoeg was in je blauwe boekje en je kletste heel veel dan werd je ook uit je groepje gehaald en moest je in een rustiger groepje zitten. Aangezien ik nogal een kletskous was, was het altijd even spannend na de vakantie in welk groepje ik was gezet, maar op een gegeven moment zat ik met mijn beste vriendinnetje in een groepje van 2 en toen is het groepje halverwege opgesplitst omdat we het te bont maakten
Bij mijn dochter op school (Dalton VO) hebben ze een mooie middenweg gevonden.



Er is gewoon een verplicht lesrooster waarin alle vakken één of meerdere keren per week worden aangeboden, maar elke dag is er ook een zgn. Daltonuur, door de leerling zelf in te plannen. Dat uur kunnen ze naar eigen inzicht gebruiken om gemiste lessen in te halen, lastige vakken bij te spijkeren, alvast huiswerk te maken of een interessant onderwerp uit te diepen dat niet in het curriculum voorkomt. Soms gebruiken ze de daltonuren trouwens ook om gezellig ouderwetsch te kloten .



Verder worden er met grote regelmaat Daltontaken opgegeven, dat zijn min of meer vrije opdrachten over een bepaald onderwerp. Samenwerking wordt daarin ook gestimuleerd, maar is niet verplicht (dochter werkt liever alleen omdat ze graag een iets andere invalshoek kiest dan de voor de hand liggende, en dat mag dus ook).



Wat je noemt vrijheid in gebondenheid dus. Ik vind het ideaal.
quote:dekleinekapitein schreef op 11 september 2013 @ 16:40:

[...]





Helaas ging dat niet op voor mij Ik had alles allang af eind groep 7, ook van groep 8. Maar toen kreeg ik wiskunde, Spaans, Frans, Grieks & Latijn en natuurkunde. Maar eigenlijk vond ik dat wel fijn want zo kon ik met mijn vriendinnetjes samen naar de middelbare school



Maar hoe ging dat dan op het VO? Ik was halverwege de vijfde klas klaar met rekenen, en toen kreeg ik wiskunde van de meester. Haske leuk natuurlijk, maar helaas had de wiskundeleraar op het VO er geen boodschap aan dat ik al die wiskunde al gedaan had en heb ik alles opnieuw moeten doen. Dat heeft mijn motivatie voor het vak nou niet direct aangewakkerd.



In talen was ik trouwens nog veel beter dan in rekenen, maar 'gelukkig' mocht ik op de lagere school daarin niet vooruit werken. Anders had ik me helemaal dood verveeld op het VO.



Wat vooruit werken betreft: op de basisschool van mijn dochter werd dat opgevangen met zgn. compacting en verrijking. De basisstof werd in verkorte vorm aangeboden en de vrijkomende tijd werd opgevuld met verrijkingswerk en plusklas. Op die manier probeerden ze al te ver uitlopen te voorkomen, maar aangezien kinderen niet alleen op school leren lukte dat lang niet altijd.

Op haar huidige school mogen ze gewoon vooruit werken, als er in de bovenbouw nog een stukje school overblijft mogen ze vervroegd examen doen voor die vakken en daarnaast bijv. colleges volgen aan de uni.
Alle reacties Link kopieren
Duurde even, had een druk programma vandaag, maar ben dus vanochtend naar de VS geweest.

Ik vond het een heel fijn gesprek, de sfeer voelde goed en welkom.

Ik hoef als ouder niet antroposofisch te zijn (dit wist ik al van de ouders van enkele buurtkinderen die er naartoe gaan), iedereen is welkom. Ze streven ernaar dat de leerlingen zich ontwikkelen tot 'vrije geesten', ze kijken naar het kind als individu, welke krachten en talenten in het kind aanwezig zijn en ontwikkeld kunnen worden. Ze stimuleren zelfstandigheid en aandacht in het leren, in het spel en in de omgang met elkaar.

Ik heb ook even een kijkje mogen nemen in groep 5 en de klas zag er ook geweldig uit, allemaal kunstwerkjes van natuurlijk materialen en het rook er ook nog eens heerlijk; de kinderen waren nl. koekjes aan het bakken. Nou, wat wil je als kind (en als ouder) nog meer..;-)



Echter, de VS zelf raadt het me af om mijn dochter op dit moment de overstap te laten maken. Niet dat mijn dochter niet welkom zou zijn, ze is van harte welkom, maar een tussentijdse overstap maken ze alleen maar als deze echt wenselijk is, dus als daar echt wel behoorlijk zwaarwegende redenen voor zijn. In ons geval adviseerden ze me om deze overstap te maken als mijn dochter van groep 5 naar groep 6 gaat.

Ik kan me hierin vinden.



Wel ga ik nu ook een gesprek aan met de huidige juf van mijn dochter, want ik wil daar bepaalde dingen graag anders zien voor mijn dochter. Zoals sommigen hier al adviseerden. Ik ben heel benieuwd, en hoop ook nog steeds dat dit op een goede manier opgepakt kan worden en mijn dochter straks wel met meer plezier naar school gaat, haar schuwheid wat kan overwinnen, en wie weet zelfs een vriendinnetje in de klas kan maken.

En als dat het geval is, zal ze de overstap niet eens meer hoeven te maken, want ik wil natuurlijk niets liever dan dat mijn dochter goed in haar vel zit en met plezier naar school gaat. Welke school dan ook.

Ik lees hier goede verhalen over montessori-, dalton- en , jenaplanonderwijs maar deze scholen zitten helaas niet in onze wijk. Dat was en is dus geen optie, ik houd mijn dochter wel graag op een school in de wijk, dit ook met het oog op eventueel samenspelen enz.

Ze blijft dus vooralsnog op de huidige school en ik ga er een gesprek aanvragen met haar juf.

(Mijn dochter zelf heeft overigens van dit alles niets meegekregen. Heb haar weleens terloops, bijv. onder een spelletje, gepolsd over een andere school en dan zei ze dat ze dat niet wil. Als ik dan doorvroeg dan kwam daar als reden uit dat ze daar niemand kent.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 september 2013 @ 16:58:

[...]





Maar hoe ging dat dan op het VO? Ik was halverwege de vijfde klas klaar met rekenen, en toen kreeg ik wiskunde van de meester. Haske leuk natuurlijk, maar helaas had de wiskundeleraar op het VO er geen boodschap aan dat ik al die wiskunde al gedaan had en heb ik alles opnieuw moeten doen. Dat heeft mijn motivatie voor het vak nou niet direct aangewakkerd.



In talen was ik trouwens nog veel beter dan in rekenen, maar 'gelukkig' mocht ik op de lagere school daarin niet vooruit werken. Anders had ik me helemaal dood verveeld op het VO.



Wat vooruit werken betreft: op de basisschool van mijn dochter werd dat opgevangen met zgn. compacting en verrijking. De basisstof werd in verkorte vorm aangeboden en de vrijkomende tijd werd opgevuld met verrijkingswerk en plusklas. Op die manier probeerden ze al te ver uitlopen te voorkomen, maar aangezien kinderen niet alleen op school leren lukte dat lang niet altijd.

Op haar huidige school mogen ze gewoon vooruit werken, als er in de bovenbouw nog een stukje school overblijft mogen ze vervroegd examen doen voor die vakken en daarnaast bijv. colleges volgen aan de uni.



Ik weet het niet meer zo goed. Ik heb gewoon met het reguliere onderwijs meegedaan, maar ik geloof niet dat ik daar erg onder leed. Ik vond het misschien gewoon al spannend genoeg om naar de middelbare school te gaan? En ik kreeg voor het eerst cijfers, dus ik was heel bang om lager dan een 10 te halen

Na het eerste jaar ben ik die angst verloren en migreerde ik naar de zesjescultuur (tja puberen).
@TO: fijn dat je even komt updaten! Wat je schrijft klinkt wel goed. Geen overhaaste beslissing op basis van een onderbuikgevoel, maar je hebt nu wel een mooi alternatief achter de hand voor als het op de huidige school toch niet lekker blijft gaan.



Ik zou mijn gesprek met de juf wel een beetje voorbereiden als ik jou was. Zorg dat je helder hebt wat volgens jou het probleem is en wat school daaraan zou kunnen bijdragen, en wat je zelf al gedaan hebt. En probeer er, ondanks het feit dat je deze juf niet zo bijzonder vindt, een gezamenlijk probleem van te maken.



Veel succes, en ik ga met jou hopen dat die hele overstap niet eens nodig gaat zijn. Laat je nog wel even weten hoe het gesprek verlopen is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 september 2013 @ 16:54:

Bij mijn dochter op school (Dalton VO) hebben ze een mooie middenweg gevonden.



Er is gewoon een verplicht lesrooster waarin alle vakken één of meerdere keren per week worden aangeboden, maar elke dag is er ook een zgn. Daltonuur, door de leerling zelf in te plannen. Dat uur kunnen ze naar eigen inzicht gebruiken om gemiste lessen in te halen, lastige vakken bij te spijkeren, alvast huiswerk te maken of een interessant onderwerp uit te diepen dat niet in het curriculum voorkomt. Soms gebruiken ze de daltonuren trouwens ook om gezellig ouderwetsch te kloten .



Verder worden er met grote regelmaat Daltontaken opgegeven, dat zijn min of meer vrije opdrachten over een bepaald onderwerp. Samenwerking wordt daarin ook gestimuleerd, maar is niet verplicht (dochter werkt liever alleen omdat ze graag een iets andere invalshoek kiest dan de voor de hand liggende, en dat mag dus ook).



Wat je noemt vrijheid in gebondenheid dus. Ik vind het ideaal.Volgens mij hebben veel reguliere scholen ook zo'n insteek. Net als dag- en weektaken.
Alle reacties Link kopieren
@ Lady-voldemort, klopt, het is een mooi alternatief maar ik hoop natuurlijk ook dat het straks allemaal überhaupt niet meer nodig is.

Ik zal het gesprek met de huidige juf zeker goed voorbereiden, liet me met die 10-minuten gesprekken altijd een beetje overbluffen, en de tijd is dan ook maar zo kort.
quote:wendy7474 schreef op 11 september 2013 @ 17:33:

[...]





Volgens mij hebben veel reguliere scholen ook zo'n insteek. Net als dag- en weektaken.Die aanpak zoals hier op het Dalton heb ik hier in de regio verder niet aangetroffen. Dag- en weektaken op de basisschool wel. Dat Dalton (of Montessori, of Jenaplan) is ook maar een etiketje he, de elementen ervan kun je in het hele onderwijs terugvinden. En gelukkig maar.
quote:jools241 schreef op 11 september 2013 @ 17:36:

@ Lady-voldemort, klopt, het is een mooi alternatief maar ik hoop natuurlijk ook dat het allemaal niet meer nodig is.

En ik zal het gesprek met de huidige juf zeker goed voorbereiden, liet me met die 10-minuten gesprekken altijd een beetje overbluffen, en de tijd is dan ook maar zo kort.Wat ik altijd deed was na afloop van het tienminutengesprek een vervolgafspraak maken. Tienminutengesprekken zijn er nou eenmaal niet voor bedoeld om diep te graven, die zijn bedoeld om even snel het rapport door te nemen en wat gemeenplaatsen te roepen dat Marietje het zo goed doet en dat Pietje zo zijn best doet met rekenen.
Leuk dat je kunt updaten, TO! Uiteindelijk zul jij degene zijn die de beslissing neemt en ben benieuwd wat het wordt. Ik heb mij hier heel kritisch over het Vrije School-onderwijs uitgelaten, ik hoop niet dat je me dat kwalijk neemt. Ik wil er ook niet mee zeggen dat ik iedereen deze schoolvorm wil afraden, maar ik ben wél van mening dat deze school (meer dan scholen met een andere pedagogische visie) wel even wat meer verdieping behoeft.



Voor je dochter zou het natuurlijk prettig zijn als ze op haar vertrouwde school kan blijven, maar voor jou als ouder kan ik heel goed begrijpen dat je naar alternatieven gaat zoeken wanneer je het idee hebt dat er geen klik is met de leerkracht, of wanneer er zelfs sprake is van onbegrip.



Daltononderwijs is inderdaad leuk, met een goede verdeling tussen de lessen die al vast staan en de Daltonuren waarin het kind meer in vrijheid aan een eigen takenpakket kan werken. Vind het jammer dat we dat niet in onze regio hebben.



Op mijn (reguliere, openbare) basisschool vroeger werkten we wel met een weektaakformulier. Dat was globaal ingedeeld van maandag tot en met vrijdag met taken die je zelfstandig (zonder uitleg van de leerkracht) zou moeten kunnen maken. Maar je mocht bijvoorbeeld ook eerst alle taaltaken maken en op donderdag pas eens beginnen met alle rekentaken, net wat je zelf handig vond, als het vrijdag maar allemaal af was. Een verschil met een Daltonschool is dat wij wel in ons eigen klaslokaal moesten blijven.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een goed gesprek TO! Ik geef ze helemaal gelijk. Even kijken dan, einde van het jaar. Succes
Alle reacties Link kopieren
NYC, bedankt en ik heb je jouw kritische posts zeker niet kwalijk genomen. Integendeel. Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat je een keuze voor een Vrije School weloverwogen moet maken. Voor iedere school uiteraard, maar een Vrije School behoeft zeker meer verdieping.
Alle reacties Link kopieren
@ Voldemort, goed idee, ga ik denk ik voortaan ook doen, vragen om een vervolggesprek.

@ Kleinekapitein: bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 11 september 2013 @ 16:15:

[...]





Ja, dat klopt. Ook de leerlingen zelf zullen (als het goed is) niet al te zeer merken hoe streng de leerkracht in de antroposofische leer is. Maar heb jij ooit van een andere school (dan een Vrije School) gehoord dat het kind zich bewust wordt van een binnen- en een buitenwereld of iets dergelijks? Het is echt specifiek een antroposofische gedachte en hoe leuk je dat wel of niet vindt, het blijft toch de grondslag van de Vrije Scholen. Ik denk wel dat je je enigszins in dergelijke filosofische gedachtegangen moet kunnen vinden als ouder.ja, dat ben ik met je eens
Alle reacties Link kopieren
Fijn dt het goed voelde jools. Ik ben wel nog steeds erg niuwsgierig naar de regio ;) kun je me anders een berichhe sturen?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt ontzettend goed dat ze meedenken over wanneer je dochter naar deze school te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tomatensoep schreef op 11 september 2013 @ 22:29:

Fijn dt het goed voelde jools. Ik ben wel nog steeds erg niuwsgierig naar de regio ;) kun je me anders een berichhe sturen?Oei. Ik had geen feestje gehad hoor
Alle reacties Link kopieren
Haha tomatensoep, ik begreep je vraag wel hoor

Het is regio Overijssel.

Je vroeg volgens mij ook nog of de vader van mijn dochter nog in beeld is. Dat is hij. Hij is ook niet blij met hoe het nu gaat op de huidige school van onze dochter en stond achter het idee om eens bij de VS te informeren voor een eventuele overplaatsing.

Hij laat dit soort zaken echter verder vooral aan mij over omdat hij in een andere plaats woont én daarnaast veel voor zijn werk in het buitenland zit.

Hierdoor mist hij bijv. ook vaak de 10-minutengesprekken e.d.

Hij vertrouwt op mijn oordeel daarin. En dat zal ik ook niet beschamen. We hebben allebei het beste voor onze dochter voor ogen.
Alle reacties Link kopieren
Paar jaartjes te laat maar toch...



Vrije School is een experiment. Er is slechts een heel klein aantal leerlingen die iets eraan heeft gehad. Dat baseer ik op het aantal mensen die ik persoonlijk ken dat de Universiteit in kon na de 12/13de klas. Wat grofweg 1/5 is van de scholieren.

Je kan de school helemaal doorlopen zonder goede cijfers te halen. Ze letten niet op wat je doet. Als jij je maar gedraagt en niet veel schooldagen mist, is het allemaal goed.



Pas vele jaren later kwam ik zelf erachter dat de opbouw van het leerprocess weinig logica in zich heeft gehad. Een aantal voorbeelden:

Een intensieve maandsessie wiskunde en daarna 11 maanden nauwelijks of niet terugkomen naar wat je geleerd hebt of naar wat er getoetst is.

Of een andere aanpak met betrekking tot de talen. Voor Frans/Engels/Duits/Nederlands zit je vanaf de 6de vele jaren dezelfde rijtje grammatica regels te blokken. Iedereen weet het al. Zelfs de moeilijk lerenden. En toch word er niets mee gedaan. En pas na de 11de klas beginnen ze voor het 'VMBO' hiervoor officieel te examineren. Dat is heel veel jaar gewoon weggegooid in verband tot de talen. Kon er niets beter gedaan worden in een paar jaar tijd? Wellicht eerder geëxamineerd? Of de kennis verder uitgebreid?

Het ergste van dit allemaal is dat je pas begint met leren na de 11de klas. Want dan hebben de cijfers nut. Heb je een slechte resultaat en ziet je toekomst er slecht uit? Nou dan vertellen je ze dat als je 16 bent. Wat veel te laat is voor de meesten.

De 20% die ik in het begin noemde. Die hebben de vaardigheden en het talent om een ongelooflijke hoeveelheid stof in een zeer korte tijd te begrijpen en te onthouden. En dat is wat er bij de Vrije School van je word verwacht. Ten minste als je het maximale uit je kind wilt halen.



Mijn advies is. Het is zelden te laat om je kind naar een normale school te sturen. Tenzij je dochter zeer intelligent/begaafd is. Zal de Vrije School weinig hulp bieden. Als we het ten minste hebben over leren.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op de Vrije School hebben we gewoon Cito's, leerwegbegeleiding, RT, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven