Lekker eten voor een kinderfeestje

04-06-2007 11:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja nog een kook topic.. Ik zie dat er al heel wat afgekletst wordt over eten! Ik ben na lange tijd weer eens op het forum want ik was op zoek naar leuke en lekkere dingen om te geven op een kinderfeestje. Woensdag viert mijn oudste haar feestje en ik kan nog wel wat inspiratie gebruiken. Ik zag iets leuks met poffertjes op de andere kooktopic maar heeft er iemand nog meer ideetjes?



Niena
Alle reacties Link kopieren
Dat andere topic is een centraal topic, dus ik geloof dat ze willen dat daar alle recepten terecht komen.



en ontopic:



Ik heb de beste ervaring met het aanbieden van veel keuze. Dan lust iedereen wel iets. Scheelt teleurstelling als je uren pannenkoeken hebt staan bakken en er lust er een geen pannenoek.



Grootste successen hier:



Pirateneten.

Zeil op tafel en een paar finke bakken saus in het midden, losse bergen met hompen vers brood, blokken kaas, rauwkost, chips, surimi en worstjes omheen dat alles moest woest en met de handen gegeten. Kindercola erbij voor de piratenboeren.  



Soort high tea op een verffeestje

Blauwe en roze cakejes, groene spekkoek en beschilderde pita-broodjes (op hun verzoek voor het bakken door mijzelf beschilderd met hartjes, bloemetjes etc.) Ze hebben ze zelf belegd met allerlei lekker beleg en groente. Hiervan werd ontzettend goed gegeten, ze waren er zelfs een beetje te vol van ;)
Alle reacties Link kopieren
Thks, leuk idee om die broodjes te (laten) beschilderen! Waar doe je dat mee? Voedsel kleurstof?
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad. Ik heb een paar kleurtjes gekocht bij de toko. Zelf laten beschilderen leek me niet zo'n goed idee, hoewel ze al 8 waren. Vlekken krijg je namelijk echt niet makkelijk weg. Ik weet dat mensen die voedsel-airbrushen (ik neem aan dat dat ongeveer hetzelfde spul is) hun handen naderhand met bleek wassen :( Bovendien zit er niet zoveel in zo'n buisje. Als je het zelf doet, weet je zeker dat ze niet teveel kleurstof binnenkrijgen en dat je niet na twee broodjes zonder kleurtjes zit.
Met de handen eten is inderdaad sowieso al prijs. 



Voor kinderen vanaf 5 jaar heb ik wel eens een grote, lage tafel in het midden van het lokaal gezet, zeiltje eroverheen en een heleboel kleine schaaltjes met zoete en hartige dingetjes erop. Dus zowel met stukjes komkommer, cherrytomaatjes, miniknakworstjes, kleine gehaktballetjes, minikrieltjes als marshmellows, fruit en poffertjes. Een halve watermeloen in het midden met sateprikkers erin en spiezen maar! Soepstengels en stukken Turks brood of Italiaanse bol erbij. En dipschaaltjes met zowel ketchup en yoghurtsaus als room, kersensaus en warme chocoladesaus. 



Als drinken kun je een grote doorzichtige kom of tupperware bak vullen met stukjes fruit uit blik en aan dat aanlengen met witte druiven sap (Dubbelfris) en/ of Spa witte druiven tot de verhouding ongeveer 50/50 is. Even een paar uurtjes in de koelkast met een paar takjes verse munt en serveren met een grote lepel en kleine glaasjes. Fruitshakes van diepvriesfruit (van Albert Heijn) en yoghurt of halfvolle melk of een hoog glas met 7 Up en een bolletje citrusfruitijs doen het goed met heet weer.
Alle reacties Link kopieren
Dames, dank aan jullie, wat komt dit topic goed uit voor mij! Mijn kleine meid wordt over een paar weken 8, ik was er al mijn hoofd over aan het breken, maar daar kan ik nu wel mee stoppen, ik zal zeker gebruik maken van jullie tips, wat een leuke ideetjes!



als jullie nog meer hebben, laat maar komen! Zeer welkom!
Alle reacties Link kopieren
Zelf hapjes laten maken, kleine vormpjes, een eiersnijder, prikkertjes in het midden van de tafel, en allerlei etenswaar om mee aan de slag te gaan. Mayonaise en ketchup niet vergeten. De gekste combinaties wisten die kinderen ervan te maken, zelf dacht ik aan banaan in rookvlees, kaas-roggebrood torentjes, kaas met ananas, kaas met augurk, knakworst in kipfilet etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het vroeger leuk dat m'n moeder zo'n grote plaatpizza maakte.

Misschien kun je eerst het deeg maken en de kinderen zelf de pizza laten beleggen? Iedereen krijgt dan zijn eigen 'vakje'.



Daarna een leuk toetje, kinderen mogen zelf ijs en cake e.d. versieren met smarties, hagelslag, slagroom, spekjes, koekjes e.d.
Laatst heb ik in een Ethiopisch restaurant gegeten waar je ook met je handen mocht eten. In een grote ronde schaal lag een dunne, grote pannekoek (formaat Pannekoekenschip zeg maar) en daarom heen stonden schaaltjes met brokjes kipfilet, rundvlees in een soort tomatensaus, gierst in een sausje en een soort cashwehnotensaus. Je kan je dit natuurlijk ook vervangen door ananas, gekruide tauge, gebakken mais, gebakken banaan en warme cashwehnotenpasta (te koop bij de biowinkel) ofzo. Of de lievelingsgerechten van de jarige. Anyways: de gasten kregen elk een schaaltje met daarin lange repen van iets dikkere pannekoek. Ze decoreerden de pannekoek in het midden met alles wat ze lekker vonden en rolden dit vervolgens met de hand in hun eigen reepje. Tot ze een soort miniwrapje kregen. Leuk als je een Afrikaans thema hebt!
Alle reacties Link kopieren
http://www.cafetariamercurius.nl/feestpakket.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het meeste succes dus met veel bakjes die ze ZELF mogen gebruiken .. Ik stond bij de bakker en vroeg naar cakejes (ik dacht dan hoef ik zelf niet te bakken) en dan zegt de bakkerin ook nog:"Joh, je moet helemaal geen cakejes kopen hier, koop een pak homemade cake waar je alleen water bij moet doen; vinden ze bij mij thuis veeeeel leuker. Zelf slagroom en hageltjes enz. erop...." OK, ok, ik ga lekker naar de AH voor mijn pak cake, hagel en slagroom! Morgen is het dan zover 10(!) kinderen van 6 een middag vermaken. Waar begin je aan....... Enfin morgenavond lekker van de restjes snoepen met een borrel als alles weer voorbij is!
Succes morgen!! Zou leuk zijn om te horen hoe het ging. En tien kinderen van zes; dat is inderdaad best heftig. Zet maar alvast koud die wijn! :D Misschien voor volgend jaar een tip: nodig zoveel kinderen uit als de leeftijd van je kind + 1. Dat is voor de ouders die het moeten regelen vaak net even wat prettiger .
Alle reacties Link kopieren
Elk feestje leer je weer meer. Deze keer hadden we eerst bedacht wat we gingen doen, toen wie er allemaal kwamen (nee niet geteld dus) en toen ging ik pas bedenken hoe het allemaal moest. NIET slim want we gaan nl. ook nog ergens naar toe met de auto en 10 kinderen past dus niet in twee auto's. Nu heb ik maar een busje gehuurd maar ik vind mezelf knettergek en heb mij vast voorgenomen dat ik volgende keer EERST ga nadenken en DAN PAS doen en niet andersom. Geloof mij ik heb meer stress van zo'n feestje dan van een presentatie op mijn werk! Morgen of vanavond hoor je de afloop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven