Gezondheid alle pijlers

Vetbult/ lipoom op rug

22-09-2008 21:19 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2003 heb ik een vetbult op mijn rug. Ik ben hiervoor naar de HA geweest en zowel hijzelf als zijn co-assistent hebben me verzekerd dat het een onschuldig lipoom is. Wel moest ik de 'bult' in de gaten houden opdat het niet verandert. Nu voel ik regelmatig aan mijn bult, maar ik weet niet goed hoe ik een verandering moet voelen. Hij blijft ovaal, kan de huid nog steeds bewegen, het lijkt niet gegroeid (ietsje misschien) en voelt als een squashbal. Meestal heb ik geen last van de bult, maar soms word ik onzeker ervan en vraag ik me af of het niet meer zorg nodig heeft. Nu vraag ik me af of anderen dit ook hebben en hoe hiermee wordt omgegaan. Dus...

Controleren jullie je bulten en zo ja, hoe?



Of zijn er momenteel geen bultgenoten op het forum?
Alle reacties Link kopieren
Een lipoom is inderdaad onschuldig, maar als je er steeds onzeker over bent, kan je beter een verwijzing vragen naar bijvoorbeeld de dermatoloog. Die kan net even beter zien wat het is en of je het weg moet laten halen.



En als je zo onzeker over de bult bent, kan je hem dan niet beter gelijk laten weghalen? Dan ben je ervan af!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vetbult op mijn arm en die controleer ik inderdaad. Het plan is om 'm weg te laten halen, volgens de huisarts moet ik ermee naar de chirurg. Ik heb er last van: hij drukt op (de aanhechting) van een spier. Maar ja, het komt natuurlijk nooit uit om dat ding weg te laten halen, dus ik moet nog even verzinnen hoe ik dat oplos. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ermee naar de chirurg als ik 'm weg wil laten halen dus. Ik mag 'm ook gewoon laten zitten, als ik er geen last van heb.
Alle reacties Link kopieren
Heb er ook een zitten op mijn rug..vreselijk ding zeker in de zomer..iedereen vraagt ernaar ..!!

Wist ook niet dat het een lipoom was zeiden in het ziekenhuis oo is een vetbult de naam al..niets aan de hand..grrr

Heb er afentoe last van het jeukt en afentoe een zeurig gevoel???

ik weet nu zeker dat ik hem weg wil laten halen, is er iemand die ook zo (veltbult) heeft laten weg halen??
me ex had hem ook. heeft hem uiteindelijk laten weghalen gewoon omdat ie het niet mooi vond en zich eraan irriteerde.

daar had hij uiteindelijk spijt van, want wat er overbleef was een lelijk litteken van 10 cm lang...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook 1 laag op mijn rug. Het punt is alleen dat mij verteld is dat als ik hem weghalen ze of het vet wegzuigen, waardoor ik een kuil ipv een bult krijg...Of gaan gaan het wegkabben. In beider gevallen kan het heel goed terugkomen, omdat het precies op mijn wervelkolom zit en wanneer er vet zou achter blijven, groeit het vaak weer bij....
Mijn man heeft het ook twee keer gehad. Beide keren heeft hij hem weg laten halen want die dingen groeien, en waarom wachten todat ze groter zijn en het litteken dus ook groter?

Beide keren ben ik bij 'de operatie' geweest (uit morbide belangstelling).Hij kreeg twee verdovingsspuiten, die deden wel een beetje zeer. De rest voelde hij niet. Ging heel snel: er wordt een sneetje in gemaakt en met een pincetachtig iets haalden ze het vet eruit. Daarna een paar hechtingkjes, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dokter was van mening dat het weghalen ellendiger is dan de bult. Het zit namelijk laag op mijn rug ter hoogte van mijn broekband en het zou inhouden dat het litteken daar dan ook tegenaan gaat schuren. Dat gevoel schijnt ellendiger te zijn dan wat ik nu voel. Nu voel ik er niet veel aan. Af en toe is ie wel gevoelig of het trekt een beetje, maar verder niet. Ook zit het ding op een dermate vervelende plek dat het weghalen ook niet zo eenvoudig is. Maar goed, dat is me dus een aantal jaar geleden verteld.



Aanstaande vrijdag heb ik een afspraak met mijn nieuwe arts (ik heb witte (pigment?) vlekken op mijn buik en rug en dan vraag ik misschien ook wel wat zij van de bult vindt. Dat vind ik dus wel weer erg spannend. Stel dat zij een andere conclusie trekt dan een onschuldig lipoom.



Overigens heb ik ook gehoord dat de bulten, na het weghalen, weer vrolijk terug kunnen komen. Ik weet niet of dat in alle gevallen zo is, hoor!
Alle reacties Link kopieren
Een lipoom is makkelijk weg te halen door een chirurg. Het litteken hoeft niet groot te zijn want in een relatief kleine opening kan hij eruit geduwd worden.Je hebt vaak meer last van een lipoom dan van het litteken.Ik zou hem eruit latenhalen.

Het is net brobbelige kipfilet en is goed te verwijderen.Het ingreepje duurt ongeveer 15 minuten: plaatselijke verdoving,incisie en het weefsel verwijderen en hechten.

Ik zou niet weggaan bij een chirurg die hem niet zou willen verwijderen bij mij zou die eruit moeten.Niet om eventuele kwaadaardigheid maar omdat ik weet dat het een klein ingreepje poliklinisch is en dat hij niet meer hindert.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er verschillende meningen over het al dan niet weghalen. Ik denk dat artsen daar ook niet eenduidig over zijn. Voor mij geldt dat zolang het ding geen kwijt kan, het rustig mag blijven zitten. Mijn oude arts was echt niet optimistisch over het laten weghalen, dus ja.. Maar misschien krijg ik vrijdag ander nieuws (ben nu al een beetje nerveus naar wat zij van mijn bult vindt)
Alle reacties Link kopieren
Bollo als ik je zo hoor zit die van jou op dezelfde plek als die van mij.

En je zal vrijdag vast geen ander bericht krijgen. Hoe lang heb je hem al?
Alle reacties Link kopieren
ohh duh lees net 2003, die van mij heb ik sinds mijn 15de en ben nu op dubbele leeftijd:).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in het bezit van een lipoom. De bult zit voor op mijn rechterschouder en is 12 cm groot. De huisarts had zo iets nog nooit gezien en wist niet wat het was. Ben door de huisarts doorgestuurd voor een echo. Echo is ondertussen gemaakt en uitslag was een grote lipoom die vastzit aan mijn schouderspier. (doet zeer). Nu moet ik weer een keer terug naar de huisarts om doorgestuurd te worden naar een chirurg.

Dus het verhaal wordt vervolgd......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven