Daktarin, hoe geef ik het veilig aan mijn baby met spruw?

24-09-2008 18:19 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4 weken oude baby heeft last van spruw en hiervoor heb ik Daktarin voorgeschreven gekregen. Na het lezen van de bijsluiter durf ik het nauwelijks meer te geven, omdat daarin zo nadrukkelijk wordt gewaarschuwd voor het verslikkingsgevaar bij zuigelingen.



Nu geef ik het met mijn vinger, telkens een beetje op het puntje van de tong. Ik durf maar heel weinig per keer te geven, een klein tipje op mijn vinger, waardoor ik met het inbrengen van de juiste hoeveelheid zo een half uur bezig ben. En dat vier keer per dag, niet echt handig. En ondertussen telkens opletten of baby er niet in blijft.



Hoe hebben jullie dat gedaan? Hoe reageerde jullie kindje erop? Werkte het goed, en enigszins snel? En zijn er geen andere middeltjes tegen spruw?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik deed altijd een beetje op mijn pink en smeerde dat uit in het hele mondje, en dat meerdere malen per dag. Het was vrij snel over maar je moet nog een paar dagen doorgaan nadat het mondje schoon lijkt, ook moet je zelf behandeld worden.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje vond het trouwens best lekker spul
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gewoon op mijn vinger gedaan (een erwtje) en haar aan laten happen. Zoog ze het zo van mijn vinger af. Ik heb echt geen seconde nagedacht over verstikkingsgevaar eerlijk gezegd....



Het alternatief is nystatine, dat moet je met een spuitje geven of van een lepeltje laten happen. Al lukt dat laatste hier echt niet: ze vindt het reuze smerig. Als je nu al bang bent voor verstikkingsgevaar, dan zou ik geen nystatine geven. Daar moet je meteen een hele mililiter van naar binnen zien te krijgen. ;-)



Behandel je je tepels ook? Of geef je geen borstvoeding? Je kunt je tepels met hetzelfde middel behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Qwertu het gaat om verslikkingsgevaar. Jij maakt het gelijk wel heel spannend. Wat gebeurt er zelf als je je verslikt? Niet veel bijzonders toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de bijsluiter even gelezen en volgens mij is het vooral niet de bedoeling dat je het achterin de keel aanbrengt. Ik deed het erwtje nooit op de top van mijn vinger, maar altijd iets daar vanaf. Dan kon mijn dochter het er echt afsabbelen op zo'n manier dat het in haar hele mondje kwam.



Overigens lees ik nu dat je het niet op de tepels moet aanbrengen. Dat heb ik wel gedaan. Je hebt ook miconazol creme, die mag je ook voor je tepels gebruiken. Of nystatine dus.
Alle reacties Link kopieren
__justme__ schreef op 24 september 2008 @ 18:24:

Qwertu het gaat om verslikkingsgevaar. Jij maakt het gelijk wel heel spannend. Wat gebeurt er zelf als je je verslikt? Niet veel bijzonders toch?
Nee, sorry, niet goed gelezen inderdaad. Ik dacht gevaar voor verslikken, maar dat is in mijn ogen juist groter met het (vloeibare) nystatine. Maar verstikkingsgevaar door afsluiting van de luchtweg heb je met nystatine inderdaad niet. :)
Alle reacties Link kopieren
Bottom line is wel dat ik daktarin makkelijker vond om te geven dan nystatine. Nystatine is elke keer een heel gevecht, waarbij ik met één arm de armpjes moet fixeren en met de andere arm het hoofdje, omdat ze zich gewoon loswurmt.



Nu is mijn dochter bijna 1 intussen, maar ook toen ze nog prematuur was en nystatine moest, vond ik het geen fijn middel om te geven. Ze werd er ook spugerig van, iets wat ze van daktarin niet werd.
Alle reacties Link kopieren
Panda ik deed ook een beetje op mijn vingertop maar smeerde het dan een beetje uit, voor in de mond langs haar wangen en verhemelte en zij sabbelde het dan op. En anders geef je toch gewoon iets minder zodat je wat sneller klaar bent. Het werkte bij mij wel snel maar je moet echt wel anderhalve week doorsmeren want het is echt heel snel terug. En inderdaad jezelf ook behandelen met miconazol anders helpt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het na elke voeding in haar mond, op mijn vinger en dan zoveel mogelijk door haar hele mondje smeren. Dus niet 4x per dag zo'n halve lepel naar binnen proberen te werken, daar verslikken ze zich zo in inderdaad. Als je het telkens na een voeding doet, heeft de schimmel de minste kans om te overleven (overleeft erg goed in warme melk namelijk).

En alles goed heet wassen, goed je handen wassen na een verschoning en als je borstvoeding geeft ook jezelf behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Heb je al geprobeerd om een beetje aan een speentje te smeren?
Alle reacties Link kopieren
Aan een speentje raden ze juist af, omdat het dan niet in de hele mond komt. Je kan het beter door de hele mond smeren.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, mij is dat ook afgeraden.



En nee, zo'n hele bult op een lepeltje heb ik ook nooit gegeven hoor! Een erwtje na elke voeding deden we hier.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip van jullie om gewoon na iedere voeding een beetje te geven. Die halve lepel vind ik ook zo'n enorme hoeveelheid.



Ik ga de HA eens bellen voor Miconazol, vreemd dat ze dat zelf niet gemeld hebben trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Panda,

Hier precies t zelfde probleem.

Ik gebruik wel nystatine, ik vind het fijner dan miconazol orale gel. Maar hoe dan ook. Ik kreeg van de kraamhulp en van de lactatiekundige het advies om het inderdaad na elke voeding te doen. Ik doop een schoon wattenstaafje in het spulletje en smeer dat in zijn mondje. Ook moet ik heel vaak van zoogcompres wisselen. Tepels doe ik met gewone miconazol creme (dun laagje, dat je het niet meer ziet, dan mag je baby er ook gewoon van drinken) die kan je vrij verkrijgen bij apotheek.



Als ik jou was: na elke voeding en dan met wattenstaafje. Ik vind t reuze gebruiksvriendelijk in ieder geval! O ja en de lactatiekundige zei nog 7 tot 10 dagen behandeling van baby en mama.



Succes, ik hoop dat t hier ook snel voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het net als Belly, met een wattenstaafje na iedere voeding. Op het wattenstaafje iets meer dan een erwtje en verspreiden in de mond.

Spruw wordt overigens best vaak overgediagniostiseerd, zo weet ik dat ik het bij mijn oudste (waarschijnlijk) wel heb gehad, bij mijn jongste heb ik het ook gebruikt, maar twijfel ik achteraf wel of het echt wel spruw was.
Alle reacties Link kopieren
Vaak weten huisartsen niet zoveel van spruw af. Ik ben er zelf achter gekomen dan mijn dochter spruw had (ze was toen 3 weken) en heb de huisarts gebeld en gevraagd wat ik wilde hebben.

Toen de spruw weg was (met ongeveer 8 weken), begon mijn dochter weer onrustig te drinken en ik was bang dat ze weer spruw had, maar twijfelde. De huisarts heeft toen wat mondslijm op kweek laten zetten en daaruit bleek dat de spruw helemaal weg was. Ze had last van een sprongetje. Maar ik weet zeker dat ze met 3 weken spruw had, ze dronk haast niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Even een vraagje; hoe ziet spruw er precies uit? Mijn zoontje heeft namelijk sinds een paar dagen allemaal rode bultjes op zijn tong en kwijt de hele dag en slaapt slecht. Ik denk dat ie ook met zijn kiezen bezig is maar daar krijg je niet van die rare bultjes van. Nu heerst er wel hand/voet/mondzeer op het kinderdagverblijf maar het zit alleen op zijn tong. Kan dit spruw zijn? Ik geef nu alleen een middeltje wat een beetje verdooft. De dokter heeft ook niet echt gezegd wat het is, heel vreemd.

Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Spruw geeft witte (schimmel-)plekjes en een beslagen witte tong. Bij een beetje spruw zijn het witte puntjes (check de binnenkant van de lippen en het tandvlees), bij knallende spruw zijn het witte rondjes ter grootte van de kop van een spijker, die mogelijk in elkaar overlopen.



Rode bultjes klinkt niet als spruw, ik zou dat eerder in de hoek van hand/voet/mondzeer zoeken. Maar de huisarts weet het zeker. ;-]
Alle reacties Link kopieren
qwertu schreef op 25 september 2008 @ 11:17:

Spruw geeft witte (schimmel-)plekjes en een beslagen witte tong. Bij een beetje spruw zijn het witte puntjes (check de binnenkant van de lippen en het tandvlees), bij knallende spruw zijn het witte rondjes ter grootte van de kop van een spijker, die mogelijk in elkaar overlopen.



Rode bultjes klinkt niet als spruw, ik zou dat eerder in de hoek van hand/voet/mondzeer zoeken. Maar de huisarts weet het zeker. ;-]
Ik ga het nog even goed bekijken, bedankt voor de reactie.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook net een gevalletje-spruw gehad bij mijn zoontje van 3 weken. Ik heb de daktarin-gel gebruikt. De apotheker gaf me de gouden tip, het lepeltje wat je erbij krijgt omdraaien, de gel (idd een erwtje) op de bolle kant smeren en dan ná de voeding het lepeltje tegen het verhemelte brengen en het aanbrengen. Niet te ver in de mond inbrengen om het verslikken te voorkomen. De tongbewegingen van je kindje doen de rest en zorgen voor de verdeling in het mondje.



Ik vond het best goed gaan, alleen baalde ik wel van die plakkerige tepels die ik er zelf van kreeg. Maar na 5 dagen trouw smeren lijkt het leed geleden.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste kindje hadden we ook een spruw probleem. Ze was net twee,drie weken oud en kreeg ook zo'n tube daktarin spul voorgeschreven. Ik heb het een keer gegeven en daarna nooit weer. Ze stikte er inderdaad zowat in het was een heel naar gezicht. Toen kwam ik via een boekje op een homeopatisch middeltje tegen spruw: Borax Pentarkan (ik geloof dat het van vsm was) ik belde mijn huisarts op of ik dat kon krijgen en kreeeg er direct een receptje voor. Het was een flesje druppeltjes en dat ging prima, met twee dagen was ze van haar spruw af!

Ik moet zeggen dat dat wel meer dan zeven jaar geleden was en ik niet weet of dat middeltje er nu nog is en of je dat via ha kan krijgen, misschien ook wel gewoon bij de drogist)
Alle reacties Link kopieren
precies zoals snoopy zegt: mijn lactatiekundige raadde mij ook aan om na elke voeding n beetje te geven, en goed in t mondje uit te smeren, dus ook bv in de wangetjes.



ik bewaarde dan t lepeltje in n stukje plastic, zodat ik wel zeker wist dat mijn zoontje op t eind van de dag je juiste hoeveelheid had gekregen.



Bij ons werkte t trouwens niet, nystatine uiteindelijk wel, dat is een wat zwaarder middel.
Alle reacties Link kopieren
a1mee schreef op 25 september 2008 @ 14:34:



Ik vond het best goed gaan, alleen baalde ik wel van die plakkerige tepels die ik er zelf van kreeg. Maar na 5 dagen trouw smeren lijkt het leed geleden.
Hoe kan je er zelf plakkerige tepels van krijgen als je het na de voeding aan je kindje geeft? Of heb je daktarin gel ook op je tepels gesmeerd: NIET DOEN. Worden je tepels week, dun en geirriteerd van (je krijgt dan vanzelf de verschijnselen die bij spruw horen). Gewoon heel dun Micanozol creme aanbrengen, en minstens 14 dagen volhouden (bij beide).
Alle reacties Link kopieren
belly schreef op 25 september 2008 @ 08:13:

Panda,

Hier precies t zelfde probleem.

Ik gebruik wel nystatine, ik vind het fijner dan miconazol orale gel. Maar hoe dan ook. Ik kreeg van de kraamhulp en van de lactatiekundige het advies om het inderdaad na elke voeding te doen. Ik doop een schoon wattenstaafje in het spulletje en smeer dat in zijn mondje.
In het ziekenhuis vertelden ze me dat de nystatine ook echt doorgeslikt moet worden, omdat de spruw ook in de slokdarm kan zitten. Vandaar dat ze een (kleine) slok per keer kreeg (krijgt, ze heeft het nu weer) en die ook echt helemaal door moest slikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven