Werk & Studie alle pijlers

Stagiare Komt weer niet opdagen

22-09-2015 08:24 707 berichten
Voor 4x in 3 weken tijd dat de stagiare niet komt opdagen. Gesprekken gevoerd ze geeft aan dat het thuis niet lekker loopt. wat moet ik nou hiermee? Zeggen dat ze niet meer hoeft te komen? Contact opnemen met haar school?

Ik zit namelijk met de gebakken peren ik heb volle bak vandaag 4 kleintjes die niet kunnen lopen een nieuw kindje erbij die gehaald en gebracht moet worden naar school. 1 stagiare is ziek de ander komt niet opdagen.

Ik red me wel maar het zou fijn zijn geweest als de stagiare had afgebeld. Want nu moet ik mijn gekwalificeerde achterwacht (goedgekeurd door gastouder bureau) inschakelen op het laatste moment. Aan de andere kant ja mbo2 stagiares ja daar moet je het mee doen.

Ik ga nu verder aan het werk ik lees de reacties vanmiddag wel. Druk druk druk

Het gaat erom dat we met z'n allen naar school kunnen lopen 2 kinderwagens. En een stagiare blijft nooit alleen met de kinderen als ik er niet ben de ggd ziet dat dat al gebeuren dan kan ik gelijk de boel sluiten.
Waarom heb ik ervokr gekozen om stagebegleider te worden? Ik heb gekozen om stagebegleider te worden zodat ik meisjes kan helpen en begleiden met hun opleiding. Ze krijgen van mij veel vrijheid ze mogen zelf activiteiten bedenken zoals vandaag staat er een herfststukje op de programma. Verven en kliederen altijd leuk. Van mij hoeven ze mijn huis niet schoon te maken. En in de schriftjes te schrijven van de kinderen. En ik ben overal bij en ik help ze met hun huiswerk etc. Ze zijn geen slaaf in mijn huis.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet jij stagiaires in hemelsnaam leren Tas? Dat ze bij elke scheet die dwarszit het internet op moeten duiken en het Vivaforum moeten raadplegen voor advies?
quote:Tas28 schreef op 24 september 2015 @ 09:23:

[...]

Als je 3 dagen je telefoon niet op neemt en je denkt laat ik even naar stage komen, dan heb ik geen begrip dan ga ik er ook anders over denken en zet ik je eruit. Ja zal zeker de hormonen zijn Tuurlijk.
Even opletten, Tas. Woensdag was je vrije dag, dus die twee stagiaires, dat gaat mis.
quote:Tas28 schreef op 24 september 2015 @ 09:23:

[...]

Als je 3 dagen je telefoon niet op neemt en je denkt laat ik even naar stage komen, dan heb ik geen begrip dan ga ik er ook anders over denken en zet ik je eruit. Ja zal zeker de hormonen zijn

Ik zou zo'n stagiaire ook niet meer willen, alleen zou ik dat niet vandaag hebben opgelost zoals jij het oplost. Ik zou al eerder school gebeld hebben. Dat de stagiaire respectloos met jou omgaat geeft jou niet het automatische recht ook respectloos met haat om te gaan. Jij bent volwassen, zij misschien nog niet aan jou de taak om dit soort dingen correct op te pakken.

Nogmaals de vraag, wat in jou maakt dat jij jezelf ziet als een goede stagebegeleider? Niet het bordje op de deur, maar jouw drijfveren en motivatie. Ik ben zo benieuwd.
Gister had je nog een hele zware griep! En misschien zwanger. Vandaag is alles wonderbaarlijk genezen?

Heb je ineens weer 2 stagiaires? (Vind ik al veel op 6 kinderen, doe je zelf wel wat?)

Het wordt steeds ongeloofwaardiger.
If you can dream it, you can do it.
quote:Miffy schreef op 24 september 2015 @ 09:37:

Even opletten, Tas. Woensdag was je vrije dag, dus die twee stagiaires, dat gaat mis.Even opletten ik werk weer op woensdag al een lange tijd.
Welke niveau 1 opleiding is dat dan?

In de kinderopvang/bij gastouders lopen meiden stage vanaf niveau 2 (Helpende welzijn).
quote:Tas28 schreef op 24 september 2015 @ 09:38:

[...]

Even opletten ik werk weer op woensdag al een lange tijd.Je was pas vier maanden GO, Tas.
Er klopt geen reet van je verhaal.
quote:minnimouse schreef op 24 september 2015 @ 09:39:

Welke niveau 1 opleiding is dat dan?

In de kinderopvang/bij gastouders lopen meiden stage vanaf niveau 2 (Helpende welzijn).Mbo 1 is entree opleiding (aka) assistente huishoudelijk textiel die moeten hun kennis verbreden en die is er ook heel kort en dan krijg ik weer een nieuwe. De mbo2 die blijven een jaar de vmbo is 6x geloof ik maandag even navragen en de vmbo'rs die lopen stage zodat ze hun kennis verbreden welke pad ze willen kiezen ze lopen stages bij de politie, brandweer, gastouders, winkels noem maar op. En dan heb je ook nog praktijkschool die de zorg in willen daar heb ik geen plek voor om die te begleiden.
De vingerverfopleiding. Hoe maak ik een herfststukje? Doel: het maken van een herfststukje. Stap 1, verzamel blaadjes, eikeltjes. Stap 2, leg de verf en de stiftjes klaar. Stap 3, kies je papier. Stap 4 vergeet niet een placemat.

Bijbehorende vragen, schrijf een zelfreflectie over het maken van een herfststukje. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? Zijn er dingen die je anders had gedaan?

Ruimte voor feedback van kinderen:

Op een schaal van 1 tot 10, hoe leuk was het maken van een herfststukje?

Zou je dit een volgende keer willen doen?

Heb je nog aanbevelingen voor je gastouder?
quote:Tas28 schreef op 24 september 2015 @ 09:36:

Waarom heb ik ervokr gekozen om stagebegleider te worden? Ik heb gekozen om stagebegleider te worden zodat ik meisjes kan helpen en begleiden met hun opleiding. Ze krijgen van mij veel vrijheid ze mogen zelf activiteiten bedenken zoals vandaag staat er een herfststukje op de programma. Verven en kliederen altijd leuk. Van mij hoeven ze mijn huis niet schoon te maken. En in de schriftjes te schrijven van de kinderen. En ik ben overal bij en ik help ze met hun huiswerk etc. Ze zijn geen slaaf in mijn huis.

Leuk, dun verhaaltje, maar het gaat nergens over. Wat zijn jouw kwaliteiten waardoor je dit kunt doen. Zelfreflectie gaat jou zelf amper goed af, hoe wil je die meiden begeleiden? Hoe ga jij ze laten leren van hun fouten? Met een preek of een aanzetje tot zelfreflectie? Dat ze activiteiten bedenken is leuk, maar dat moeten ze van de opleiding ook doen, dus dat is niet jouw verdienste. Hun huiswerk moeten ze natuurlijk gewoon thuis maken.

En waarom die laatste zin over die slaaf, ik heb ze nergens slaaf genoemd hoor!
quote:Tas28 schreef op 24 september 2015 @ 09:44:

De mbo2 die blijven een jaar de vmbo is 6x geloof ik maandag even navragen en de vmbo'rs die lopen stage zodat ze hun kennis verbreden welke pad ze willen kiezen ze lopen stages bij de politie, brandweer, gastouders, winkels noem maar op.Dat hoor je te weten hoor, staat in het stagecontract dat ook jij hebt ondertekend.
Waarom help jij ze bij hun huiswerk? Horen ze dat niet zelf te doen?
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 24 september 2015 @ 09:45:

De vingerverfopleiding. Hoe maak ik een herfststukje? Doel: het maken van een herfststukje. Stap 1, verzamel blaadjes, eikeltjes. Stap 2, leg de verf en de stiftjes klaar. Stap 3, kies je papier. Stap 4 vergeet niet een placemat.

Bijbehorende vragen, schrijf een zelfreflectie over het maken van een herfststukje. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? Zijn er dingen die je anders had gedaan?

Heb je nog aanbevelingen voor je gastouder?En dat dan voorleggen aan de babies en dreumesen in huis, want die moeten ook de kans krijgen hun zegje te doen!
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 24 september 2015 @ 09:45:

Heb je nog aanbevelingen voor je gastouder?Thanks ze maken een herfstbakje dus zometeen naar buiten om half 11 om denneappels eikels en bladeren te verzamelen. Bladeren droog je toch tussen een boek?
http://www.ondernemersplein.nl/regel/gastouders/

Een gastouder is verantwoordelijk voor de opvang van kinderen in een gezinssituatie: aan huis bij de kinderen of bij de gastouder thuis. Als gastouder moet u voldoen aan eisen uit de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, zoals:

U bent in het bezit van het juiste diploma of certificaat. Er is een diplomalijst van diploma's die voldoen. Hebt u een (buitenlands) diploma dat niet op de lijst staat? U kunt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) laten beoordelen of uw diploma voldoet.

U hebt een geregistreerd en geldig ehbo-certificaat dat is gericht op kinderen. Het origineel van uw diploma en uw ehbo-certificaat zijn op de opvanglocatie aanwezig.

U hebt een verklaring omtrent het gedrag (VOG).

U bent 18 jaar of ouder.

U kunt zich legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

U staat ingeschreven bij een gastouderbureau dat is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP).

U bent bekend met het pedagogisch beleidsplan, de risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid en het protocol kindermishandeling van het gastouderbureau. Ook handelt u ernaar.

Hoeveel kinderen mag u als gastouder opvangen?

Maximaal 6 kinderen van 0 tot 13 jaar, inclusief uw eigen kinderen tot 10 jaar.

Maximaal 5 kinderen jonger dan 4 jaar, inclusief uw eigen kinderen tot 4 jaar.

Maximaal 4 kinderen van 0 en 1 jaar. Hiervan maximaal 2 kinderen van 0 jaar, inclusief uw eigen kinderen
quote:Tas28 schreef op 24 september 2015 @ 09:31:

Jullie hoeven niet alles te geloven hoor. Dat vraag ik ook niet. En ja 3 stagiares op 1 dag kan van niveau 1 heb ik er 1 en 1 vmbo stagiare die op de maandag komt en 2 mbo stagiaires als ik hoger opgeleid was en spw3 in the pocket zou hebben mag ik ook spw stagiares begleiden. 1 werkt er op de dinsdag 2 woensdag 1 donderdag 3 en vrijdag 2. Ik heb nog steeds griep maar ik kan mijn geld ook niet mislopen aan het einde van de maand en dit is een drukke dag. Dus je gaat kinderen maar ziek maken?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:fietsie schreef op 24 september 2015 @ 09:46:

[...]

Leuk, dun verhaaltje, maar het gaat nergens over. Wat zijn jouw kwaliteiten waardoor je dit kunt doen. Zelfreflectie gaat jou zelf amper goed af, hoe wil je die meiden begeleiden? Hoe ga jij ze laten leren van hun fouten? Met een preek of een aanzetje tot zelfreflectie? Dat ze activiteiten bedenken is leuk, maar dat moeten ze van de opleiding ook doen, dus dat is niet jouw verdienste. Hun huiswerk moeten ze natuurlijk gewoon thuis maken.

En waarom die laatste zin over die slaaf, ik heb ze nergens slaaf genoemd hoor!Tuurlijk wel ze krijgen opdrachten van school en moeten daar een (pap) (pop) (reflectieverslag) van maken en ik zit daar bij en geef ze feedback en een handtekening. Ik heb zelfrefelectie alleen op het forum hier gebruik het niet omdat ik toch gebasht wordt.
quote:minnimouse schreef op 24 september 2015 @ 09:49:

Waarom help jij ze bij hun huiswerk? Horen ze dat niet zelf te doen?Omdat ze een aantal opdrachten op stage moeten maken. Moest ik vroeger ook, dat zal tegenwoordig niet anders zijn.
quote:Tas28 schreef op 24 september 2015 @ 09:50:

[...]

Thanks ze maken een herfstbakje dus zometeen naar buiten om half 11 om denneappels eikels en bladeren te verzamelen. Bladeren droog je toch tussen een boek?
quote:-RoseRed- schreef op 24 september 2015 @ 09:50:

http://www.ondernemersplein.nl/regel/gastouders/

Een gastouder is verantwoordelijk voor de opvang van kinderen in een gezinssituatie: aan huis bij de kinderen of bij de gastouder thuis. Als gastouder moet u voldoen aan eisen uit de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, zoals:

U bent in het bezit van het juiste diploma of certificaat. Er is een diplomalijst van diploma's die voldoen. Hebt u een (buitenlands) diploma dat niet op de lijst staat? U kunt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) laten beoordelen of uw diploma voldoet.

U hebt een geregistreerd en geldig ehbo-certificaat dat is gericht op kinderen. Het origineel van uw diploma en uw ehbo-certificaat zijn op de opvanglocatie aanwezig.

U hebt een verklaring omtrent het gedrag (VOG).

U bent 18 jaar of ouder.

U kunt zich legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

U staat ingeschreven bij een gastouderbureau dat is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP).

U bent bekend met het pedagogisch beleidsplan, de risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid en het protocol kindermishandeling van het gastouderbureau. Ook handelt u ernaar.

Hoeveel kinderen mag u als gastouder opvangen?

Maximaal 6 kinderen van 0 tot 13 jaar, inclusief uw eigen kinderen tot 10 jaar.

Maximaal 5 kinderen jonger dan 4 jaar, inclusief uw eigen kinderen tot 4 jaar.

Maximaal 4 kinderen van 0 en 1 jaar. Hiervan maximaal 2 kinderen van 0 jaar, inclusief uw eigen kinderenDat bezit ik dus waar wil je heen. Wil je mijn bedrijsnaam erbij hebben? Lekker anoniem dan he.
quote:prik schreef op 24 september 2015 @ 09:49:

[...]

Dat hoor je te weten hoor, staat in het stagecontract dat ook jij hebt ondertekend.

+1

Iets zegt mij dat Tas het niet heel professioneel aanpakt.

Ik ken iemand die eens stage wilde gaan lopen bij een gastouder in Den Haag (Tas toevallig? ) en die was ook zo. Wist niet eens waar de stagiaire vandaan kwam
http://www.kinderopvangto ... ires-begeleiden-1367884W/

Brancheorganisatie VGOB beantwoordt prangende vragen van gastouders. Dit keer: 'Ik denk er over na om een stagiaire te gaan begeleiden, waar moet ik rekening mee houden?'

Blog Carlien Langelaan - Stagiaires begeleiden

Een leerplek bieden kan inspirerend en leerzaam zijn voor uzelf. Door het begeleiden van een student wordt u zich bewust van uw eigen werkwijze en wordt u geconfronteerd met het feit dat u bepaalde zaken op routine uitvoert. Wellicht ontstaat de wens uw werkwijze door nieuwe inzichten op punten te veranderen.

U moet vooraf wel enkele zaken regelen, zoals een erkenning. Leerbedrijven mogen alleen stagiaires inzetten als zij erkend zijn. Mbo-studenten komen alleen in aanmerking voor een diploma als de stage plaatsvindt bij een erkend leerbedrijf. Dit staat in de Wet WEB (Educatie en Beroepsonderwijs, artikel 7.2.10). U kunt deze erkenning zelf bij Calibris aanvragen. Neem voordat u dit doet contact op met uw gastouderbureau.

'Stel een leerplek beschikbaar in de overtuiging dat u een student een kans wil bieden in de praktijk te leren. Fouten maken mag dan ook'

Het gastouderbureau moet beschikken over een BeroepsPraktijkVorming-plan (BPV). In het BPV staat beschreven op welke wijze stagiaires begeleid moeten worden. Daarin staat wat uw rol zal zijn, de rol van het gastouderbureau en van de school. Samen met een docent en een medewerker van uw gastouderbureau begeleidt u de stagiaire en legt u afspraken vast. Een gastouder mag een stageplek bieden aan een student voor de opleiding Helpende Zorg en Welzijn. De Helpende Zorg en Welzijn is gericht op huishoudelijke taken en verzorging van kinderen.

Voordat u een leerplek beschikbaar stelt, moet u zich realiseren dat het niet zo is dat u er enkel een paar extra handen bij krijgt. U zult tijd en energie moeten steken in de stagiair. Het levert u dus niet per definitie iets op. U moet een leerplek beschikbaar stellen in de overtuiging dat u een student een kans wil bieden in de praktijk te leren. Fouten maken mag dan ook. Echter binnen grenzen. Daarom bent u altijd aanwezig wanneer de stagiaire aanwezig is. De verantwoordelijkheid m.b.t. de zorg voor de kinderen is niet overdraagbaar. Voordat u een leerplek aanbiedt, moet u dan ook de afweging maken of u voldoende tijd en energie kunt vrijmaken voor een stagiaire.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven