Thuisbevalling en alleen zijn

28-08-2015 21:41 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil thuis bevallen. Ik heb daar meerdere redenen voor. Ik hoef me geen zorgen te maken over vervoer naar en van ziekenhuis, ik heb zelf momenteel geen auto en geen hulp in omgeving. Ik hoef de bijdrage niet te betalen, ik zit in de bijstand dus 330 euro is veel. En ik denk dat ik me veel beter zou voelen in mijn eigen omgeving.



Ik woon 2 hoog maar er is wel een lift. Ik ben nu 38 weken en weeg 96 kilo. Je mag onder de 100 kilo thuis bevallen had ik begrepen. Hoop dat ik die laatste 2 tot 4 weken geen 4 kilo ga aankomen. Ik ga alleen zijn bij de bevalling thuis of in het ziekenhuis. Is dat raar? Moet er iemand aanwezig zijn om de verloskundige te helpen met waar alles staat bijvoorbeeld, zou dit vaker voorkomen alleen zijn en thuis bevallen? Graag advies. Dank!
Alle reacties Link kopieren
TO, om terug te komen op je vraag over de bevalling:



Een thuisbevalling is veilig OMDAT je bij de minste of geringste twijfel wordt ingestuurd. Meestal moet je zelf voor vervoer zorgen. Ongeveer de helft vd vrouwen die thuis aan de bevalling van hun eerste kind beginnen eindigt in het ziekenhuis.

Als je alleen bent en je hebt geen vervoer kan dat dus al een reden zijn om er niet thuis aan te beginnen.

Kraamhulp idem dito: als je alleen bent en het lukt je om wat voor reden dan ook gewoon nog niet heb je een groot probleem meissie!



Bel je familie en maak het goed, zorg ervoor dat je een netwerk hebt om je te helpen én dat je weet bij welke instanties je terecht kunt als je het zwaar hebt als alleenstaande jonge moeder...



En de tip voor een gratis zkh bevalling (om pijnstilling vragen) klopt idd....
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeweethetniet schreef op 28 augustus 2015 @ 23:16:

[...]





Wat dacht je van levensbedreigend voor jouw baby?!Heb jij een oplossing voor me dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:leuketas schreef op 28 augustus 2015 @ 23:20:

TO, om terug te komen op je vraag over de bevalling:



Een thuisbevalling is veilig OMDAT je bij de minste of geringste twijfel wordt ingestuurd. Meestal moet je zelf voor vervoer zorgen. Ongeveer de helft vd vrouwen die thuis aan de bevalling van hun eerste kind beginnen eindigt in het ziekenhuis.

Als je alleen bent en je hebt geen vervoer kan dat dus al een reden zijn om er niet thuis aan te beginnen.

Kraamhulp idem dito: als je alleen bent en het lukt je om wat voor reden dan ook gewoon nog niet heb je een groot probleem meissie!



Bel je familie en maak het goed, zorg ervoor dat je een netwerk hebt om je te helpen én dat je weet bij welke instanties je terecht kunt als je het zwaar hebt als alleenstaande jonge moeder...



En de tip voor een gratis zkh bevalling (om pijnstilling vragen) klopt idd....Zal het volgende week met de verloskundige bespreken wat mijn opties zijn en wat het beste is om te doen. Bedankt.
quote:zubina schreef op 28 augustus 2015 @ 23:20:

[...]

Heb jij een oplossing voor me dan?Vader van je kind, moeder en zus inschakelen. Zet je maar over je trots heen, want dit gaat niet over jou maar om de veiligheid en gezondheid van jouw baby.
Alle reacties Link kopieren
Goede start maakt jou kindje..

Nogmaals, waarom ga je een kindje op de wereld zetten, als je geen eens de eigen bijdrage kan betalen? Eerlijke vraag.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:wished- schreef op 28 augustus 2015 @ 23:26:

Goede start maakt jou kindje..

Nogmaals, waarom ga je een kindje op de wereld zetten, als je geen eens de eigen bijdrage kan betalen? Eerlijke vraag.Ik kan me voorstellen dat als je in de bijstand zit je geld na een kinderkamer, kinderuitzet, kleertjes, kinderwagen, box en geboortekaartjes wel ver op is en dan is 80 euro ( ofzoiets) best veel geld.
Heb je een kraampakket? (Weet niet of het in de basis vergoed wordt?)
quote:zubina schreef op 28 augustus 2015 @ 23:20:

[...]





Heb jij een oplossing voor me dan?Ja, zeggen dat je pijnbestrijding wil. Dan mag je gratis in t ziekenhuis bevallen. Dat scheelt al weer iets, en ben je de eerste uren onder de pannen.
quote:yajes schreef op 28 augustus 2015 @ 23:03:

[...]



Ik had een keizersnede en na 3 dragen ziekenhuis kon ik thuis weer alles. Maar misschien ben ik uitzondering.Geloof ik direct maar ik heb het dus over een situatie waarin het niet zo goed gaat. TO moet een back-up hebben voor dat geval.
quote:wished- schreef op 28 augustus 2015 @ 23:26:

Goede start maakt jou kindje..

Nogmaals, waarom ga je een kindje op de wereld zetten, als je geen eens de eigen bijdrage kan betalen? Eerlijke vraag.Ook vrouwen die hun financiën niet op orde hebben kunnen evengoed zwanger raken. En de overweging om een kind te houden of voor abortus te kiezen is vaak een emotionele en veel minder een rationele.
Maak het goed met je moeder en je zus, je kunt het je niet veroorloven om de weinige mensen in je netwerk zo af te stoten. Zorg dat ze stand-by willen zijn voor als het nodig is; als jij niet kunt lopen van de hechtingen, een heel zware bevalling hebt gehad of wat dan ook. Vraag de vader om te helpen in de kraamweek, dat hij de kraamhulp aflost. Wil hij er niet bij zijn tijdens de bevalling? Hoeft niet in dezelfde kamer he? Als hij wil helpen, maak daar gebruik van.



Zorg verder dat je vanaf nu ook brood invriest, afbakbroodjes en houdbaar beleg etc in huis hebt.
quote:zubina schreef op 28 augustus 2015 @ 23:07:

Ik heb genoeg diepvriesmaaltijden, luiers, flesvoeding voor als borstvoeding niet lukt in huis. Ik heb verder ook al hulp en ook gelopen bij pop poli. Dus men weet van mijn situatie en ik word in de gaten gehouden. Ik denk ook vaak van waar ben ik aan begonnen maar kan kind nu moeilijk terug stoppen. Ben er ondanks alles blij mee.



Moeder en zus zouden idd komen helpen maar heb vandaag ruzie gehad, voel me zo in de steek gelaten! Ga ze echt niet smeken voor hulp. Verder is vader van het kind nog een optie om te vragen te komen helpen in de kraamweek. Hij zegt dat hij het wel wil en hij zit toch zonder werk dus ja. Ga hem morgen maar even bellen.Tijd om je trots opzij te zetten. Je hebt nu eenmaal hulp nodig.
quote:Honeymoonquiz schreef op 28 augustus 2015 @ 23:31:

[...]



Geloof ik direct maar ik heb het dus over een situatie waarin het niet zo goed gaat. TO moet een back-up hebben voor dat geval.Helemaal mee eens. Het zou fantastisch zijn als TO na een voorspoedige bevalling met de juiste hulp direct weer helemaal op de been is. De praktijk wijst helaas uit dat dit vaker niet dan wel het geval is, en dus moet zij zich daar goed op voorbereiden. Beter te veel geregeld dan te weinig.
Ik denk dat als TO haar verhaal aan de verloskundige vertelt, zij door haar omstandigheden (geen vervoer, geen hulp) een medische indicatie kan krijgen.
Waarom betaalt de vader in spé eigenlijk niet mee aan de taxirit naar het ziekenhuis, extra kraamzorg, enz?
quote:Jeweethetniet schreef op 28 augustus 2015 @ 23:39:

Waarom betaalt de vader in spé eigenlijk niet mee aan de taxirit naar het ziekenhuis, extra kraamzorg, enz?Lijkt mij ook niet meer dan normaal.
quote:zubina schreef op 28 augustus 2015 @ 23:14:

[...]





Dat zou kunnen maar ik vind het wel raar dat je een uitstapje verkiest boven even een half uur bezig zijn om je hoogzwangere zus-dochter te helpen met iets als boodschappen. Uitstapje kon daarna gewoon doorgaan, waren ze er een half uur korter. Ik zou dat zelf dus echt niet doen!

Je hebt de luxe niet om heibel te schoppen omdat je zus iets doet wat jij zelf niet zou doen.

Je bent depressief of net geweest, je hebt geldzorgen, je gaat in je eentje een kind op de wereld zetten, je hebt daarna maar drie uur kraamhulp en je net werk is minimaal.

De eerste tijd met je kind gaat waarschijnlijk heel pittig worden, als je dat zo allemaal bij elkaar optelt. In jouw situatie zou ik echt heel zuinig zijn op het beetje netwerk dat je hebt, want de kans is groot dat je ze nog heel hard nodig gaat hebben - niet alleen in de kraamweek, maar ook daarna.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben gelijk morgen maar bellen en het goedmaken. Verder betaald de vader niet mee omdat hij niks heeft. Steeds als ik er naar vraag heeft hij niks. Enige wat hij heeft gedaan is kinderwagen, badje en een hoop kleren/knuffels kopen. Rest heb ik zelf allemaal gekocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeweethetniet schreef op 28 augustus 2015 @ 23:33:

[...]





Ook vrouwen die hun financiën niet op orde hebben kunnen evengoed zwanger raken. En de overweging om een kind te houden of voor abortus te kiezen is vaak een emotionele en veel minder een rationele.





Dat is waar.

Verstandig is het niet, kind krijgt een zware toekomst..

Maar goed ik zal on-topic blijven.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
quote:zubina schreef op 28 augustus 2015 @ 23:20:

[...]





Heb jij een oplossing voor me dan?Met die houding ga je nog een pittige tijd tegemoet. Je moet zelf voor een oplossing zoeken, dat is je eigen verantwoordelijkheid als aanstaande moeder. Jij hebt de keuze gemaakt om de baby te houden, en de consequenties zijn dat je soms ongelukkige keuzes moet maken. Een goede moeder zijn heeft niets met geld en spullen te maken, maar met liefde en verstandige beslissingen nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:soundofsunshine schreef op 28 augustus 2015 @ 22:12:

De ambulance gaat wel van het eigen risico af, dus beter om met de vk mee te rijden. Als je dat van te voren met haar bespreekt kan dat vast wel, mocht het nodig zijn.



Er zijn vk's die dit doen, maar verzekeringstechnisch mag het niet. Je kan er dus niet op rekenen dat je mee kan rijden.



Zubina, bespreek je situatie zsm met je Vk! Samen zijn er meer oplossingen te bedenken dan alleen en zij heeft vast al eens met dit bijltje gehakt. Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Hoe denk je het zonder hulp te gaan doen als je een he zware bevalling heb gehad en niet uit bed kan? Wie zorgt ervoor jouw en je baby dan als de kraamhulp weg is? Daar ga je niet vanuit maar als het wel gebeurd heb je zo te lezen een heel groot probleem...



@eens met de andere zou het maar goed maken met je moeder en zus! Wil je niet ontmoedigen hoor: Je leven staat straks helemaal op zijn kop dat is niet zomaar wat, laat staan in je eentje.



@juul mooi gezegd
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
......dit topic lezen was geen goed plan. Ik word hier echt boos van.

Man man......
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een warm voorstander van thuisbevallen, maar in jouw geval zou ik het niet doen.



De verloskundige is er niet de hele tijd bij. Ze komt, kijkt hoeveel ontsluiting je hebt, maakt een inschatting hoe lang het nog duurt, en gaat weer weg. Met een beetje pech lig je uren en uren weeën weg te puffen, alleen.



Je hebt (dus) sowieso iemand nodig die in de buurt is. Die de verloskundige kan bellen en de deur open kan doen. Die in de gaten houdt of het met jou nog goed gaat.



Als je iemand bij je hebt is thuisbevallen een mogelijkheid. Maar dan nog zou ik het alleen adviseren als je er helemaal achter staat. En niet om geld te besparen.



Een bevalling verloopt het beste als de kraamvrouw zich prettig en veilig voelt. Voor mij was dat thuis. Voor veel vrouwen is dat juist in het ziekenhuis. Waar zou jij het liefste willen bevallen?



Ik wens je sterkte toe. En veel wijsheid.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Wbt 'gratis' bevallen als je om pijnstilling vraagt: leuk als je in een grote stad woont, in de periferie heb je namelijk gewoon pech in het streekziekenhuis buiten kantooruren. En krijg je de volle rekening.



Ik zou niet zo koppig zijn naar zus en moeder. En als je dat toch wil blijven, leg het dan aan de VK voor. Zoals velen al schrijven: die hebben dat heus wel eerder meegemaakt en weten wellicht een praktische oplossing.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven