Streek- of misschien wel familiegebonden gebruiken en gerechten

23-05-2007 14:19 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voortbordurend op het topic "NL: één land, één taal"??" gestart op deze pijler door Revival leek het me leuk om eens te horen of de diverse regio's in Nederland nu ook hun echt specifieke streekgerechten hebben.



Als Limbo's hebben we natuurlijk de bekende Limburgse vlaai, maar ook frikandel- en friet speciaal niet met tomatenketchup maar met curry saus (bij voorkeur van 'de Hela').



En streekgebruiken? Natuurlijk carnaval, maar ook kermis een 'evenement' waar het hele dorp drie dagen voor op zijn gat ligt.



Laat eens horen - wat eten ze in jouw regio, wat doen ze dat de rest van het land (waarschijnlijk) niet doet...ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
OT: Nog een begrip uit onze regio: Van der Poel - ijs    (hoewel ik niet weet of dat overal zo bekend is als in hun thuisstad)


Jaaaaa!!!

Ik kom uit Almelo, en vroeger reden we gerust op zondag naar Hengelo om bij Van der Poel een toetje te halen ;)

En in Enschede zit ook een zaak. Daar heb ik ook nog een paar jaar gewoond.

Nu woon ik alweer bijna 2 jaar in Amsterdam en het enige wat ik mis is Mint-ijs van Van der Poel.

Damn, wat is dat geniaal!

Wij hebben hier gelukkig Häagen Dasz, dus dat verzacht de pijn wel een beetje :)



En met Pasen verkochten ze roomijs van Van der Poel in de supermarkt, heerlijk!



Beetje nostalgie hier, vooral met Ilse de Lange nu op 3FM ;)
Alle reacties Link kopieren




quote: websje reageerde



OT: Nog een begrip uit onze regio: Van der Poel - ijs    (hoewel ik niet weet of dat overal zo bekend is als in hun thuisstad) Jaaaaa!!!

Ik kom uit Almelo, en vroeger reden we gerust op zondag naar Hengelo om bij Van der Poel een toetje te halen ;)

En in Enschede zit ook een zaak. Daar heb ik ook nog een paar jaar gewoond.

Nu woon ik alweer bijna 2 jaar in Amsterdam en het enige wat ik mis is Mint-ijs heerlijk ja! hun yoghurtijs is ook super! van Van der Poel.

Damn, wat is dat geniaal!

Wij hebben hier gelukkig Häagen Dasz, dus dat verzacht de pijn wel een beetje :)



En met Pasen verkochten ze roomijs van Van der Poel in de supermarkt, heerlijk!



Beetje nostalgie hier, vooral met Ilse de Lange nu op 3FM ;)







Nou nog humkessoep maken en je midwinterhoorn uit het raam hangen en je bent thuis



Heb ook nergens anders zo'n drukte en zulke rijen bij een ijssalon meegemaakt. Bij ons was het altijd standaard bij het uit eten gaan: "wilt u de dessertkaart?" Neu, we gaan mooi naar van der Poel:D
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Fockingworst uit Utrecht. Even opbakken en dan op brood, mjam!
Fokking worst  echt..????? Geweldig.

In Brabant is en blijft roggebrood met zure zult een echte gouwe ouwe, ik kom het serieus nog wel eens tegen, op lunches, en bij div. feesten en partijen. Heeele goeie reden om niet te lang te blijven, overigens
Eierballen van cafetaria Succes in Groningen !
Alle reacties Link kopieren


quote: mayou reageerde



Fockingworst uit Utrecht. Even opbakken en dan op brood, mjam! Fokking worst  echt..????? Geweldig.

In Brabant is en blijft roggebrood met zure zult een echte gouwe ouwe, ik kom het serieus nog wel eens tegen, op lunches, en bij div. feesten en partijen. Heeele goeie reden om niet te lang te blijven, overigens 



Ja zo heet het echt :P
Alle reacties Link kopieren




Nou nog humkessoep maken en je midwinterhoorn uit het raam hangen en je bent thuis



Heb ook nergens anders zo'n drukte en zulke rijen bij een ijssalon meegemaakt. Bij ons was het altijd standaard bij het uit eten gaan: "wilt u de dessertkaart?" Neu, we gaan mooi naar van der Poel:D







Helaas, de midwinterhoorn ligt bij m'n moeder ;)



Kan natuurlijk wel even een paasvuurtje gaan stoken hier, het is immers pinksteren... :P



Joppiesaus is natuurlijk ook zoiets dat bij 'ons' vandaan komt... Is al eeuwenlang in de twentsche snackbarren te verkrijgen, en pas later bij de landelijke supermarkten!



En Bolletje, ook zoiets om trots op te zijn :P
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren




quote: websje reageerde



OT: Nog een begrip uit onze regio: Van der Poel - ijs    (hoewel ik niet weet of dat overal zo bekend is als in hun thuisstad) Jaaaaa!!!

Ik kom uit Almelo, en vroeger reden we gerust op zondag naar Hengelo om bij Van der Poel een toetje te halen ;)

En in Enschede zit ook een zaak. Daar heb ik ook nog een paar jaar gewoond.

Nu woon ik alweer bijna 2 jaar in Amsterdam en het enige wat ik mis is Mint-ijs van Van der Poel.

Damn, wat is dat geniaal!

Wij hebben hier gelukkig Häagen Dasz, dus dat verzacht de pijn wel een beetje :)



En met Pasen verkochten ze roomijs van Van der Poel in de supermarkt, heerlijk!



Beetje nostalgie hier, vooral met Ilse de Lange nu op 3FM ;)



Ja, Van Der Poel in mijn Enschede! :D
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Yasmijn, mocht je één dezer dagen nog tijd hebben?
Ik zal het even met mijn moeder bespreken, hoe het echt precies moet, en dat is zaaaalig!!!
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
O Thee heeft het er al neergezet! :D
Alles komt goed, alleen de rest niet
Zuss, ben jij niet in de war met Kruutmoes? Dat is zurig en ook met brokken

Echt, zoiets smerigs heb je nog nooit gegeten........! En ook typisch Twents.
Alle reacties Link kopieren
O Thee heeft het er al neergezet! :D
Jep, en de pan staat op het vuur!



@Agent: Hoe konden we bolletje vergeten:)



Kruutmoes:o;(
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Een kluutje jus in de stamppot... kuiltje dus..



En familiegebruik: shoarmavlees in de zuurkoolstamppot..

Paps hield niet van dat extreem zure, en met dat shoarmavlees neutraliseer je dat een beetje..
Alle reacties Link kopieren
Yasmijn, ik wilde je nog even bedanken!

De smaak was precies zoals ik me herinnerde. Hij leek een beetje 'slap' en minder dik dan ik dacht, maar vandaag (dag 2) was hij perfect
Dat zeg ik....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven