Geluidssterkte mobiele telefoon

10-09-2015 09:04 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai! Hierbij even een vraag, geen idee of jullie het weten maar ik probeer het gewoon. Hoe kun je erachter komen hoeveel decibellen je telefoon produceert als je hem op maximaal volume zet? Ik luister vaak muziek op mijn telefoon (een huawei g700) en vind het pas 'lekker' als ik hem op de hoogste volumestand heb staan. Ik luister met een koptelefoon die over mijn oren heengaat en wel dicht/sluitend is. Gemiddeld luister ik 4 uur per week (2 dagen 2 uur) naar muziek. Ik lees nu op internet dat de kans op gehoorschade er al is als je naar meer dan 80 DB luistert. Ik heb het idee dat mijn telefoon met max volume er niet boven komt (omdat ik het niet hard vind klinken) maar weet dat niet zeker en wil mijn oren niet beschadigen. Wegen jullie hoe ik erachter kan komen wat de geluid sterkte van mijn tel is? Ik kan het op internet nergens vinden.

Natuurlijk kan ik er ook voor kiezen om volume lager te zetten, maar ik hoop dat dat niet nodig is omdat ik er zo van geniet.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je koptelefoon geen maximale productie?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Als je max volume niet hard vind klinken, zou er echt al sprake kunnen zijn van gehoorschade. Ik kan zelf echt niet hoger dan de helft van volume aan met mijn oren. Dan doet het echt pijn.

Ook zou je eens bij de huisarts kunnen kijken of je misschien je oren moet laten uitspuiten. Ik had een keer een hele grote prop in een oor, en was practisch doof. Max volume hoorde ik toen maar nét.

Ook kan het zijn dat je koptelefoon gewoon niet harder gaat dan een bepaald volume.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je dat alleen meten, want het hangt af van combinatie telefoon+koptelefoon. Als ik de ene koptelefoon (groot model) in mijn telefoon heb gaat hij ook niet hard, ook al staat hij op vol volume, als ik van die kleine dopjes erin heb is het op half volume al oorverdovend. Bij allebei gaat de telefoon bij 70% klagen dat ik hem niet harder moet zetten omdat dat slecht voor mijn oren zou zijn, die waarschuwing gaat nergens over, want bij de ene hoor je dan nog niks, bij de ander ben je al doof.



En de koptelefoon kan echt wel harder, als ik hem in mijn computer plug kan hij gewoon hard.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Is daar geen app voor?
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 10 september 2015 @ 10:29:

Is daar geen app voor?Nee, want hoe kan een app nou weten hoe hard jouw koptelefoon kan?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 10 september 2015 @ 10:33:

[...]



Nee, want hoe kan een app nou weten hoe hard jouw koptelefoon kan?Nou, als je kan kiezen uit verschillende merken en typenummers enzo. Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
In theorie zou het kunnen. Dan zou je van elke telefoon moeten weten hoeveel uitgangsvermogen hij heeft, en van elke koptelefoon hoeveel dB hij produceert bij een bepaald vermogen. Bij hifi-koptelefoons zal dat wel te vinden zijn, maar ik denk dat voor 99 van de 100 telefoons en oordopjes zulke informatie helemaal niet opgegeven wordt door de fabrikant.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 10 september 2015 @ 10:33:

[...]Nee, want hoe kan een app nou weten hoe hard jouw koptelefoon kan?Met een decibel-meter-app (op een andere smartphone) kun je meten hoe hard de decibellen zijn door hem gewoon naast de telefoon te leggen terwijl de muziek aanstaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 10 september 2015 @ 16:19:

[...]



Met een decibel-meter-app (op een andere smartphone) kun je meten hoe hard de decibellen zijn door hem gewoon naast de telefoon te leggen terwijl de muziek aanstaat?Die zijn echt totaal niet betrouwbaar! Je microfoon is niet geijkt, die apps zitten er rustig 20dB of meer naast. Nog los van dat je decibellen niet op die manier kunt meten, of je moet je oor nabouwen en dan je microfoon van de telefoon in de gehoorgang plaatsen. Afstand en akoestiek maakt enorm uit, een koptelefoon op 5 cm van je oor hoor je al nauwelijks meer.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
@handigmetgeld: herkenbaar dat het geluid met de ene koptelefoon veel luider klinkt dan met de andere! Klinkt heel logisch wat je schrijft! Heb je een idee hoe ik zou kunnen meten hoeveel decibellen ik verwerkt als ik luister met mijn eigen telefoon en koptelefoon? Zou een audicien dat kunnen meten misschien?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een merk en type van je koptelefoon? MIsschien kan ik wel iets vinden.



Doormeten zou misschien wel kunnen, maar ik weet niet of een audicien dat zomaar voor je doet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
@handigmetgeld: ik heb een over-ear koptelefoon van Philips, de SHB7000.

Alvast hartelijk dank voor het zoeken! Ook hierover kan ik zelf op internet weinig tot niks vinden....
Alle reacties Link kopieren
Sensitivity, 103dB. Dat is wat hij uitspuugt op 1 meter als je er 1Watt in zou stoppen. (http://www.usa.philips.co ... eo-headset/specifications)



Een normale koptelefoonuitgang levert 20mW, dus dat is 103- 10*log(1000/20) = 86 dB op een meter. Afstand tot oor is 3 cm, 6dB verschil per verdubbeling, dus 30 dB erbij is 116dB ongeveer op je oren.



Maar dat is als je hem op vol vermogen hebt op een 'normale' koptelefoonuitgang. Gebruik je de bluetooth, of levert je telefoon minder, dan zal het minder zijn. Prik hem eens in je computer? Hoe klinkt hij dan?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
@handigmetgeld: super bedankt voor je antwoord, hier was ik zelf echt niet uitgekomen!! Oeps, 116 dB is wel echt hard, daar moet ik mee oppassen! Ik heb koptelefoon in computer gestoken en maximaal volume klinkt ongeveer even hard...



Ik ga mezelf nu aanwennen om te luisteren met de volumestand een stuk lager. Soms luister ik muziek als ik aan het fietsen ben en dan is mijn neiging om.hem op zijn hardst te zetten het grootst gezien de omgevingsgeluiden. De muziek lijkt dan echt zachter te klinken maar denk dat ik dan evenveel decibellen in mijn oren krijg...
Alle reacties Link kopieren
@mepi: ook bedankt voor je advies! Ik ga mijn oren eens laten testen en indien nodig uitspuiten.



@monata: ik heb nog niet ontdekt hoe ik maximale productie op koptelefoon kan instellen, maar krijg wel melding op telefoon als hij boven een volume komt wat schadelijk zou kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven