Geld & Recht alle pijlers

Klotebelastingdienst Toeslagen

04-09-2015 07:42 39 berichten
Ik leef al een tijdje in onmin met mijn Apeldoornse Vrienden. Heb al tig klachtenbrieven geschreven, Ombudsman ingeschakeld, maar er komt geen eind aan. Er is vanaf 2006 een enorme zooi van Toeslagen gemaakt. Ik ben ook niet het enige slachtoffer. Maar gisteren spande de kroon:



Tegelijkertijd met de definitieve berekening Kind Gebonden Budget ontving ik een Dwangbevel op basis van het zelfde Kindgebonden Budget uit hetzelfde jaar van een Voorschotbeschikking. (2014)



Volgens de mevrouw van de Belastingtelefoon dien je alle Voorschotbeschikkingen die er zijn opgemaakt over het hele jaar te betalen, plus de Definitieve Beschikking te betalen. Ze telde het fijn even op voor mij en kwam op een bedrag dat het zevenvoudige is van het totale bedrag dat ik aan KGB heb ontvangen over 2014. <-aantoonbaar met bankafschriften.



Dit klopt toch niet?



Een Definitieve (zoals het woord al zegt) is toch een Definitieve berekening op basis van je inkomstengegevens van het bedrag waar je recht op zou hebben? Die overruled toch de Vooschotbeschikkingen die een schatting zijn van het bedrag waar je recht op zou hebben?



Volgens de Definitieve Beschikking zou ik ¤64,- moeten betalen, als ik alle Voorschotbeschikkingen moet optellen en betalen kom ik uit op een bedrag van ruim ¤ 700,-. Ik heb "slechts" ¤ 130,- ontvangen....



Ik word stapelgek van de BD. Maar heb ik het hier nu fout of niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 05 september 2015 @ 00:48:

Maar je kunt toch niet alle toeslagen pas aan het einde van het jaar vragen (bv kinderopvangtoeslag?)? Of kun je wel een veel te hoog inkomen opgeven waardoor je dus te weinig krijgt en dit dan eind van het jaar voor het hele jaar omhoog gooien?



Je kunt het inkomen beter veel hoger inschatten. Bij de definitieve berekening krijg je dan het te weinig ontvangen bedrag terug, plus rente.



Bij de definitieve berekening zijn je definitieve inkomstengegevens van de inkomstenbelasting bekend. Bij de voorschotbeschikking wordt uitgegaan van het inkomen dat je zelf schat. De belastingdienst weet niet wat jij het komende jaar gaat verdienen (misschien heb je een nieuwe baan, raak je werkloos, en anders wordt het inkomen dat je eerder zelf hebt opgegeven meegenomen naar het volgende jaar), dat weet je zelf veel beter. Vandaar dat je dat zelf moet schatten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik al een paar jaar geen toeslagen meer krijg. Ben net klaar met in totaal bijna 8000 euro terug te betalen. Voor een deel klopte het wel, maar het bedrag was veel te hoog. Ik kon het alleen niet meer aantonen, dus daar sta je dan. Gelukkig is het nu achter de rug en krijg ik nu dus geen toeslagen meer, dus kan het ook niet meer fout gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tjeeezus, 8000 euro pamela. Wat zuur
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het niet aan het eind van het jaar aanvragen. Zo makkelijk kunnen ze het niet maken ...



Je moet binnen 3 maanden op de opvangtoeslag geregeld hebben.
Kinderopvangtoeslag kan niet eind van het jaar, maar de andere 2 kunnen wel.
Alle reacties Link kopieren
Op elke voorschotbeschikking staat elk jaar dat je de gegevens moet controleren en zo nodig aan moet passen. Veel mensen doen dit gewoon pertinent niet en komen daardoor aan het einde van het jaar in de problemen. Ook na het ontvangen van de definitieve berekening moet je zelf het inkomen voor het lopende toeslagjaar weer aanpassen, omdat de belastingdienst niet zomaar het inkomen van 2 jaar geleden kan gebruiken om de huidige toeslagen aan te passen. Als je echt niet weet hoeveel je gaat verdienen omdat je bijvoorbeeld ondernemer bent, dan kun je het inkomen aan de hoge kant inschatten en krijg je het te weinig ontvangen bedrag terug. Je kunt zelfs (en dit zou je nog even na kunnen kijken voor de zekerheid) je toeslagen pas naderhand aanvragen, voor 1 april volgend op het toeslagjaar. Oftewel, de toeslagen voor 2015 kunnen tot 1 april 2016 aangevraagd worden.



Wat betreft TO, is er bij jou in de buurt een belastingkantoor? Daar kun je dan op het scherm meekijken hoe de toeslagen zijn uitbetaald, naar welk rekeningnummer en of er ook verrekeningen hebben plaatsgevonden. Op die manier is het gemakkelijker uit te leggen, omdat je dan ook kunt zien wat er precies gebeurd is.



Mensen zijn enorm snel met het afkraken van de belastingdienst, maar 99 van de 100 keer is het gewoon laksigheid en het niet goed lezen van de instructies, want het geld komt toch wel binnen. En als het dan terug moet omdat het niet klopt, is het natuurlijk de schuld van de Belastingdienst, omdat die hun glazen bol maar hadden moeten pakken. 80 van de 100 keer gaat het fout omdat het inkomen verkeerd is ingeschat. Zonder 13e maand, zonder vakantiegeld, of gewoon helemaal netto. Zelfs veel accountants doen dit verkeerd, in mijn ervaring. Daarom blijft het altijd je eigen verantwoordelijkheid om die gegevens te controleren. Brutomaandlasten x12, plus 8% vakantiegeld en eventuele 13e maand. Zoals het op de aanslag inkomstenbelasting komt te staan. In principe kun je elke januari, als je je jaaropgaaf hebt gekregen voor het jaar ervoor, kijken of het inkomen van de lopende toeslagen nog klopt, mits er natuurlijk geen veranderingen plaats hebben gevonden.
Zelf ga ik nadat we de belastingaangifte gedaan hebben het verzamelinkomen invoeren op de site en dan krijgen we altijd binnen 8 weken nog geld terug. De definitieve aanslag is daardoor altijd 0. Ik kijk dan altijd via een proefberekening hoeveel we hadden moeten krijgen en trek daar vanaf wat we al gekregen hebben. Dan weet ik alvast wat we nog tegoed hebben van de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag de toeslagen ook altijd achteraf aan. Op het moment dat ik de aangifte inkomstenbelasting heb ingevuld, vraag ik met die inkomensgegevens de toeslagen aan. Zo hoef je nooit terug te betalen. Alleen de kinderopvangtoeslag krijg ik wel door het jaar heen. Alleen schat ik daar ons inkomen veels te hoog en en het aantal uren dat ik afneem te laag. Zo hoef ik nooit terug te betalen. Een nadeel is wel dat ik nu nog steeds zit te wachten op de zorgtoeslag van 2013. Er is daar in hun systemen iets mis gegaan en nu moet ik wachten op de definitieve berekening en daar hebben ze nog wel even de tijd voor. Ben heel benieuwd wanneer ik dat ga krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Raindrop, ik word er gewoon een beetje emotioneel van, jouw verhaal. Zo had ik het zo graag vaker gezien! En MissJodi, hetzelfde! De definitieve aanslag kan overigens max. 5 jaar duren. Ik zou je aanraden om het te doen zoals Raindrop. Dan krijg je het dus meteen terug en hoef je niet te wachten op die definitieve.
Alle reacties Link kopieren
quote:softijsmetspikkels schreef op 05 september 2015 @ 10:22:

Raindrop, ik word er gewoon een beetje emotioneel van, jouw verhaal. Zo had ik het zo graag vaker gezien! En MissJodi, hetzelfde! De definitieve aanslag kan overigens max. 5 jaar duren. Ik zou je aanraden om het te doen zoals Raindrop. Dan krijg je het dus meteen terug en hoef je niet te wachten op die definitieve.Dat had ik ook wel gedaan. Alleen is er dus ergens bij de zorgtoeslag iets mis gegaan. Ze hebben daar toen het verzamelinkomen niet aangepast op de een of andere manier. Daar kwam ik ook snel wel achter en heb daar toen achteraan gebeld. Zij gaven toen aan dat het een x aantal weken kan duren voordat zo'n wijziging verwerkt is en dat ze daar nu niks aan konden veranderen. Toen het niet verwerkt werd, heb ik er weer achteraan gebeld en toen mochten ze het niet meer aanpassen, omdat ze al bezig waren met de definitieve berekening. Ze snappen zelf ook niet wat er mis is gegaan, omdat ze kunnen zien dat ik de wijziging heb doorgegeven, maar waarom die niet verwerkt is weten ze dus zelf ook niet. We hebben de definitieve aanslag inkomstenbelasting van 2013 nog niet en daar mogen ze vijf jaar over doen en dan heeft de toeslagen afdeling nog weer 30 weken voordat zij de definitieve berekening moeten opstellen, dus het kan nog wel even duren.
Alle reacties Link kopieren
Ok. Soms kan dat inderdaad gebeuren. Jammer dat daar geen beter oplossing voor gevonden is. Ik hoop dat die aanslag en de berekening er snel doorgaat!
Alle reacties Link kopieren
quote:longwayhome schreef op 05 september 2015 @ 07:04:

[...]





Je kunt het inkomen beter veel hoger inschatten. Bij de definitieve berekening krijg je dan het te weinig ontvangen bedrag terug, plus rente.



Bij de definitieve berekening zijn je definitieve inkomstengegevens van de inkomstenbelasting bekend. Bij de voorschotbeschikking wordt uitgegaan van het inkomen dat je zelf schat. De belastingdienst weet niet wat jij het komende jaar gaat verdienen (misschien heb je een nieuwe baan, raak je werkloos, en anders wordt het inkomen dat je eerder zelf hebt opgegeven meegenomen naar het volgende jaar), dat weet je zelf veel beter. Vandaar dat je dat zelf moet schatten.



Ja, dat snap ik. Ik zeg toch ook dat je je inkomen dus beter veel te hoog kunt schatten? Ik wist alleen niet of je kot ook met terugwerkende kracht kreeg als je schatting te hoog bleek te zijn, omdat je dat binnen drie maanden moet aanvragen. Heb er zelf niet mee te maken want krijg geen enkele toeslag.



Overigens gaat er heel veel goed bij de belastingdienst, dat is helemaal waar. Maar het vervelende is dat de gevolgen als het misgaat enorm kunnen zijn voor mensen. Een vriendin van mij moest ook een voor haar enorm bedrag terugbetalen. Ze had de toeslagen keurig op tijd stopgezet, ook zo'n brief waar dat in stond (voorschotbeschikking?). Dus allemaal ok. Kreeg ze twee jaar later de mededeling dat ze duizenden euro's kot terug moest betalen. Over jaren dat ze dat dus helemaal niet gehad had. Dus maar even gebeld, blijken ze het overgemaakt te hebben naar een ander rekeningnummer. Dat nummer is niet van haar of iemand die ze kent, nooit geweest ook.

Dus ze had de bevestiging dat het bijgesteld was naar bedrag 0, en kreeg inderdaad geen geld meer. Dan denk je dat alles ok is. En vervolgens maken zij het over naar een willekeurig ander persoon, en zit mijn vriendin met de problemen. Want 'ze hebben het uitbetaald en nu moet het terug'. Natuurlijk zal ze het uiteindelijk niet hoeven te betalen, maar het getouwtrek is enorm. Eerst zeggen ze namelijk 'betaalt u eerst maar, dan kijken we wel verder'. Gezien de hoogte van het bedrag is dat absoluut geen optie. Vervolgens komen er hele vervelende brieven achteraan, en blijven ze zeggen niks te kunnen doen zolang ze niet betaald heeft. Ik kan je verzekeren dat dat enorme stress oplevert, waar zij helemaal niks aan kon doen. En aan de andere kant zit zo'n organisatie die niet wakker ligt van een tonnetje meer of minder wat nog ergens rondzwerft. Dan snap je ineens de enorme frustratie bij mensen wel hoor.

En 99 van de 100 keer gaat het goed, dat geloof ik meteen. Alleen zijn er miljoenen aangiften per jaar, dus dat zou betekenen dat er nog steeds ruim 70000 fouten per jaar zijn. Dat is nog best veel natuurlijk (gelukkig gaat het om veel minder dan 1/100 fouten, maar om zo'n uitspraak even in context te plaatsen). En als ze dan zelf het antwoord op allerlei vragen niet weten of zelfs fout geven en niet kunnen/willen/mogen helpen bij gevallen als mijn vriendin, dan snap ik best dat er mensen heel erg boos worden.

Lullige is natuurlijk alleen dat het grootste deel van de fouten die wel gemaakt worden niet komt door incompetente medewerkers maar door stomme politieke beslissingen. Te snel veranderingen, slechte ICT, te weinig mankracht. Kunnen die mensen ook niks aan doen, dat weet ik ook wel. Maar ja, als jij stijf van de zenuwen een oplossing probeert te vinden en de enige die je kúnt bellen kan je niet helpen, verdwijnt dat soort redelijkheid nog wel eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissJodiF schreef op 05 september 2015 @ 10:15:

Ik vraag de toeslagen ook altijd achteraf aan. Op het moment dat ik de aangifte inkomstenbelasting heb ingevuld, vraag ik met die inkomensgegevens de toeslagen aan. Zo hoef je nooit terug te betalen. Alleen de kinderopvangtoeslag krijg ik wel door het jaar heen. Alleen schat ik daar ons inkomen veels te hoog en en het aantal uren dat ik afneem te laag. Zo hoef ik nooit terug te betalen. Een nadeel is wel dat ik nu nog steeds zit te wachten op de zorgtoeslag van 2013. Er is daar in hun systemen iets mis gegaan en nu moet ik wachten op de definitieve berekening en daar hebben ze nog wel even de tijd voor. Ben heel benieuwd wanneer ik dat ga krijgen.



Ik doe tegenwoordig hetzefde als degene boven jou:

Zodra ik de jaaropgaven e.d. van 2015 heb (dat is dus begin 2016) bereken ik ons verzamelinkomen en geef dat als wijziging door bij de kinderopvangtoeslag 2015. Zo'n wijziging mag je gewoon nog doorgeven, ik geloof tot april van het volgende jaar.

Dan krijg ik binnen enkele weken een herberekening van mijn 'voorlopige' kinderopvangtoeslag 2015 en het verschil dus ook gelijk gestort.

En dan is het nog wachten op de definitieve toeslag die over het algemeen jaren duurt, maar daar komt dan mooi '0' uit.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
O wacht

Ik had beter eerst even kunnen doorlezen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven