Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
.
.
.
.
.
.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam ineens je topic weer tegen. Het tuintjes idee is al populairder geweest moet ik zeggen.

Geen idee hoe je aan anijszaad moet komen, zelf koop ik vaak in het voorjaar nieuwe bij een tuinwinkel in de buurt. Mijn munt zou het eigenlijk niet meer moeten doen maar staat al drie jaar (in een rieten mand waar de onderkant uitgehaald is) en dan half ingegraven, ziet er in ieder geval mooi uit. Het zou na een jaar dood moeten zijn maar gaat gestaag verder. Wel heb ik geprobeerd het te drogen zodat ik in de winter (lees Kerst als de hele familie komt eten) ik muntsaus van gedroogde munt uit eigen tuin kon maken de eerste poging is mislukt maar er staat nog veel in mijn bak en zoek nog naar een goede manier om te drogen.

Mijn citroenmelisse heb ik deels door laten schieten en de zaden (nog in zaaddozen) afgeknipt en op een krant in bakje in de schuur laten drogen, die probeer ik volgend jaar dus weer. Mijn lavendel ligt keurig te drogen in de schuur. Dit jaar heb ik ze amper als kruiden gebruikt. Nu liggen ze er toch ik straks mijn lavendelzakje heb geborduurd en de lavendel daar in gaat (als kado en voor in de kledingkamer). Hangt er net vanaf waar de planten staan die achter de woning zijn enorm dood gegaan. Die voor het huis plukt de hele buurt van en groeien als een tierelier (vooral mijn buurkindertjes rond de zes jaar vinden het geweldig interessant, want ja jsv heeft zelfs boontjes in de tuin. Qua groenten was het niet zo'n geweldig jaar, een paar aardappelen gehad (gras groeide niet goed dus in het stuk waar volgend jaar weer gras komt de aardappelen gepoot voor de grond) 3x van gegeten. De bonen in de volle grond waren uiteindelijk drie plantjes, die in de vierkante bak (op het terras 2 bakken van 1 mtr bij 1 mtr) deden het buitengewoon goed. Zelfs 6 zakjes in de vriezer. Uien deden het redelijk hangen nu te drogen in de schuur, onze appelbomen hebben een hele appel opgeleverd (maar mijn ouders hebben kisten vol gebracht die nu gedeeltelijk in de schuur liggen te drogen)

We hebben het trouwens over een soort gereedschapsschuurtje, man heeft aan een kant een kleine werkbank waar in de winter zijn motor voor kan staan en aan de andere kant stellages gemaakt waar in kisten wat groenten en fruit staat en een kast waar verf en andere knutseldingen staan. (gereedschap is deze zomer uit de schuur gejat dus die ruimte is nu over).

Ik had dit jaar wel problemen met mijn bessenstruiken, echt de zwarte bessen helemaal niets, de rode bessen een handjevol, zelfs mijn framboos had er dit jaar geen zin in.

Kruiden in huis doen het niet goed, nu heb ik in de vensterbank in de keuken ook maar een klein raam maar toch, basilicum gaat bij mij na 2 dagen al dood. Hoe laat jij dat leven dan?
Onze Zweedse moestuin is helemaal afgelopen. Er zitten nog enkele worteltjes en prei in de grond, te klein om te oogsten, dus we zien wel of het iets doet.

Alles is afgedekt met een laag kranten en mulsh. Klaar om de winter te doorstaan.



Basilicum, gebruik je plantjes uit de winkel? Ik scheur die altijd in 3 en plant ze in 3 nieuwe potjes. Doet het altijd heel goed. Koriander kan ik dan weer niet in leven houden.



Geen ervaring met zaden oogsten.
.
@pumps: dat scheuren doe ik met basilicumplantjes uit de supermarkt.
Bah..... Bladblazers...
.
Oeh leuk, collega tuinders!

Ik heb een tuin van 91 vierkante meter. Vorige week heb ik de laatste dingen geoogst en opgeruimd en komende week is het tijd voor knoflook. En ik moet echt aan mijn planning beginnen.
,
Ik laat de mijne gewoon buiten.
.
Basilicum is een mooi weer kruid, die kun je beter binnen zetten, maar rozemarijn is een sterke plant, ik weet niet hoe je constructie is maar wat stro op de grond helpt veel. Of afgevallen blad.
.
Geen houtsnippers, dat kost de grond teveel.
.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 24-01-2016 20:32
Reden: eigen rapport.
% gewijzigd
Om hout te laten verteren wordt er voeding uit de grond gebruikt, met als gevolg dat de grond arm en zuur wordt. En groente kweken vraagt heel veel van de grond. Dus als je wil mulchen met houtsnippers is de grond ongeveer twee jaar onbruikbaar. Daarom mulch ik met stro en afgevallen blad, dat verteerd veel sneller en het houdt de grond boterzacht, dus spitten is dan niet meer echt nodig. Als je moestuin in potten zit kun je het beste elk jaar met nieuwe potgrond beginnen, meng die grond met compost en bij grote verbruikers als courgette en pompoen leg je op de bodem van de emmer wat mest.
...
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 13-01-2016 22:04
Reden: Bevroren
% gewijzigd
...
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 13-01-2016 22:03
Reden: Kaal geplukt en bevroren
% gewijzigd
Ik sluit af met hauwen in de rucola.

Maart - april aanstaande kunnen die al gezaaid, toch?



De tip over de houtsnippers bewaar ik. Die is prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven