Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...



Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.



Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!



Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?



Hi meiden, is het goed als ik met jullie mee schrijf?
He Saszee, leuk je hier te zien! Je bent natuurlijk van harte welkom! Was het al gelukt met groenten stomen?



Hoe gaat het nog met de rest? Wij hebben gisteren chinees gehaald (ik blijf zwanger, afterall ) en daar eten we vanavond de restjes van op. Morgen hebben we een bruiloft, dus ik hoef eigenlijk alleen voor zondag wat te verzinnen. Ik zit te denken aan een ovenschotel, of zelfgemaakte lasagne. Bij mij mislukt dat op de een of andere manier altijd... Niet dat het verbrand, maar wel dat het lijkt alsof de ingrediënten in de hoeveelheid niet kloppen. Bijvoorbeeld te weinig saus, of weer teveel saus. Of dat het waterig wordt.



Dit keer eens niet zo gehaast te werk gaan en eens een lekker recept van internet plukken.
Mag ik ook meeschrijven? Vind zo'n leuk topic.



Ik moet beperkt koolhydraten en suiker eten van de dokter en gelukkig was ik al een tijdje erg van vers en weinig snoep en koek. Maar overal zit tegenwoordig suiker bijgevoegd dus ik ga gewoon nog meer vers en onbewerkte producten eten.



Ben Jamie Oliver fan en ik hou van zijn manier van koken.

Ik kan dat bij lange na niet zo goed maar ik hou tegenwoordig echt van koken en verse producten.

Ik heb de tijd ook dus maakt wel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
TVP
Alle reacties Link kopieren
Welkom saszee en goede fee!



Fleet, dit recept voor lasagne gebruik ik als ik het zelf maak. Paar veranderingen: half om half gehakt neem ik, soms wat plakjes ontbijtspek in kleine stukjes meebakken met de groente en een scheut rode wijn in de saus. Dat laatste was dus voordat dochter mee ging eten haha. Hij is echt heerlijk! De passata is uit een pot, maar er zitten nauwelijks toevoegingen bij (sws geen suiker). Verse tomaten vind ik vaak te waterig om een goede saus van te kunnen maken die vol van smaak is.



Wij hebben vnvd zelfgemaakte pizza met daarop ui, puntpaprika, tomaat, geroosterde paprika, olijven en een deel tonijn en een deel ham. Heb wel zo'n kit met deeg en saus. Binnenkort maar eens helemaal zelf maken, nu te weinig tijd voor helaas.
Ik maak vandaag taco's maar ipv een tortilla of schelp maar ik ze in slabladen.

Ik heb een kruidenmix gekocht bij een kruidenwinkeltje, geen suikers en anders geks erin, wel een beetje zout.

Maak zelf quacemole met avocado en een pepertje, tomatenchili saus, mais en bonen en rundergehakt.

En ipv zure room griekse yoghurt.



Is echt heerlijk!
Hallo dames,

hier ook iemand die liever zonder pakjes en zakjes kookt. Ik heb de kookboeken van Karin (Koken zonder pakjes en zakjes) en haal daar veel uit. Daar staat ook een goed lasagnarecept in Fleetfox! Ik gooi er alleen altijd meer kruiden in. (oregano en tijm)

Alleen is het nu zo dat een aantal leden van mijn gezin hebben bedacht dat ze vegetarisch willen eten. Nu vind ik dat prima, we aten al regelmatig geen vlees) maar soms vind ik het nog best lastig. Iemand goede recepten hier?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens fleetfox, vraagje. Jouw dochter is toch ook een maand of 14-15? Heeft ze mee gegeten van de Chinees of had je voor haar iets anders? Ik heb er ook zo'n zin in maar we halen het nu niet want wat eet dochter dan?
Bij lasagna kan het helpen om de bladen even 'voor te koken'. Dus een paar minuten wat kokend water. Ze hoeven niet gaar te zijn, maar dan hoeven ze in de oven minder te garen. En dan kan je ook een wat dikkere saus maken, en voorkom je dat het waterig word ;).
Goede Fee en Tess, welkom! Er is echt een boek dat 'koken zonder pakjes en zakjes' heet? Ik ga mij daarin wat wijzer maken, klinkt interessant!



Elko, dochter heeft niet meer gegeten dan bami, witte kale rijst en een beetje loempia. Bij mijn ouders heeft ze ook een keer chinees meegegeten en heeft ze een beetje Foe Yong Hai gegeten. Zo min mogelijk saus en niet te veel natuurlijk. Dan krijgt ze wat extra yoghurt, want de Chinees blijft evengoed niet echt gezond natuurlijk. Maar een beetje deegwaren en groenten en ei moet wel kunnen dan, zo zelden dat wij Chinees eten, vind ik.



Bij een frietje/pizza/kebab doen we dat anders, dan gaat dochter rond 19:00u naar bed en dan maak ik haar een kleine maaltijd of een potje Hipp en als ze dan slaapt gaat man naar de friettent.
Alle reacties Link kopieren
Saus eraf halen, dat is natuurlijk de oplossing

Potjes hoeven we niet mee aan te komen, die weigert ze te eten.
Hier gaat het ook niet zo geweldig als vers koken, maar het gaat er toch maar in. De saus van de Chinees vind ik te suikerrijk en te vet, ik haal dat dan met de vork er van af. Het is maar sober Chinees eten wat ze doet. Maar ze vind het heerlijk, vooral zelf aanklooien met de bami, dat is gewoon feest.



Geniet lekker van de Chinees, zou ik zeggen!
Ik schrijf ook mee.

Voo warme maaltijden gebruik ik (bijna) geen zakjes meer, alleen als ik eens heul snel moet. Het is veel lekkerder, je proeft de smaken veel beter. Je moet wel wat goed kunnen proeven en weten wat je toe moet voegen om het goede smaak te krijgen. Ik heb daar niet veel problemen mee, maar weet van vrienden wel, dat ze dat soms lastig vinden. Belangrijk is om genoeg verschillende kruiden te hebben, en een beetje fantasie
quote:fleetfox schreef op 04 september 2015 @ 11:15:

He Saszee, leuk je hier te zien! Je bent natuurlijk van harte welkom! Was het al gelukt met groenten stomen?.



Ik was iets voor half 8 thuis van mijn werk, maar ik heb nu al gegeten dat ging toch best wel snel.



Ik heb couscous gegeten, diepvriesgroente/sperziebonen gegeten. Deze sperziebonen heb ik in een mandje laten stomen boven de bouillon die bouillon heb ik gebruikt voor de couscous, komkommer door de couscous gedaan met wat citroensap.

De sperziebonen smaakte wel heel veel lekkerder dan uit een potje

En ik heb daarbij een blikje tonijn gegeten (geen idee of dit wel goed is, maar ik vond het wel makkelijk om het erbij te eten. Vlees braden had ik geen zin in)

Naar mijn idee een volwaardige maaltijd, ik heb ook echt lekker gegeten.
Friezinnetje, van harte welkom! Als je lekkere recepten hebt om te delen...



Saszee: blik tonijn is helemaal niets mis mee, gezond juist! Al moet je het niet meer dan 2x per week eten als ik me niet vergis, er zit veel kwik in en dat is niet meer gezond als je het meerdere keren per week eet. Je gerecht klinkt verder lekker, ik heb eerlijk gezegd nooit gestoomd met bouillon, ga het eens proberen!
Over chinees en bami gesproken, dat vind ik nu best moeilijk om te maken zonder pakje. Dan wordt het zo laf qua smaak. Hoe maken jullie bami zonder pakje?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst deze gemaakt, was errug lekker!

http://www.24kitchen.nl/recepten/makkelijke-nasi-goreng
http://www.24kitchen.nl/recepten/quinoa-goreng



Deze is dan ook erg lekker.

Als je liever geen quinoa gebruikt is bulger of couscous ook prima.
Wij eten vanavond :





Gerookte kip snijden, krieltjes en sperzieboontje roerbakken in knoflookolie, wat noten er bij doen, pistache of cashewnootjes even mee bakken.

Griekse yoghurt met peper en zout, klein scheutje olijf olie en een heel klein beetje kaneel aanmaken en door het bovenstaande roeren.



Bieslook erbij en dan een flinke portie op rucola en gewone slabladen leggen met tomaten erbij.

Ik heb oerbrood gekocht, geen zin om zelf te bakken vandaag.
Ja 24 kitchen heeft vaak ook makkelijke dingen zonder pakjes! Goede tip ik ga ook es op die site neuzen.



@ goede fee, klinkt lekker zeg.
Vanavond maak ik lievelingsgerecht van man: bio wraps met rucolasla en gerookte kip, parmezaan, pijnboompitten, tuinkers, avocado en uitgebakken bacon en wat mayo.
Ik las op een ander topic dat iemand al erwtensoep ging maken, ik hou liever nog even vast aan het de zomer dus maak ik iets wat ik graag in de zomer eet



wraps met in het midden een laagje blauwe schimmelkaas gemengd met philadelphia daarboven op reepjes chinese kool en stukjes paprika beetje geraspte citroen erop en een paar druppeltjes citroen erop druppelen.



Morgen maak ik de rest van de chinese kool op, dan maak ik er een stamppot van met een paar ballen gehakt, dit gaat dan de vriezer in voor als ik een keer niet wil koken.

Morgen maak ik ook rodekoolstamppot, daar doe ik dan ook die ballen gehakt bij en stop ik ook in de vriezer. In totaal 6 bakjes voor in de voorraad.
Saszee, ik ben zo verbaasd! Je kwam in je andere topic wat onbeholpen over, maar zo te lezen kun jij lekker koken!



GoedeFee, jouw gerecht met gerookte kip ga ik even onthouden, klinkt erg lekker.



Noujijweer: jouw wraps klinkt lekker fris! Gaat ook op mijn lijstje voor komende zomer.



Het is geen lasagne geworden vandaag, de bruiloft was laat geworden en ben dus de hele dag aan het bijkomen geweest. Heb een makkelijk pasta gerecht van de AH site geplukt: pasta met gebakken cervelaatworst, champignons, courgette en boursin. Dochter uiteraard zonder worst. Heeft lekker gesmaakt en is weer zo'n handig 'weet niet wat te maken, maar het moet snel zijn' recept.
Ik ben aan het uitkateren, net een kop chinese (oosterse) kippensoep op. Gemaakt van kippenbouillon, stukken kip, lente-ui, taugé. En voor het oosterse: ketjap manis, verse gember, beetje gembersiroop, en wat sambal.



Voor een lekkere chinese tomatensoep: gepelde tomaten pureren, kippenbouillon erbij (of groente, voor een vegasoep), lente-ui of heel fijn prei. En een papje van azijn, suiker, ketjap, gembersiroop. Maak de soep zo scherp als je zelf wilt, door nog wat sambal er door te doen. Wil je vlees er door, dan doe je er kip door. Maar vega kan ook prima. Evt kun je er dan nog reepjes omelet in je soepkom scheppen, voordat je de soep er in doet.
Oh friezinnetje dat klinkt heerlijk. Doe jij

niet binden met maizena in dat papje?



Nu lekker voetbal kijken en in de oven staat zalm. Ik bak even wat aardappels op voor erbij en of groenten uit pot (helaas bleek al mijn rauwkost in de groentela te zijn overleden. Bah ik haat verspilling) of een grote bak druiven als toetje. Ik denk dat laatste.



Wat doen jullie op de zalmfilet als je hem in de oven klaarmaakt? Ik vind dit moeilijk zonder pakje/sausje merk ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven