Plaats maken voor een vluchteling, ik denk er over na.

02-09-2015 21:22 407 berichten
Nav het andere topic met dezelfde naam stel ik mezelf de vraag : waarom niet? Ik zeg niet dat ik het doe maar het speelt wel door mijn hoofd.

Ik lees dat meer mensen met deze gedachte rondlopen. Zijn hier forummers die ervaring hebben met deze doelgroep en deze ook een plek in huis hebben gegeven? Ken jij iemand die dit heeft gedaan? Waar liep je tegen aan, waar moet je je op voor bereiden? Aanrader of juist niet? Ik kan me voorstellen dat deze groep getraumatiseerd is, taal een probleem is enzovoort.

En wat doe ik dan? Is 1 persoon meer dan genoeg of is een (klein) gezin best te doen (bij voldoende woonruimte natuurlijk). Suffe kwestie maar je kan moeilijk ma met kind in huis nemen en pa buiten laten staan.

Wie denkt ermee en vooral wie doet er mee?

Nogmaals het is maar een gedachte he die ineens komt op spelen. De vraag van : "waarom niet, eigenlijk? Wat houdt mij tegen?"
Alle reacties Link kopieren
Ibn het verwijderde topic vroeg ik waar ik daar meer informatie over kon krijgen aangezien ik een leegstaand huis in NL bezit en ik best bereid ben daar een vluchtelingen gezin (tijdelijk) in te laten verblijven.
Na een paar dagen wordt ik al gek van mijn moeder of zus met gezin. Zal het dus ook niet doen. Ik denk dat het vreselijk zwaar zou zijn voor de vluchteling en eigen gezin. Wel ben ik bereid geld - goederen - tijd te doneren om te helpen.

Vind het vreselijk wat er allemaal gebeurd en gezegd wordt..
Voor een redelijke vergoeding en zonder kortingen, want uitkering, zou ik het kunnen overwegen.

Maar beter nog; voor een riante [verhuiskosten]vergoeding wil ik best mijn grote gezinswoning ruilen tegen een kleinere en gooedkopere woning, want alleenstaande.

Win-win situatie.
Als je denkt dat het niet erger kan..
En wat doe je dan als iemand geen verblijfsvergunning krijgt? Of zijn familie ook bij jouw wil stationeren? Gedacht aan lange termijn gevolgen voor het hele land en heel Europa?

Ik word een beetje simpel van mensen die alleen maar op korte termijn denken en alleen maar zich door kortstondige emotie laten leiden.
quote:Nostraflamoes schreef op 02 september 2015 @ 22:11:

Voor een redelijke vergoeding en zonder kortingen, want uitkering, zou ik het kunnen overwegen.

Maar beter nog; voor een riante [verhuiskosten]vergoeding wil ik best mijn grote gezinswoning ruilen tegen een kleinere en gooedkopere woning, want alleenstaande.

Win-win situatie.Je wilt er dus aan verdienen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Mijn huis delen met een vreemde? Nee. Ik heb zelfs nog nooit samengewoond met een geliefde, laat staan dat ik mijn leefruimte ga delen met iemand met wie ik geen intieme band heb. Mijn binnenplaatsje is te klein, en niet geschikt. Mijn dakterras grenst aan mijn slaapkamer, en niet geschikt. Enige overblijvende plek voor iets wat een bed is, is mijn huiskamer. Ik mag toch wel hopen dat niemand van mij gaat verlangen dat ik mijn persoonlijke leefruimte dusdanig ga inkorten? Afgezien nog van de beperkingen die mij worden opgelegd door de verhuurder van mijn huis.
quote:calvijn1 schreef op 02 september 2015 @ 22:14:

[...]

Je wilt er dus aan verdienen?Ja. Voor niks gaat de zon op. Ik lever tenslotte ook in!
Als je denkt dat het niet erger kan..

[...]

Je wilt er dus aan verdienen?Waar om niet, ze steunt ten slotte ook de mensensmokkelaars die door dit soort initiatieven nog meer gammele bootjes de zee over laten steken met weer veel doden als gevolg. Alles voor een goed gevoel..
Mooi hoor, de barmhartige samaritaan uithangen.

Maar als je er geld voor wilt vangen heet het gewoon mensenhandel.
quote:khemam schreef op 02 september 2015 @ 22:08:

Ibn het verwijderde topic vroeg ik waar ik daar meer informatie over kon krijgen aangezien ik een leegstaand huis in NL bezit en ik best bereid ben daar een vluchtelingen gezin (tijdelijk) in te laten verblijven.

Lief.

Maar bedenk één ding heel goed. Mijn moeder woont in een appartement en in haar buurt wonen diverse vluchtelingen. Die appartementen worden helderwit geverfd, met schoon sanitair, schone ramen en schone vloeren opgeleverd. Binnen een half jaar zijn de ramen grauw, staan de vuilniszakken op de balkons en als ze per ongeluk een deur openzetten ruikt het hele complex wat ze de laatste twee weken gekookt hebben. Gek genoeg gebeurt bij allemaal hetzelfde (in totaal kent ze zo zes of zeven gezinnen, ik ben de tel kwijt geraakt).

Een paar maanden geleden verhuisde er eentje. Het appartement was totaal uitgeleefd en de meubels rijp voor de container.

Schijnbaar is poetsen niet echt een prioriteit.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 september 2015 @ 22:14:

En wat doe je dan als iemand geen verblijfsvergunning krijgt? Of zijn familie ook bij jouw wil stationeren? Gedacht aan lange termijn gevolgen voor het hele land en heel Europa?

Ik word een beetje simpel van mensen die alleen maar op korte termijn denken en alleen maar zich door kortstondige emotie laten leiden.En zo zijn er ook mensen die zich alleen maar laten leiden door problemen in plaats van oplossingen, en denken in moeilijkheden in plaats van mogelijkheden.
Ik heb genoeg ruimte, maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om een asielzoeker in huis te nemen. Al kreeg ik geld toe. Ik heb 15 jaar op AZC's gewerkt en heb daar teveel meegemaakt. Deze mensen komen uit een heel andere cultuur en hebben meestal hele andere normen en waarden als die je zelf gewend bent. Dit zorgt 9 van de 10 keer voor problemen.

Ik denk dat er een groot deel wel goed opgevangen kan worden door hun landgenoten die al een verblijfsstatus en woning hebben.
quote:Sharon-Viva schreef op 02 september 2015 @ 22:17:

[...]

En zo zijn er ook mensen die zich alleen maar laten leiden door problemen in plaats van oplossingen, en denken in moeilijkheden in plaats van mogelijkheden.

Oplossingen genoeg. Problemen ook, maar die zijn niet van Europa, uit menselijkheid wordt er al sinds jaar en dag een groot budget uit getrokken voor hulp aan vluchtelingen in eigen regio + ontwikkelingshulp.

Ik vind het idd erg dom om te denken dat het verhuizen van het ene continent naar het andere iets goeds als uitkomst kan hebben.
Absoluut niet. Ik heb een gezin met kleine kinderen en daar laat ik geen wildvreemde bij.
Keep Calm and Love Your Sjoe
Ik vind dat altijd zo'n raar idee, dat als je niet tegen de opvang van vluchtelingen bent, je dat zelf in je eigen huis zou moeten realiseren.

Er zijn ook mensen die voor meer en zwaardere gevangenisstraffen zijn. Moeten die dan ook maar een deel van hun huis van tralies laten voorzien om er gedetineerden te huisvesten?

Of is het dan ineens wél oké om daar aparte huisvesting voor te regelen?

Er staat in Nederland acht miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg.

Hoeveel vluchtelingen kun je daarin huisvesten? Velen van hen zijn fysiek fitte vaklui, die graag willen werken maar dat nu door allerlei rare regelgeving niet mogen. Laat ze helpen die bedrijfsruimtes te verbouwen, leid ze daarbij meteen op tot vakbekwame werklieden die weten aan welke eisen verbouwingen in Nederland moeten voldoen en je slaat zóveel vliegen in 1 klap.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

[...]

Je wilt er dus aan verdienen?Nee hij/zij wil plaatsmaken zonder daar zelf kosten voor te maken. Logisch en nobel vind ik.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 september 2015 @ 22:20:

[...]

Oplossingen genoeg. Problemen ook, maar die zijn niet van Europa, uit menselijkheid wordt er al sinds jaar en dag een groot budget uit getrokken voor hulp aan vluchtelingen in eigen regio + ontwikkelingshulp.

Ik vind het idd erg dom om te denken dat het verhuizen van het ene continent naar het andere iets goeds als uitkomst kan hebben.Dus, je woont in een oorlogsgebied. Je huis wordt gebombardeerd, je bent je leven niet veilig. Maar omdat een of andere noob in Nederland vindt dat je dan geen recht hebt op je leven, moet je maar blijven waar je bent?
quote:Sharon-Viva schreef op 02 september 2015 @ 22:27:

[...]

Dus, je woont in een oorlogsgebied. Je huis wordt gebombardeerd, je bent je leven niet veilig. Maar omdat een of andere noob in Nederland vindt dat je dan geen recht hebt op je leven, moet je maar blijven waar je bent?

Hier om kan ik dus niet tegen zulke mensen, he. Dat zeg ik werkelijk nergens, maar kennelijk slaan sommige mensen compleet op tilt als iemand logistieke en culturele problemen ziet, daar waar ze ook gewoon zijn. Niks over recht op leven of ander gedoe. Opvang in de regio, dát zei ik. Is voor iedereen beter.

je weet ook niks van mijn achtergrond verder.
quote:Casalinga schreef op 02 september 2015 @ 22:16:

[...]

Lief.

Maar bedenk één ding heel goed. Mijn moeder woont in een appartement en in haar buurt wonen diverse vluchtelingen. Die appartementen worden helderwit geverfd, met schoon sanitair, schone ramen en schone vloeren opgeleverd. Binnen een half jaar zijn de ramen grauw, staan de vuilniszakken op de balkons en als ze per ongeluk een deur openzetten ruikt het hele complex wat ze de laatste twee weken gekookt hebben. Gek genoeg gebeurt bij allemaal hetzelfde (in totaal kent ze zo zes of zeven gezinnen, ik ben de tel kwijt geraakt).

Een paar maanden geleden verhuisde er eentje. Het appartement was totaal uitgeleefd en de meubels rijp voor de container.

Schijnbaar is poetsen niet echt een prioriteit.Calvijn, wat Nostranogwatwat vraagt is toch zo gek nog niet. Er worden ook huizen voor vluchtelingen opgeknapt. Er is geld genoeg. En door haar komt er een woning vrij. Win win situatie toch.
Gedaan in ze vorm van pleegkinderen.

Ligt uiteraard iets anders.

Ik was (en ben) in dit geval de pleegzus.

Maar ook deze kids komen als vluchteling Nederland binnen en hebben niks.

Blij dat mijn ouders deze keuze hebben gemaakt en ik zo op mijn manier een steentje heb kunnen bijdragen.

Voor nu zou ik het niet doen, puur omdat wij zo'n hectisch leven hebben en ik liever niet heb dat er vreemde mensen zonder mij of mijn man in huis zijn. Ik zou wel mee willen helpen aan acties om ervoor te zorgen dat er eten en kleding en andere spullen voor ze zijn.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 september 2015 @ 22:31:

[...]

Hier om kan ik dus niet tegen zulke mensen, he. Dat zeg ik werkelijk nergens, maar kennelijk slaan sommige mensen compleet op tilt als iemand logistieke en culturele problemen ziet, daar waar ze ook gewoon zijn. Niks over recht op leven of ander gedoe. Opvang in de regio, dát zei ik. Is voor iedereen beter.

je weet ook niks van mijn achtergrond verder.En waar lees je een veroordeling van mij op jou persoonlijk? inderdaad, nergens. Dus als jij je persoonlijk aangevallen voelt heeft dat vast wel een reden....
quote:Sharon-Viva schreef op 02 september 2015 @ 22:35:

[...]

En waar lees je een veroordeling van mij op jou persoonlijk? inderdaad, nergens. Dus als jij je persoonlijk aangevallen voelt heeft dat vast wel een reden....

Tuurlijk joh, je zegt 'een of andere noob in NL vindt dat je geen recht hebt op leven' direct tegen mij, maar ik voel me aangesproken om dat dat een reden heeft.

Lekker geredeneerd hoor, heel intelligent en zo. Straks komen de Hitler vergelijkingen er nog aan, dat ontbreekt nog.
Een kind ja, een moeder ook maar een man zou ik ook geen zin in hebben.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 september 2015 @ 22:37:

[...]

Tuurlijk joh, je zegt 'een of andere noob in NL vindt dat je geen recht hebt op leven' direct tegen mij, maar ik voel me aangesproken om dat dat een reden heeft.

Lekker geredeneerd hoor, heel intelligent en zo. Straks komen de Hitler vergelijkingen er nog aan, dat ontbreekt nog.Dus jij voelt je "een of andere noob". Waarvan akte.
Het valt me toch een beetje tegen dat ik nu vooral reacties lees als, huis te klein/ privacy niet willen opgeven/ onkostenvergoeding willen, terwijl ik tot voorheen vooral las, dat wij het hier zo goed hebben, en daarom welvaart willen delen/ inleveren, dan zou je toch niet over geld moeten nadenken lijkt me als je zo graag wilt helpen?.

Mijn kapster zei vandaag dat ze graag een kind zou willen opnemen, maar dat i.v.m. haar drukke werk en de angst voor eventuele problemen in haar gezin niet gaat doen, geld wou ze er sowieso niet voor hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven