Onbehandeld teak wordt rood/oranje door parketlak: tips?

25-08-2015 22:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeieavond!



we hebben een teakhouten salontafel gekocht via mp die onbehandeld is. Nu wou ik deze graag beschermen tegen kringen etc en ook even opknappen omdat er veel kringen/vlekken etc op zaten. Dus vandaag gezellig de hele tafel geschuurd en na veel gegoogle dacht ik dat parketlak mat van gl*ts*a een goede oplossing voor ons zou zijn omdat het de kleur zou behouden, de tafel mooi mat blijft en toch beschermd is tegen vlekken. Na het schuren had de tafel een prachtige licht bruine kleur, vond het echt geweldig. Totdat ik de parketlak erop zetten en de tafel oranje/rood kleurde. Had gehoopt dat dit weg zou trekken naarmate de parketlak opdroogde (had van te voren getest met water en dit droogde wel weer op naar kleur na schuren) maar helaas...een sneek peak in de garage laat een oranje/rode gloed teak tafel zien. Op internet zie ik de meest prachtige teak tafels en die hebben die rode gloed niet. Wie kan me helpen aan een manier om die rode gloed weg te halen? Ik zoek niet de grijze kleur die je krijgt als je teak hout in de buitenlucht laat staan, maar echt dat mooie lichtbruine (bijv: http://www.puurteak.nl/in ... on=article&aid=93&lang=NL). Weet iemand hoe ik dat kan krijgen? als ik hem schuur ziet hij zo uit maar ik wil hem graag beschermen tegen vlekken (maar met de parketlak wordt hij weer rood). Alvast bedankt voor e hulp!!!
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me veel werk om die parketlak weer weg te schuren.



Misschien houtzeep http://www.politoeren.com/contents/nl/d ... tzeep.html
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
@Irene35: sorry te voorbarig gevraagd Ik heb inmiddels al mijn vragen en antwoorden uitgegoogled



@retrostar, daar ben ik ook bang voor maar ik ga het toch maar eens proberen dank je wel voor je tip! Ga eerst schuren een kans geven
Alle reacties Link kopieren
quote:ikwaseral schreef op 26 augustus 2015 @ 10:16:

[...]





Hoi Meidag dank je wel voor je tip! ik ga denk ik eerst eens (weer ) afschuren en dan kijken hoe het in ons huishouden met de groene zeep gaat... Mocht dat toch te weinig zijn ga ik met beits aan de slag. Jij zegt ook al dat je teak niet mag lakken, jammer dat er zoveel verschillende tips te vinden zijn via google (waardoor de parketlak) had ik me de moeite kunnen besparen...maar ja, het is goed weer dus poging 2 Succes, ik hoop dat je de lak er nog goed vanaf krijgt. Dat van die groene zeep had ik ook eens gehoord, zelf nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-05-2017 15:43
Reden: Spam
99.53% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven