Werk & Studie alle pijlers

ZZP-topic

13-07-2015 18:45 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en heren),



Het lijkt mij heel fijn om een ZZP-topic te hebben hier op het VIVA forum. Ik werk nu 3,5 jaar als ZZP-er en kom regelmatig voor dingen te staan waar van ik dan denk.. Oké, hoe gaan andere ZZP'ers hier mee om.

Volgens mij zitten er behoorlijk wat ZZP-ers hier, dus heb je zin om mee te kletsen, loop je ergens tegen aan en kan je misschien her en der wel wat tips / hulp gebruiken. Dan lijkt me dit een mooi plekje.



Wie haakt aan?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Het is een beetje stil hier. Maar leuk dat je mee schrijft!

Je bent dus kraamhulp ? En dan als ZZP'er?

Hoe werkt dat precies? Bellen gezinnen jou en stuur je hen dan een factuur? Of gaat het via een bureau?



Ik ben ook benieuwd hoe veel jullie werken. Op dit moment heb ik het erg druk en kan ik de hele dag wel achter mijn laptop zitten.

Toch probeer ik om s avonds 20.00 uur te stoppen en m'n mail niet meer te checken. Anders kan ik echt uren door gaan.



Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Geen kraamhulp maar kraamverzorgster!! Haha dat ligt nogal gevoelig in kraamland... ach uiteindelijk is het gewoon een woord... maar goed.



Ja gezinnen kunnen me bereiken via mijn website en via een soort datingssite tussen kraamverzorgsters en zwangere vrouwen.



Facturatie gaat via het kraambureau waar ik voor werk en anders via die 'datingssite' zij hebben contracten met verzekeringen en daar betaal ik dan een bijdrage voor.



Ik werk 8 tot 10 dagen achter elkaar en ben dan ongeveer 6 dagen vrij. Dit is als ik voor een kraambureau werk. Eigen gezinnen kunnen 24uur per dag bellen dat ze bevallen (zijn) en dan moet ik daar naar toe. Dat is dus een onzeker stukje. Zeker omdat ik ook nog 3 kleine kinderen heb van 6 4 en 2 jaar.

Die eigen gezinnen heb ik dan ook nog niet veel. Maar dat ligt dus aan onze gezinssituatie op dit moment.

Hopelijk in de toekomst wat meer.
Alle reacties Link kopieren
Een leuk topic. Al moet ik zeggen dat ik zelf altijd een beetje moeite heb met de term zzp-er.

In mijn beleving en beeld, dat ontstaan is door wat ik om mij heen zie heb je zzp-ers en ondernemers.

ZZP-ers werken veelal voor grote bedrijven op "inleen" basis. Je bent wel zelfsandig, maar in hoeverre mag je je tarief, werktijden, vakanties etc bepalen?

En je hebt ondernemers. Veel met het bedrijf bezig. Waar haal ik werk vandaan, wat moet ik vernieuwen aan mijn bedrijf etc.

Maar dat is mijn beleving. Als ik hierzo lees zitten er veel ondernemers tussen. Dat vind ik leuk.

Ik werk ondertussen 7 jaar voor mijzelf. Zou niet anders meer willen. Werkdagen en weken zijn misschien lang voor een werknemer. Maar als je doet wat je leuk vin maakt dat niet uit denk ik.

We hebben we een jong gezin. Dus ik zorg er 90% van de keren voor dat ik met avond eten thuis ben. Offerte bezoeken doe ik als de kinderen naar bed zijn. In het weekend werk ik niet en 1 dag in de week zit ik samen met mn vrouw op de bank. Het werk houdt toch niet op. En geld is leuk, maar tijd met je kinderen haal je nooit meer in en over een paar jaar naar mijn vrouw kijken en bedenken dat we uit elkaar zijn gegroeid. Dat is het werk en geld me echt niet waard.
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,



Wat leuk om een dergelijke topic te starten! Ik ben januari 2014 gestart en had toen al een flinke opdracht binnen. Dit laatste was mede de reden dat ik op dat moment ben gestart als zzp'er, anders had ik waarschijnlijk nog een paar jaar gewacht. Ik was namelijk net afgestudeerd. Achteraf ben ik ontzettend blij met de keuze en ik werk nog elke dag met veel plezier. Ik ben aangesloten bij een coöperatie en dat bevalt mij ook meer dan prima. Tot nu toe heb ik mij nauwelijks zorgen hoeven te maken over het binnenhalen van opdrachten, maar waarschijnlijk helpt het ook dat ik netwerken en acquisitie heel leuk vindt. Ik ben heel blij met de situatie, maar het enige waar ik tegenaan loop is dat niet iedereen het lijkt te erkennen als een echt werk. Daarmee bedoel ik voornamelijk vage kennissen, die toch wel heel nieuwsgierig blijken te zijn naar mijn leven als zzp'er. Dat maak ik op uit vragen als 'hoeveel uur werk je nou eigenlijk', 'hoeveel verdien je dan' en opmerkingen als 'lekker joh, dat jij lekker naar buiten kan als de zon schijnt'. Best vermoeiend, maar ik moet gewoon leren om het meer van mij af te laten glijden in plaats van aan deze groep te willen bewijzen dat het gewoon heel goed gaat..
Alle reacties Link kopieren
Ja, hoeveelheid werk binnen de perken houden is lastig. Ik ben een grote klus aan het voorbereiden en dat begint nu echt stressvol te worden (ook doordat ik een week uit de running geweest ben wegens een overlijden in de nabije familie) dus momenteel is het zeker 7 dagen in de week, en dan misschien 2 keer in de week een ochtend of middag vrij. En vaak nog 's avonds door. En dan markeer ik maar alvast dagen vrij in mijn agenda voor na de klus in kwestie, maar dan komt er weer een aanvraag voor iets leuks, en dan ga ik toch weer schuiven.. In het geval van deze aanvraag heb ik de strategie gehanteerd: Als je de klus niet heel perse wilt, schrijf er dan een dikke offerte voor. Echt best wat meer gevraagd dan ik normaal durf, en zonder slag of stoot de klus gekregen. Dat is dan ook wel weer leuk

Oh ja, dan moet ik natuurlijk niet die vrije dag wegstrepen zonder er een nieuwe voor in de plaats te zetten....
quote:buurenbuur schreef op 31 augustus 2015 @ 21:47:

Een leuk topic. Al moet ik zeggen dat ik zelf altijd een beetje moeite heb met de term zzp-er.

In mijn beleving en beeld, dat ontstaan is door wat ik om mij heen zie heb je zzp-ers en ondernemers.

ZZP-ers werken veelal voor grote bedrijven op "inleen" basis. Je bent wel zelfsandig, maar in hoeverre mag je je tarief, werktijden, vakanties etc bepalen?

En je hebt ondernemers. Veel met het bedrijf bezig. Waar haal ik werk vandaan, wat moet ik vernieuwen aan mijn bedrijf etc.

Maar dat is mijn beleving. Als ik hierzo lees zitten er veel ondernemers tussen. Dat vind ik leuk.

Ik werk ondertussen 7 jaar voor mijzelf. Zou niet anders meer willen. Werkdagen en weken zijn misschien lang voor een werknemer. Maar als je doet wat je leuk vin maakt dat niet uit denk ik.

We hebben we een jong gezin. Dus ik zorg er 90% van de keren voor dat ik met avond eten thuis ben. Offerte bezoeken doe ik als de kinderen naar bed zijn. In het weekend werk ik niet en 1 dag in de week zit ik samen met mn vrouw op de bank. Het werk houdt toch niet op. En geld is leuk, maar tijd met je kinderen haal je nooit meer in en over een paar jaar naar mijn vrouw kijken en bedenken dat we uit elkaar zijn gegroeid. Dat is het werk en geld me echt niet waard.Je zegt het goed, dit is jouw beleving. Ik ben ZZP'er en voel en noem me dan ook echt zelfstandig ondernemer. Ik word inderdaad vaak, absoluut niet altijd, ingehuurd door grote bedrijven, maar ook daarvoor moet ik zelf veel netwerken en acquireren. Daarnaast bepaal ik zeker zelf mijn uurtarief, start en eindig ik dagelijks mijn werkdag zoals het mij uitkomt en bepaal ik zelf wanneer ik vakantie neem. Ik zie het verschil wat jij benoemde dan ook helemaal niet. Daarnaast ben ik als ZZP'er ook constant met mijn 'bedrijf' bezig in de vorm van bijscholingen, trainingen etc., je zal wel moeten om de concurrentie aan te kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Loïs, als ik buurenbuur goed begrijp, zou hij/zij jou juist onder het kopje ondernemer scharen, en iemand die zonder contract via een detacheringsbureau voor verschille de opdrachtgevers werkt (zoals in de zorg steeds gebruikelijker wordt) eerder ZZPer noemen.

Maar what's in a name, ZZPer is gewoon een breed begrip.
Alle reacties Link kopieren
Moosey heeft mij goed begrepen.

In mijn branche komt het erg veel voor dat men zich verhuurt aan een groot bedijf. En als dat bedrijf even geen werk heeft zijn ze heel zielig omdat ze geen werk hebben.

Laatst iemand die zichzelf zelfstandig noemde, maar vervolgens zat te klagen dat zijn opdrachtgever (grote energie maatschappij) zo slecht betaalde. Of wat te denken van de "zelfstandige" pakketbezorgers die gaan staken omdat ze te weinig betaald krijgen...

@loisnvt in mijn ogen ben je een echte ondernemer en dat is alleen maar leuk (vind ik ;) )
quote:buurenbuur schreef op 02 september 2015 @ 19:42:

Moosey heeft mij goed begrepen.

In mijn branche komt het erg veel voor dat men zich verhuurt aan een groot bedijf. En als dat bedrijf even geen werk heeft zijn ze heel zielig omdat ze geen werk hebben.

Laatst iemand die zichzelf zelfstandig noemde, maar vervolgens zat te klagen dat zijn opdrachtgever (grote energie maatschappij) zo slecht betaalde. Of wat te denken van de "zelfstandige" pakketbezorgers die gaan staken omdat ze te weinig betaald krijgen...

@loisnvt in mijn ogen ben je een echte ondernemer en dat is alleen maar leuk (vind ik ;) )Excuses, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen
Alle reacties Link kopieren
Excuses aanvaard hoor.



@Suus2631 dat is één van reden waarom ik mezelf geen zzp-er noem. Als je tegen vage kennissen zegt dat je ondernemer bent van je eigen bedrijf (want dat ben je nu eenmaal een bedrijf) dan zullen ze eerder geneigd zijn te denken dat je inderdaad 60 uur per week werkt.



En dan nog. Als jij flierefluitend door het leven gaat, lekker op een zonnige dag op een terras gaat zitten, gewoon omdat het kan, dan heb je voor mij gelijk.

In sommige gevallen kun je tot 's avonds laat ook nog veel werken. Wanneer de vage kennissen lui op de bank voor de tv hangen van een nieuwe saaie, vermoeiende dag op kantoor met dito collega's
Alle reacties Link kopieren
@buurenbuur, meestal noem ik mijzelf zelfstandige, maar dat komt inderdaad op hetzelfde neer. Ondernemer is ook meer dan gepast met wat ik doe. Het doet mij denken aan een interview in het AD met Marja Wagenaar over haar nieuwe boek. Zij heeft een boek geschreven met als boodschap dat vrouwen veel minder bescheiden moeten zijn, omdat dat ze uiteindelijk veel meer zal brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik het mee eens. Snel geneigd te klein te denken. Je bereikt meer door groot te denken. Het maakt een (potentiele) klant niet uit of je een groot of klein bedrijf bent.

Voordeel van je groot voordoen is dat je het organisatorisch veel beter kunt doen dan een daadwerkelijk groot bedrijf. Die zit met allerlei afdelingen en lange lijnen. Wij kunnen ons groot laten zien en toch heel goed met korte lijnen werken. En dat vinden klanten en opdrachtgevers fijn.

Communicatie en kwaliteit is iets waar wij veel punten scoren bij nieuwe en ook bij de grote groep vaste klanten.
Alle reacties Link kopieren
Ik haak aan! Was zelfs als blind paar een topic gestart zonder eerst de zoekfunctie te starten. Ga er even doorheenlezen
Alle reacties Link kopieren
Het is hier rustig de laatste tijd. Hoe is het met jullie? Drukdruk?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag je andere topic trouwens.

Die je zo juist had aangemaakt.



Maar ik verlang helemaal niet naar een baan waar je om 18.00 uur de deur achter je dicht trekt. Vind het heerlijk om zelf de touwtjes in handen te hebben, ook al heb ik ze nog steeds om 22.00 uur of om 7 uur s ochtends.

Ik ga op vakantie wanneer ik dat wil, en kan er erg goed van leven. Zou op dit moment voor geen goud terug willen naar een werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Rustig op dit topic, of rustig met werk?

Op dit topic inderdaad erg rustig, met werk erg druk. Nog 1 week en dan een week vrij gepland van werk. Die word vervolgens vanzelf gevuld met dingen die nog even afgemaakt moeten worden en kleine spoeddingen. Maar geen topvolle agenda dan voor een week en dat geeft even lekker rust in hoofd en lichamelijk ook.
Ik heb mn opdracht, totale duur van 18 maanden, vorige week afgerond. Toch altijd weer een vreemd idee om morgen niet richting opdrachtgever te gaan. In de 8 jaar dat ik nu ZZP'er ben, heb ik non-stop opdrachten gehad en dus een goeie buffer kunnen opbouwen. Dat geeft rust en daardoor heb ik nu geen haast meteen een nieuwe opdracht te zoeken.



Komt een nieuwe opdracht over een week, prima! Komt het pas in januari, dan is dat ook goed en ik ervaar dit als rustgevend. Ik merk dat de markt weer langzaamaan gaat aantrekken, er komen meer opdrachten. Alleen de uurtarieven blijken te blijven hangen en veel tussenbureaus durven nog met té hoge marges ertussen te zitten. In mijn branche kun je helaas niet vaak rechtstreeks met de opdrachtgever zaken doen, omdat zij werken met zgn preferred suppliers. Dat is op zich prima, maar niet als zij er met een belachelijk hoge marge tussen gaan zitten. Zo werd ik vorige week gebeld door zo'n bureau en zij hadden een passende opdracht voor mij. Toevallig had ik bij de desbetreffende opdrachtgever al een aantal opdrachten vervuld en wist ik wat zij als uurtarief hanteren. Het uurtarief wat het bureau mij kon bieden was ¤45 excl., terwijl ik weet dat de opdrachtgever zo'n ¤70 zou betalen. Het bureau vangt dus ¤25 per uur op ieder gewerkt uur en dat bij een werkweek van 36 uur, reken maar uit!!



Ik heb hierover een flinke discussie gevoerd en hen gezegd dat deze marge absoluut niet in verhouding stond. Kreeg ik als antwoord, "maar wij zorgen ook goed voor onze ZZP'ers"?! Toen ik vroeg wat zij hiermee bedoelden kreeg ik als antwoord dat zij de ZZP'ers om de 2 maanden mee uit lunchen namen en regelmatig een bakkie koffie met hen dronken..........duh! Alsof dat de belachelijke marge rechtvaardigde! Ik zei hen, laat die lunch en dat bakkie koffie maar zitten en verlaag de marge, maar dat was uiteraard niet mogelijk. Ik heb dus vriendelijk bedankt voor de klus. Alle ZZP'ers hebben de afgelopen jaren hun tarieven naar beneden moeten bijstellen door de zgn crisis en dan zijn er bureaus die de arrogantie hebben om hun marges te handhaven, maar niet over mijn rug.



Ik besef dat ik het geluk heb om te bedanken voor een klus doordat ik een buffer heb kunnen opbouwen, maar weet dat er ook genoeg zijn die deze luxe niet hebben. Hierdoor blijven dit soort bureaus hun hoge marges hanteren en dat vind ik jammer.



Maar goed, ik ga nu even genieten van mijn vrije tijd
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel rustig in dit topic.

Hier erg druk qua werk. Soms beetje te veel hooi op mn zzp'ers vork. Maar hey, van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een belachelijk hoge marge zeg. En daar een lunch en kop koffie tegenover zetten.

Heb zelf niet met tussenbureaus te maken gelukkig. Lijkt me niet heel relaxt.

Fijn dat je zo'n buffer hebt opgebouwd. Die heb ik inmiddels ook. Werkt zeer rustgevend maar zal er niet minder hard om werken.
quote:floorfaberfan schreef op 18 oktober 2015 @ 10:18:

Wat een belachelijk hoge marge zeg. En daar een lunch en kop koffie tegenover zetten.

Heb zelf niet met tussenbureaus te maken gelukkig. Lijkt me niet heel relaxt.

Fijn dat je zo'n buffer hebt opgebouwd. Die heb ik inmiddels ook. Werkt zeer rustgevend maar zal er niet minder hard om werken.



Gelukkig heb ik inmiddels genoeg ervaring om te weten dat opdrachten vanuit deze grote opdrachtegevers uitgezet worden naar meerdere preferred suppliers, dus het is niet moeilijk deze dan te benaderen. Ik vind het prima dat zij er met een marge tussen zitten hoor, maar dan moet deze wel in verhouding zijn. Gelukkig zijn er dan ook genoeg die wel een juiste marge hanteren en ik hoop dat de meeste ZZP'ers dan ook andere ingangen weten om zo'n opdracht te kunnen krijgen.



Hard werken hoort bij het zelfstandig ondernemerschap, althans, wel voor mij. Ik heb zelf de keuze gemaakt om mijn zekerheden op te geven en daar werk ik graag hard voor haha.
tvp (plannen om op termijn ondernemer/zzp'er te worden, dus lees hier graag mee)
Alle reacties Link kopieren
Welkom Rasa*, het is hier niet echt druk. De meeste zijn bezig met ondernemen waarschijnlijk



Wat wil je gaan doen voor jezelf? En waarom voor jezelf gaan werken?

Met name de reden waarom je voor jezelf wilt werken vind ik altijd leuk om te weten.
Haha, het viel me al op dat ZZP'ers blijkbaar niet de hele dag op een forum hangen



Ik heb een nogal ingewikkeld plan. Ik heb besloten dat ik wil emigreren en een heel ander leven wil gaan leiden. Van een kantoorbaan in de stad naar de handen uit de mouwen op het platteland. Ik geef mezelf een paar jaar om dat te bereiken. Waar ik qua ZZP-en aan denk is in eerste instantie 'a means to an end': ik moet immers ergens van leven. Ik hoop hier in Nederland een tekstbureau te kunnen opzetten dat ik kan meenemen naar het buitenland. Dan zou ik dus voor Nederlandse opdrachtgevers werken vanuit het buitenland.



Het grotere plan is mijn eigen onderneming in dat buitenland. Wil vanwege eventuele herkenbaarheid niet teveel in details treden, maar het zit in de hoek van de voedings- en levensmiddelen. Omdat ik verwacht dat het tijd en kapitaal kost om dit van de grond te trekken, wil ik in de tussentijd proberen te leven van een tekstbureau.



De reden dat het ondernemerschap me trekt is dat ik de afgelopen jaren heb geleerd dat ik veel meer voldoening uit mijn werk haal als ik mijn tijd (naar mijn eigen beleving) op een nuttige manier kan besteden. Ik werk nu voor een baas en doe vaak genoeg dingen waarvan ik me afvraag wie daar iets aan heeft. Mijn motivatie en plezier in mijn werk nemen met sprongen toe als ik zie dat mijn werk concrete resultaten oplevert. Er zijn natuurlijk wel meer redenen, maar dit is voor mij een hele belangrijke motivatie.
Inderdaad rustig hier, goed teken misschien?



Hier gaan de zaken goed, partner heeft voldoende werk. En er komen geregeld nieuwe projecten binnen. Buiten de kleinere klussen en storingen om. De bedoeling is dat als onze jongste (2,5) naar school gaat, ik 2 ochtenden in de week op kantoor ga werken, administratief werk. Doe ik nu ook al, maar meestal tegen het einde van het kwartaal wem paar avonden. Ik werk zelf ook nog 24 uur per week en huishouden plus kids maakt dat ik nu niet zoveel tijd overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Iedereen hard aan het ondernemen? Goed bezig!



Hier ook volop werk, zit in een fijne hoek en er is veel markt voor. Heb inmiddels 3 mensen bij mij werken en dat gaat ook erg goed. Was even spannend, toch een nieuwe stap. Maar kon er eigenlijk niet om heen. En soms is een risico nemen ook wel eens goed.



Ik heb op dit moment ook eigenlijk niets waar ik tegenaan loop. Geen problemen (afkloppen). Dus geen vragen hier.



Maar kijk regelmatig even of iemand iets heeft gepost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven