raad gevraagt, 19 jaar in een huurwoning , in hoever oude staat??

01-06-2007 11:03 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo ik heb een vraagje mijn schoonouders gaan verhuizen na 19 jaar in de zelfde woning gewoont te hebben.nu heeft mijn man de woon en hal vorig jaar helemaal opgeknapt met verf, laminaat door het hele huis (behalve de keuken) er is een tussen wandje weg gehaald wilde we in het geheel doen maar omdat het zooo oud was lukte dat niet.verder hebben er overal schrootjes tegen de muur gezeten ( keuken, slaapkamer en badkamer) dat heeft daar ook 19 jaar opgezeten.nu moest dit eraf en verder mocht alles blijven zoals het was tot de nieuwe bew zouden komen voor evt overname.nu is mijn vraag het volgende.vorige week moest mijn schoonouders de sleutel inleveren en dus de opzichter kwam die kraakte echt alles af, alles wat mijn man gedaan had was niet goed, behang dat los zit moest vast, kleuren waren niet goed ( op de muur) keuken was verziekt ( er zaten spotjes onder de keukenkastjes dus nu zie je gaten zitten) en van 1 keuken kasje hebben ze 2 lades gemaakt dus een deurtje zoor midden gezaagt. de keuken zou een nieuwe in moeten komen want die is verziekt.keuken vloer is een drama 19 jaar geleden hebben de vorige bew lijm resten laten zitten en die zitten er nog steeds mijn schoonouder hebben er zelf klevende tegens op gehad die geen lijm resten achter laten dat moet er nog allemaal afgehaald worden.kort om het gaat in de duizende euro's lopen en dat hebben ze niet want ze hebben alleen een ww uitkering.nu komt mijn echte vraag in hoever mag je een huis in die 19 jaar veranderen en moet je weer terug in de oude staat brengen , ik heb gehoord dat na een lange tijd niet meer hoeft maar wat in daar van waar??mijn schoonvader ligt nu met een beroerte in het ziekenhuis.de sleutel is nu ingeleverd al een week , nog steeds geen nieuwe huurder alles zit er nog in het laminaat voor overname , een toog enze.ze hebben nog niet eens een brief verstuurd naar een nieuwe huurder hoorde wij onder tussen kunnen wij niet verder omdat we niet weten wat we moeten, nieuwe laminaat kan maar als het niet over genomen wordt nemen we dat mee naar het nieuwe huis maar we zijn nu bang dat hun het verzieken van de woon waard.wie weet raad????? ik hoop snel wat te horen gr westlandse 



bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren


Wat mij ook enigzins verbaast, is dat de sleutel al is ingeleverd maar de oplevering is nog niet afgerond?, heel vreemd.



Het is de normale gang van zaken dat na afronding de sleutels ingeleverd worden. Misschien heeft het met het te lang duren van afronding, om welke reden ook, te maken dat de sleutels al ingeleverd zijn.

Ik ben ook wel betrokken geweest bij dit soort dingen en het kan een behoorlijke toestand zijn eer alles is zoals woningbouw, ex-huurder en nieuwe huurder helemaal naar tevredenheid afgerond is.
Alle reacties Link kopieren
In ons vorige huis hebben de nw bewoners veel overgenomen, en wij hebben dat in dit huis net zo gedaan. Natuurlijk betekend dat dat je soms iets moet slopen of weghalen, maar daar krijg je dan weer bv gordijnen of bv horren voor terug.Beetje geven en nemen, Jij neemt ongemak van de oude huurders over en hebt voordeel aan wat ze laten staan. Evt klein bedrag dat er tegenover staat maar vaak nog met gesloten portemonee.



Bij vrienden was het huis perfect en vakkundig verbouwd, zo mooi en zo goed gedaan. De nw bewoners wilde dingen overnemen maar de woningbouw deed moeilijk. Vervolg ging nw huurder ook moeilijk doen. ineens wilde die niets meer ook niet tekenen. Nou die heeft het geweten. Letterlijk alles is weggehaald en leegegehaald. Buren liepen in en uit voor vitrage, planten, zonneschermen, enz enz.



Die nw bewoners hebben denk ik de haren uit hun hoofd getrokken van spijt, want zij dachten dat er evt wel wat zou blijven zitten als ze niet zouden tekenen, maar konden nu de hele tuin weer gaan inrichten en kwamen echt in een compleet kaal huis.



Het is vaak dus ook een beetje good will naar elkaar toe.
Alle reacties Link kopieren




quote: pepexx reageerde



Wat mij ook enigzins verbaast, is dat de sleutel al is ingeleverd maar de oplevering is nog niet afgerond?, heel vreemd.



Het is de normale gang van zaken dat na afronding de sleutels ingeleverd worden. Misschien heeft het met het te lang duren van afronding, om welke reden ook, te maken dat de sleutels al ingeleverd zijn.

Ik ben ook wel betrokken geweest bij dit soort dingen en het kan een behoorlijke toestand zijn eer alles is zoals woningbouw, ex-huurder en nieuwe huurder helemaal naar tevredenheid afgerond is.




Mijn streven zou zijn alles afronden in het oude huis, dan pas sleutel in leveren.

Als ze al iets willen doen in het oude huis kunnen ze niet eens naar binnen.



Je betaalt toch altijd huur voor beide woningen, kan je net zo goed de maand vol maken ibv. sleutel.



Maar ja, dat is achteraf praten.

De woningstichting heeft het niet volgens de regels gedaan.

De sleutel is overgedragen, dus woningstichting is nu verantwoordelijk lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf een nieuwe huurwoning betrekt, hoe zou je die dan willen aantreffen? Met lijmresten, loszittend behang, een doorgezaagd keukenkastje en gaten in de bovenkastjes?



Of toch liever niet?

 Een Muur er uit breken  kan een verbereing zijn, mits dat netjes gebeurt is en mooi is afgewerkt, zodat je niet meer kunt zien dat er ooit een muur geweest is. slordig weggehakseld en met beschadigingen aan plafonds en muren, dan zukl jje dat idd moeten herstellen. En gaten  voor spotjes ( als je vervolgens de spotjes NIET achterlaat) zal je ook moeten herstellen. OOk een keukenkastje doorzagen zou ik niet perse als verbetering zien. 

 Al met al denk ik dat de woningbouwvereniging hier best een punt heeft. Al zou ik mbt de keuek inderdaad eens gan praten, omdat keukens sowieso op een gegeven moment afgeschreven zijn. Als die keuken enr al 19 jaar inzat, is het niet terecht als jouw ouders een hele nieuwe nieuwe keuken zouden moeten betalen.

En dat jouw vader een beroerte heeft  gehad is natuurlijk heel naar, maar heeft hier weinig mee te maken.
Alle reacties Link kopieren


Off topic:

Dat kan natuuurlijk nooit dood door schuld zijn of uberhaupt strafbaar.

Als iedereen die een beroerte of hartstilstand krijgt na een fikse tegenslag of als iemand heel erg tegen hen tekeer gaat, een klacht in kan dienen en in zijn gelijk wordt gesteld dan hebben we volgens mij een heel groot probleem. Dan is t hek van de dam denk ik en kan er niemand meer zijn werk uitvoeren. 




Weet ik, was cynisch bedoeld.

Ja stom, haar schoonvader leeft gelukkig nog. Nou ja, dan zware mishandeling.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik het kan beoordelen staat de corporatie redelijk sterk. Wanneer je veranderingen aan de woning wil aanbrengen kan je dit het beste schriftelijk vooraf aanvragen. Met het huidige huurrecht is het niet meer mogelijk dat huurders onderling onroerende zaken overnemen. Wanneer er onroerende goederen in de woning blijven wordt de corporatie aansprakelijk voor deze zaken en alle gevolg schades. Bij spotjes in een keuken kan ik me heel goed voorstellen dat afgezien van de vraag of het mooi is er ook vragen over de elektra gesteld kunnen worden. Kan je er bijvoorbeeld goed bij om de stroomdraden te controleren? Als dit niet het geval is zal de keuken altijd afgekeurd moeten worden.

Een muur geheel of gedeeltelijk weghalen kan de verhuurbaarheid van de woning schaden. Soms zie je ook dat mensen van twee slaapkamers 1 slaapkamer maken. Wanneer er juist een tekort aan woningen met meerdere slaapkamers is kan er ook verwacht worden dat de muur weer terug geplaatst wordt.

Bij verf en behang is het zo dat deze door een nieuwe huurder eenvoudig overschilderbaar moet zijn. Kleuren zoals rood en zwart zijn in de praktijk niet eenvoudig overschilderbaar en moeten dus in een anderee kleur terug gebracht worden.

Over schootjes tegen de muur en soms ook plafond is geen discussie over mogelijk. Deze moeten er altijd uit. Helemaal als ze van kunststof zijn. Kunsstof schootjes aan het plafond zijn echt levensgevaarlijk bij brand.



En dat de corporatie meewerkt aan het laten liggen van het laminaat in afwachting van een nieuwe huurder die het eventueel kan overnemen is iets wat ze niet verplicht zijn om te doen maar doen dit waarschijnlijk meer uit service.



De basis is dat wanneer je iets huurt / leased je er zorgvuldig mee omgaat. Als ik mijn lease auto helemaal (zelf) gepimpt inlever snapt iedereen dat, dat niet kan. In principe geldt hetzelfde uitgangspunt ook voor huurwoningen.
Alle reacties Link kopieren
HIhi ik had m niet zo snel door Fleur :$

Westlandse, je wilde graag snel reacties, we zijn er nu 30 verder...wat vind je ervan?
Alle reacties Link kopieren
hallo ik zag heel wat reacties niet altijd even leuk en veroordelend.

de schrootjes zijn aanelkaar geklikt dus bijna geen gaten wat er achter zit alleen maar stof en oud behang meer niet dus dat valt ook wel mee toch.

keuken kastje oke kan niet maar ziet er verder netjes uit, goed afgewerkt en reuze handig.

er zit een erg mooie toog in met mooie dim verlichting en dat tussen wandje is bij veel mensen in de flat eruit gehaald het is zelfs zo als er nieuwe bew komen wordt de hele flat gerenofeerd omdat er jaren maar dan ook jaren niets aan gedaan is door de woningbouw en dus ook dat tussen wandje eruit gehaald.mijn man was nog niet klaar met klussen dus er in een NETTE inbouwkast gemaakt maar nog niet geverft dat kon niet zei die vent!!!! moest geverft zijn.

ja wij zijn erg boos maar ik vraag ook verder niet wat jullie er van vinden maar waar we evt hulp kunnen vragen dat weet ik nu ik ga nu niets eens meer verder lezen want dit schiet niet op zie ik. ik had verder ook gehoord dat als je lang in een huur woning woont niet verwacht mag worden dat alles nog in de zelfde staat is dat lees ik nergens terug ik lees alleen maar voor oordelen.
Alle reacties Link kopieren
ik ga nu niets eens meer verder lezen want dit schiet niet op zie ik.
Wat verschrikkelijk onaardig van je, zeg! Mensen nemen de moeite om op jouw, moeilijk leesbare, tekst te reageren en jij neemt nieteens de moeite om alles te lezen? Pfffffff.
Alle reacties Link kopieren
de schrootjes zijn aanelkaar geklikt dus bijna geen gaten wat er achter zit alleen maar stof en oud behang meer niet dus dat valt ook wel mee toch.  Nou, als de nieuwe huurder ze er uit moet halen, kost dat geld en schrootjes is GEEN verbetering aan je huis, dus ik vind het niet raar dat ze er uit moeten. Dus helaas pech voor jou, ze moeten weg.

keuken kastje oke kan niet maar ziet er verder netjes uit, goed afgewerkt en reuze handig. Dat vindt jij Als er in je huurcontract staat dat je de keuken in oorspronkelijke staat moet terugbrengen, dan wederom, pech  voor jou, contract is contract.

ja wij zijn erg boos maar ik vraag ook verder niet wat jullie er van vinden maar waar we evt hulp kunnen vragen dat weet ik nu ik ga nu niets eens meer verder lezen want dit schiet niet op zie ik.

Omdat je niet bevestigd wordt in wat je gehoopt had? Omdat iedereen zegt dat je weinig kans maakt endat de woning bouw gelijk heeft? ik zie dat niet als vooroordeel, maar gewoon als "het is zoals het is"dat dat jou niet bevalt, daar kunnen wij ook niets aan doen. 

ik had verder ook gehoord dat als je lang in een huur woning woont niet verwacht mag worden dat alles nog in de zelfde staat is dat lees ik nergens terug, Misschien omdat het niet waar is? Ik heb dat namelijk nog noit gehoord. Ik heb wel gehoord dat tegenwoordig als je een verbetering aanbrengt, dat die mag blijven, maar helaas is het aan de woningbouw om dat te beoordelen.  ik lees alleen maar voor oordelen.

Sja,  je leest niet wat je wilt lezen dus heb je er niks aan.

Als iedereen zou zeggen "je hebt groot gelijk"terwijl de woningbouw in zijn recht staat, daar heb je pas niks aan.

Alle reacties Link kopieren
Westlandse, als jij het woord hebt gedaan bij de woningbouw dan snap ik heel erg goed dat je alles in oude staat moet terugbrengen. MIjn nekharen gaan overeind staan van je toon.

Je leest niks, omdat t allemaal neit in jouw straatje is? OPEN DAN GEEN TOPIC ALS JE ALLEEN MAAR STEUNBETUIGINGEN WILT OVER HOE ZIELIG EN BELACHELIJK HET ALLEMAAL IS! :@



ZOOOOOOOO simpel dit....
Westlandse, als jij het woord hebt gedaan bij de woningbouw dan snap ik heel erg goed dat je alles in oude staat moet terugbrengen.
:D
Alle reacties Link kopieren
Westlandse,



Dan zal ik ook nog een duit in het zakje doen, van hoe wij een huurwoning toegewezen kregen.



Toilet:  waren de muren volgespoten met purschuim en groen geverfd. Vonden die mensen heel mooi, nou wij niet...



Keuken: kastjes om en om roze/groen geverfd met kwast incl een knalroze afzuigkap. Vonden die mensen mooi, nou wij niet.



Woonkamer:  plavuizen vloer, was zo gelegd als je erop liep dat je zeeziek werdt, tegels los en kapot incl een afschuwelijke kleur. Vonden die mensen mooi, nou wij niet.

Kunststofkozijnen: waren knalgeel geverfd. Vonden die mensen mooi, nou wij niet.

1 muur in de woonkamer: groen gelakte steenstrips. Vonden die mensen mooi, nou wij niet.

1 muur in de woonkamer met wel 100 gaatjes ( leek wel of ze er schot hagel op afgevuurd hadden)

Open trap naar boven: was knalgeel geverfd. Vonden die mensen mooi, nou wij niet.



Badkamer: roze geschilderde tegels.

Toilet: zat helemaal onder de diaree spetters, incl de tegels achter het toilet.



Slaapkamers: waren redelijk.



 Echt soeppie van de richel die daar gewoond heeft, blijkt ook wel, want ze waren met de noorderzon vertrokken, met een huurachterstand van heb ik me jou daar. Ook andere rekeningen hadden ze niet betaald, kregen wij 1 jaar na dato nog deurwaarders voor aan de deur.



Wij hebben het huis wel geaccepteerd, omdat het een mooie woning was....Maar niet onder die condities natuurlijk.



Woningbouw is er 3 maanden elke dag bezig geweest en wij hadden een compleet nieuwe woning.



Alleen de sloopkosten waren al 20.000 gulden, toen moest het huis van binnen nog opnieuw opgebouwd worden. Totaal plaatje rond de 40.000 gulden. Ik praat nu over 9 jaar gelden he?

Wij hebben er 3 jaar gewoond, en daarna hebben wij een huis gekocht.



Dus, Westlandse maak je borst maar nat, je trekt echt aan het kortste eind heurrr, Ook nog nooit van het bekende spreekwoord gehoord? :D Het bekende spreekwoord luidt: Wie niet horen wil...moet maar......juist.

Je hebt genoeg voorbeelden en adviezen gekregen.



Sucses hoor..............:D
Alle reacties Link kopieren
hallo ik zag heel wat reacties niet altijd even leuk en veroordelend.

Had even in je openingspost geschreven dat er alleen medestanders mochten posten. Had een hoop mensen tijd en energie gescheeld, wel zo netjes.



ja wij zijn erg boos maar ik vraag ook verder niet wat jullie er van vinden

Als je niet wilt horen wat anderen ervan vinden moet je in je openingsposting niet uitgebreid vertellen wat er aan mankementen is.

 

maar waar we evt hulp kunnen vragen dat weet ik nu ik ga nu niets eens meer verder lezen want dit schiet niet op zie ik. Gek hè, maar ik had al zo'n vaag vermoeden dat dit toic zo zou verlopen. Het is niet de eerste keer dat je de geslagen hond uithangt als iemand het niet met je eens is op dit forum.ik had verder ook gehoord dat als je lang in een huur woning woont niet verwacht mag worden dat alles nog in de zelfde staat is dat lees ik nergens terug Aangezien je het nergens terugleest, er mensen spreken uit ervaring, zal dat dus wel niet zo zijn. Dikke pech!ik lees alleen maar voor oordelen. Dan ben je aan een leesbrilletje toe. Hans is goedkoop!
Alle reacties Link kopieren
Westlandse, volgens mij heb jij op al je eerder geopende topics (al langer geleden, op MIJ over ziekte, ontslag (schoon?)vader, geld en werkgedoe, nog nooit anders al zo afwijzend als nu gereageerd. Waarop open je in godsnaam nog topic als je altijd van mening bent dat iedereen behalve jij het bij het foute eind heeft.

Zoek het dan lekker zelf uit!!!
Alle reacties Link kopieren
Oh t is dr zo eentje.:? Bedankt voor de waarschuwing, ik zal t de volgende keer als ze weer een zeiktopic opent in mn achterhoofd houden.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel is dat iemand die nu nog wat aan zijn huurwoning wil aanpassen eerst nadenkt. En overlegt met de verhuurder. Overleg tussen jou en de woningbouw over wat je gaat aanpassen. Toestemming krijgen (schrijftelijk natuurlijk) en dan mag je pas klussen. Dan heeft het zin. Want dan hoef je er achteraf niets meer aan aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig hebben wij net onze huur opgezegd omdat we hebben gekocht:D



En inderdaad alle veranderingen moeten weer terug in oude staat(mits je dat hebt)is heel lullig maar kon je van te voren weten, en alleen net en heel behang mag blijven zitten en vloerbedekking of zeil o.i.d. alleen als de volgende huurder het wil overnemen...



En eerlijk gezegd vind ik deze regels niet meer als normaal of het nou een huis is wat je 1 jaar of weet ik het hoeveel jaar huurt....
Alle reacties Link kopieren
hoi ik lees net even mee wat is iedereen toch hard zeg daar schrik ik van.

ik snap heel goed dat ze zich zorgen maakt.

ze vraagt om raad niet om kritiek toch??

dat wilde ik alleen maar even kwijt.
Alle reacties Link kopieren


hoi ik lees net even mee wat is iedereen toch hard zeg daar schrik ik van.

ik snap heel goed dat ze zich zorgen maakt.

ze vraagt om raad niet om kritiek toch??

dat wilde ik alleen maar even kwijt.
Ze vraagt om raad en krijgt die ook. Maar je kunt ook kritiek verwachten op een forum. En die krijgt ze dus ook, maar wel keurig onderbouwd. Zo dat ben ik dan ook maar even kwijt.

Meer mensen die iets kwijt willen? Oh nee, daar is al een topic voor.
Alle reacties Link kopieren




quote: poehtie reageerde



hoi ik lees net even mee wat is iedereen toch hard zeg daar schrik ik van.

ik snap heel goed dat ze zich zorgen maakt.

ze vraagt om raad niet om kritiek toch??

dat wilde ik alleen maar even kwijt. Ze vraagt om raad en krijgt die ook. Maar je kunt ook kritiek verwachten op een forum. En die krijgt ze dus ook, maar wel keurig onderbouwd. Zo dat ben ik dan ook maar even kwijt.

Meer mensen die iets kwijt willen? Oh nee, daar is al een topic voor.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.


hoi ik lees net even mee wat is iedereen toch hard zeg daar schrik ik van.

ik snap heel goed dat ze zich zorgen maakt.

ze vraagt om raad niet om kritiek toch??

dat wilde ik alleen maar even kwijt.
Ze moet niet zo lopen zeuren en piepen en zei&^%ken, want ze kríjgt raad en advies. Het is alleen niet het advies waar ze op gehoopt had, omdat de dingen nou eenmaal niet altijd zo zijn zoals ze graag zou willen. Heeft iedereen weleens last van. Wel lullig voor degenen die de moeite hebben genomen iets op te schrijven. Dussssssss...........
Alle reacties Link kopieren


hoi ik lees net even mee wat is iedereen toch hard zeg daar schrik ik van.

ik snap heel goed dat ze zich zorgen maakt.

ze vraagt om raad niet om kritiek toch??

dat wilde ik alleen maar even kwijt.





Ik zie echt niet wat er nou zo hard is geweest in deze discussie. Als je alleen adviezen wilt die in jouw straatje passen dan moet je dat er in de openingspost even bijzetten. Wel zo makkelijk voor diegenen die haar willen helpen en de tijd nemen om een half boekwerk aan ervaringen neerzetten. Ervaringen neerzetten ja, zodat TO weet wat ze kan gaan verwachten en wat de gemiddelde werwijze is van een woningbouw. Daar is niks hards aan. Das gewoon eerlijk.



En hard,  is dat bord dat ze voor dr hoofd heeft.
Soms is het moeilijk de woning in oude staat terug te brengen. Ik hoorde laatst van iemand die de woning van overleden familielid in oude staat moest opleveren maar hoe kom je nou aan oude bakelieten stopcontacten.

Ik heb ooit eens een flatje gehuurd wat totaal was uitgewoond en heel smerig, toen ik ging verhuizen heb ik dat dus niet in oude staat teruggebracht maar was er wel tot in staat.

Het netjes opleveren geld niet voor iedereen want van kale kippen kun je nog steeds niet plukken....

Verder vind ik de toon hier ook een beetje vervelend maar dat heb ik wel vaker aangegeven, tis zo makkelijk vanachter je computer iemand afzeiken.
Alle reacties Link kopieren
Djeeez zeg.



Waarom behandelen mensen hun huurhuis toch in vredesnaam als een koophuis??? Je bent GEK als je in een huurhuis, wat niet van jou is, nooit van jou is geweest en ook nooit van jou zal worden, aan grote veranderingen begint. Dat je de muren stuukt en verft en er een vloertje in legt, logisch, maar je gaat toch zeker geen muren uitbreken of essentiele zaken zoals keukenkasten doormidden zagen, of een bad eruit halen, zoals ik hier las. Je huurt, je hebt het allemaal maar in bruikleen hoor.





KOOP dan een huis als je de amateurklusser wil uithangen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven