Wat te doen met bejaard paard?

18-08-2015 10:50 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een kwestie waar ik al nachten van wakker lig.



Sinds mijn jeugd heb ik een paard waar ik erg aan gehecht ben. alleen is mijn situatie de afgelopen 3 jaar veranderd waardoor ik steeds moelijker voor hem kan zorgen. het stalgeld van de stal waar hij stond kon ik niet meer betalen en ik kon hem via een kennis goedkoop plaatsen. helaas heeft zij de huur opgezged.



ik heb altijd goed voor hem gezorg, hoefijzers, medicatie. nooit een probleem geweest. paard ging altijd voor. Nu ben ik door omstandigheden met geld in een maandinkomen onder bijstandsnivo gekomen, ongeveer 800 euro per maand. het paard kost mij 150 euro plus eens in de zes weken nieuw beslag ed.



een nieuwe plek gaat meer kosten, om en nabij de 250 euro en ik kan dit niet meer ophoesten.



het paard is 27 jaar oud en niet meer te verkopen, ja misschien met mooie praatjes van mensen die hem een fijn thuis gaan bieden en helemaal fantastisch lijken te zijn maar die er dan toch dingen mee gaan doen die niet meer kunnen.



ik denk erover om hem in te slapen, maar ik heb het hier moeilijk mee.



wat zouden jullie doen?



ik ben al weken bezig met zoeken naar iets betaalbaars, maar kom er niet uit



ik weet wel dat je een dier voor he tleven neemt, maar wat als je er niet meer voor kunt zorgen? kan je dan beter ervroor kiezen om het te laten gaan? ik wil ook geen slechte baas worden omdat ik geen goede verzorging kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet thuis in de paardenwereld en ik moet zeggen dat het mij ook verbaast dat het niet zoals met huisdieren is. Zodra een paard is afgeserveerd, wordt hij vaak ook echt afgeserveerd dus.



Ik vraag me wel af of die mensen die tegen de slacht en euthanasie zijn, of die 's avonds ook een stukje vlees op hun bord hebben liggen, of weleens een lekker plakje vlees tussen de boterhammen doen. Die koeien/varkens/kippen waren natuurlijk ook nog gewoon jong en gezond. Zijn jullie daar dan ook op tegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 23:11:

[...]





Oké...

Maar punt is een beetje dat er in de eerste posts ook helemaal niet gesproken werd over gezondheid.

Het ging puur over het niet meer kunnen opbrengen van de kosten, niet over kwaaltjes en gezondheid.

En dan na veel commentaar e.d. komen er steeds dingen bij. Zowel qua kosten als qua gezondheid (ja, maar hij heeft dit.... En dat.......).

Dat geeft me gewoon een beetje een raar gevoel.Dat kun je toch wel op je vingers natellen als het om 'n hoogbejaard sportpaard van 27 gaat? Die beestjes zijn veel delicater dan een oerdegelijke Shetlandpony die af en toe 'n rondje door de wei heeft moeten lopen met 'n kleuter op z'n rug.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 21 augustus 2015 @ 01:34:

Ik ben niet thuis in de paardenwereld en ik moet zeggen dat het mij ook verbaast dat het niet zoals met huisdieren is. Zodra een paard is afgeserveerd, wordt hij vaak ook echt afgeserveerd dus.



Ik vraag me wel af of die mensen die tegen de slacht en euthanasie zijn, of die 's avonds ook een stukje vlees op hun bord hebben liggen, of weleens een lekker plakje vlees tussen de boterhammen doen. Die koeien/varkens/kippen waren natuurlijk ook nog gewoon jong en gezond. Zijn jullie daar dan ook op tegen?.



Veel mensen hebben geen moeite met het eten van kippen,varkens en koeien.

Maar wel met lammeren en paarden of veulens.



Een nichtje van mij,is ook een paarden gek .

Oom Cijfer, ik eet geen paardenvlees.

ooh opa gaat U frikandellen in de friteuse doen, doet u mij ook maar 1.

En ik zie opa frikandellen pakken van Mora.....

Was nog in de tijd dat Mora 10 % paardenvlees,in de frikandellen deed.



Nu worden voor snacks in de consumentenverpakkingen, nog zeldzaam paardenvlees gebruikt .

Maar wel in de produkten voor de horeca.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind paardenvlees juist minder zielig, want de meeste paarden hebben tenminste een jarenlang goed leven gehad voor ze naar de slacht gaan i.t.t. runderen of varkens, die opgehokt staan tot ze vet genoeg zijn voor de slacht.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind paardenvlees eten in principe ook niet zieliger. Maar heel hypocriet eet ik 't zelf niet, althans niet bewust ik heb wel frikandellen gegeten. Gewoon door 't gevoel dat ik erbij heb.

Sowieso is paardenvlees van een sportpark vrijwel niet te eten.

Een sportpaard heeft zeer vaak te maken met kwaaltjes als deze ouder wordt. De medicijnen die aan paarden gegeven worden zijn vrij heftig en ik zou daar niets van binnen willen krijgen.

Paardenvlees is echt niet zo'n "schoon" vlees.



Maarja daar gaat 't hier überhaupt niet om. T.O. Laat 't paard door de dierenarts inslapen.



Ik heb mijn oude paard jaren geleden ook in laten slapen omdat ik dat een fijner idee vond dan slachten. Nu er meer bekend is over de wijze van slachten t.o.v in laten slapen weet ik niet wat ik zou doen. Ik zou wel 't kadaver af laten voeren en niet voor consumptie beschikbaar stellen. Maar dat is mijn sentimentele inslag.



Ik vond 't vreselijk om mijn paard in te laten slapen, dat vond ik ook bij mijn hond, twee katten en mijn konijn. Het is 't grootste nadeel van dieren hebben. Jij overleefd ze, meestal dan, en zal op een gegeven moment moeten beslissen.

Die beslissing is altijd zwaar maar een dier laten lijden is, in mijn ogen, altijd zwaarder.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:glitter@spice66 schreef op 20 augustus 2015 @ 23:35:

Mijn toekomstbeeld zou ik veel fijner vinden als ik wist dat iemand mij dat spuitje inderdaad zou geven als ik zelf wilsonbekwaam ben geworden. Liever zou ik zelf een spuitje zetten als ik denk dat het tijd is om te gaan. De wereld is al overvol, de medische kosten rijzen de pan uit Waarom al kwijlend negentig worden.Wil ik niet, dat weet ik zeker.

Ik ook



Maar ik zal óok artrose krijgen, en pijntjes en fysiek beperkter worden. Want ouderdom komt met gebreken. Gelukkig gaat het geleidelijk aan. Kun je vast een beetje wennen.

En ik denk wel dat ik dat zal kunnen handelen. Verder is het voor iedereen verschillend en iedereen heeft een verschillend incasseringsvermogen. dat geldt ook voor dieren. Daarom ben ik het niet mee eens dat een paard dat kreupel is per definitie afgemaakt moet worden. Het ene paard kan er mee leven, het andere niet. Je moet je paard goed kennen om dit te kunnen beoordelen. Vanaf het scherm kan dit niet.



Daarnaast zijn er ook voor paarden pijnstillers.



Maar goed, dat is in dit topic allemaal niet relevant. Ik denk dat de ts een hele humane beslissing zal nemen
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 21 augustus 2015 @ 00:55:

[...]





Jaja. En bij al die mensen zonder bovengemiddeld salaris weten we hoe het gemiddeld eindigt met hun paarden.Dat is verschillend. Velen houden hun paard, ook al staat het in pensionstalling. Zo ken ik er genoeg. Maar er zijn er ook bij die het dier verkopen. Ik vind dat zelf niks. Ik vind verkopen eigenlijk nog erger dan naar de slager.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 21 augustus 2015 @ 00:55:

[...]





Jaja. En bij al die mensen zonder bovengemiddeld salaris weten we hoe het gemiddeld eindigt met hun paarden.Ja, die hebben een heel goed verzorgd en lang leven voordat ze naar de slacht gaan of ingeslapen worden. Stuk beter dan dat varken dat jij op je bord legt vanavond...
quote:Gatti schreef op 20 augustus 2015 @ 20:36:

Mocht ik bejaard zijn, zonder tanden in mijn mond, moeilijk lopend door de artrose, enigszins seniel waarschijnlijk (verlatingsangst) qdan hoop dat iemand mij een spuitje zou geven ipv maar door te modderen.[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-08-2015 19:06
Reden: Ongepast
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]





Ik heb inderdaad via de donorregistratie aangegeven dat mijn lichaam na mijn dood beschikbaar is voor transplantaties en de wetenschap, dus waarschijnlijk heb je gelijk.

Wat goed dat jij dat wist.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-08-2015 19:07
Reden: Quote verwijderd
% gewijzigd
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
[...]



:-) Jeetje wat een rare reactie en redenatie. Jij bent best wel een hysterische trut, ofnie? Wist je dat sla het ook voelt als het geplukt wordt?



Zoals ik het lees wil/overweegt TO humaan en rustig haar oude paard in te laten slapen, haar beweegredenen zijn zeer gerechtvaardigd hiertoe.



Er is in geen enkel bericht ter sprake gekomen dat het paard geslacht wordt. Daarbij is het slachten van paarden hier in Nederland een heel integere en respectvolle gebeurtenis. Ik ken geen paardenslager die niet van paarden houdt.



En nee, dieren hebben geen keuze. Die maken wij voor ze. Dan moet je ver terug naar de basis, naar het moment dat wij dieren gingen domesticeren. Als dierenliefhebber vind ik het een geschenk dat ik hen niet hoe te laten lijden.



Ik heb als dierenvriend vaak meegemaakt dat ik een dier moest laten inslapen, en het is altijd rustig en respectvol gegaan. Die keuze maak je uit liefde en niet omdat je het dier dood wil hebben, maar meer lijden wil besparen.



Mijn hondje had een tumor in zijn lever en mild, beestje was 11 jaar. Na een heel zware operatie zou hij nog een half jaar mee. Maar ik heb hem laten gaan, de pijn en het herstel van de operatie, een half jaar rekken en......... ¤ 1200,- armer.



Ben ik nu een monster?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-08-2015 19:08
Reden: Quote verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:TheJoker schreef op 22 augustus 2015 @ 13:56:

[...]





Mijn hondje had een tumor in zijn lever en mild, beestje was 11 jaar. Na een heel zware operatie zou hij nog een half jaar mee. Maar ik heb hem laten gaan, de pijn en het herstel van de operatie, een half jaar rekken en......... ¤ 1200,- armer.



Ben ik nu een monster?Ik zou dezelfde keuze hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:TheJoker schreef op 22 augustus 2015 @ 13:56:

[...]





:-) Jeetje wat een rare reactie en redenatie. Jij bent best wel een hysterische trut, ofnie? Wist je dat sla het ook voelt als het geplukt wordt?



Precies die woorden heb ik hier ook al geuit.

Daarom heb ik van het forum een officiële waarschuwing gekregen. Ik gebruik deze woorden niet snel, maar ik vind het eigenlijk absurd dat Milena geen waarschuwing krijgt met haar misselijke insinuaties, zinnen uit het verband trekken, en walgelijke en onredelijke beschuldigingen.
Hi TO hoe staat het er nu voor?
Alle reacties Link kopieren
Marktplaats; bv

Weiland th ¤ 50

Tot 4 paarden

Water

Valburg bij Arnhem

Th vr jaren

3 mnd borg

Bv 1000m2 ¤ 50 pm

Groter mogelijk (kleiner wellicht ook)

Opfok weidegang stalling toebeh

Misschien te ver en voor TO te laat of niet de oplossing maar wellicht interessant voor andere paardenliefhebbers met ook minder te besteden. Slechts ¤50 dus. Zie er ook 1 van ¤85 etc.

Als het met contract is dat het paard van jezelf blijft is dat misschien wat.



Enne @ Gatti ; ik ben niet oud, bekken instabiliteit ik loop geregeld als Lucille, heb (niet daardoor) straatvrees, heb daardoor een slecht gebit, ik heb enorme verlatingsangst en nog wat makke, serieus, maar leidt een m.i. zeer waardevol en gelukkig leven, mag toch hopen dat niemand mij een spuitje wil geven...



En daarmee bedoel ik niet dat TO dat niet moet doen dat weet zij alleen 't beste hoe haar paard zich voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ben ook wel benieuwd hoe het is verlopen met TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:unuance schreef op 12 september 2015 @ 21:16:

Marktplaats; bv

Weiland th ¤ 50

Tot 4 paarden

Water

Valburg bij Arnhem

Th vr jaren

3 mnd borg

Bv 1000m2 ¤ 50 pm

Groter mogelijk (kleiner wellicht ook)

Opfok weidegang stalling toebeh

Misschien te ver en voor TO te laat of niet de oplossing maar wellicht interessant voor andere paardenliefhebbers met ook minder te besteden. Slechts ¤50 dus. Zie er ook 1 van ¤85 etc.

Als het met contract is dat het paard van jezelf blijft is dat misschien wat.



Enne @ Gatti ; ik ben niet oud, bekken instabiliteit ik loop geregeld als Lucille, heb (niet daardoor) straatvrees, heb daardoor een slecht gebit, ik heb enorme verlatingsangst en nog wat makke, serieus, maar leidt een m.i. zeer waardevol en gelukkig leven, mag toch hopen dat niemand mij een spuitje wil geven...



En daarmee bedoel ik niet dat TO dat niet moet doen dat weet zij alleen 't beste hoe haar paard zich voelt.

Is geen optie. Daar kom je er niet mee. Goed terug lezen. Paard moet medicatie en hoefbeslag. Ze is veel en veel meer al kwijt.



Ik denk dat ze het paard heeft laten euthanaseren. Ik hoop dat ze er vrede mee heeft. het zal niet goed voelen voor haar maar het is het beste wat ze kon doen gezien de omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
TO, hoe heb je het opgelost? Ik voel me achteraf een beetje schuldig dat ik zo hard voor je ben geweest. Er zijn altijd omstandigheden waar je je niet op kunt voorbereiden en ik denk dat ik daar in mijn reacties te weinig rekening mee heb gehouden. In de perfecte wereld moet je overal op voorbereid zijn, maar de realiteit is helaas niet altijd zo. Ik hoop dat je een goede oplossing gevonden hebt, waar jij vrede mee hebt, TO!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven