Vraag over leidsters kdv

28-08-2015 15:50 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje over mijn kdv.

Mijn peuter gaat twee dagen per week. In die twee dagen heeft peuter 5 leidsters. Allebei 2 vaste leidsters op een dag en 1 leidster gaat eerder weg 1 dag en dan komt er voor een paar uur een steeds wisselende leidster terug.



Ik vind zelf 5 leidsters (en zelfs 4) best heel veel in 2 dagen.



We merken dat de overdracht op de dag van 3 ook niet echt denderend is.

Peuter heeft het reuze naar zin, leidsters zijn welwillend en lief(min een draak van een vervangster maar die zien we bijna nooit).

Waarom dan toch mijn bedenkingen? Tsja ik ben zwanger en hormonaal en de baby komt in dezelfde groep en ik ben geloof ik nu al overbezorgd :-), of niet?
Nee, dit zou ik ook niks vinden.



Je kunt best een gesprek aangaan hoe zij dit zien: is dit tijdelijk en zo ja hoe lang?
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je bang voor?
...
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 28 augustus 2015 @ 15:53:

Nee, dit zou ik ook niks vinden.



Je kunt best een gesprek aangaan hoe zij dit zien: is dit tijdelijk en zo ja hoe lang?



Maar is dit echt iets wat niet vaak voorkomt in jouw beleving, heb ik een poot om op te staan of moet ik het puur aandragen als: ik vind dit niet prettig.

Eerste jaar op kdv was dit overigens niet zo. Volgens mij heeft het te maken met de terugloop van kids op de groepen.
Alle reacties Link kopieren
Je kind heeft er zo te lezen 0 problemen mee, waarom jij dan wel? Ik denk dat een kind lekker flexibel wordt van meerdere leidsters. Ik snap het probleem dus niet zo goed.
...
Alle reacties Link kopieren
Het is wel veel maar kan gebeuren.

Toen ik op het kdv werkte kwam het ook voor.

1 leidster van 7.00-13.00. 1 van 13.00-18.00.

En 1 de hele dag van 7.30-17.30.

Even als voorbeeld.

Dat zijn er dan dus ook al 3 op een dag.



Zijn het wel steeds dezelfde 5? Of echt steeds wisselingen? Want dat zou ik ook minder vinden.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4.0 schreef op 28 augustus 2015 @ 15:53:

Waar ben je bang voor?



Bij de baby: onrust, moeilijk wennen. Best veel 5 andere mensen in leven van baby rond vier maanden oud.

Voor peuter geldt dit ook, maar ik vind peuter al wat meer in het leven staan.
Vreemd dat ze geen vaste medewerkster hebben die de eerder vertrekkende leidster vervangt. Maar ik snap je bezorgdheid wel, alle leidsters bij ons KDV zijn allemaal hardwerkende, lieve dames, maar ik heb voor 1 leidster een enorme voorkeur en zij is ook mijn aanspreekpunt. Ze wordt wel altijd ondersteund door dames die haar prima kunnen vervangen als het nodig is. Maar goed, ik ben ook weer zwanger dus wie weet zitten we met zijn tweetjes hormonaal te wezen.



Is het misschien een idee om de eigenaresse te vragen naar het hoe en waarom voor die wisselende medewerksters?
Valt nog best mee, zolang het maar dezelfde meiden zijn. Dan leert hij ze wel allemaal kennen. Zolang dat niet nóg weer gaat wisselen, leren ze vrij snel de routine. Mijn dochter moest zelfs naar 2 verschillende locaties, omdat er voor 1 dag te weinig animo was. Dát vond ik op den duur te lang duren en te ver gaan dus heb ik haar eraf gehaald en naar een locatie gebracht waar ze beide dagen heen kon. Als ouder heb je vrij weinig te vertellen hierin helaas. Zolang je kind het maar goed doet en er geen last van heeft dunkt mij.

Vaak zijn het wel dezelfde kindjes en daar hebben ze dan meer mee, dus ik denk wel dat dat goed komt.
Ik vond het ook niets. Op de basisschool kreeg mijn zoon in 1 jaar tijd 5 keer een andere leerkracht.

Vond ik ook helemaal niets (ook al waren ze allemaal aardig hoor).

Mijn zoon heeft er helemaal geen probleem van gemaakt, dus ik ook niet.

Maar er waren ook kinderen die er wel moeite mee hadden, en dan wordt het

weer een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de wet mogen kindjes 3 verschillende vaste leidsters hebben. je kan vragen welke 3 dat zijn. In principe moet er als jouw kind er is. Altijd 1 van de drie zijn. 5 is dus echt teveel en gewoon verboden.
Alle reacties Link kopieren
quote:kersopdetaart schreef op 28 augustus 2015 @ 15:57:

[...]





Bij de baby: onrust, moeilijk wennen. Best veel 5 andere mensen in leven van baby rond vier maanden oud.

Voor peuter geldt dit ook, maar ik vind peuter al wat meer in het leven staan.

Tja..



Je bent nu nog zwanger en kindje gaat pas naar het kdv als het 4 maanden is. Er kan wel van alles verandert zijn in die tijd. Vind je het echt helemaal niks dan is een gastouder een beter plan denk ik zo.
...
Maar ligt dat niet gewoon aan de werktijden? Ons kdv is van 7:30 tot 19:00 open. Ik verwacht niet dat die leidsters allemaal dagen van 12 uur maken; er is dus altijd een late en een vroege dienst die deels overlapt. Zelf zie ik het probleem niet en dochter vindt het allemaal best.
ik snsp het niet helemaal. Zijn die 2 vaste leidsters op beide dagen wel dezelfde? Of niet? Want als hij op de ene dag 2 leidsters heeft en op de andere dag 2 andere leidsters en dan nog een continu wisselende, dan kom je toch op meer dan 5 uit? Aangezien die wisselende continu wisseld.



Maar goed, ik vind het niet heel vreemd. Hier was het ook zo ongeveer. Ze had op de ene dag 2 leidsters de andere dag 1 van die 2 en een andere. En dan nog regelmatig stagiaires enzo erbij en toen ze 3 werd is ze gewisseld van groep dus weer andere leidsters. En in de vakantie wisseld het ook nogal eens ocm vakanties van de leidsters. Dochter heeft er geen last van en als je kind dat ook niet heeft, zie ik het probleem eigenlijk niet. En de baby straks, daar zou ik eerst eens bij kijken hoe het gaat. Wie weet past die zich net zo makkelijk aan
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-2010 schreef op 28 augustus 2015 @ 16:03:

Volgens de wet mogen kindjes 3 verschillende vaste leidsters hebben. je kan vragen welke 3 dat zijn. In principe moet er als jouw kind er is. Altijd 1 van de drie zijn. 5 is dus echt teveel en gewoon verboden.



3 vaste hadden wij ook op de groep. Ik en dus nog twee collega's. Maar af en toe viel er wel iemand anders in.

Dus heb je al meer dan 3 leidsters, maar wel 3 vaste.



Deze wet ken ik trouwens niet.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nog maar 2 dagen er zijn kindjes die ik maar 1 dag zie. Ook kindjes die ik toevallig 2 dagen zie.

Wij draaien de groep met 3 man dus dat is natuurlijk minder dan bij jou maar er zijn wel invalkrachten.



Bedoel je 2 vaste leidsters op 1 dag of maar 2 vaste leidsters in totaal waar de andere 3 van wisselen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontjes zaten in een groep waar 5 dagen dezelfde 2 meiden voor stonden, heel fijn.

Misschien is het een optie dat jij een dag op je werk wisselt, zodat ze iig die twee dagen dezelfde 2 vaste leidsters hebben?
Alle reacties Link kopieren
Het is belangrijk voor baby's dat ze zich veilig kunnen hechten aan hun verzorgers. Dat kan maar met een beperkt aantal. Naast vader en moeder is er niet zoveel ruimte meer over.



5 verschillende leidsters zou ik dus echt te veel vinden.



Die fase duurt tot een jaar of 2.



Voor een kind van 3 kan het dus wel vervelend zijn omdat ze zich fijner voelt bij steeds dezelfde leidster maar voor en baby kan het echt schadelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 28 augustus 2015 @ 16:07:

[...]





3 vaste hadden wij ook op de groep. Ik en dus nog twee collega's. Maar af en toe viel er wel iemand anders in.

Dus heb je al meer dan 3 leidsters, maar wel 3 vaste.



Deze wet ken ik trouwens niet.Artikel 5 lid 3 regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen 2012
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn het allemaal parttimers? Mijn zoontje gaat 1 dag in de week naar het kdv en heeft op die dag te maken met 3 verschillende leidsters. Zou hij 2 dagen gaan, dan is ook de kans aanwezig dat hij andere leidsters zou hebben. De meeste leidsters bij mijn zoontje op de groep zijn parttimers.
Alle reacties Link kopieren
we hebben dus 4 vaste leidsters.

Dag 1: leidster 1&2

Dag 2: leidster 3&4



Op dag 2 een dus altijd wisselende inval.



Dus 5 leidsters per week.



In principe heeft peuter dus wel vaste leidsters alleen zoveel in de week.

Of ik begrijp die wet niet helemaal?
Alle reacties Link kopieren
Hangt ervan af hoe ze werken. Hij mag 3 leidsters hebben. Dus 1 van die drie moet aanwezig zijn. Als nr 1 word afgewisseld door nr 2. En nr 3 door 4 mag het niet. Dan is nr4 teveel. Staan ze gewoon met zn tweeen op de groep dus nr 3 en 4 samen en nr 1 en 2 samen. Dan mag het gewoon. En dan heeft je kind maar 2 vaste leidsters. Als ze het goed doen geeft de vaste leidster ook extra aandacht aan jouw kind. Luiers verschonen word dan door de vaste leidster gedaan etc. En niet door de 2e die ook op die groep staat.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-2010 schreef op 28 augustus 2015 @ 16:22:

[...]





Artikel 5 lid 3 regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen 2012Ah kijk 2012. Toen ging ik er net uit. Niet meegekregen dus.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:sugarmiss schreef op 28 augustus 2015 @ 16:20:

Het is belangrijk voor baby's dat ze zich veilig kunnen hechten aan hun verzorgers. Dat kan maar met een beperkt aantal. Naast vader en moeder is er niet zoveel ruimte meer over.



5 verschillende leidsters zou ik dus echt te veel vinden.



Die fase duurt tot een jaar of 2.



Voor een kind van 3 kan het dus wel vervelend zijn omdat ze zich fijner voelt bij steeds dezelfde leidster maar voor en baby kan het echt schadelijk zijn.Mee eens, mijn dochter is nu 15 maanden en die heeft nu verlatingsangst. Gaat beter als 'dé' leidster er is. Ze begint zich nu ook meer aan haar te hechten dus de leidster is nu heel belangrijk voor haar. In haar vakantie was leidster 2 (ook een lieverd) haar steun en toeverlaat. Je merkt dat ze het dan echt nodig hebben. Gelukkig ging de vakantieperiode hier goed, maar oef, toen er ineens twee geheel nieuwe leidsters (voor mij ook) voor de deur stonden had ik er een beetje een hard hoofd in. Gelukkig is dat maar 1x geweest.
Alle reacties Link kopieren
Kan dit heel goed voorstellen, hoor. Onze peuter van twee wil ook altijd alleen maar door één en dezelfde leidster aangenomen worden.



De vraag is of je er wat aan kunt doen. Ik begrijp dat ze volgens de wet niet meer dan drie vaste leidsters mogen hebben en dat er van die drie dus altijd één aanwezig moet zijn naast eventuele andere leidsters. Als dat bij die van jou niet het geval is zou ik dat wel aankaarten, of er tenminste eens een vraag over stellen. Daar hebben zwangerschapshormonen volgens mij weinig mee te maken.
IMHO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven