Mijn kind durft niet

24-08-2015 22:47 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn kind (van 12) heeft heel lang smetvrees gehad maar daar voor is ze geholpen. Nu gaat ze naar de eerste van de middelbare school, om haar klas beter te leren kennen gaan ze met alle brugklassen survivalen. Alleen ze nu erg bang voor de modder enzo, dus ze durft niet echt meer naar school door dat survivalen. Heeft iemand tips en ook als ze gaat voor wat ze aan kan trekken waardoor ze zelf(haar huid, haar en dat soort dingen) het minst vies wordt?

Alvast bedankt.
TO: fijn dat je er met je dochter over hebt kunnen praten en dat je iets hebt aan alle tips.



Die opmerking over moeite met handen wassen en dingen aanraken die iedereen aangeraakt heeft (en het slapen in de bedden waarover jij vertelt) kwam van mij.

Was absoluut niet vervelend bedoeld naar jou of jullie.

Het was een reactie op iemand die schreef dat ze zich kon voorstellen dat modder extreem moeilijk is voor iemand met smetvrees.

Ik weet dat veel mensen met smetvrees juist vaak nóg meer moeite hebben met dingen die andere 'gezonde' mensen niet als 'vies' beschouwen.

Als voorbeeld handen wassen, deuren die iedereen aangeraakt heeft, een vakantie-accommodatie.



Het was niet bedoeld als een vervelende opmerking naar je dochter toe.

Ik heb zelf smetvrees, ik begrijp haar zeker. Helaas...
Mijn dochter heeft ook wat bijzonderheden en wilde in eerste instantie niet mee op kamp met school. Omdat wij (ouders) dat toch wel een waardevolle ervaring vonden en uit de informatie van school bleek dat het een evenement was waar nog het hele jaar over gepraat zou worden, hebben we samen met de mentor gezocht naar oplossingen voor mogelijke problemen. Dochter houdt niet van onverwachte zaken dus kreeg onder embargo het hele programma van tevoren. Ook hoefde ze niet mee te doen aan dingen als ze het echt niet wilde. Na het kamp kwam ze laaiend enthousiast thuis en had overal aan mee gedaan, dus het heeft echt goed uitgepakt.

Overigens gaat mijn dochter ook nooit van huis zonder haar desinfecterende handlotion Toen ze die laatst vergeten was en naar een (horror) openbaar toilet moest kreeg ze nog net geen paniekaanval. Voor zover ik weet heeft ze geen smetvrees, maar ze vindt gewoon veel dingen viezer dan anderen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een heleboel bruikbare tips langsgekomen. Je hebt er goed aan gedaan dit met dochter te bespreken. Je neemt haar serieus en je dochter voelt zich gehoord. Fijn dat ze zelf graag meegaat, dat zegt toch iets over haar doorzettingsvermogen. Ze mag er heel trots op zijn als het haar lukt, maar ze hoeft zich zeker niet minder te voelen wanneer ze even een moeilijk moment heeft. Laat haar dat ook weten. Ik vind het al heel knap dat ze zover is gekomen. (al poch ik minder met mijn expertise, ik ben zelf werkzaam geweest in de jeugd ggz)
4 ever a mom, dan wens ik je dochter heel veel plezier. Als ze er zelf al naar uitkijkt, zal ze het daar vast wel naar haar zin hebben.
Ik bedacht me later dat veel van die meiden in de 'ieeew - viés' leeftijd zitten. Ze kunnen behoorlijk tutten als de haartjes in de war dreigen te raken zal ik maar zeggen. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een stoornis zoals je dochter heeft, maar misschien valt het daardoor minder op of begrijpen de meiden het beter.
quote:sosofie schreef op 25 augustus 2015 @ 21:04:

nee, ik heb de waarheid niet in pacht.

Ja, ik heb wel verstand van deze materie. Ik kan zelfs zeggen dat het mijn expertise is. Toch apart. Een kno-arts die iets zegt over oorontsteking, wordt hij ook verweten de wijsheid in pacht te hebben?



Pispaal in de dop? No way. Niet zolang ze geen slachtofferrol aanneemt.

Vooral thuishouden? Zo'n kamp is bedoeld om het groepsproces te versnellen. Het brengt echt de plek in de klas in gevaar.

Liegen tegen de mentor? Wie wil er graag op school voor jouw kind zorgen, wie is afhankelijkvan een goede samenwerking met ouders en de juiste info?



Hoezo is het je expertise, heb je er een opleiding in gevolgd? Mentoren zijn naar mijn weten gewoon leraren, en geen pedagogen/psychologen etc. En hoewel de meeste het beste met de leerlingen voor hebben, zitten er ook potloden tussen.

En juist in de onderbouw is 'afwijkend van het normale' nog een reden om buiten de groep te vallen. Als leerlingen ouder worden, dan word dat steeds minder.



Qua advies: Wat wil je dochter zelf? Als ze graag mee wilt, kijk hoe je dat kan regelen, als ze liever thuis blijft, regel dat. En als ze wel graag mee gaat, overleg dan met de school wat de mogelijkheden daarvoor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Mijn dochter gaat morgen gewoon mee op kamp en heeft er zelf erg zin in, we hebben samen veel overlegt en ook met de mentor en de behandelaar van haar smetvrees. Een uur voor kamp ga ik met mijn man en mijn anderen twee dochters de kamer waar in ze slaapt met 5 anderen meiden helemaal schoon maken, we hebben zelf haar eigen matras meegenomen. Ze hoeft niet over al aan mee te doen maar ze wilt wel wat dingen proberen. Mijn telefoon nummer staat bij haar mentor in haar telefoon dus als er wat is kan de mentor mij bellen (de kinderen mogen geen telefoons meenemen.) dus nog een keer erg bedankt voor de reacties,het heeft mij en mijn dochter erg geholpen om de juiste keuzes te maken.

Gr. 4-ever-a-mom
Alle reacties Link kopieren
Moet goedkomen, ik hoop dat je dochter opgelucht en blij thuis komt!
Goed om te lezen. Ik hoop dat ze veel plezier heeft!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het zo kan!
never a failure, always a lesson
Ik begrijp je dochter trouwens helemaal. Ik heb niet eens smetvrees, maar ik moet er niet aan denken om bij een survival in een sloot te springen. Dat zou ik dus echt nooit doen. Zo ranzig vind ik dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven