Onze kat schuurt zijn kont over de grond.

27-08-2015 12:50 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie allemaal vast wel, een hond die in zittende houding zijn kont over de grond sleept.



Jep onze kat doet dat. Hij is ontwormd. Met ontwormingsmiddel van de DA. En heb geregeld even gekeken, naar zijn kont en in de ontlasting geen wormen te zien.



Als hij ontlasting heeft gedaan. Gaat hij altijd schuren op het pakket. En ja er zitten geregeld rem-sporen op het pakket.

Hij gebruikt als enigste de kattenbak.

Onze andere kat heeft er geen last van.



Ze komen behalve op ons dakterras niet buiten. Hij doet het schuren het liefst ook op een ruwe ondergrond, de bestrating die op het dakterras ligt.



Hij is een ragdoll dus langharig.



Iemand ervaring? Wat kan ik hier tegen doen?
Misschien zijn z'n anaalklieren verstopt of ontstoken? Daar kan de dierenarts wat aan doen...
Volgens mij hoort een kattenkont schoon te zijn na het poepen. Dat hij remsporen maakt betekent dat er nog wat aanhangt als hij klaar is. Mijn kat heeft dat soms ook. Als ik het zie veeg ik z'n kont even af. Oorzaak hier is meestal verstopping, oplossing is meer laten drinken, door bijvoorbeeld een scheut water bij z'n brokjes te doen.
Alle reacties Link kopieren
Laat 'm wat gras eten, misschien zit er een haarbal dwars. Die spugen ze namelijk niet voor niets meestal uit.
Alle reacties Link kopieren
Ga even langs de dierenarts, die kan kijken of er iets is met de anaalklieren (verstopt, ontstoken). Als je echt remsporen krijgt van de kat lijkt het me dat hij de ontlasting er niet goed/helemaal uit krijgt en kan me goed voorstellen dat dat niet prettig is voor een kat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat doet dat ook, met name wanneer zijn ontlasting wat zachter is. Bij hem is het puur om de achtergebleven ontlasting weg te krijgen. Ik heb ook nogal een haarbal van een kat (Britse Korthaar), dus er blijft weleens wat hangen. We maken zijn achterste soms schoon met een washandje en kattenshampoo en knippen de haren daar regelmatig weg, dat helpt.



Nog een toevoeging, mijn kat heeft idd zoals Lechatrose zegt, last van zijn darmen (verstopping) en krijgt daarvoor dagelijks laxatract. Vandaar dat zijn ontlasting vaak zachter is. Mijn andere kat schuurt nooit, bij hem is het altijd schoon.
Alle reacties Link kopieren
Zal de dierenarts dan even bellen voor een afspraak.



We hebben binnenkort een verjaardag. En het zal fijn zijn dat ik niet eerst het huis op remsporen hoef te checken. Of dat we gezellig zitten en meneer besluit even lekker voor de visite aan zijn aars te krabben.



Onze andere kat gaat tijdens de verjaardagen altijd even uit logeren vanwege zijn gore gewoonte. Zucht hoop dat het niet zover met de andere komt.
http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_anaalklieren.php
Sleetje rijden noemen ze dat

Een van mijn katten doet dat ook wel eens, maar die heeft gelukkig altijd een schone bips. Heb het wel eens aan de dierenarts gevraagd en die gaf aan dat er drie redenen kunnen zijn:

1. Ontlasting die is blijven hangen weg krijgen

2. Problemen met de anaalklieren

3. Omdat katten nu eenmaal af en toe iets onbegrijpelijks doen zonder enige aanleiding



Problemen met de anaalklieren is erg vervelend voor het beestje, dus dat moet goed nagekeken worden. Aangezien er bij mijn kat niets te vinden was accepteer ik maar gewoon dat hij af en toe voorbij glijdt. Hopelijk is er bij jouw kat ook niets aan de hand.
quote:HollyJ schreef op 27 augustus 2015 @ 13:05:

We hebben binnenkort een verjaardag. En het zal fijn zijn dat ik niet eerst het huis op remsporen hoef te checken. Of dat we gezellig zitten en meneer besluit even lekker voor de visite aan zijn aars te krabben.



Onze andere kat gaat tijdens de verjaardagen altijd even uit logeren vanwege zijn gore gewoonte. Zucht hoop dat het niet zover met de andere komt.Waarom ben je aan dieren begonnen? Het zijn dieren, die vertonen nu eenmaal dierlijk gedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZaraZara100 schreef op 27 augustus 2015 @ 14:04:

[...]





Waarom ben je aan dieren begonnen? Het zijn dieren, die vertonen nu eenmaal dierlijk gedrag.Wat een bijzondere reactie. Het sleetje rijdend door de woonkamer met een poepspoor achterlatend vind jij leuk als je visite hebt?
Niet leuk, maar het hoort bij het hebben van huisdieren. Ze kunnen overal en altijd braken, plots midden in de kamer plassen, aan het kruis van je moeder (blijven) ruiken, of een haal (aan de bank) geven. Zo gaat dat nu eenmaal. Dieren dus dierengedrag.

Ik heb het hier niet over katten/honden die agressief zijn, met bezoek over de vloer.



Een kat 'dus maar uit logeren laten gaan' voor een verjaardag vind ik evenmin dieronvriendelijk. Zeker als ze het niet gewend zijn. Hun huis is hun basis, hun rust, hun alles. Een kat moet je nooit onnodig verkassen. Vinden ze vaak hell.
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar zit me hier rot te lachen om de zin: sleetje rijden ,zie het gewoon letterlijk voor me



Maar vervelend voor de kat idd, en onsmakelijk om te zien.

Mijn kat doet dat ook heel soms als ze last heeft van harde ontlasting wat niet los wil laten uit haar bips.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat deed het ook geregeld.

Had echt last van zijn anaalklieren. Kon echt wel iedere maand naar de dierenarts. Gelukkig is een goede vriend dierenarts anders was het vrij prijzig geworden.

Uiteindelijk zijn de anaalklieren operatief verwijderd hij had er te veel last van.



En ach hij komt nog wel eens voorbij glijden. Dan lachen we er gewoon om.

En poepsporen vind ik ook wel eens naast de kattenbak. Is een risico van huisdieren nemen.



Wel toevallig mijn kat is ook een ragdoll. Misschien dat het aan het ras ligt?
Alle reacties Link kopieren
quote:ZaraZara100 schreef op 27 augustus 2015 @ 15:08:





Een kat 'dus maar uit logeren laten gaan' voor een verjaardag vind ik evenmin dieronvriendelijk. Zeker als ze het niet gewend zijn. Hun huis is hun basis, hun rust, hun alles. Een kat moet je nooit onnodig verkassen. Vinden ze vaak hell.

Nou fijn dat je het evenmin dieronvriendelijk vindt. Ik vind het namelijk ook overdreven om dat dieronvriendelijk te noemen.

En kennelijk is de kat van TO dat gewend, dus he, waar hebben we het helemaal over?
quote:smartie90 schreef op 27 augustus 2015 @ 13:31:

Sleetje rijden noemen ze dat

Een van mijn katten doet dat ook wel eens, maar die heeft gelukkig altijd een schone bips. Heb het wel eens aan de dierenarts gevraagd en die gaf aan dat er drie redenen kunnen zijn:

1. Ontlasting die is blijven hangen weg krijgen

2. Problemen met de anaalklieren

3. Omdat katten nu eenmaal af en toe iets onbegrijpelijks doen zonder enige aanleiding



Problemen met de anaalklieren is erg vervelend voor het beestje, dus dat moet goed nagekeken worden. Aangezien er bij mijn kat niets te vinden was accepteer ik maar gewoon dat hij af en toe voorbij glijdt. Hopelijk is er bij jouw kat ook niets aan de hand.

Sorry maar



En TO, goed dat je er even mee naar de dierenarts gaat om 2 uit te sluiten.



Onze kat heeft het ook wel eens gepresteerd om de hele kamer onder te barfen terwijl we visite habben. Bleek een allergische reactie te zijn op zijn voer. Ach ja, over een aantal jaar zitten wij tussen de barfende neefjes en nichtjes. Wij hebben een barfende kat.
Alle reacties Link kopieren
Wat is barfen? Klinkt wel grappig.



We zijn bij de dierenarts geweest;

Ontstoken anaalklier. Heb veel gore dingen gezien. Maar nog nooit een anaalklier die werd uitgeknepen. Gadverdamme. Staat echt op mijn netvlies gebrand.



Kat kan er altijd zo'n heerlijk drama van maken. Hij is boos en zit achter de bank.
Alle reacties Link kopieren
Verder was de kat helemaal gezond.

Schijnt vaker voor de komen voornamelijk bij langharige rassen dat er wat ontlasting blijft zitten. Wat ze dan heerlijk aan de vloer afvegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net je topic over je "op de wc poepende" kat gelezen.

Je katten hebben humor.
Alle reacties Link kopieren
quote:HollyJ schreef op 28 augustus 2015 @ 17:05:





Kat kan er altijd zo'n heerlijk drama van maken. Hij is boos en zit achter de bank.
Alle reacties Link kopieren
quote:HollyJ schreef op 28 augustus 2015 @ 17:07:

Verder was de kat helemaal gezond.

Schijnt vaker voor de komen voornamelijk bij langharige rassen dat er wat ontlasting blijft zitten. Wat ze dan heerlijk aan de vloer afvegen.

Ik vind bij de hond de geur vele malen erger dan het beeld



En troost je, mijn hond kijkt me een week niet aan als ik bij de DA ben geweest voor zijn anaalklieren
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Mijn kat vliegt me nog een week lang zo nu en dan sneaky naar m'n enkels als hij bij de dierenarts is geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven