Kinderverjaardag, gaan of niet?

03-09-2015 11:45 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit met een dilemma waar ik even niet uit kom, graag jullie mening/advies.

Twee weken geleden ontving ik een uitnodiging voor de verjaardag van een van de kinderen van een vriendin van me. Ik ben nooit zo fan van dit soort kinderfeestjes (heb zelf geen kinderen ook) maar bij goede vrienden vind ik het nooit zo erg om even langs te gaan voor hen en de jarige.

Zo kom ik dus regelmatig bij vriendin op een van de feestjes (ze heeft 3 kinderen).

Echter zit ik nu met het volgende. Ik heb vriendin al sinds begin van het jaar niet gezien/gesproken. In januari zijn we verhuisd en sindsdien heb ik haar niet meer gezien, hoewel we nu veel dichterbij elkaar wonen. Ze heeft regelmatig gezegd dat ze langs zou komen (ik ging meestal naar haar, handiger want ik rij auto) maar dat is dus nooit gebeurd. Als ik bel is er altijd iets gaande, druk met een van de kinderen ofzo en vergeet ze terug te bellen, ook al zegt ze dit te doen. Ik heb gezegd dat ze me maar moet laten weten wanneer ze tijd heeft om wat af te spreken, maar ik krijg steeds appjes dat het even niet kan want druk druk. Dat het druk is bij haar begrijp ik hoor, maar ik vind het wel jammer dat ze niet even tijd heeft voor een kopje thee of een belletje. Dit heb ik aangegeven, vind ze heel vervelend maar ze krijgt het niet voor elkaar iets in te plannen.

Maar nu dus die uitnodiging. En....ik heb echt geen zin! Voel me een beetje dat ik mag komen opdraven met een kadootje nu. Ik kan natuurlijk gewoon niet gaan maar ik wil hier wel even wat mee, maar zonder er een ruzie van te maken. Hoe zeg ik netjes waarom ik niet wil komen?
TO, ik ben het er mee eens dat het de moeite is om nog eens om een aparte avond te vragen i.p.v. het kinderfeestje.



Daarentegen, ik merk de verandering in dynamiek ook nu ik een kind heb (en een tweede op komst, vaker en meer moe!) maar mijn beste vriendin blijft prioriteit. Nu beweer ik niet dat we wekelijks bij elkaar op de koffie komen, maar zij komt minstens op belangrijke dagen van mij en ik op die van haar. Voor haar verjaardagsfeest regel ik al een oppas als ik de uitnodiging krijg en kom ik op haar daadwerkelijke verjaardag met dochter. Zij komt dan op dochters verjaardag en op de mijne komt ze ook koffie drinken met een stuk taart. Moet ook belangrijk blijven, vind ik.



Toch de fundamentele basis van een vriendschap, ondanks dat je leven niet samenloopt met die van je vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik begrijp dit niet en zal dit ook niet begrijpen. Voor mij is duidelijk dat ik mijn sociale leven echt anders heb moeten inrichten toen ik kinderen kreeg. En mijn wallen hangen inmiddels op mijn enkels. En als ik 's avonds op de bank plof dan kan bij mij ook alles gestolen worden. Maar dan zit ik 10 minuten en dan denk ik. Hee, xxx heb ik al lang niet meer gesproken. Ik bel eens even of het uit komt. En weet je, als ik dan ophang voel ik me een stuk energieker dan wanneer ik de hele avond zou hebben lopen zappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 03 september 2015 @ 14:21:

[...]





Maar dit is nou precies wat bgb bedoelt (denk ik). Je denkt nu alleen maar in problemen, probeer in oplossingen te denken. Kinderen liggen toch niet de hele dag op bed? Je kunt toch even langsrijden en het gezin oppikken? Of ze komen met de fiets? Of jij gaat eerst naar de opticien, laat de boel opmeten/opnemen en je vertrekt weer. Tegen sluit haal je je bril op? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een heel middag bij de opticien moet zitten.



Als ik een bril gerepareerd moet hebben, gooi ik die om de hoek en ik hoor wel weer wanneer die klaar is hoor. Dan zou ik daarna nog weer naar vriendin kunnen gaan, maar soms is het dan ook de moeite al niet meer, omdat er al snel weer kinderen van school gehaald moeten worden, naar sport of weet ik veel moeten. Reistijd van stad naar een vriendin is hier ook zeker 15 min. Zo raar is dat toch ook niet, je zou een uurtje een bakkie doen, daarna heeft iedereen weer andere plannen.



Ik ga zelf niet van een vriendin vragen om haar baby uit bed te halen en naar de stad te fietsen of te lopen omdat ik een bril moet inleveren. Maar dat ben ik misschien. Ophalen kan inderdaad prima, maar als je samen 8 kinderen hebt ietwat ingewikkeld ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2015 @ 14:23:

[...]





Oooo; dus JIJ bent rete makkelijk; het zijn die ANDEREN die zo moeilijk doen? Tsja,.... rot, hoor.Dat zeg ik toch niet? Ik ben helemaal niet makkelijk op het moment. Maar het is ook niet zo dat anderen wel flexibel zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Azuri29 schreef op 03 september 2015 @ 14:28:

[...]





Als ik een bril gerepareerd moet hebben, gooi ik die om de hoek en ik hoor wel weer wanneer die klaar is hoor. Dan zou ik daarna nog weer naar vriendin kunnen gaan, maar soms is het dan ook de moeite al niet meer, omdat er al snel weer kinderen van school gehaald moeten worden, naar sport of weet ik veel moeten. Reistijd van stad naar een vriendin is hier ook zeker 15 min. Zo raar is dat toch ook niet, je zou een uurtje een bakkie doen, daarna heeft iedereen weer andere plannen.



Ik ga zelf niet van een vriendin vragen om haar baby uit bed te halen en naar de stad te fietsen of te lopen omdat ik een bril moet inleveren. Maar dat ben ik misschien. Ophalen kan inderdaad prima, maar als je samen 8 kinderen hebt ietwat ingewikkeld ;)



Het zijn ook maar opties. Maar als het 15 min is om van de stand naar vriendin te gaan, dan lijkt me het toch hartstikke leuk om daar een bakkie mee te doen? Ik ben vanochtend ook geweest bij zo'n vriendin. Was trouwens wel wat verder weg nog. Eerst verjaardag gevierd op de school van middelste, daarna door naar die vriendin. Uurtje bakkie gedaan en weer naar huis om dreumes op bed te leggen, met als ultieme afsluiter een broodje, kopje thee en het forum.



Het kan dus wel, maar het kost moeite. En je moet je afvragen of je die moeite wil nemen. En je moet je afvragen of jouw vriendschappen het overleven als jij die moeite niet neemt. Het hoeft namelijk geen dealbreaker te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 03 september 2015 @ 14:25:

Nee, ik begrijp dit niet en zal dit ook niet begrijpen. Voor mij is duidelijk dat ik mijn sociale leven echt anders heb moeten inrichten toen ik kinderen kreeg. En mijn wallen hangen inmiddels op mijn enkels. En als ik 's avonds op de bank plof dan kan bij mij ook alles gestolen worden. Maar dan zit ik 10 minuten en dan denk ik. Hee, xxx heb ik al lang niet meer gesproken. Ik bel eens even of het uit komt. En weet je, als ik dan ophang voel ik me een stuk energieker dan wanneer ik de hele avond zou hebben lopen zappen.Dat ben jij, mijn man en ik kunnen echt genieten van de stilte en daarvan bijkomen. Tv ook niet aan dus... Rond 22u zijn we weer lekker bijgekomen, fles wijn open, buren schuiven bij.. Maar dan ga ik niet meer bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Azuri29 schreef op 03 september 2015 @ 14:34:

[...]





Dat ben jij, mijn man en ik kunnen echt genieten van de stilte en daarvan bijkomen. Tv ook niet aan dus... Rond 22u zijn we weer lekker bijgekomen, fles wijn open, buren schuiven bij.. Maar dan ga ik niet meer bellen.Maar het gaat hier om onderhouden van sociale contacten en hoe je dat doet moet iedereen zelf weten. Maar als ik jou zo lees, dan heb jij best nog wel energie om aan sociale contacten te geven. Waarom dan niet een keer om 22 uur naar bed en de volgende avond een belletje wagen? Of aan een vriendin vragen tot hoe laat ze gebeld kan/wil worden? Ik zit soms tot 23.30 aan de telefoon. Ik lig er namelijk nooit voor 12 uur in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger hele middagen met vriendinnen doorgebracht in speeltuinen, in Mc Donalds, in Ikea, etc. ; kinderen konden spelen, wij konden kletsen. Je zou desnoods ook - jouw kinderen op school - samen boodschappen kunnen doen; kunnen eventuele brillen die gerepareerd moeten worden weggebracht worden, stofzuigerzakken die dringend nodig waren worden gekocht, receptje kan meteen bij de apotheek afgegeven worden,.... Of je doet 's avonds samen boodschappen en je drinkt nog ergens koffie.

Whatsappen lijkt het gebrek aan fysiek contact op te vangen, maar zie jij op je mobiel dat je vriendin er zo slecht uit ziet? dat het huilen haar nader dan het lachen staat? Dat ze zo straalt , dat het haast niet anders kan of ze is verliefd, etc. ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Azuri29 schreef op 03 september 2015 @ 14:34:

[...]





Dat ben jij, mijn man en ik kunnen echt genieten van de stilte en daarvan bijkomen. Tv ook niet aan dus... Rond 22u zijn we weer lekker bijgekomen, fles wijn open, buren schuiven bij.. Maar dan ga ik niet meer bellen.Je hebt dus beter contact met je buren dan met de mensen die je je vrienden noemt? Misschien labeltjs eens verhangen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 03 september 2015 @ 14:31:

[...]





Het zijn ook maar opties. Maar als het 15 min is om van de stand naar vriendin te gaan, dan lijkt me het toch hartstikke leuk om daar een bakkie mee te doen? Ik ben vanochtend ook geweest bij zo'n vriendin. Was trouwens wel wat verder weg nog. Eerst verjaardag gevierd op de school van middelste, daarna door naar die vriendin. Uurtje bakkie gedaan en weer naar huis om dreumes op bed te leggen, met als ultieme afsluiter een broodje, kopje thee en het forum.



Het kan dus wel, maar het kost moeite. En je moet je afvragen of je die moeite wil nemen. En je moet je afvragen of jouw vriendschappen het overleven als jij die moeite niet neemt. Het hoeft namelijk geen dealbreaker te zijn.Als ik aankom en 20 min later weer weg moet om op tijd op school te zijn kies ik inderdaad voor wat anders. Van dat uur dat jij een bakkie hebt gedaan was ik in het voorbeeld al 30 min verloren aan naar de stad gaan, bij de opticien even wachten op mijn beurt en probleem bespreken en oplossing afspreken. Er waren dan nog 30 min over om er te komen (15 min dus) en een bakkie naar binnen te gieten. En dan moet ik hopen dat ik voor de verandering niemand tegenkom die ik ken, waar ik dan dus echt geen tijd voor heb om meer dan hoi en doei tegen te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 03 september 2015 @ 14:37:

[...]





Maar het gaat hier om onderhouden van sociale contacten en hoe je dat doet moet iedereen zelf weten. Maar als ik jou zo lees, dan heb jij best nog wel energie om aan sociale contacten te geven. Waarom dan niet een keer om 22 uur naar bed en de volgende avond een belletje wagen? Of aan een vriendin vragen tot hoe laat ze gebeld kan/wil worden? Ik zit soms tot 23.30 aan de telefoon. Ik lig er namelijk nooit voor 12 uur in.Dat heb ik uiteraard heus wel gedaan, maar eigenlijk zit niemand daarop te wachten, bellen na 22u. En om 22u naar bed werkt bij mij niet, dan lig ik helaas om 4u al wakker. Zou inderdaad een hele goede oplossing zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel 100 oplossingen verzinnen, maar álles gaat dus voor je vriendinnen; brillen, kennissen op straat, buren,.... prima, toch? Moet je helemaal zelf weten. Ik zei alleen; kijk er niet raar van op als er op een bepaald moment iets gebeurt en die meiden zijn er niet voor je, want dat zou zomaar een consequentie kunnen zijn van je keuze.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2015 @ 14:40:

[...]





Je hebt dus beter contact met je buren dan met de mensen die je je vrienden noemt? Misschien labeltjs eens verhangen.Je buren kunnen toch ook je vrienden zijn? Wat een onzin dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2015 @ 14:45:

Ik kan wel 100 oplossingen verzinnen, maar álles gaat dus voor je vriendinnen; brillen, kennissen op straat, buren,.... prima, toch? Moet je helemaal zelf weten. Ik zei alleen; kijk er niet raar van op als er op een bepaald moment iets gebeurt en die meiden zijn er niet voor je, want dat zou zomaar een consequentie kunnen zijn van je keuze.ook pas nog gehad en we hebben heel veel vrienden. En je kunt toch ook andere vrienden tegenkomen op straat dan die ene met wie je afspreekt.
Alle reacties Link kopieren
prima dan toch, Azuri?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij wel op dat moeders vaak vinden dat ze het druk hebben met hun gezin en werk en als je als kinderloos iemand aangeeft het ook druk te hebben, dan is daar minder tot weinig begrip voor. 'Waarmee dan, jij hebt geen kinderen'?
Alle reacties Link kopieren
quote:Azuri29 schreef op 03 september 2015 @ 14:48:

[...]





. En je kunt toch ook andere vrienden tegenkomen op straat dan die ene met wie je afspreekt.Tuurlijk. Zeg ik meestal " hoiiiiii, ik moet rennen, ik heb afgesproken met......... " Tenminste, als ik diegene ook echt wil zien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ook als je ziet dat diegene het huilen nader staat dan het lachen?



Het is allemaal niet zo zwart wit.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 03 september 2015 @ 14:50:

Het valt mij wel op dat moeders vaak vinden dat ze het druk hebben met hun gezin en werk en als je als kinderloos iemand aangeeft het ook druk te hebben, dan is daar minder tot weinig begrip voor. 'Waarmee dan, jij hebt geen kinderen'?



En wat is er dan mis met uitleggen wat jij zoal doet?

Zij zullen geen tijd hebben voor wat jij doet, waarschijnlijk, dus de kans is groot dat ze echt niet 1, 2, 3 kunnen verzinnen wat jij doet naast werken en je huishouden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Azuri29 schreef op 03 september 2015 @ 14:51:

Ook als je ziet dat diegene het huilen nader staat dan het lachen?



Het is allemaal niet zo zwart wit.Jij schrijft niet erg grijs; jij schrijft het juist zwart-wit, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2015 @ 14:52:

[...]





En wat is er dan mis met uitleggen wat jij zoal doet?

Zij zullen geen tijd hebben voor wat jij doet, waarschijnlijk, dus de kans is groot dat ze echt niet 1, 2, 3 kunnen verzinnen wat jij doet naast werken en je huishouden.Ik zeg niet dat het een probleem is. Ik zeg ook niet dat ik niet uitleg wat ik zoal doe. Ik zeg alleen dat het mij opvalt. Moeders vinden zich zelf vooral druk, druk, druk en hebben vaak weinig begrip voor het feit dat je het ook druk kan hebben zonder kinderen. Maar goed, misschien geldt dat andersom ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Azuri29 schreef op 03 september 2015 @ 14:51:

Ook als je ziet dat diegene het huilen nader staat dan het lachen?



Het is allemaal niet zo zwart wit.Dus bij toeval, áltijd als jij met een vriendin hebt afgesproken, kom je onderweg daar naartoe een andere vriendin of kennis tegen die zich huilend in je armen stort? Bizar...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 september 2015 @ 14:59:

[...]





Dus bij toeval, áltijd als jij met een vriendin hebt afgesproken, kom je onderweg daar naartoe een andere vriendin of kennis tegen die zich huilend in je armen stort? Bizar...Er gaat eerst nog altijd een bril stuk
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar Azuri, als jij blij bent met hoe het gaat, dan is er toch ook niets aan de hand? En nee, misschien is 20 minuten wat te weinig, maar ik dacht dat je een half uur zou hebben. Als je onderweg opbelt, staat de koffie klaar als je aan komt. Dan kun je er zelfs nog wel 2 drinken.



Maar het punt is dat er hier heel erg moeilijk wordt gedaan. Hoevaak gaat een bril nou werkelijk stuk? En hoe vaak kom je iemand tegen die het huilen nader staat dan het lachen? Al die andere momenten heb je gewoon tijd om naar iemand toe te gaan. Maar als je daar niet voor kiest is dat ook prima. Maar besef je wel dat het soms dus wel een dealbreaker kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is echt een kwestie van tijd maken. Om sociale contacten te onderhouden zal je toch een zekere investering van tijd en moeite moeten doen. Niemand heeft het zo druk dat ze niet kunnen bellen en elkaar met enige regelmaat kunnen zien. Je zal dan van beide kanten wat flexibel moeten zijn.

Ik spreek soms 's avonds met vriendinnen af, soms tijdens mijn lunchpauze (dan neem ik een extra lange lunchpauze die dag), soms na werk, soms op mijn vrije dagen...

Met een bepaalde vriendin die het net als ik vrij druk heeft ga ik vaak op zaterdagmorgen even ontbijten samen. Ja, dan moeten we allebei wat eerder op staan maar als dat het enige moment is dat we elkaar kunnen zien dan doen we dat.

Ik spreek ook regelmatig af met de kinderen erbij. Bijvoorbeeld gaan we in het bos wandelen en daarna na een speeltuin. De kinderen zijn druk bezig dus tussen de bedrijven door is er alle gelegenheid om bij te kletsen.

Maar je moet wel zelf willen en er echt tijd voor maken. Dat is toch echt een kwestie van wilskracht. Als je daar geen zin in hebt dan is de vriendschap blijkbaar niet van hele grote waarde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven