Galaxy s4 mini GPS

10-09-2015 11:38 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Samsung galaxy s4 mini, en ik zou graag gebruik maken van gps. Ik kan alleen nergens gps vinden op mijn telefoon, terwijl meerdere sites aangeven dat die er wel moet staan.

Ook staan op zo'n hulpsite van vodafone allemaal opties op het scherm, die ik niet heb. Het ging wel echt om de s4 mini.

Weet iemand hoe gps werkt op de s4 mini? En of dit gebruik maakt van mobiele netwerken? Ik heb namelijk geen internet bundel, en gebruik alleen wifi. Heb ik 3g nodig voor gps, of is dat weer wat anders?
Ja, je hebt op je telefoon om gebruik te maken van gps toch echt 3g/4g nodig anders doet hij het niet. Op wifi doet de gps het ook, maar daar heb je buiten niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf niet te zeggen hoe het precies zit bij de S4 mini. Ik heb namelijk een andere telefoon. Maar ik heb wel Android. En als ik hier naar instellingen ga, staat er bij mij onder 'persoonlijk', 'locatie' en hier kan ik vervolgens mijn locatie aan of uit zetten. En dan kan ik in google maps gebruik maken van GPS.

Voor google maps is inderdaad wel data verkeer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Locatie heet het op de Samsung s4 mini, op alle Samsungs geloof ik.



Anyway, daar heb je idd wel een data verbinding voor nodig.
Een S4 mini heeft gewoon een losstaande GPS module. Daar heb je geen dataverbinding voor nodig. Ik heb er hier eentje voor me liggen, zonder simkaart en zonder wifi, die me prima op de kaart weet te plaatsen op mijn huidige positie.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpampum schreef op 10 september 2015 @ 12:40:

Een S4 mini heeft gewoon een losstaande GPS module. Daar heb je geen dataverbinding voor nodig. Ik heb er hier eentje voor me liggen, zonder simkaart en zonder wifi, die me prima op de kaart weet te plaatsen op mijn huidige positie.

Welke kaart is dat dan?

Want op Google Maps gebeurd er met mijn S4 mini helemaal niks als ik mobiele gegevens en wifi uit heb. Er komt iig geen kaart. Of ik moet nog heel veel geduld hebben, maar dat heb ik niet getest haha.



Oh Runkeeper wil wel goed idd.
Ah de kaart zelf, ja daar heb je wel verbinding voor nodig natuurlijk als je die wilt inladen. Zelf gebruik ik vooral een andere app genaamd GPS Essentials waarmee je kaarten op je schijf kunt opslaan. Dat doet hij automatisch als je die optie aanvinkt en een beetje gaat ronddolen als je met wifi bent verbonden. Ook als je dan de verbinding verbreekt heb je de kaart nog beschikbaar.



Inmiddels heb ik al het niet noodzakelijke van deze telefoon verwijderd om hem zo lang mogelijk op een batterijlading te laten doen zodat ik hem tijdens een meerdaagse tocht gewoon alles kan laten tracken zonder erbij na te hoeven denken. Ik gebruik dit ouwe beestje nu dus puur als GPS tracker en dat werkt echt prima.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip!
Het heet inderdaad locatie.

Swipe op je scherm van boven naar beneden en je ziet een menu. Daar staat wifi, locatie, trillen, schermrotatie enz enz. Locatie op groen = gps aan.

Maar voor de google maps functie is een 3G/4G netwerk wel vereist, of wifi verbinding. Dus voor routebeschrijvingen enzo.
quote:pimpampum schreef op 10 september 2015 @ 12:40:

Een S4 mini heeft gewoon een losstaande GPS module. Daar heb je geen dataverbinding voor nodig. Ik heb er hier eentje voor me liggen, zonder simkaart en zonder wifi, die me prima op de kaart weet te plaatsen op mijn huidige positie.Bijzonder want op mijn s4 mini heet het locatie ipv Gps en heb er 3g voor nodig om buitenshuis te kunnen gebruiken
Het eerste wat ik gedaan heb indertijd is de Samsung softwareschil vervangen voor Cyanogenmod en hoe het allemaal precies heet in de Samsung ROM weet ik niet (meer). Ik kan me alleen niet voorstellen dat Samsung het gebruik van je GPS standaard aan je 3G/4G koppelt om eerlijk te zijn. Het zou kunnen, maar dat zou ik zelf dan wel weer bijzonder vinden. Goed, voor mij werkt dit zo prima maar dat is geen garantie voor anderen natuurlijk.



Wat ik nog wel wil doen is de redelijk zware GPS Essentials vervangen met een lichtere app om alleen te tracken, of desnoods er zelf eentje te maken die alleen een GPX-bestand uitschrijft aan de hand van de locatie.



Maar we raken nu wel erg ver verwijderd van de OP, is het al gelukt Mepi?
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpampum schreef op 10 september 2015 @ 13:58:

Het eerste wat ik gedaan heb indertijd is de Samsung softwareschil vervangen voor Cyanogenmod en hoe het allemaal precies heet in de Samsung ROM weet ik niet (meer). Ik kan me alleen niet voorstellen dat Samsung het gebruik van je GPS standaard aan je 3G/4G koppelt om eerlijk te zijn. Het zou kunnen, maar dat zou ik zelf dan wel weer bijzonder vinden. Goed, voor mij werkt dit zo prima maar dat is geen garantie voor anderen natuurlijk.



Wat ik nog wel wil doen is de redelijk zware GPS Essentials vervangen met een lichtere app om alleen te tracken, of desnoods er zelf eentje te maken die alleen een GPX-bestand uitschrijft aan de hand van de locatie.



Maar we raken nu wel erg ver verwijderd van de OP, is het al gelukt Mepi? Ik heb nu de GPS aanstaan. Heb sowieso dataverkeer helemaal geblokkeerd, dus hoop dat hij het dan alsnog niet gaat gebruiken (anders krijg ik een dikke rekening!) Voor Maps las ik inderdaad dat je 3G nodig had om de map te updaten, maar ik las ook ergens dat andere apps de map voor-downloaden, en dan is er geen 3G nodig.
Alle reacties Link kopieren
GPS, global positioning system, werkt compleet zonder data. Bijvoorbeeld ook een tomtom in de auto maakt daar gebruik van. En dat werkt ook zonder databundel.



Simpel gezegd, je bepaalt met gps alleen waar je bent (x en y op de wereldbol en evt. tijdstip).



Als je een app hebt die niet meer doet dan die x en y opslaan op de sd-kaart, dan heb je daar geen dataverbruik via 3g/4g of wifi bij nodig.

Wel als je steeds een kaart bij wilt tekenen, of je plek met verkeersinformatie of het weer wilt combineren, of wilt kijken of er iemand in de buurt een foto getagd heeft. Je kunt 1001 dingen bedenken die je in combinatie met je gps positie wilt doen. Meestal heb je dáár dan wel dataverbruik bij nodig.



Kijk dus naar wat voor toepassing je nodig hebt, om te zien of je data aan moet hebben staan.

Er zijn navigatie apps die vooraf de kaarten binnen halen en daarna met gps een markertje op die kaar kunnen zetten. Dan werk je zonder verbinding.

Google Maps en Navigatie werken mét data verbruik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven