Help! Kitten en oude kat.

01-09-2015 17:23 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij hebben sinds vrijdag een kitten bij onze oude kat gekocht alleen nu vind onze kat ( 5 jaar oud) het nog niet zo succes.

Heeft iemand tips om ze aan elkaar te laten wennen?

Onze kat (5jaar) wil ook niet meer zo graag in huis, we proberen haar wel af en toe in huis te halen en haar aandacht en lekkers te geven maar het liefst gaat ze snel weer naar buiten..

Wat is de gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Tijd.... Onze kat van 12 moest ook heel erg wennen aan de nieuwe kat van 1,5 jaar. Heeft wel een week of 6 tot 8 geduurd denk ik. Nu (na bijna een jaar) tolereren ze elkaar in het openbaar, maar kunnen ze elkaar stiekum niet meer missen
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Oké dat is fijn om te horen. Wij begonnen ons toch beetje zorgen te maken of het wel goed zou komen..
tijd tijd tijd tijd...... En blijf de oude kat vooral veel aandacht geven en betrek hem er steeds bij.
Alle reacties Link kopieren
Geduld is een schone zaak. 😉
Tijd. En langzaam laten wennen in aparte ruimtes, dus niet bij elkaar zetten meteen. Maar dat is waarschijnlijk mosterd na de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
heel veel geduld, hier na vier maanden (kitten en twee jaar oude kat) gaat het met ups en downs, eten samen gaat goed maar verder is het af en toe drama, de ene dag wat beter dan de andere.
Geduld!! Geduld!! Het sinds 2 maanden een kleintje erbij. Het duurde zeker 2 weken voordat ze langs elkaar heen liepen zonder te grommen en blazen. Lekker met rust laten, komt vanzelf goed. Nu spelen ze samen en liggen ze samen te slapen, wat ik noooooit verwacht had de eerste weken.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Beiden binnen houden. Zodat ze eerst aan de situatie gewend raken. Daarna pas naar buiten. En dat kost tijd.
Tijd inderdaad. En dan nog heb je geen garanties. Mijn oudste moet na een jaar nog steeds niks van de kleine hebben. (Logisch ook, ze trekt een sprintje en springt echt vól bovenop de oudste, speelt graag met diens staart en doet gewoon nogal irritant).



In het begin kwam oudste mij ook niet meer knuffelen, gelukkig is dat wel goed gekomen. Alleen optillen tolereert ze niet meer.
Hier hadden de dames maar liefst een half jaar flinke mot.

Nu liggen ze wel samen en wassen ze elkaar ook enzo en is de oude poes niet meer zo bezitterig over haar bak en etens- en drinkbakje.



Maar de oude poes was super knuffelig vroeger en het heeft denk ik wel 9 maanden geduurd voor ze weer bij ons kwam slapen en zo'n vrijdoos als ze ooit was, is ze nooit meer geworden.
Alle reacties Link kopieren
Oude kat vwel aandacht geven. Laat ze wennen. Kan wel een half jaar duren. Neem het kieten alleen in bescherming als er bloed gaat vloeien of als het kitten zichzelf niet goed kan weren in een te gevaarlijke situatie.
Het komt niet altijd goed hoor. Mijn buren hadden ook een ouwe kat, en kochten er een jonkie bij. Resultaat: ouwe kat trok beledigd bij ons in (alles in samenspraak met de buren hoor), kwam af en toe nog even thuis kijken en zag in korte tijd kans jonkie weg te pesten, jonkie liep weg en kwam nooit meer terug en ouwe kat nam haar gerechte plaats op de bank bij de buren weer in.



Nu hebben we zelf een poes, en daar heeft buurpoes ook alweer ruzie mee, want buurpoes vindt eigenlijk stiekem dat ons huis intussen ook van haar is omdat ze hier een tijdje parttime heeft gewoond. Sommige katten hebben zo'n sterk ontwikkelde territoriumdrift dat er geen kruid tegen gewassen is.
quote:lux. schreef op 01 september 2015 @ 18:35:
  • Maar de oude poes was super knuffelig vroeger en het heeft denk ik wel 9 maanden geduurd voor ze weer bij ons kwam slapen en zo'n vrijdoos als ze ooit was, is ze nooit meer geworden.Dit is heel herkenbaar !
Alle reacties Link kopieren
Is de kat 5 jaar? Dat is toch helemaal niet oud?

In ieder geval, hier twee jaar geleden een kitten bij een kat van 11, heeft een half jaartje geduurd voordat ze elkaar leuk begonnen te vinden en nu kunnen ze niet meer zonder elkaar.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als de kat nu 15 was geweest ipv 5 had ik nog kunnen zeggen `waar begin je aan`, maar 5 is niet oud. Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is en katten kunnen daar ontzettend lang over doen. Maar ik zou me niet te druk maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Soulcats schreef op 01 september 2015 @ 19:00:

Is de kat 5 jaar? Dat is toch helemaal niet oud?

In ieder geval, hier twee jaar geleden een kitten bij een kat van 11, heeft een half jaartje geduurd voordat ze elkaar leuk begonnen te vinden en nu kunnen ze niet meer zonder elkaar.Nee is ook niet oud. Maar met oud bedoelde ik de kat die we eerder hadden 😉
Hier een kater van 6 jaar en sinds mei er een kitten bij. Soms gaat het goed maar vaker niet. Kitten wil graag spelen dus springt boven op kater zo gauw hij maar een stap over de drempel zet. En daar heeft kater niet altijd zin dus er wordt soms behoorlijk wat afgegromd en als dat niet duidelijk genoeg voor kitten dan geeft kater hem een mep. Wij bemoeien ons daar ook niet mee. Kater gaat nu ook meer buiten. Maar als kater binnen is krijgt hij alle aandacht maar gezellig bij mij op schoot liggen wil hij niet meer.

En heel af en toe liggen ze s nachts knus naast elkaar te slapen.
quote:gismo72 schreef op 01 september 2015 @ 18:59:

[...]





Dit is heel herkenbaar !Ja mis het wel. Maar we liggen nu ook gezellig rug aan rug
quote:ismijnnaam schreef op 02 september 2015 @ 00:11:

Hier een kater van 6 jaar en sinds mei er een kitten bij. Soms gaat het goed maar vaker niet. Kitten wil graag spelen dus springt boven op kater zo gauw hij maar een stap over de drempel zet. En daar heeft kater niet altijd zin dus er wordt soms behoorlijk wat afgegromd en als dat niet duidelijk genoeg voor kitten dan geeft kater hem een mep. Wij bemoeien ons daar ook niet mee. Kater gaat nu ook meer buiten. Maar als kater binnen is krijgt hij alle aandacht maar gezellig bij mij op schoot liggen wil hij niet meer.

En heel af en toe liggen ze s nachts knus naast elkaar te slapen.Klinkt precies zoals het hier ging! Ik hoop voor je dat ie weer gezellig op schoot komt. Dat is hier al duurde het maanden wel het geval gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
quote:ismijnnaam schreef op 02 september 2015 @ 00:11:

Hier een kater van 6 jaar en sinds mei er een kitten bij. Soms gaat het goed maar vaker niet. Kitten wil graag spelen dus springt boven op kater zo gauw hij maar een stap over de drempel zet. En daar heeft kater niet altijd zin dus er wordt soms behoorlijk wat afgegromd en als dat niet duidelijk genoeg voor kitten dan geeft kater hem een mep. Wij bemoeien ons daar ook niet mee. Kater gaat nu ook meer buiten. Maar als kater binnen is krijgt hij alle aandacht maar gezellig bij mij op schoot liggen wil hij niet meer.

En heel af en toe liggen ze s nachts knus naast elkaar te slapen.Hier dus hetzelfde, nu komt poes heel af en toe wel weer bij mij op schoot liggen als de kitten in de gang/boven is.
Alle reacties Link kopieren
Gister wou onze kat weer gezellig bij ons op de bank. De kitten was wel een stoel verderop en werd goed in de gaten gehouden.

Dit is alweer een vooruitgang!:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven