Vegetarische zoon moet beter eten

29-05-2007 14:57 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon, die in oktober 13 jaar wordt, is al zijn hele leven vegetarisch. Daar zit geen ideologie achter, maar hij vindt vlees eenvoudig erg vies. De rest van het gezin eet wel vlees.



De gezondheid en het energieniveau van zoon zijn niet om over naar huis te schrijven. Dat heeft verschillende redenen die niets met zijn vegetarisch zijn te maken hebben, maar hij moet natuurlijk sowieso goede vleesvervangers eten en misschien krijgt hij dan als bonus ook nog wat extra energie.



Het probleem zit hem in de vleesvervangers: de meeste producten die ik idaarvoor in huis haal, smaken (zijdelings) naar vlees. In de praktijk betekent dat vooral veel Maaslander kaasburgers, maar dat schiet natuurlijk niet op. Donker brood en alles wat met noten te maken heeft krijgt hij niet weg.



Wie kan me helpen aan recepten van gerechten met een goede vleesvervanger én (;)) zo dat zoon  het ook lust.
Alle reacties Link kopieren


Mijn oudste zoon, die in oktober 13 jaar wordt, is al zijn hele leven vegetarisch. Daar zit geen ideologie achter, maar hij vindt vlees eenvoudig erg vies. De rest van het gezin eet wel vlees.



Hoi Livre,



Ik heb hetzelfde 'probleem' als jouw zoon. Ik vind vlees verschrikkelijk vies, maar iedereen om mij heen eet wel gewoon vlees. Sterker nog, ik maak het voor mijn vriend ook gewoon klaar.



Ook vind ik veel vleesvervangers niet lekker, zoals hierboven ook al gezegd is: deze lijken te veel op vlees.

Valess is dan ook niet aan te raden, omdat het mijn inziens in alles lijkt op vlees.



Ik zelf ben erg tevreden over de vleesvervangers van de AH. Ze hebben erg lekkere variaties op de kaasburgers :), namelijk kaasburgers met paprika of pesto en kaas. Zeker als je zoon kaasburgers lekker vindt, zijn deze aan te raden.

En verder natuurlijk er goed op letten dat hij genoeg vitamines krijgt, maar dat is behoorlijk mosterd omdat alle postings hierboven daar ook over gingen.
Alle reacties Link kopieren
Loessie, ik heb gisteren bij AH een paprikaburger meegenomen, verrijkt met ijzer en B12, en dat at hij helemaal op. Hij vond  het niet echt lekker, maar het zat er mooi in. :D
Alle reacties Link kopieren


Loessie, ik heb gisteren bij AH een paprikaburger meegenomen, verrijkt met ijzer en B12, en dat at hij helemaal op. Hij vond  het niet echt lekker, maar het zat er mooi in. :D





En daar ging het dan ook om...toch? :D

Misschien dat hij andere variaties van de AH wel lekker vindt...



Ik leef met jou en je zoon mee, omdat ik weet hoe moeilijk het is om een vleesvervanger te vinden die niet op vlees lijkt...



Ikzelf blijf ook nieuwe vervangers proberen, helaas komt het wel eens voor dat ik het na 2 happen weg kan gooien omdat het echt te veel naar vlees smaakt/ voelt (structuur is ook erg belangrijk).



Als ik nog nieuwe lekkere vleesvervangers vind, zal ik het wel melden in dit topic...Anders kan je evt. ook nog mijn e-mailadres via de Angels achterhalen...



Succes!

Btw. ik vind quorn ook erg lekker..misschien ook een keer proberen?
Alle reacties Link kopieren
Vleesvervangers an sich zijn niet echt noodzakelijk. Ik ben al 20 jaar vegetariër en haal mijn eiwitten uit peulvruchten, kwark, kaas, tofu, soja, tahoe, tempé en allerlei soorten bonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al heel mijn leven vegetarier, zo opgevoed mij ouders zijn ook vegetariers.



Het is al eerder genoemd hier. Het belangrijkste is dat hij Vit B12 voldoende binnenkrijgt. Eiwit en ijzer kun je heel makkelijk uit allerhande andere producten halen maar b12 niet. Het mooie van vleesvervangers is dat het daaraan toegevoegd is. Als vegetarier kom je er ook aan hoor, maar dan moet hij welkaas ei en yoghurt etc eten.



Ik blijf erbij dat vegetarisch eten erg gezond is. Pas weer op het nieuws dat het vlees zo vol met anti-biotica zit. Om van de hormonen en het dierenleed nog maar niet te spreken.



Ik vind zelf de vleesvervangers van Tivall goed te eten.
Alle reacties Link kopieren
Lievje, misschien een stomme vraag, maar kan je die noodzakelijke B12 niet ook uit een potje halen?(Of komt dat niet in potjes?:D)
Alle reacties Link kopieren
Vitamine B12

Vitamine B12 komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Vegetariërs, maar zeker veganisten, moeten er extra op letten dat deze vitamine voldoende in hun voeding aanwezig is. Als dit niet het geval is, zijn [fgcolor=#0000ff]supplementen[/fgcolor] noodzakelijk.

Hamburger ( 1 stuk, 100 gram)90
Kabeljauw (1 stuk, 100 gram)70
Kwark (schaaltje, 200 gram)50
Ei (1 stuk)20
Kaas (2 plakken)5
Alle reacties Link kopieren
Vitamine B12





Vitamine B12 zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en voorkomt daarmee bloedarmoede. Het is ook betrokken bij een goede werking van het zenuwstelsel. Deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten. Bronnen zijn bijvoorbeeld: hamburger, ei, kwark, kabeljauw, kaas, haring, lever, oesters, makreel, zalm, garnaal, krab, sojamelk en melkprodukten. Vitamine B12 wordt uitsluitend door micro-organismen gesynthetiseerd. De mens is dus afhankelijk van dierlijk voedsel voor alle inname.

Voedingssupplementen met vitamine B12:

- Davitamon B-Complex Forte

- Multivitamine Rood

- Supradyn

- Totaforte

- Vitamine B-Complex Forte
Alle reacties Link kopieren
je hebt ook van die sojamelk van Alpro, hierin is ook B12 toegevoegd, persoonlijk vind ik de naturelvariant niets aan maar de aardbeien en chocosmaakjes bevallen goed



ik zag laatst bij de tijdschriftenhandelaar een tijdschrift voor vegetariërs, misschien handige tip
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zelf eet ik ook heel weinig vlees (wel af en toe, maar dan nog alleen wat kipfilet of vis). Ik kreeg na een tijd last van hevige vermoeidheid en slapte en voelde me vreselijk. Heb het laten nakijken en ik had een B12 tekort. Dit is inmiddels met injecties aangevuld en nu houd ik het zelf bij met dagelijks een tablet vitamine B complex. Dat kun je overal kopen en het werkt echt.

Als je zoon zo slecht eet is een multivitaminepreparaat misschien nog wel beter. Daarnaast ben ik ook erg enthousiast over de vega burgers van AH. Ik vind ze allemaal even heerlijk. Ze hebben veel keus en er zal voor jouw zoon ook zeker wat bijzitten!
Alle reacties Link kopieren


Vleesvervangers an sich zijn niet echt noodzakelijk. Ik ben al 20 jaar vegetariër en haal mijn eiwitten uit peulvruchten, kwark, kaas, tofu, soja, tahoe, tempé en allerlei soorten bonen.





Dit is zeker zo, maar het is best rot om altijd verschillende maaltijden te moeten koken.

Livre schreef in bovenstaand stuk dat de rest van het gezin wel gewoon vlees eet, vleesvervangers zijn dan behoorlijk handig omdat ze dan eenvoudigweg het stukje vlees vervangen (bij bijv. aardappel, groente, vlees)...



Als ik alleen eet, maak ik verschillende vegetarische gerechten..Maar het is gewoon een stuk lastiger als diegene die mee eet wel graag een stukje vlees heeft....



Vlees hoef je ook echt niet elke dag te vervangen... Ik eet denk ik 2 a 3 keer een vleesvervanger in de week. De rest van de week eet ik gewoon zonder vlees of vleesvervanger erbij...



Livre, als je zoon echt geen andere vleesvervanger lekker vind/gaat vinden, dan zijn die extra vitaminen denk ik wel een erg goed idee!
Alle reacties Link kopieren
Lievie, ik weet niet of je van kookprogramma's houdt maar er is er een van die bekende kok Andy Mcdonalds. Het is een kookprogramma waar ze alleen maar vegatarische gerechten maken zonder vlees of vis. Vorig seizoen keek ik altijd. Het nieuwe seizoen is di 5 juni begonnen. Het is elke dinsdag op ned 3 om 22.00 uur.



Hier zie je zijn website en meer info over hem en het programma.



hier



Misschien hou je helemaal niet van dat soort programma's maar ze hebben wel leuke tips en lekkere recepten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips! Het gaat goed, zoon eet de laatste dagen netjes gezond en gevarieerd, ik heb het idee dat hij, mede dankzij jullie tips, nu van alles voldoende binnenkrijgt. :)



MV, ik houd wel van kookprogramma's, krijg er weliswaar altijd veel trek van, maar ik ga het kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven