Werk & Studie
alle pijlers
De zwaarste baan ter wereld....vind je?!
zondag 21 september 2008 om 11:42
Naar aanleiding van een oproep voor de Viva, vrouwen die zich wegcijferen, vraag ik me wederom iets af. Waarom beweren huisvrouwen regelmatig dat ze de zwaartste baan ter wereld hebben? Of in elk geval dat het heeeel zwaar is. Ik weet niet hoor....maar de eerste 16 maanden nadat mijn jongste dochter geboren was bleef ik thuis en ik vond het helemaal niet zwaar. Sterker nog, ik had genoeg tijd om me te vervelen nadat het huis blonk. 2 uur koffiepauze met de buurvrouw, een beetje forummen, een beetje tv kijken...noem maar op. Nee hoor, dan kreeg ik het toch echt drukker nadat ik weer ging werken!
Alles wat huisvrouwen doen, doe ik namelijk naast mijn werk. Dus nadat ik thuiskom van een dag werken doe ik nog waar huisvrouwen een hele dag voor thuis moeten blijven. Moet iedereen zelf weten hoor....maar is dat nou echt zo zwaar? Ik vond van niet!
Toevoeging: Mijn punt is eigenlijk, is het niet bizar dat men vaak beweert dat de hele dag thuiszitten voor het huishouden zwaarder zou zijn dan werken en daarnaast nog het huishouden doen?! Ik heb beiden gedaan en vind persoonlijk het tweede zwaarder, dubbel werk en zo...
Alles wat huisvrouwen doen, doe ik namelijk naast mijn werk. Dus nadat ik thuiskom van een dag werken doe ik nog waar huisvrouwen een hele dag voor thuis moeten blijven. Moet iedereen zelf weten hoor....maar is dat nou echt zo zwaar? Ik vond van niet!
Toevoeging: Mijn punt is eigenlijk, is het niet bizar dat men vaak beweert dat de hele dag thuiszitten voor het huishouden zwaarder zou zijn dan werken en daarnaast nog het huishouden doen?! Ik heb beiden gedaan en vind persoonlijk het tweede zwaarder, dubbel werk en zo...
zondag 21 september 2008 om 11:49
zondag 21 september 2008 om 11:50
Juist die sleur en verveling op een dag maakt het voor mij zwaar. Misschien is het ook anders omdat ik wel graag zou willen werken maar afgekeurd ben. Ik zit een beetje tegen wil en dank thuis. Zodra ik weer sterk genoeg ben ga ik ABSOLUUT weer werken want dit piepkleine kringetje maakt me soms gek. Daarom vind ik het zo zwaar.
Ik denk dat je toch niet - helemaal - hetzelfde doet wat een fulltime huisvrouw doet .
Maar je kan het - jezelf - zo druk maken als je zelf wilt of nodig vindt ; elke week de ramen zemen of zemen als je het wel erg donker vindt worden in huis , dekbedhoezen wel of niet strijken , etc .
Het lijkt mij zeker voor een alleenstaande moeder erg druk , een fulltime baan plus huishouden . Ik benijd je dan ook niet .
Maar je kan het - jezelf - zo druk maken als je zelf wilt of nodig vindt ; elke week de ramen zemen of zemen als je het wel erg donker vindt worden in huis , dekbedhoezen wel of niet strijken , etc .
Het lijkt mij zeker voor een alleenstaande moeder erg druk , een fulltime baan plus huishouden . Ik benijd je dan ook niet .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik doe mijn huis en tuin ook naast mijn werk, maar ik vind 't niet zwaar. Je kunt 't zo zwaar maken als je zelf wilt. Je kunt elke week je badkamer van top tot teen soppen, maar je kunt ook gewoon na elke douchebeurt 't bad even schoonspoelen en als 't nodig is de borstel met glorix door de plee halen. Afwas en was doen zichzelf, je hoeft 't alleen in 't apparaat te stoppen en naderhand er weer uit te halen.
Kan me voorstellen dat met hoe meer mensen in huis, hoe vervelender het wordt omdat je dan ook andermans rommel tegenkomt, maar in mijn uppie vind ik 't prima te doen. Ook zal 't me worst zijn als mijn gras te hoog staat en ik maai 't dus niet elke week, maar hooguit 'n paar keer in de zomer.
Kan me voorstellen dat met hoe meer mensen in huis, hoe vervelender het wordt omdat je dan ook andermans rommel tegenkomt, maar in mijn uppie vind ik 't prima te doen. Ook zal 't me worst zijn als mijn gras te hoog staat en ik maai 't dus niet elke week, maar hooguit 'n paar keer in de zomer.
zondag 21 september 2008 om 11:54
Het is lichamelijk gezien niet de meest zware baan , maar om het af te doen als peanuts vind ik ook overdreven omdat het zoveel meer inhoudt dan soppen ; wat een leidster doet op het kinderdagverblijf deed ik met mijn kinderen ( en méér ) ... dus niet eindeloos internetten of koffieleuten .
zondag 21 september 2008 om 11:56
zondag 21 september 2008 om 11:57
Dat wel, maar mijn punt is dat werkende mensen dat naast hun baan doen, terwijl anderen er de hele dag voor thuisblijven. Moet iedereen zelf weten hoor, daar vel ik geen oordeel over, maar het verbaasd mij wel dat men het soms de zwaartste baan ter wereld placht te noemen. Hoezo?! Heb ik dan de dubbel zwaartste baan ter wereld of zo...?! Het is druk, maar om het nou zwaar te noemen...
zondag 21 september 2008 om 11:58
Ik doe juist veel meer aan mijn huishouden als ik het druk heb met werk en/of andere verplichtingen. Wanneer ik thuis ben ga ik overal tegenop zien en komt er niet veel uit mijn handen. Ik verveel me dan al snel te pletter. Denk dan continu, ach dat komt morgen wel, maar ook dan komt het er niet van. Ben een erg pietje precies en vrienden vinden het hier een toonzaal, maar toch vind ik niet dat ik daar veel tijd mee kwijt ben naast mijn drukke baan. Ik houd tenminste genoeg tijd over voor echt leuke dingen.
zondag 21 september 2008 om 12:01
Jij maakt je waarschijnlijk ánders druk , Minny .
Ik nam weleens 8 kindertjes mee tussen de middag om pannenkoeken te bakken . Voor de leut . Zou ik niet gedaan hebben als ik die ochtend buiten de deur zou hebben gewerkt en mijn huis nog een ravage was geweest .
Ik had ook tijd om een hele dag herfstblaadjes te gaan zoeken , of om iets wat op dat moment hun belangstelling had ( treinen , graafmachines ) uitgebreid te gaan bekijken .
Ik nam weleens 8 kindertjes mee tussen de middag om pannenkoeken te bakken . Voor de leut . Zou ik niet gedaan hebben als ik die ochtend buiten de deur zou hebben gewerkt en mijn huis nog een ravage was geweest .
Ik had ook tijd om een hele dag herfstblaadjes te gaan zoeken , of om iets wat op dat moment hun belangstelling had ( treinen , graafmachines ) uitgebreid te gaan bekijken .
Dat is natuurlijk niet waar. Kinderen van werkenden nemen net zoveel zand mee uit school als kinderen van thuisbljvers, om maar wat te noemen. En juist omdat je werkt, en dus niet elke dag het kunt opbrengen om dat uur 's avonds nog te poetsen, stapelt werk zich ook sneller op.
In vakanties heb ik in ieder geval een stuk minder zooi dan als ik werk, want dan doe ik inderdaad zoals gezegd elke dag een uurtje razen en wordt het gewoon niet zo'n troep als wanneer ik het in mijn werkweek moet frutten.
Am Yisrael Chai!
Mijn moeder was fulltime huisvrouw op een boerderij, met veel mensen over de vloer. Toch had ze overdag geregeld een paar uurtjes over voor een bouquetromannetje of een tijdje zonnen, of winkelen. Dat heb ik echt niet tijdens mijn werk, helaas. En dan heb ik nog helemaal geen zwaar werk.
Ik denk ook niet dat je het moet vergelijken met het doen van het huishouden na je werk, dat zul je vast minder grondig doen als je overdag een baan hebt, maar dat je het moet vergelijken met een baan hebben / huisvrouw zijn overdag. Want ook een huisvrouw moet 's avonds nog wel eens iets doen, lijkt me.
Ik denk ook niet dat je het moet vergelijken met het doen van het huishouden na je werk, dat zul je vast minder grondig doen als je overdag een baan hebt, maar dat je het moet vergelijken met een baan hebben / huisvrouw zijn overdag. Want ook een huisvrouw moet 's avonds nog wel eens iets doen, lijkt me.
zondag 21 september 2008 om 12:02
Thuisblijvers verblijven dus de hele dag in hun huis, dus de hele dag door moet er opgeruimd worden. Als je s'avonds je huis aan kant hebt, je de volgende dag na je werk thuis komt is het nog net zo opgeruimd, er is immers overdag niemand geweest. Als ik mn woonkamer gedaan heb kan ik wel weer, dochter heeft overal speelgoed liggen, er blijft een beker drinken staan, etc. Niet dat je er nu een dagtaak aan hebt, maar je hebt er gewoon meer werk van.