Carnibest: hoe snij jij dat?

30-08-2015 16:10 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje krijgen mijn katten carnibest, van die "worsten"" uit de diepvries die je moet snijden. Nou ben ik aan het hakken en snijden geweest maar echt een feestje is dat niet. Wie van jullie gebruikt dat ook en heeft een goede tip hoe dat te snijden/zagen/hakken?
Ontdooien, verdelen en opnieuw invriezen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal ontdooien, dat is niet zo goed toch, Nerdopviva?
Een beetje laten ontdooien, snijden en opnieuw invriezen.
quote:Splinter_ schreef op 30 augustus 2015 @ 16:18:

Een beetje laten ontdooien, snijden en opnieuw invriezen.Zo dus.
Bak met heet water ernaast zetten, mes erin warm laten worden en dan snijden?



Alhoewel ik waarschijnlijk voor de snelle oplossingen zou gaan ala elektrische cirkelzaag, hakblok & bijl of gewoon zo'n elektrisch mes (zoiets had mijn moeder vroeger, geen idee of zoiets nog bestaat)
Alle reacties Link kopieren
Een klein beetje laten ontdooien in de koelkast en dan snijden en opnieuw in de vriezer war niet gelijk gebruikt wordt. Ik gebruik geen carnibest, maar een ander merk dat wel vergelijkbaar is. Heb ook wel eens de zaag er in gezet, maar vind het ontdooien prettiger.
Alle reacties Link kopieren
verba volant, scripta manent.
quote:cochise schreef op 30 augustus 2015 @ 16:15:

Helemaal ontdooien, dat is niet zo goed toch, Nerdopviva?Ik doe dat al een jaar of 7 met vers vlees (voor de hond) en het gaat prima. Een homp vlees van een kilo kun je niet een beetje ontdooien en dan makkelijk snijden, dus ontdooi ik dat helemaal en vries het weer in. Ik probeer dat wel zoveel mogelijk te voorkomen, dus als het is ontdooid, verdeel ik het in pasklare stukken.
Kijk eens bij Tammenga diervoeders; die hebben het in heel handige bakjes dus niet van die grote worsten.
Alle reacties Link kopieren
Maar dan moet ik 20 km verderop gaan halen Wompie, de Carnibest kan ik om de hoek kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat het 3 kwartier ontdooien en snij het dan met een scherp mes. Dat mes in heet water zetten ga ik proberen Fang. Dank voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Ontdooien en weer invriezen mag je met voedsel voor mensen ook niet doen.

Ontdooien, gebruiken wat je nodig hebt en dan de rest in een afgesloten bakje in de koelkast bewaren.
quote:Paige2014 schreef op 30 augustus 2015 @ 17:39:

Ontdooien en weer invriezen mag je met voedsel voor mensen ook niet doen.

Ontdooien, gebruiken wat je nodig hebt en dan de rest in een afgesloten bakje in de koelkast bewaren.



Er is geen wet die zegt dat je vlees niet opnieuw mag invriezen. Het kan (en mag) wel, het is alleen niet zo goed voor de kwaliteit en de hygiëne. Ik zou het daarom ook nooit doen met vlees voor ons. Ik heb mijn hond nooit horen klagen en hij is nooit ziek.



Ontdooien en een dag in een bakje bewaren lijkt me trouwens slechter voor de hygiëne dan opnieuw invriezen. Zo'n worst is vaak een kilo en als de kat daarvan maar 2 ons eet, staat het 5 dagen in de koelkast.
Mijn hond krijgt barf van tinlo. Per porties van 250 gram. Man zaagt de worsten in de tuin in 2en. (Dagportie) dan gaat 1 dagportie in de koelkast en de rest de vriezer in. Bij de ontdooide dagportie kun je dan de helft er zo uit lepelen. Zagen in 4 stukken was namelijk erg lastig.

Ook hebben ze bij de dierenwinkel 500 grams worsten, maar die zijn wel duurder.
Mijn hond doet 2 dagen over een worst van 1kg, dus die laten we gewoon ontdooien en dan bewaren we het in de koelkast. Maar als hij last van zijn darmen heeft, geef ik hem ook wel eens "kruidenmix" van carnibest. Werkt heel goed en is 10x zo goedkoop als probiotica. Het is de halfverteerde inhoud van een koeienmaag, dus het ruikt gewoon naar stront, en tegenwoordig wordt het verpakt in worsten van 500 gr. Dat zaag ik in de tuin in plakken die ik dan verpakt weer invries. Zaag en alles meurt ervan, maar het is goed te doen. Zou dus ook wel moeten lukken met een worst carnibest (stinkt tenminste minder).
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 30 augustus 2015 @ 17:44:

[...]





Er is geen wet die zegt dat je vlees niet opnieuw mag invriezen. Het kan (en mag) wel, het is alleen niet zo goed voor de kwaliteit en de hygiëne. Ik zou het daarom ook nooit doen met vlees voor ons. Ik heb mijn hond nooit horen klagen en hij is nooit ziek.



Ontdooien en een dag in een bakje bewaren lijkt me trouwens slechter voor de hygiëne dan opnieuw invriezen. Zo'n worst is vaak een kilo en als de kat daarvan maar 2 ons eet, staat het 5 dagen in de koelkast.



Je mag alles maar even googlen leert je dat er veel meer bacterien komen in 2 keer ontdooit vlees.

Er is ook geen wet dat je het niet zelf mag opeten, toch word je daar behoorlijk ziek van.
Voor honden maakt dat geen donder uit. Rot vlees vinden ze lekkerder dan vers vlees en het is net zo gezond en voedzaam voor ze. Waar denk je dat honden eeuwenlang op overleefd hebben, haccp goedgekeurd, gekoeld vlees? Vaak begraven honden een bot om het lekker te laten rotten, hoe groener en rotter, hoe lekkerder.



Honden hun maagzuur is veel zuurder dan die van ons, hoe denk je anders dat ze rauw bot kunnen verteren? Salmonella bv is voor hen geen enkel probleem, ook niet in grote hoeveelheden. Botten die verwarmd zijn, die moet je niet geven want die kunnen ze slechter verteren. Dus geef ze niet de botjes van de bbq.



Varkensvlees is trouwens ook geen probleem meer, die bacterie komt hier niet meer voor. In Oost Europa nog heel zelden maar de controles zijn hier zo streng dat dat ook geen risico is. In Nederland moet dierenvoedsel trouwens in theorie eetbaar zijn voor mensen, in die zin dat bacterien die (heel) gevaarlijk zijn voor ons, ook niet in dierenvoedsel mag zitten. Soms eten mensen dierenvoer nl, bv omdat ze verward zijn of arm, dat gebeurt. Maar als vlees thuis bederft, geen hond (mens wel!) die daar snel ziek van zal worden. Vlees over de datum wat wij niet meer kunnen eten, krijgen de honden hier altijd, behalve als er teveel kruiden/vet/zout inzit.



Ik heb het uitgetest omdat ik carnibest in plakjes wilde drogen in de voedseldroger en ik vind dat ie na 2 uur uit de vriezer het best snijbaar is. De buitenkant is dan wel iets slap dus gebruik keukenhandschoenen als je het plastic verwijdert voor het snijden. Als je hem helemaal ontdooit, is ie niet meer te snijden. Dan blubbert alles eruit als je hem snijdt.



En je kunt het dus in plakjes drogen van 1 cm dik ongeveer, als je een voedseldroger hebt, kvv koekjes worden dat. Wel met bakpapier in de trays omdat ze anders door de rasters zakken. Ik kan elke hondeneigenaar een voedseldroger aanraden, ze zijn niet duur en je kunt er zelf allerlei soorten vlees mee drogen. Scheelt geld want kant & klaar is het nogal duur. En groente, fruit en kruiden, wat mijn knagers erg lekker vinden. En dan weet je zeker dat er geen suiker aan is toegevoegd ed. Ook geschikt om wortel en appelchips mee te maken, ik zie dat dat erg duur is in de supermarkt. Ik heb laatst perzikchips gemaakt van wilde perziken, viel erg in de smaak! Ook bruikbaar voor in de muesli/yoghurt trouwens.
O trouwens, dat geldt voor een worst van 500 gram. Die van 250 heb ik niet uitgeprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaanden, half ontdooien, snijden, invriezen. Poes kan heus wel tegen de bacteriën, half vergane vogeltjes en kikkers zijn ook niet erg steriel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven