Wees welkom

01-09-2015 09:52 3022 berichten




Volgens mij is dat zo. De actueelpijler lijkt te bestaan uit bange boze mensen die van zich af schreeuwen. In mijn omgeving zie ik gelukkig iets anders. Ik zie mensen meedenken over de noodopvang in mijn woonplaats, ik zie mensen initiatief nemen om te helpen. Niet blind voor de haken en ogen en moeilijkheden, maar zich ervan bewust dat ze op het beleid weinig invloed hebben maar ondertussen wél iemands leven wat kunnen veraangenamen.



Zo werkt dat voor mij ook: ik ben te weinig politiek onderlegd om iets te kunnen zeggen over het beleid (wat de grootste schreeuwers niet weerhoudt van heel hard hun mening geven, niet gehinderd door enige kennis van zaken) Alleen zie ik wel mensen in nood, en die moeten geholpen. Het beleid vechten ze elders maar uit. Zelf heb ik me aangemeld als vrijwilliger bij een centrum hier, kijken of en wat ik kan bijdragen. En dat zal me in ieder geval helpen om een onderbouwde mening te hebben lijkt me.



En ik was toe aan een tegengeluid op de actueelpijler. Niet iedereen kan bang en boos en tegen zijn, er moeten hier genoeg mensen zijn met een andere mening die van schrik niet meer op de actueelpijler durven komen. Die misschien actief helpen, misschien niet, die misschien verstand van zaken hebben en misschien niet. Maar er is in ieder geval een plekje nodig voor een ander geluid dan we tot nu toe gehoord hebben.



Bij deze een open uitnodiging.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 05 september 2015 @ 09:27:

...Korenwolf wijzigde dit bericht op 05-09-2015 09:29 met 99%: Fok alweer gekwoot ipv verbeterd. Mijn vingers zijn te dik



Je moet ook nooit van Fok quoten. Da's echt geen betrouwbare bron
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:Gisselle schreef op 05 september 2015 @ 09:26:

[...]



Het juiste antwoord zou moeten zijn, ze komen omdat ze gevlucht zijn voor de oorlog, ze hebben honger en dorst. Maar het valt mij vooral op dat ze zo ontevreden zijn. Dat geschreeuw, het zich niet willen laten registreren in Hongarije, ze bepalen zelf wel waar ze heen gaan, daarbij alle regels aan hun laars lappend, het niet accepteren van eten, omdat dat niet goed genoeg zou zijn enz..



Goh. Waar jij ontevredenheid ziet, zie ik vooral wanhoop.

Dat je al dagen of wekenlang onderweg bent. Met je gezin, of juist met achterlating van je dierbaren. Uit een oorlogsgebied en/of uit een vluchtelingenkamp uit de regio (heb je daar ook beelden van gezien, van die troosteloze kampen daar?). En dan denk je dat je er bijna bent en dan zeggen mensen dat je weer naar een ander kamp moet.

Kun je je daar nou echt helemaal niets bij voorstellen dat je dan gefrustreerd en verdrietig bent? Je wilt er zijn, je eindbestemming. Eindelijk een einde van je vlucht. Niet weer een stop onderweg waarvan je niet weet hoe of wat en of en wanneer je weer verder kan.



Ik zie mensen die in ons prachtige Nederland een paar uur gestrand zijn op een station als er weer eens blaadjes/sneeuw/weetiveel-overlast is al chagerijnig reageren. Of mensen die in de file staan op de route soleil tijdens een staking van de boeren. En die zijn slechts op weg naar huis of op vakantie.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Broedkippetje schreef op 05 september 2015 @ 09:42:

[...]





Goh. Waar jij ontevredenheid ziet, zie ik vooral wanhoop.

Dat je al dagen of wekenlang onderweg bent. Met je gezin, of juist met achterlating van je dierbaren. Uit een oorlogsgebied en/of uit een vluchtelingenkamp uit de regio (heb je daar ook beelden van gezien, van die troosteloze kampen daar?). En dan denk je dat je er bijna bent en dan zeggen mensen dat je weer naar een ander kamp moet.

Kun je je daar nou echt helemaal niets bij voorstellen dat je dan gefrustreerd en verdrietig bent? Je wilt er zijn, je eindbestemming. Eindelijk een einde van je vlucht. Niet weer een stop onderweg waarvan je niet weet hoe of wat en of en wanneer je weer verder kan.



Ik zie mensen die in ons prachtige Nederland een paar uur gestrand zijn op een station als er weer eens blaadjes/sneeuw/weetiveel-overlast is al chagerijnig reageren. Of mensen die in de file staan op de route soleil tijdens een staking van de boeren. En die zijn slechts op weg naar huis of op vakantie.



Hier een filmpje voor wie het zich niet kan voorstellen:



https://www.youtube.com/watch?v=rQoehntgjpA
Het is een beetje lastig hè, met exacte cijfers komen. Niemand weet namelijk hoeveel vluchtelingen er gaan komen. Niemand weet precies hoeveel dat gaat kosten. Niemand weet hoe lang die vluchtelingen gaan blijven. Niemand weet hoeveel vluchtelingen er uiteindelijk zullen terugkeren.



Wat iedereen wel weet, of kan weten, is hoe onze samenleving in elkaar zit, hoe de economie ruwweg in elkaar zit en hoe het staat met de slagkracht van de regering. Daarbij weten de meeste mensen van zichzelf hoe kwetsbaar hun eigen positie in onze samenleving is.



Het is daarom niet heel raar dat vooral veel mensen aan de onderkant van de arbeids- en huizenmarkt zich verzetten tegen de komst van (veel) vluchtelingen. Zij zullen namelijk het eerst de klappen gaan voelen (minder beschikbare goedkope huizen en een nog krappere arbeidsmarkt voor laaggeschoolde arbeid). En Jan Modaal zal er op de langere termijn het meeste nadeel van in zijn vrij besteedbaar inkomen gaan voelen (hogere belastingdruk).



Die mensen (en anderen namens hen) komen gewoon voor hun eigen belang op, net zoals de mensen die vluchten, of dat nou voor armoede of geweld is. En dat is hun goed recht.



'Geen huizen voor asielzoekers' is een oprechte uiting van de gevoelens die een groep mensen heeft.
quote:Amand schreef op 05 september 2015 @ 09:46:



Het is daarom niet heel raar dat vooral veel mensen aan de onderkant van de arbeids- en huizenmarkt zich verzetten tegen de komst van (veel) vluchtelingen. Zij zullen namelijk het eerst de klappen gaan voelen (minder beschikbare goedkope huizen en een nog krappere arbeidsmarkt voor laaggeschoolde arbeid). En Jan Modaal zal er op de langere termijn het meeste nadeel van in zijn vrij besteedbaar inkomen gaan voelen (hogere belastingdruk).

Tuurlijk is het niet raar, klagen is menselijk. Het is echter wel raar om de vluchtelingen de schuld te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 september 2015 @ 09:14:

Dat kan je vast in hun jaarverslag vinden:



https://www.coa.nl/nl/nie ... lag-coa-2014-gepubliceerdInteressant verslag. Kosten vallen me nog enigszins mee. Maar zijn deze wel volledig? Zitten hier ook alle kosten van de IND in? Kosten met betrekking tot zakgeld, bijstand en toeslagen? Ook van de asielzoekers die hier al jaren zitten?
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:Star schreef op 05 september 2015 @ 09:48:

[...]





Tuurlijk is het niet raar, klagen is menselijk. Het is echter wel raar om de vluchtelingen de schuld te geven.Tja, 'de schuld geven' is een bepaalde manier om het probleem te duiden. Het is niet sympathiek, nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 05 september 2015 @ 09:48:

Tuurlijk is het niet raar, klagen is menselijk. Het is echter wel raar om de vluchtelingen de schuld te geven.En dát is dus een misverstand. Hoezo is jezelf verzetten tegen de komst van vluchtelingen hetzelfde als vluchtelingen de schuld geven?
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:gewiekst schreef op 05 september 2015 @ 09:49:

[...]





Interessant verslag. Kosten vallen me nog enigszins mee. Maar zijn deze wel volledig? Zitten hier ook alle kosten van de IND in? Kosten met betrekking tot zakgeld, bijstand en toeslagen? Ook van de asielzoekers die hier al jaren zitten?



Hier het verslag van de IND, moet je ze even vergelijken:



https://ind.nl/Documents/web_Jaarresultaat14.pdf
De rquote:korenwolf schreef op 05 september 2015 @ 09:24:

[...]



Dat laatste ben ik niet met je eens. De oplossing van ieder probleem begint met het stellen van de juiste vragen. De oplossing van het asielprobleem op de lange termijn, waar je eerder in dit topic voor pleit, begint óók met het stellen van vragen - in plaats van een directe reactie uit het hart of de onderbuik.



Eerder in dit topic stel je de vraag, hoeveel asielzoekers Nederland moet opnemen. Moet ik begrijpen dat dat geen vraag was, maar een retorisch aangeklede mening?



Ik wil best nadenken over die vraag namelijk. Kritische vragen zijn goed. Maar ik heb geen zin om hier meegezogen te worden in een zinloze strijd om het eigen gelijk. Daar is het onderwerp te schrijnend voor.



Net als Syget vind ik dit topic weinig verschillen van de andere mislukte discussies op Actueel. Ik denk dat het hier enorm zou verbeteren als we begonnen met vragen stellen, in plaats van meningen geven. Een poging te doen een oprecht antwoord te geven, in plaats van elkaar af te troeven. Een vraag naar een bronvermelding stellen vanuit interesse, in plaats van om iemand onderuit te schoffelen. Je realiseren dat het vrij normaal en fatsoenlijk is om je bron te vermelden, in plaats van te roepen: Google maar.



En gezien de lengte van dit topic zou ik het nog steeds dijn vinden als de relevante links in de openingspost kwamen te staan. Opdat we kunnen proberen de discussie te voeren op basis van gegevens, in plaats van persoonlijke anekdotes en onderbuikgevoel.



Mooie post.

Maar nu bedenk ik me dat ik sommige vragen al van te voren zo heb ingevuld, als retorisch.

Ik vind bijv de bijdrage van pientjexx in dit topic wel fijn. Ik merk dat ik het niet altijd net haar eens ben. Maar de vragen die zij stelt heb ik ook weleens.

Ook ik denk onwillekeurig als ik al die mannen zie: Maar mijn dochter later dan?

Maar ik verbied mezelf zo te denken.

Deels uit machteloosheid, ik heb niet het idee dat ik veel invloed heb.

Het enige waar ik invloed op heb is zoals sidroht stelt: Hoe kan ik me humaan en beschaafd opstellen.

Wat niet wegneemt dat ik de zorgen op zich legitiem vind. En ook dat ik het pertinent oneens ben met sommige aannames.

Maar inderdaad: Dan lijkt het alsof je niet luistert omdat het een 'ja maar' antwoord wordt.
quote:gewiekst schreef op 05 september 2015 @ 09:52:

[...]





En dát is dus een misverstand. Hoezo is jezelf verzetten tegen de komst van vluchtelingen hetzelfde als vluchtelingen de schuld geven?Misschien wat jou (en anderen hier) betreft, maar ik heb echt andere dingen gelezen. En ik kan helaas best goed begrijpend lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 05 september 2015 @ 09:46:

'Geen huizen voor asielzoekers' is een oprechte uiting van de gevoelens die een groep mensen heeft.En er is niemand die naar deze mensen luistert. Onze minister verantwoordelijk voor volkshuisvesting durfde deze week zelfs

te stellen dat er helemaal geen wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn, aangezien deze niet officieel wordt bijgehouden. Deze man staat echt mijlenver van de realiteit.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:Amand schreef op 05 september 2015 @ 09:46:

Het is een beetje lastig hè, met exacte cijfers komen. Niemand weet namelijk hoeveel vluchtelingen er gaan komen. Niemand weet precies hoeveel dat gaat kosten. Niemand weet hoe lang die vluchtelingen gaan blijven. Niemand weet hoeveel vluchtelingen er uiteindelijk zullen terugkeren.



Wat iedereen wel weet, of kan weten, is hoe onze samenleving in elkaar zit, hoe de economie ruwweg in elkaar zit en hoe het staat met de slagkracht van de regering. Daarbij weten de meeste mensen van zichzelf hoe kwetsbaar hun eigen positie in onze samenleving is.



Het is daarom niet heel raar dat vooral veel mensen aan de onderkant van de arbeids- en huizenmarkt zich verzetten tegen de komst van (veel) vluchtelingen. Zij zullen namelijk het eerst de klappen gaan voelen (minder beschikbare goedkope huizen en een nog krappere arbeidsmarkt voor laaggeschoolde arbeid). En Jan Modaal zal er op de langere termijn het meeste nadeel van in zijn vrij besteedbaar inkomen gaan voelen (hogere belastingdruk).



Die mensen (en anderen namens hen) komen gewoon voor hun eigen belang op, net zoals de mensen die vluchten, of dat nou voor armoede of geweld is. En dat is hun goed recht.



'Geen huizen voor asielzoekers' is een oprechte uiting van de gevoelens die een groep mensen heeft.Hier ben ik het in grote lijnen wel mee eens, maar er is nu nood aan de man. De vluchtelingen moeten NU worden geholpen, je kunt ze moeilijk laten verkommeren in het onzekere zwerversbestaan die ze nu leiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gisselle schreef op 05 september 2015 @ 09:26:

[...]



Het juiste antwoord zou moeten zijn, ze komen omdat ze gevlucht zijn voor de oorlog, ze hebben honger en dorst. Maar het valt mij vooral op dat ze zo ontevreden zijn. Dat geschreeuw, het zich niet willen laten registreren in Hongarije, ze bepalen zelf wel waar ze heen gaan, daarbij alle regels aan hun laars lappend, het niet accepteren van eten, omdat dat niet goed genoeg zou zijn enz..



Ja, nee, ongemanierde mensen verspelen natuurlijk het recht op opvang. Netjes met twee woorden spreken en beleefd dankjewel zeggen, en vooral geen eigen mening hebben of voor jezelf opkomen, anders kom je er niet in, hoor.







Deze mensen komen uit landen waar je volkomen overgeleverd bent aan de grillen van de dictatuur. Natuurlijk weten ze niet hoe ze zich moeten gedragen en wantrouwen ze iedere autoriteit. Maar in een discussie over of ze wel of niet welkom zijn lijkt me dit vrij irrelevant.
IMHO
quote:gewiekst schreef op 05 september 2015 @ 09:59:

[...]

Onze minister verantwoordelijk voor volkshuisvesting durfde deze week zelfs

te stellen dat er helemaal geen wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn, aangezien deze niet officieel wordt bijgehouden. Deze man staat echt mijlenver van de realiteit.Ik heb het ook gelezen en ik viel bijna van mijn stoel af van zoveel politieke lafheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:catacarax schreef op 05 september 2015 @ 09:37:

Hey! Ga even ergens anders vechten! Star is netjes de hele tijd.A, ik ben niet aan het vechten, en B, Star kan wel voor zichzelf opkomen.
quote:Velma schreef op 05 september 2015 @ 10:00:

[...]



er is nu nood aan de man. De vluchtelingen moeten NU worden geholpen, je kunt ze moeilijk laten verkommeren in het onzekere zwerversbestaan die ze nu leiden.

Nee, dat kan niet. Dus moeten er keuzes gemaakt worden. Om te beginnen met: waar gaan die mensen opgevangen worden en hoeveel geld willen 'we' daaraan gaan uitgeven.



De respectievelijke regeringen (en bevolking) van de landen waar die vluchtelingen initieel aankomen, díe staan pas voor echte keuzes en moeten harde beslissingen nemen. Hier verkeren we nog in een luxepositie omdat die buffer ertussen zit.
.
anoniem_153776 wijzigde dit bericht op 05-09-2015 10:06
Reden: dubbel
% gewijzigd
quote:Amand schreef op 05 september 2015 @ 09:46:

Het is een beetje lastig hè, met exacte cijfers komen. Niemand weet namelijk hoeveel vluchtelingen er gaan komen. Niemand weet precies hoeveel dat gaat kosten. Niemand weet hoe lang die vluchtelingen gaan blijven. Niemand weet hoeveel vluchtelingen er uiteindelijk zullen terugkeren.



Wat iedereen wel weet, of kan weten, is hoe onze samenleving in elkaar zit, hoe de economie ruwweg in elkaar zit en hoe het staat met de slagkracht van de regering. Daarbij weten de meeste mensen van zichzelf hoe kwetsbaar hun eigen positie in onze samenleving is.

nee, dat weet niet iedereen. Ik ben de laatste tijd wat over economie aan het lezen en hoe meer ik lees, hoe meer me opvalt hoe weinig we er eigenlijk van weten en hoe veel beslissingen genomen worden op basis van een heel wankel begrip van de economie.



quote:Het is daarom niet heel raar dat vooral veel mensen aan de onderkant van de arbeids- en huizenmarkt zich verzetten tegen de komst van (veel) vluchtelingen. Zij zullen namelijk het eerst de klappen gaan voelen (minder beschikbare goedkope huizen en een nog krappere arbeidsmarkt voor laaggeschoolde arbeid).

Ja, die laaggeschoolde arbeid, hoe zit het daarmee? Bij vluchtelingen uit het Midden-Oosten valt het me namelijk vooral op hoe hoogopgeleid en hoe overgekwalificeerd die zijn. Kan zijn dt die hier toch niet aan de bak komen, wat een verapilling vn talent is dat dan! Hoe komt dat? Kunnen we daar niet iets aan doen?



quote:En Jan Modaal zal er op de langere termijn het meeste nadeel van in zijn vrij besteedbaar inkomen gaan voelen (hogere belastingdruk).



Die mensen (en anderen namens hen) komen gewoon voor hun eigen belang op, net zoals de mensen die vluchten, of dat nou voor armoede of geweld is. En dat is hun goed recht.



'Geen huizen voor asielzoekers' is een oprechte uiting van de gevoelens die een groep mensen heeft.Is er een reden dat ik het belang van de Nederlandse Jan Modaal zou moeten laten voorgaan op de internationale Jan Modaal? (Vraag, geen retoriek)
quote:Broedkippetje schreef op 05 september 2015 @ 09:42:

[...]





Goh. Waar jij ontevredenheid ziet, zie ik vooral wanhoop.

Dat je al dagen of wekenlang onderweg bent. Met je gezin, of juist met achterlating van je dierbaren. Uit een oorlogsgebied en/of uit een vluchtelingenkamp uit de regio (heb je daar ook beelden van gezien, van die troosteloze kampen daar?). En dan denk je dat je er bijna bent en dan zeggen mensen dat je weer naar een ander kamp moet.

Kun je je daar nou echt helemaal niets bij voorstellen dat je dan gefrustreerd en verdrietig bent? Je wilt er zijn, je eindbestemming. Eindelijk een einde van je vlucht. Niet weer een stop onderweg waarvan je niet weet hoe of wat en of en wanneer je weer verder kan.



Ik zie mensen die in ons prachtige Nederland een paar uur gestrand zijn op een station als er weer eens blaadjes/sneeuw/weetiveel-overlast is al chagerijnig reageren. Of mensen die in de file staan op de route soleil tijdens een staking van de boeren. En die zijn slechts op weg naar huis of op vakantie.
quote:korenwolf schreef op 05 september 2015 @ 10:06:

Is er een reden dat ik het belang van de Nederlandse Jan Modaal zou moeten laten voorgaan op de internationale Jan Modaal? (Vraag, geen retoriek)Dat is een vraag die jij (en iedereen) alleen voor jezelf kunt beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 05 september 2015 @ 09:42:

[...]





Goh. Waar jij ontevredenheid ziet, zie ik vooral wanhoop.

Dat je al dagen of wekenlang onderweg bent. Met je gezin, of juist met achterlating van je dierbaren. Uit een oorlogsgebied en/of uit een vluchtelingenkamp uit de regio (heb je daar ook beelden van gezien, van die troosteloze kampen daar?). En dan denk je dat je er bijna bent en dan zeggen mensen dat je weer naar een ander kamp moet.

Kun je je daar nou echt helemaal niets bij voorstellen dat je dan gefrustreerd en verdrietig bent? Je wilt er zijn, je eindbestemming. Eindelijk een einde van je vlucht. Niet weer een stop onderweg waarvan je niet weet hoe of wat en of en wanneer je weer verder kan.Ja ik vind dat dus heel moeilijk. Dan ben je dus gevlucht uit een oorlogsgebied en dan ben je veilig, en krijg je eten en drinken. Maar dan ga je door hekken dringen, op sporen liggen, voedselpakketten weigeren e.d. omdat je per se naar Duitsland wilt waar alles economisch veel beter is, terwijl je al veilig bent, dat vind ik moeilijk. Het lijkt mij dat als je dus al wekenlang onderweg bent, met je gezin, of zonder, dat je dan dolblij bent dat je veilig bent, dat je eten krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 05 september 2015 @ 10:06:

[...]



Nee, dat kan niet. Dus moeten er keuzes gemaakt worden. Om te beginnen met: waar gaan die mensen opgevangen worden en hoeveel geld willen 'we' daaraan gaan uitgeven.



De respectievelijke regeringen (en bevolking) van de landen waar die vluchtelingen initieel aankomen, díe staan pas voor echte keuzes en moeten harde beslissingen nemen. Hier verkeren we nog in een luxepositie omdat die buffer ertussen zit.Want? Het feit dat Amand dat maar heel hard blijft roepen op het Vivaforum en iedere suggestie dat het wel kan van tafel veegt, maakt het natuurlijk nog niet automatisch waar.
IMHO
quote:korenwolf schreef op 05 september 2015 @ 10:06:

[...]



nee, dat weet niet iedereen. Ik ben de laatste tijd wat over economie aan het lezen en hoe meer ik lees, hoe meer me opvalt hoe weinig we er eigenlijk van weten en hoe veel beslissingen genomen worden op basis van een heel wankel begrip van de economie.





[...]



Ja, die laaggeschoolde arbeid, hoe zit het daarmee? Bij vluchtelingen uit het Midden-Oosten valt het me namelijk vooral op hoe hoogopgeleid en hoe overgekwalificeerd die zijn. Kan zijn dt die hier toch niet aan de bak komen, wat een verapilling vn talent is dat dan! Hoe komt dat? Kunnen we daar niet iets aan doen?





[...]



Is er een reden dat ik het belang van de Nederlandse Jan Modaal zou moeten laten voorgaan op de internationale Jan Modaal? (Vraag, geen retoriek)Ook ontzettend eens
quote:GrimbleGrumble schreef op 05 september 2015 @ 10:11:

[...]





Want? Het feit dat Amand dat maar heel hard blijft roepen op het Vivaforum en iedere suggestie dat het wel kan van tafel veegt, maakt het natuurlijk nog niet automatisch waar.Lees nou eens even. Er staat precies het omgekeerde van wat jij denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven