Wie heeft er ervaring met couchsurfing

28-08-2015 20:08 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Begin dit jaar heb ik mij aangemeld bij couchsurfing en dan voornamelijk als "host" Nu krijg ik morgen mijn eerste gasten!

Aan de ene kant ben ik maar ook wel een beetje

Mijn vraag is; wat wordt er van mij als host verwacht? Moet ik voor ze koken? Samen ontbijten vind ik wel leuk. Ook, geef ik ze een sleutel mee of hoe gaat dat?

Graag lees ik hier jullie ervaringen van zowel host als surfer, ik vind het nl best spannend en mijn huis is nog nooit zo schoon geweest.
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
Wacht even, wacht even. Je hebt je ergens voor aangemeld, maar weet niet wat er van je verwacht wordt? Is dat niet een beetje vreemd?
Alle reacties Link kopieren
Een sleutel meegeven... Vind ik persoonlijk echt niet prettig, is dat normaal met couchsurfing?>
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Sleutel lijkt me wel handig anders moet je steeds zorgen dat je thuis bent als zij erin/eruit willen. Hebben ze goede recensies?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een studentenhuis gewoond waar een van mijn medebewoners heel vaak host was! Was best wel leuk. Wat de surfers wilden verschilde een beetje per keer. Sommige hebben echt met ons meegegeten, waren heel gezellig, praten veel en anderen hadden dat juist niet. Volgens mij besprak hij dat een beetje met die mensen als ze aankwamen van "goh, wil je dit of dat of wil je liever alleen gelaten worden?“



Hij heeft nooit sleutels meegegeven volgens mij, maar bij ons was dan ook altijd wel iemand thuis. Ik zou er wel voorzichtig mee zijn in ieder geval, wacht even het gevoel wat je bij iemand hebt af zou ik zo zeggen
Alle reacties Link kopieren
quote:Wintertime16 schreef op 28 augustus 2015 @ 20:52:

Sleutel lijkt me wel handig anders moet je steeds zorgen dat je thuis bent als zij erin/eruit willen. Hebben ze goede recensies?Ja, zij hebben goede recensies. Een jong stel, nu op interrail, en zij hebben ook vaak als host "vreemde" in hun huis gehad. Sleutel mee geven vind ik wel goed, ik wil niet zitten wachten tot "zij" terug komen.
iedereen leest mee
Wij zijn een paar keer host geweest, en hoewel ik het erg leuk vond vond ik het ook wel vermoeiend. Het waren lieve leuke enthousiaste mensen die graag de hele avond babbelden, maar eigenlijk was ik na een paar uurtjes wel moe (ik moest nl gewoon werken).

Dus mijn tip is wel om goed aan te geven wat je zelf wil, alleen een bed aanbieden of ook gezelligheid.
Alle reacties Link kopieren
Antiope,

Ja, je weet nooit wat voor vlees je in de kuip heb. Misschien komen zij hier, pleuren hun zooi neer en.... ok

Ik weet dus echt niet wat ik kan verwachten. Maar inderdaad, een beetje mensenkennis heb ik wel,. anders zou ik dit ook nooit doen.
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
Veel ervaring, voornamelijk als host. Heel leuk, maar geef idd duidelijk op voorhand aan hoeveel tijd je voor ze hebt (tip voor de toekomst). Je kunt hele leuke mensen treffen, ik heb eigenlijk alleen maar goede en neutrale ervaringen. Een keer een Rus die ervan uit ging dat ik Rusland enorm boeiend zou vinden, wat ik niet vond. Dat was mss de minste en dat was verder ook gewoon een leuk stel - maar dus een beetje vermoeiend.
IMHO
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee keer gehost toen ik in het buitenland woonde. Afgaande op mijn eerste indruk heb ik ze beide keren de sleutel gegegen.

Het eerste stel heb ik meegenomen naar een borrel voor buitenlanders en ze hebben voor mij gekookt. Verder info gegeven en uitgelegd hoe het OV werkte.

Tweede groepje (3 vriendinnen) heb ik een beetje in de stad rondgeleid en samen ontbeten.

Beide keren waren het studenten die niet veel geld hadden, dus daar moet je wel rekening mee houden als je samen wat doet.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
Nina69:

JA, ik weet wat couchsurfing is, ik vraag naar ervaringen en niet naar meningen!
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
En wat je kunt doen: Laat ze je omgeving zien als ze daar zin in hebben. En dan vooral de dingen die de gemiddelde toerist niet zo snel zou zien, want dat vinden veel couchsurfers wel leuk: Je favoriete cafe, een mooi natuurgebied, leuke winkeltjes...
IMHO
Een vriendin van mij doet het. Zij noemt het sexsurfing.. Tja.
Alle reacties Link kopieren
Ginevra. leuk jouw reactie, Ik begrijp het, je wil toch je beste beentje voor zetten als host en ik ben er nu dus ook mee bezig, maar hoe beleven die couchsurfers 'T? Ik kan me voorstellen dat ze het een en t ander wel gewent zijn?
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring. Voornamelijk als host. Het kan inderdaad vermoeiend zijn, vooral als je er ook echt een ervaring van wilt maken. De intentie was ooit om andere mensen en culturen te leren kennen en daarvoor moet je natuurlijk wel wat tijd samen doorbrengen. Ik ben sowieso niet gecharmeerd van de freeloaders die alleen maar couchsurfen voor de gratis slaapplek. Ik was dan ook altijd erg selectief met het aannemen van aanvragen. Geen (half) lege profielen, geen copy/paste requests, etc.



Ik gaf wel altijd de sleutel. Dat geeft voor beide partijen vrijheid. Meestal aten we ook wel minstens 1x samen. Vaak kookte ik één dag Hollandse pot en zij één dag hun eigen keuken. Of we aten ergens in de stad, waarbij ik het overigens wel normaal vind dat zij mij trakteren in ruil voor de gratis slaapplek. De tip van Grimblegrumble is wat couchsurfing meerwaarde geeft voor de surfers: dingen doen die de locals doen.



Geef vooral duidelijk je grenzen aan. Vertel wat je wel en niet wilt en vraag ook naar hun plannen en verwachtingen. Communiceren is belangrijk. Wat betreft veiligheid:

http://wayback.archive.or ... g.org/en/Safety_for_hosts



Ik heb jarenlang mensen van over de hele wereld gehost en op één verwende arrogante Amerikaanse na, waren het allemaal geweldige ervaringen. Veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
quote:grimblegrumble schreef op 28 augustus 2015 @ 21:39:

En wat je kunt doen: Laat ze je omgeving zien als ze daar zin in hebben. En dan vooral de dingen die de gemiddelde toerist niet zo snel zou zien, want dat vinden veel couchsurfers wel leuk: Je favoriete cafe, een mooi natuurgebied, leuke winkeltjes...

Ja, dat snap ik, maar moet ik hun bezig houden? Dat was dus mijn vraag!

Zij zijn een jong stel, op interrail, dus waarschijnlijk hebben zij andere behoeftes/intetesses?
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
Indie;

Zo denk ik er ook over; Ik wil graag koken, maar laat ze er maar wat voor terug doen.

En culinair koken op wereldwijd; I'm in



Bedankt voor alle reacties, morgen weet ik meer, interrailers from Wien, en ze willen het hele weekend blijven .

Ik hope dat 't zo gaat.

En ja, ik vertel hoe 't was.

Spannend
iedereen leest mee
Ik heb het een paar jaar geleden gedaan, zowel gehost als gast geweest. Ik heb alleen maar goede ervaringen. Ook wel eens gewoon afgesproken en leuke plekjes laten zien. Vaak maakte ik mee dat de gast wel trakteerde op iets, drankjes of een hapje eten. Ik heb een tijd in het buitenland gewoond en daar veel gehost. Ik gaf ze vaak de sleutel dan maar ik sprak ook alleen af met mensen met een betrouwbaar profiel.

Erg interessante mensen ontmoet, ja ik ben erg positief. Wel selectief zijn en je gevoel volgen.



Veel plezier!
Ik heb jaren geleden 2x gehost.



1x toen ik mij echt net had aangemeld en in het westen woonde, kreeg gelijk een berichtje van 2 nederlandse jongens die ergens uit het zuiden kwamen en naar een feestje / festival gingen in Den Haag. Dus ze kwamen letterlijk 'crashen' hebben wel met zn 3-en ontbeten de volgende dag, wat ik mij kan herinneren was het wel gezellig, een situatie van sleutel meegeven was dus niet van toepassing



De 2e was toen ik in Belgie woonde, kreeg 2 italiaanse zussen op bezoek, ze bleven 2 nachtjes geloof ik, eerste nacht haalde ik ze op van het metro station en in het appartement aangekomen wouden ze gelijk slapen (het was ook wel laat) en de volgende dag hadden ze zelf al een hele dag en avond gepland, sleutel meegeven was niet van toepassing want ik was zelf gewoon thuis, had geen plannen.



Vorig jaar toen ik voor werk in een vreemde stad in Amerika was en ook eindelijk een keer een weekend had te overbruggen heb ik met iemand van couchsurfing afgesproken om gewoon wat leuks te doen want ik had al een hotel dus via werk maar ik wou niet een heel weekend in mn eentje rond sjokken,... @springding ik herken wat je zegt...want deze man gaf ook aan dat hij meestal vrouwen kreeg te logeren die eigenlijk altijd wel interesse in sex hadden, ik was heel verbaasd, zou echt niet in mij opkomen.

Gelukkig was hij heel relaxt toen ik aangaf een vriend te hebben en was zijn motivatie gewoon een leuke avond met iemand uit een ander werelddeel. Ik vond het echt een aanrader en zou het wel weer doen omdat ik in 2 avonden meer van LA heb gezien dan ik ooit zelf had kunnen doen en niet alleen al het toeristische maar ook leuke plekken waar de inwoners heen gaan etc.



Ik zou heel graag willen hosten want het is gewoon een leuke manier om mensen te leren kennen iets wat ik zo leuk vind aan reizen..helaas staat mijn vriend er niet zo voor open haha, hij vind het maar raar. Maar goed ik gebruik ook gewoon dingen als blablacar ipv de trein en dat vind hij ook maar raar :P
Alle reacties Link kopieren
Violetje; Dat bedoel ik dus. Moet ik hun handje vast houden? Ik bedoel; het is HUN vacantie.

Wat ik leuk vind aan couchsurfing is om andere mensen te ontmoeten, en idd er is meer goed dan kwaad in de wereld, dus daar ga ik maar vanuit,anders zou ik dit ook niet doen.
iedereen leest mee
Alle reacties Link kopieren
dwynwen;

Daar ben ik dus bang voor; gasten die hun zooi neer tiefen en, bedankt.

Gelukkig zijn er betere ervaringen.

Iedereen bedankt, ik laat het weten hoe 't was. Ik ga nu naar bed, morgen om 11;00 staan "mijn"gasten op 't station.
iedereen leest mee
Brrrrrrr, moet er niet aan denken zeg!!
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 29 augustus 2015 @ 08:38:

Brrrrrrr, moet er niet aan denken zeg!!Dat hoeft ook niet. Denk maar aan wat anders. Een roze olifant met een bloemetjesparaplu, bijvoorbeeld.
IMHO
Alle reacties Link kopieren
quote:landylover schreef op 29 augustus 2015 @ 01:03:

dwynwen;

Daar ben ik dus bang voor; gasten die hun zooi neer tiefen en, bedankt.

Om die reden accepteerde ik bijna nooit mensen die maar één nacht bleven. Ik ben geen gratis hotel. Ik heb het enkel wel eens gedaan als iemand een overstap had o.i.d. (woon in de buurt van Schiphol) maar dan hadden we nog wel de avond samen.



Tijdens het mailen kun je ook al een hoop te weten komen over wat de plannen zijn. Ik wil dat wel van tevoren een beetje globaal weten aangezien ik geen zin heb in drugstoeristen. Hoewel je voor couchsurfing open en flexibel moet zijn, hoef je er niet je eigen leven voor opzij te zetten. Gidsen kan leuk zijn, maar bij mij gingen couchsurfers soms ook gewoon mee met wat ik ging doen (concert, muziekcursus, feestje, etc.). Ook couchsurfers zijn er in allerlei soorten en maten (het zijn net mensen). De één is heel onzeker en kan je hulp wel gebruiken en de ander weet heel goed zelf wat ie wil. Communiceren dus.



@dwynwen: Je zou nog steeds kunnen afspreken om te gidsen of voor koffie of bier o.i.d. Kan heel gezellig zijn en je leert dan toch snel ook nog iets van een ander zijn cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nooit problemen mee als mensen alleen maar kwamen om te overnachten. Weet wel dat het tegen het idee van couchsurfing ingaat, maar ik vond 't wel prima. Als ze verder maar vriendelijk waren. Ik had een tijdje allemaal reviews die zeiden 'Oh, we hebben zulke interessante gesprekken gehad met GrimbleGrumble' en toen kreeg ik dus een gast die per se een interessant gesprek wilde voeren, terwijl ze zelf niet zo interessant was.
IMHO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven