Limecrazy!

08-05-2007 21:44 23 berichten
Ja, jullie lezen het goed. Ik ben helemaal gek van limoenen!



Een beroemde kok zei ooit: 'Een goede kok heeft altijd limoenen, citroenen en knoflook in voorraad' en laat dat nu inderdaad altijd in mijn fruitmand/knoflookmandje liggen....Niet dat ik zo'n geweldige kok ben maar de juiste spullen heb ik dus in ieder geval in huis, ha!



Limoenen smaken bij zoveel dingen, ik knijp er altijd wel een uit door de sla, over de vis, in dressings, over het varkensvlees, door de couscoussalade, in een kan water, allemaal beeldschone schijven limoen er in met blokjes ijs, in sausen, over de kip en ga zo maar door.



Ik heb een zelfverzonnen recept voor een saus/dressing/marinade, ik wil het jullie niet onthouden, mét limoen dus.



Je kunt dit sausje gebruiken als sladressing, als marinade van kip, vis of varkensfilet of als saus over je gerecht. Ik ben er wég van en je maakt het als volgt:



Benodigdheden voor een half yoghurtschaaltje saus/dressing/marinade:



Het sap van 2 (of 3) limoenen (ja ja daar zijn ze dan....)

4 tenen knoflook

Viskruiden (poeder) van Silvo

Een scheutje Japanse sojasaus

2 eetlepels olijfolie

een beetje honing (naar smaak)



Gebruik flink wat van de viskruiden als basis maar gebruik alle ingrediënten verder naar smaak. Minder knoflook is vast ook erg lekker, ik noem maar wat.



Als je erg groene limoenen hebt dan zijn ze wat zuurder dan de gelere. Als je het te zuur vindt geworden doe er dan weer wat meer honing in.



Als je het dan nog te zuur vindt kun je het sap van een mandarijntje toevoegen. Gebruik liever geen gewone suiker of Natrena of zo, dat smaakt echt minder lekker dan honing of mandarijnensap.



Zelf vind ik de viskruiden van Silvo erg lekker en ik gebruik ze ook rustig voor andere dingen dan vis en in dit geval gebruik ik ze dus als basis voor bovenstaand gebeuren.



Zijn er nog meer 'Limecrazy' forummers onder ons?

Zo ja, waar gebruik jij de onvolprezen limoen zoal in?
Alle reacties Link kopieren
Mojito!

Caipirinha!
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij Mieke! Dat is DE bestemming voor de limoen.



Maarre, ook voor de echte wodka-lime. Geen gesodemieter met die lime van Roses!



1 deel wodka

1 mini klontje suiker

sap van 1 hele limoen

2 delen sodawater of gewoon water (of je van bubbles houdt of niet)
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Maar limoen hoort ook in de guacamole. Niet citroensap!



De juiste Guacamole:



1 verse avocado

1-2 verse knoflookteen

1/2 uitje

2 dikke lepels zure room

beste snuf gemalen koriander

beste snuf gemalen komijn

goede snuf chili poeder

peper en zout naar smaak

klein tomaatje

limoensap van een halve limoen



Alles in de hakbak, heel fijn malen tot een romig sausje.

Daarna nog een tomaat in de hakbak mee laten draaien tot grove stukjes 



Serveren met nachochips. En dan niet de paprika of cheese dingen, gewoon de neutrale, enigszins zoute.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Tsssss, ik dacht dat je Lime Wire crazy bedoelde.... ik heb nl. vandaag een mp3 spelert gekocht (eindelijk), wil ik 'm net installeren, blijkt mijn computer de software niet te ondersteunen ;(. Nou ja, dat los ik ook wel weer op, ga gewoon lekker bij iemand anders op z'n/haar computer parasiteren...



Maareh, toevallig heb ik vandaag voor het eerst van m'n leven limoenen gekocht, voor een toetje dat ik morgen ga maken (met kletskoppen en citroensorbet ijs).



En ik ga jullie tips ook maar eens even copy pasten!



Smakelijk.
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Alle reacties Link kopieren
Jaja, nog een 'lime and lemoncrazy' hier.



En niet alleen die heerlijk friszure citrusvruchtjes, ook nog gek op de kleur!
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is dat het verschil in smaak tussen limoen en citroen?



Hier in V kan je alleen limoenen krijgen, btw. Ik gebruik ze niet eens zo heel vaak, hoewel ik een snufje zuur in bepaalde gerechten echt onontbeerlijk vind. Maar dan gebruik ik meestal een druppie azijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nijn!

Zegguh, azijn? Jij woont zo'n beetje in limoenenland!



Het verschil tussen citroen en limoen? Tsja. limoenen zijn volgens mij nog net ietsie zuurder. En ze


smaken wat groener. Citroenen zijn een pietsie zoeter.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
De echte sate-marinade maak je trouwens ook met citroen/limoen.



Zonnebloemolie (2 delen)

ketjap manis (1 deel)

peper en zout

citroen; in plakjes en dan door de helft.



Hamlapjes snijden, een nachtje in bovenstaande marinade, en je hebt een klassieke sate voor op de grill of BBQ.



Te varieren met

sambal

ketsjup

honing

en alles wat je nog meer lekker vindt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik helemaal aan verslaafd :$!!!
Alle reacties Link kopieren
Een cosmopolitan:



ijsblokjes

1 borrelglaasje wodka

1 borrelglaasje cointreau

2 borrelglaasjes cranberrysap

sap van halve limoen



Volgens mij doe ik er ook tequila in maar weet het niet meer zeker ;)

In de cocktailshaker en shaken maar  :P!



Verder gaat er bij ons limoen in de salade (vaak i.p.v. azijn), in de kan met water, in de guacamole, in de kalkoencurry, in de komkommerraita, in de smoothies etc.
Ja, limoen in plaats van azijn. Nijn, dat is echt een aanrader. Limoen is minder zuur dan citroen en heeft een heel eigen smaak. Ik vind ze heel veelzijdig.



Coca-Cola lime is ook lekker inderdaad. Ik maak dat ook regelmatig zelf door cola light in een glas te schenken er er gewoon schijfjes limoen in te doen. Zálig!



Als je vis grilt in de grilpan bijvoorbeeld en dan lekker, als het bijna klaar is, limoen over de vis druppelen. Een feest!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lekker in de spa rood en jus d'orange.

Moet wel zeggen dat ik vaak die kant en klare koop in zo'n geel potje. Lekker makkelijk.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Oja met komkommer is het ook lekker. Bijv in de komkommersalade.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Eleanora, misschien heb je het zelf al gelezen hoor, maar ik lees net de nieuwste Allerhande. En daar stond een artikel in over iemands kookschrift. Was een gerecht met limoen en moest gelijk aan jouw topic denken.

Voor het geval je de Allerhande (nog) niet hebt, kopieer ik het hier wel.





Cake met limoenmascarpone

Italiaans, hapje, 8 personen, gebak



Bereidingstijd in minuten

50 wachten

20 bereiden

Bevat per eenpersoonsportie

energie 650 kCal - eiwit 7 g

vet 41 g - koolhydraten 63 g





Ingrediënten



1 limoen, schoongeboend

225 g roomboter, op kamertemperatuur

225 g witte basterdsuiker

4 eieren

200 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd

25 g maïzena

100 g poedersuiker

200 g mascarpone (Italiaanse roomkaas)

60 g pistachenootjes gepeld, grofgehakt



Materialen

springvorm (doorsnede 24 cm), ingevet





Bereiden

Verwarm de oven voor op 180 °C. Rasp de groene schil van de limoen en pers hem uit. Klop de boter met de suiker romig.

Klop de eieren een voor een door het boter-suikermengsel. Schep het bakmeel en de maïzena in delen bij het beslag en roer het er goed doorheen. Roer de limoenrasp door het beslag. Schenk het beslag in de springvorm en bak de cake in 40-50 minuten gaar.

Laat de cake in de vorm afkoelen. Roer het limoensap en de poedersuiker door de mascarpone. Spatel de mascarponeroom over de cake en bestrooi het geheel met de pistachenoten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
En een leesbril graag
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
En een leesbril graag
Meen je dat?;) Bij mij staat het in gewone letters. In de nieuwste allerhande staat het op pag 111 en op internet bij ah site even de topic titel intypen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Dat ziet er goddelijk uit MV-ke!



Ik ga aan de kabeljauw met knoflook/limoen/honing marinade.

Snel, aan de kook, het water loopt met stralen mijn mond in!
Alle reacties Link kopieren
Mijn lekkerste lime recept: mojito's.





50 ml witte rum,

1 bl (barlepel) poedersuiker

20 ml limoensap

munt

sodawater



Bereiding:



Suiker en limoensap in het glas omroeren, 4 blaadjes munt toevoegen en met een vijzel fijnmaken.

Een halve uitgeperste limoen in het glas doen, vervolgens het glas vullen met fijngestampt ijs.

Rum toevoegen, afmaken met wat sodawater en garneren met een takje munt.

Dit is een basisrecept, maar ik gebruik rietsuiker ipv poeder en fiks wat lime en een goeie scheut rum en lekker wat munt in het glas.



Water met lime is natuurlijk altijd lekker. Er staat nu een kan in de koelkast met lime (in 4en en dan kapot gestampt), wat takjes munt, wat slierten komkommerschil en stukjes komkommer. Lekker fris!
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Zuss, een barlepel LOL. Ben jij zo' fanatiek dat je zo'n ding serieus in huis hebt? Maar ik weet nu wel eindelijk wat de afkorting betekend. Weet alleen nog niet wat een barlepel is.....



Bij een goede Mojito is munt toch geen garnering, maar zit er flink wat munt in waar driftig op wordt gestamperd.



Zo maak ik hem meestal: In een glas doe ik suiker, sap van een halve limoen en een lekkere tak munt. Dit wordt even flink mishandeld met een stamper. Dan de rum erop, de uitgeperste halve limoen in stukjes erbij, gecrushed ijs dr op en dan aanvullen met sodawater.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Psies Poez. En dan als ´ie op is snel naar het toilet om te checken of er niet van die groene stukkies tussen je tanden zitten. :D 



Of gewoon niet meer lachen de hele avond.
Alle reacties Link kopieren
Nijnemeis, ik ben superaantrekkelijk met muntblaadjes tussen de tanden. Misschien nog wel meer dan zonder. Poez heeft wel wat extra nodig om op te vallen.:D
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar groen staat jou ook érg goed, Poez. :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven