Doorslapen

04-09-2015 12:59 78 berichten
Wij hebben 2 kinderen. De oudste is 3 jaar en de jongste bijna 2 jaar. Beide zijn altijd al slechte slapers geweest. Ik denk dat ik zelf de grootste oorzaak van dit probleem ben. Ik kan ze namelijk niet laten huilen. Hierdoor ligt de oudste vaak s nacht tussen ons in. Hij gaat om 7 uur naar bed. (Niet in zijn eigen bed, hii ligt bij ons op bed tot hij slaapt, daarna leggen wij hem over) hij wordt dan weer wakker rond een uur of 11 en klimt bij ons in bed en slaapt verder. We hebben ervoor gekozen om hem bij ons in bed te laten "inslapen"(klinkt een beetje fout) omdat hij anders een drama maakt en dus gaat huilen. Hij is het grootste probleem niet omdat hij dus rustig verder slaapt bij ons in bed. Vervelend is het wel, maar hier zijn we zelf bij en komt weer door het niet te kunnen laten huilen.



De jongste gaat om half 7 naar bed. Ik geef hem eerst borstvoeding in zijn bed.( hij heeft al een groot bed) Hij wordt meestal wakker rond half 10. Gaat huilen en ik ga naar hem toe. Ik ga naast hem liggen en hij is meteen rustig. Er is dus niet echt iets aan de hand alleen dat hij mama mist. Als hij weer in slaap is ga ik weer uit zijn kamer. Alleen meneer merkt het meteen en gaat weer brullen. Hij houdt me ook altijd vast aan mijn t-shirt of aan mijn arm zodat hij meteen voelt dat ik weer weg ga. Uiteindelijk slaapt hij zo diep dat ik weg kan gaan. Om vervolgens midden in de nacht weer wakker te worden. Soms meerdere keren per nacht. Ik heb dus al 3 jaar niet goed geslapen en ben er een beetje klaarmee om het zo maar te zeggen. Ik wil dat ze gewoon zelf kunnen slapen. Ik zou willen dat ik de 5 minuten regel kan aanpassen, maar ik kan dus echt niet tegen hun huilen. Iemand tips? Ervaringen? Voor diegene die ook hun kinderen niet laten huilen, is dit vanzelf overgegaan? Gingen ze uiteindelijk wel doorslapen?



Sorry voor het lange verhaal;)
Alle reacties Link kopieren
quote:maribos schreef op 04 september 2015 @ 13:56:

Ik zou trouwens echt nooooit een familiebed aanschaffen!waar is dan de tijd samen met je man!??We koken samen, we kijken samen tv, we eten samen, we zijn samen in de keuken, woonkamer, douche. Ik snap je vraag niet zo?
quote:Kastanjez schreef op 04 september 2015 @ 14:45:

Horizon, respect voor jouw aanpak maar het staat mijlenver van de mijne af. Zo ben ik bijvoorbeeld oprecht benieuwd hoe je je kind helpt met het verwerken van zijn verdriet bij een 'nee'? Ik denk dan 'even uithuilen en weer verder' ....Beetje off topic, maar zie dat er net een artikel op kiind is gepubliceerd die het heel uitgebreid beschrijft. Past ook wel in TO's straatje vermoedelijk: http://kiind.nl/articles/ ... hoeftenvandekinderen.html
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 04 september 2015 @ 13:12:

Waar is je partner in dit verhaal? Kinderen 'horen' in hun eigen bed te slapen, dat moet een veilige plek voor hen zijn. Als je ze er constant uithaalt bevestig je alleen maar dat het geen fijne/veilige plek is.Niks hoort. Ook niet als je het tussen aanhalingstekens zet.
Alle reacties Link kopieren
quote:bazinga schreef op 04 september 2015 @ 13:16:

Ik laat m'n kind niet huilen als er wat aan de hand is maar bij drammen en dreinen heb ik daar geen problemen mee. Doe je dit overdag ook zo? Neem aan dat ze toch wel vaker hun zin niet krijgen?

Je hebt dit zoals je zelf al zegt wel zelf in de hand gewerkt en zou het dus ook weer af gaan bouwen. Je hoeft ze dan niet meteen in het eigen bed te gooien en er niet meer naar gaan kijken als ze huilen natuurlijk.

Ik zou beginnen met in eigen bed en erbij blijven en daarna steeds wat sneller weg. En er valt toch ook al wel mee te praten? Die van mij is bijna twee maar snapt heel goed waarom ik op een gegeven moment niet meer kom bij gezeur.



Dit doe ik ook.



Nu komt die van ons ook 's nachts in bed, maar wij hebben nog geen zin om dat te veranderen, dus laten we het lekker zo, maar dramhuilen of spelletjes negeer ik. Dan loop ik gewoon weg.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Na de oudste, die na zes weken doorsliep en zich makkelijk weg liet leggen kregen wij jongste. Zo, dat was even een ander verhaal. Hetzelfde bedritueel maar daar was meneer het niet mee eens. Hij moest lichamelijk contact. Dat veranderde niet toen hij groter werd. Heeft dus veel tussen ons in geslapen, voor onze nachtrust de beste optie.

Tien minuten slapen in de auto of een per ongeluk powernapje ergens en het was 's avonds weer pet. Heel snel afgestapt van de middagslaapjes, dat werkte even.

Kreeg een groot bed zodat één van ons bij hem kon liggen en daar zelf ook in slaap kon vallen. Wakker is voor hem wakker,maar je aanwezigheid genoeg.

Hij is altijd/nog steeds vroeg wakker. Doet het héél goed op weinig slaap. Op zijn vierde verjaardag kreeg hij een tablet. Omkoopmateriaal. Wakker zijn is tablet kijken en niet papa en mama wakker maken. In het begin moest ik hem in de ochtend wakker maken (!) dan lag zijn tablet nog aan naast zijn kussen. Dat werd minder en minder in een paar weken.

Hij is nu zeven. Heeft heel weinig slaap nodig. Zo weinig dat ik mij wel eens afvraag of het gezond is. Als hij lang slaapt is hij ziek.



Als ik dit zo typ en teruglees dan denk ik ook.. hmm...

Maar het was geen kwestie van nee zeggen of ík ben de baas. Maar we hadden geen huilend overstuur kind en het verstoorde onze nachtrust niet. Dochter sliep tenslotte wel dus ergens had onze normale aanpak moeten werken. Het werkte niet!



Wel een tip, wat hier al is geschreven, ben duidelijk. Zeker omdat beide kinderen niet slapen.

Er zijn regels. Dus ook bedregels. Bijvoorbeeld, ik kom over 10 minuten bij je kijken. Na twee keer was het kijken hier niet meer nodig, sliep al.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 05 september 2015 @ 08:01:

[...]





Niks hoort. Ook niet als je het tussen aanhalingstekens zet.



'Hoort' staat tussen aanhalingstekens omdat het het beter is voor het kind ( vind ik) Hier een artikel van jeugd en gezin



"’s Nachts wakker Bijna alle peuters worden een paar keer per nacht wakker. Meestal is er niets aan de hand en vallen ze vanzelf weer in slaap. Soms is er wel iets aan de hand. Uw kind voelt zich niet lekker, hij heeft eng gedroomd, of hij is bang. • Hoort u uw kind ’s nachts praten, dan praat hij waarschijnlijk in zijn slaap. Dat is heel normaal en gaat vanzelf over. U hoeft niet naar hem toe te gaan. • Hoort u hem huilen, wacht het dan eventjes af en ga dan naar hem toe. Probeer te ontdekken wat er is. Stel hem gerust. • Laat hem in zijn eigen bed. Staat hij ’s nachts aan uw bed, breng hem dan ook weer terug naar zijn eigen bed. Waarom? Als uw kind in uw bed mag slapen, leert hij dat dat de veiligste plek is in huis. Het is prettiger en beter voor hem zelf als hij leert dat zijn eigen bed een fijne veilige plek is. Bovendien is het heel moeilijk om uw kind weer af te leren om bij u te slapen. • Borstvoeding of een flesje melk geven als troost is ook niet verstandig. Een bekertje water is vaak wel een goed idee."
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
En op sommige richtlijnen van CJG is gelukkig veel kritiek. Bovenstaande wordt als feit gebracht zonder enige onderbouwing.
Alle reacties Link kopieren
overigens gaan kinderen vanzelf in hun eigen bed slapen. Afleren is niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:kvdt76 schreef op 05 september 2015 @ 09:47:

overigens gaan kinderen vanzelf in hun eigen bed slapen. Afleren is niet nodig.''





Bron?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 05 september 2015 @ 09:57:

[...]

''





Bron?Als jij me een puber kunt laten zien die nog bij z'n ouders in bed wil, wil ik best aannemen dat kvdt zegt niet klopt
Dames het grootste probleem is mijn zoontje die altijd in zijn eigen bed slaapt. Ik lig dan naast hem in zijn kamer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 05 september 2015 @ 10:09:

[...]



Als jij me een puber kunt laten zien die nog bij z'n ouders in bed wil, wil ik best aannemen dat kvdt zegt niet klopt Misschien omdat het afgeleerd is? Daarbij wil je niet tot een jaar of 10 bezig zijn toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Blablabla27 schreef op 05 september 2015 @ 10:12:

Dames het grootste probleem is mijn zoontje die altijd in zijn eigen bed slaapt. Ik lig dan naast hem in zijn kamer.Ja we hebben het nu even ergens anders over hoor
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 05 september 2015 @ 09:57:

[...]

''





Bron?Ben juist benieuwd naar een evt bron voor het artikel van CJG
Alle reacties Link kopieren
quote:Blablabla27 schreef op 05 september 2015 @ 10:12:

Dames het grootste probleem is mijn zoontje die altijd in zijn eigen bed slaapt. Ik lig dan naast hem in zijn kamer.Sorry to. Je vroeg naar ervaringsverhalen. Wij gingen er ook langs liggen en het wakker worden ging vanzelf over rond twee jaar.
quote:Nouschi schreef op 05 september 2015 @ 10:13:

[...]





Misschien omdat het afgeleerd is? Daarbij wil je niet tot een jaar of 10 bezig zijn toch?Er zijn mensen die er geen enkel probleem mee hebben hun kinderen in hun bed te laten slapen zolang die kinderen dat willen. En ook die kinderen vertrekken uiteindelijk wel. Ruim voor hun tiende, volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:maribos schreef op 04 september 2015 @ 13:54:

Hier pas geleden een stuk gelezen over het in slaap laten vallen op je arm/eigen bed en dan terugleggen..werd hier de vergelijking gemaakt met wat als jij zelf in je eigen bed in slaap valt maar wakker word in de badkuip..dan schrik je ook/ben je gelijk klaar wakker..daarom altijd proberen in eigen bed in slaap te laten vallen



Wat een rare vergelijking. Je kind wordt wakker in een bed, onder een lekker warme deken, niet een knalharde ijskoude badkuip.



Wij sliepen vroeger regelmatig in ons ouders bed in en werden dan overgeheveld, we wisten gewoon dat we verder in ons eigen bed gingen. Werden tijdens het overhevelen even wakker en dan was het besef: oh ja, eigen bed.
Alle reacties Link kopieren
quote:maribos schreef op 04 september 2015 @ 13:56:

Ik zou trouwens echt nooooit een familiebed aanschaffen!waar is dan de tijd samen met je man!??Alsof je zelf ook om half 7 naar bed gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:kvdt76 schreef op 05 september 2015 @ 10:20:

[...]



Ben juist benieuwd naar een evt bron voor het artikel van CJGIk kan niet echt vinden waar ze hun tips vandaan halen. Stichting opvoeden.nl wordt genoemd maar geen bronvermeldingen of onderzoeken waarnaar ze verwijzen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 05 september 2015 @ 09:16:

[...]

'Hoort' staat tussen aanhalingstekens omdat het het beter is voor het kind ( vind ik) Hier een artikel van jeugd en gezin



"’s Nachts wakker Bijna alle peuters worden een paar keer per nacht wakker. Meestal is er niets aan de hand en vallen ze vanzelf weer in slaap. Soms is er wel iets aan de hand. Uw kind voelt zich niet lekker, hij heeft eng gedroomd, of hij is bang. • Hoort u uw kind ’s nachts praten, dan praat hij waarschijnlijk in zijn slaap. Dat is heel normaal en gaat vanzelf over. U hoeft niet naar hem toe te gaan. • Hoort u hem huilen, wacht het dan eventjes af en ga dan naar hem toe. Probeer te ontdekken wat er is. Stel hem gerust. • Laat hem in zijn eigen bed. Staat hij ’s nachts aan uw bed, breng hem dan ook weer terug naar zijn eigen bed. Waarom? Als uw kind in uw bed mag slapen, leert hij dat dat de veiligste plek is in huis. Het is prettiger en beter voor hem zelf als hij leert dat zijn eigen bed een fijne veilige plek is. Bovendien is het heel moeilijk om uw kind weer af te leren om bij u te slapen. • Borstvoeding of een flesje melk geven als troost is ook niet verstandig. Een bekertje water is vaak wel een goed idee."



De WHO adviseert een kind borstvoeding te geven tot het 2 jaar is en daarna zolang moeder en kind het prettig vinden. Ik vertrouw op de WHO en niet op CJG. Bovendien, waarom is het zogenaamd niet verstandig? Wie zegt dat dan?

En jij hoeft je kind niet te leren dat het eigen bed een fijne plek is, dat leert hij zelf wel, in zijn eigen tempo. Net als eten of poepen, kun je een kind ook niet leren slapen.
Dat 'leren dat zijn bed een veilige plek is' hebben we bij de oudste 'braaf' geprobeerd. Hij was toen trouwens nog geen peuter, maar een maand of zes. 'Leg je kind wakker in bed zodat het leert zelf in slaap te vallen.' Leuk idee hoor, maar mijn kind begon al te brullen zodra hij zijn bed nog maar zág. Dat hebben we een poosje volgehouden want tsja, je moet je kind geen ongewenste patronen aanleren -lees: leren uitsluitend al drinkend in slaap te vallen, in dit geval.

Tot we ons op een gegeven moment realiseerden dat we al een ongewenst patroon hadden: een kind dat al begon te brullen zodra we begonnen aan het bedritueel. Toen ben ik hem weer in slaap gaan voeden.



Dat bed als veilige plek is later toch nog helemaal goed gekomen; hij is inmiddels zeven, en kondigde gisteren onmiddellijk na het eten aan dat hij naar bed ging om te lezen.



Leren dat het bed een veilige plek is: leuk, maar dat bereik je volgens mij juist niet door het een plek te laten zijn waar je je kind laat huilen.
Alle reacties Link kopieren
Je laat je kind toch ook niet huilen. Je gaat er heen om de zoveel tijd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 05 september 2015 @ 16:18:

Je laat je kind toch ook niet huilen. Je gaat er heen om de zoveel tijd.Als je erheen gaat en je kind blijft huilen, dan laat je het toch huilen? Of begrijp ik het niet goed?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 05 september 2015 @ 16:26:

[...]





Als je erheen gaat en je kind blijft huilen, dan laat je het toch huilen? Of begrijp ik het niet goed?



Ja dat klopt, net zo lang tot hij/zij ermee stopt en slaapt. Een paar nachten doorzetten en klaar (meestal).

Uiteraard niet als ze nog heel klein zijn.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 05 september 2015 @ 16:18:

Je laat je kind toch ook niet huilen. Je gaat er heen om de zoveel tijd.

Dat noem ik 'laten huilen'. En nee, het werd niet beter met een paar dagen tijd. Het omslagpunt kwam toen ik op een bloedhete dag de ramen in zijn kamer dicht stond te doen zodat de buren in hun tuinen minder hoefden mee te genieten van het gehuil: toen besloot ik dat dit hier niemand beter van werd.

Ongeveer een half jaar later was 'bed als veilige plek' wel haalbaar zonder huilen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven